Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

behoefte om alleen te zijn/ behoefte om eens niet te praten.

Gestart door myra, november 01, 2005, 01:05:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

bebe

Citaat van: phate op november 13, 2005, 08:58:25 PM
dat sommige mensen het de hele dag uit kunnen houden. Ik red het nog geen eens een halve dag. Ik wordt heel onrustig als ik te lang onder mensen ben (is dat wel normaal).

als jij daar behoefte aan hebt lijkt me dat normaal hoor,ik kan het ook rustig dagen in mijn uppie uithouden,maar vind het op zijn tijd
ook fijn onder anderen te zijn,maar net als jij niet te lang,maar een hele dag red ik wel,soms nog wel een weekend,maar dan wil ik mijn eigen
gang weer kunnen gaan

TBW

Citaat van: phate op november 13, 2005, 08:58:25 PM
dat sommige mensen het de hele dag uit kunnen houden. Ik red het nog geen eens een halve dag. Ik wordt heel onrustig als ik te lang onder mensen ben (is dat wel normaal).

Tuurlijk wel... Introvertie is geen Straf van God of zo...  ;)

bebe

Citaat van: TheBlackWatch op november 13, 2005, 09:51:41 PM
Citaat van: phate op november 13, 2005, 08:58:25 PM
dat sommige mensen het de hele dag uit kunnen houden. Ik red het nog geen eens een halve dag. Ik wordt heel onrustig als ik te lang onder mensen ben (is dat wel normaal).

Tuurlijk wel... Introvertie is geen Straf van God of zo...  ;)


ik sluit me helemaal aan!
Mooi gezegd! :klap:

phate

misschien wel een beetje raar van mij maar ik weet niet wat introvertie is.... (sorry)

myra

introvert zijn is een andere term voor verlegenheid en teruggetrokkenheid. Introverte mensen staan meestal bekend als 'stil'. Introverte mensen leggen niet gemakkelijk spontaan contacten.

Het tegengestelde is extravert zijn, wat wilt zeggen dat je zeer sociaal bent, gemakkelijk naar mensen toeloopt en hen aanspreekt.

Jovi_Hobbes

Een belangrijk verschil tussen introverte en extraverte mensen is ook dat extraverte mensen energie halen uit situaties waar ze tussen veel mensen zijn, terwijl zo'n situatie voor introverte mensen juist energie vreet. Dus Phate dat beantwoordt ook meteen je vraag of het normaal is dat je het niet een hele dag onder de mensen uit kunt houden: da's dus gewoon normaal  :klap:
Overigens geldt dat voor mij ook dus je bent niet de enige.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

phate

ik ga me nog eens met jou indentificeren (of zou het andersom zijn) maar dankje wel voor de uitleg

TBW

Introvertie is cool.

Alle grote namen voor 1900 waren introvert. Of gek.

Jovi_Hobbes

Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Tempesta

Citaat van: Jovi_Hobbes op november 14, 2005, 01:01:48 PM
Een belangrijk verschil tussen introverte en extraverte mensen is ook dat extraverte mensen energie halen uit situaties waar ze tussen veel mensen zijn, terwijl zo'n situatie voor introverte mensen juist energie vreet.

Zolang ik onder mensen ben vind ik het altijd erg gezellig, ik krijg er energie van, enzovoorts. Zodra ik uit de groep ben en weer naar huis ga, wil ik juist rust. Ik kan heel gelukkig worden van de hele tijd afspraken hebben, maar als ik dan daarmee "klaar" ben, vind ik het heerlijk om even niks te doen.
Zoals de meeste van mijn persoonlijkheidskenmerken zit ik in het midden  ::).

Sammy

Sammy is 't liefst kluizenaar.   8)

Eenzaamheid voelen? Ach, dan quote ik effe TBW:

Citaat van: TheBlackWatch op november 01, 2005, 10:26:08 AM
Alleen als ik omringd ben door (in mijn ogen) domme mensen...  :-\

Tussen mensen kan ik me véél eenzamer voelen dan als ik alleen ben. Verder heb ik een zodanig groot ego  :P dat ik vind dat mijn alleenheid (dus niet 'eenzaamheid') mij meer te bieden heeft dan het gezelschap van de meeste mensen die ik ontmoet. Ik ben - zoals zovelen - teleurgesteld geweest in mensen die ik vertrouwde. Niet om zielig te doen (ik haat medelijden), maar ooit komt daar een kosten-batenbalans van.

En ooit kom ik wel weer eens naar buiten, als de tijd rijp is.

Mannetje

Citaat van: myra op november 01, 2005, 01:05:56 AM
Herkent iemand deze behoeften? In mijn leven zijn ze echt wel belangrijk. Ik heb echt mijn rust nodig en ik vind die precies nog het beste wanneer ik alleen ben.
Dit herken ik inderdaad. Vandaag de hele dag onder de mensen geweest. En nu bijvoorbeeld even lekker thuis alleen zijn. Muziek erbij. Even een hapje eten, op AVEN bijlezen.
Even douchen, en dan kan ik er weer tegen.

Die ruimte heb ik echt af en toe nodig. En het is lastig als die er op sommige momenten niet is.
Ik zit wel eens te denken; stel dat ik met iemand in de toekomst zou gaan samenwonen, zou die ruimte dan nog wel aanwezig blijven?

Laatst ben ik in het buitenland geweest en heb ik gezien dat ze daar 2 woonkamers hebben. Dat zou echt ideaal zijn. Het beviel de mensen ook erg goed.

Ienepien

Tegenwoordig hebben de meeste stellen toch een apart kamertje voor dat soort dingen? Waar de pc staat, of de hobby-dingen van de vrouw. Naaimachine, dat soort dingen, of het schuurtje waar de man zijn timmer-klus-spullen heeft?
Ik heb hier boven 4 kamers voor dat soort doelen. ;D
Dus ik kan me altijd wel terugtrekken als ik daar behoefte aan heb. (en geloof me, dat gebeurt heus wel eens)

jojo83

Ik heb ook veel behoete aan alleen zijn. Ben op mijn werk al altijd onder de mensen en wil dan thuis even mijn rust. Ook in groepen zonder ik me van tijd tot tijd even af. Even rust en ruimte voor mezelf.

jojo83

Citaat van: Mannetje op december 12, 2009, 07:07:43 PM
Ik zit wel eens te denken; stel dat ik met iemand in de toekomst zou gaan samenwonen, zou die ruimte dan nog wel aanwezig blijven?

Als je het allebei herkent levert het zeker geen problemen op. Of als de ander het in ieder geval kan begrijpen ook niet.
Mijn ex was bijv. altijd graag onder de mensen, maar hij begreep het heel goed als ik af en toe even alleen wilde zijn. Dan ging ik bijv. lekker boven alleen wat muziek luisteren ofzo. Als ik maar aangaf dat ik wat eigen ruimte nodig had, dan gaf hij dit. En als beiden eigen rumte nodig hebben dan begrijp je elkaar helemaal goed en is een blik vaak al voldoende