Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

hallo allemaal!

Gestart door Lionne, november 22, 2020, 12:46:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kim10

@ Bjorn Again. Egoïstisch vind ik het zeker. Waarom is het een no go voor je als iemand elders zoekt wat jij niet wilt of kunt geven? Dat zorgt pas echt voor spanningen in een relatie. Al is wel of geen seks natuurlijk niet het enige dat voor spanningen kan zorgen.

AceOfCups

Ik denk dat zelfkennis hier heel belangrijk is, en daar open en eerlijk over communiceren. Wanneer je van jezelf weet dat je er mee om kan gaan dat je partner seks buiten de deur zoekt is dat prima! Maar wanneer je van jezelf weet dat je er niet tegen zou kunnen, noem ik dat niet egoïstisch maar gewoon eerlijk zijn tegenover jezelf. Inderdaad geeft het in dat geval, zoals BjornAgain al aangaf, een betere basis om een relatie te beginnen met iemand die ook aseksueel is.
Ecce homo

Koffie

Citaat van: Kim10 op november 24, 2020, 11:22:38 AM
@ Bjorn Again. Egoïstisch vind ik het zeker. Waarom is het een no go voor je als iemand elders zoekt wat jij niet wilt of kunt geven? Dat zorgt pas echt voor spanningen in een relatie. Al is wel of geen seks natuurlijk niet het enige dat voor spanningen kan zorgen.

Ik begrijp dat wel. Ik zou het ook moeilijk vinden als mijn partner seks buiten de deur zou zoeken, omdat dat meer teweeg kan brengen en meer kan betekenen dan alleen ff een wip elders. Misschien is dat egoïstisch, maar het is net zo egoïstisch om het wel te doen. En geen van beide is fout.

Dat wil niet zeggen dat ik er in zijn algemeenheid iets tegen heb, als het in eerlijkheid en openheid gedaan wordt (tegen stiekem vreemdgaan heb ik wel veel bezwaar) en een koppel besluit dat dit voor hen prima is, dan is dat goed. Het zijn gewoon keuzes die mensen maken, gevoelens die mensen hebben. Elke relatie is anders, elke persoon is anders.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Kim10

Precies Koffie. Eerlijkheid en openheid werkt altijd. Stiekem vreemdgaan daar kan ik ook niet tegen. Wel meegemaakt. Reden om die  relatie te beëindigen.

Koffie

Eerlijkheid en openheid werkt in zoverre niet altijd, dat een probleem in insteek in een relatie en een verschil in de seksuele invulling daarvan, daar niet mee wordt opgelost. dat kan ook lang niet altijd worden overbrugd. Maar stiekeme dingen doen is heel ondermijnend. Dat schendt het vertrouwen.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

BjornAgain

Citaat van: Kim10 op november 24, 2020, 11:22:38 AM
@ Bjorn Again. Egoïstisch vind ik het zeker. Waarom is het een no go voor je als iemand elders zoekt wat jij niet wilt of kunt geven? Dat zorgt pas echt voor spanningen in een relatie. Al is wel of geen seks natuurlijk niet het enige dat voor spanningen kan zorgen.
Je mag 1 gok doen, waarom mijn huwelijk op de klippen liep... ik vind het knap dat anderen het wel kunnen en inderdaad zich binnen de gestelde kaders kunnen houden. Het is net wat Koffie zegt, het kan meer teweeg brengen.

Ik denk dat ik het ook meer zou ervaren als een vernedering, een tekortkoming dan echte afgunst. Ik heb mijn ex toegelaten dat tijdens onze scheiding haar nieuwe vriend in ons huis mocht blijven slapen en voelde me al diep gekwetst om de douche aan te horen gaan, omdat er dingen gebeurd waren die in onze relatie nauwelijks meer gebeurden...

Nogmaals ik vind het super als een ander het zou kunnen, maar voor mezelf zou dat niet werken.

AceVentura

Ik denk dat iedereen op z'n eigen manier met zo'n situatie om gaat. Weten wat je wel of niet ok vind is denk ik belangrijk, ongeacht wat dat dan is. De enigen die daarover kunnen oordelen zijn de personen in de relatie, die moeten het uiteraard wel met elkaar eens zijn.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Cobie

Citaat van: BjornAgain op november 23, 2020, 09:58:49 PM
.. Misschien egoïstisch al heb ik zelf nauwelijks behoefte aan seks, het zou voor mij een no-go zijn als ze een ander er naast zou zoeken om haar behoeftes te voldoen.

Vind ik geheel niet egoïstisch. Het is hoe jij je voelt, en jij mag zijn wie je bent.

Kim10

Misschien is het omdat ik er wel goede ervaringen mee heb. Maar het kan ook anders uitpakken. Wat jij schrijft BjornAgain, de vriend van je vrouw die onder jouw douche staat daar moet ik niet aan denken. Komt veel te dicht bij. Mijn seksuele partners waren discreet. Met hun seksuele partners had ik niets te maken. We hadden een paar afspraken waar we ons aan hielden. Misschien scheelt het dat we vanaf dag1 duidelijk tegen elkaar waren.

Lionne

Interessant wat jullie schrijven over relaties met verschillende behoeftes, ik denk inderdaad dat het per persoon erg verschilt wat goed voelt en acceptabel is. Openheid is dan idd wel een voorwaarde. Lijkt mij wel een heel ingewikkelde situatie.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik ben gewoon nooit aan een relatie begonnen, omdat ik afhaakte op het moment dat de ander meer wilde, en eigenlijk zelf helemaal niet zo door had waarom ik afhaakte. Dat kwartje is nu pas gevallen... Ik vind dat achteraf best jammer, omdat ik me nu pas realiseer dat ik wel behoefte had aan een relatie/contact, maar dus niet op die manier.

Ik ben daarom wel heel benieuwd: hebben jullie misschien ervaring met een relatie waarin beide personen asexueel zijn?

Koffie

Die relaties zijn zo ver ik weet, zeldzaam. Er is hier op het forum een koppel ontstaan. Maar in de praktijk zie ik het weinig gebeuren.

Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn, maar mensen komen doorgaans hier op het forum als er iets niet helemaal lekker is, als je contact zoekt met mensen die hetzelfde meemaken. Een koppel dat naar tevredenheid geen seks heeft, of waarvan de een aseksueel is en de andere niet en ze vinden er hun weg in en zijn happy, zal veel minder snel de neiging hebben een forum als dit op te zoeken. Neem ik aan.

Er zijn ook aseksuelen die er geen probleem me hebben om wel seks te hebben, of die wat ze noemen 'sex favorable' zijn, dus die wel graag seks hebben, ook al ervaren ze op zich de aantrekking niet. Ook die zien we hier minder.

Ik zelf heb ook geen ervaring met een relatie met een andere aseksuele persoon. Ik had ook seks omdat dat van me verwacht werd en omdat ik zelf vond dat ik het moest willen. Geen seks willen, dat leek niet te bestaan, dat was iet wat 'niet klopte'. Intussen weet ik dat het prima klopt. Mocht ik ooit nog een relatie krijgen, dan zal dat moeten aansluiten op mijn en zijn invulling van erotiek in een relatie en in mijn geval betekent dat dat dat er gewoon niet is. Ik heb 't niet in huis, zeg ik daarvan. De kans dat dat gebeurt in uiteraard nihil. Daar houd ik me persoonlijk ook niet meer mee bezig. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Kim10

Ik ken het ook niet. Wel weet ik dat het blad LINDA een aantal jaren geleden een item aan aseksualiteit weidde. Er werden stellen geïnterviewd waarvan de partners allebei aseksueel waren. Voor die tijd iets héél bijzonders.

BjornAgain

Citaat van: Koffie op november 25, 2020, 12:47:25 PM
Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn, maar mensen komen doorgaans hier op het forum als er iets niet helemaal lekker is, als je contact zoekt met mensen die hetzelfde meemaken. Een koppel dat naar tevredenheid geen seks heeft, of waarvan de een aseksueel is en de andere niet en ze vinden er hun weg in en zijn happy, zal veel minder snel de neiging hebben een forum als dit op te zoeken. Neem ik aan.
Er is hier een behoorlijk verloop op het forum, de meeste nieuwe leden verdwijnen denk ik binnen een maand of 2 maximaal van de radar. Of het komt dat ze een relatie gevonden hebben, waarbij hun aseksualiteit een plekje heeft gekregen op welke manier dan ook of dat er zelfacceptatie ontstaan is, dat weet je niet.

Het is natuurlijk ook lastig om een andere aseksueel te ontmoeten, die daarnaast ook verder bij je past. Er moet natuurlijk meer zijn als fundament van een relatie.

Belangrijkste is voor jezelf na te gaan, wat vind je belangrijk, wat is toelaatbaar en wat is onbespreekbaar.

Koffie

We weten inderdaad niet wat precies de redenen zijn waardoor mensen hier weggaan. Sommigen komen hier heel erg om een relatie te vinden en misschien lukt dat, of juist niet.

En zeker is (a)seksueel op elkaar aansluiten niet genoeg om een relatie op te baseren.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Lionne

Fijn om jullie ervaringen te lezen, dank voor het delen!

En zeker, er is veel meer nodig voor een relatie dan aansluiten wbt asexualiteit. Persoonlijkheid, interesses etc. Maar het lijkt mij dat het een relatie een stuk makkelijk maakt als je asexueel op elkaar aansluit.

Mooi ook om te lezen dat er meer mensen zijn die er rond hun 40ste achter komen asexueel te zijn, ik dacht in eerste instantie, hoe is het mogelijk dat ik me dit niet eerder heb gerealiseerd? Maar waarschijnlijk heb ik er gewoon nooit bij stil gestaan, terwijl ik wel altijd het gevoel had anders te zijn hierin.