Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Male - NL - 1990 - ontdekkend

Gestart door Intotheworld, december 15, 2020, 02:18:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

menno2108

Welkom op het forum!

Ik herken me helemaal in je verhaal. Ik ben begin 20 en zie het tot nu ook echt als probleem. Dapper dat je je zo durft te uiten!
Freonlike groetnis

mobo

Fijn om je verhaal te lezen, het is idd lastig om met iemand af te spreken als je niet op seks uit bent.
Je hoeft het niet meteen een label te geven. Ben er via dit forum achter dat je vele opties heb hoe je het kunt benoemen
groetjes Mobo   

Intotheworld

Ik heb mezelf nu een tijd lang "a-seksueel" genoemd. Het gaf me wat rust in m'n hoofd en zorgde ervoor dat ik niet constant zat te twijfelen over mezelf. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit voor mij niet de oplossing is. Hoe kun je jezelf nou een label geven van iets wat je niet wilt, of waar je niet op valt? Als je bijvoorbeeld op vrouwen valt, dan weet je zeker dat je op vrouwen valt, en kun je dat vastleggen bij jezelf. Bij iets wat je niet wilt kan dat gewoon niet met 100% zekerheid.

Aangezien het toch rust gaf had ik dat toch maar gedaan, maar ik heb het nooit iemand verteld, omdat ik zelf de waarheid niet eens weet.

Nu begin ik gevoelens voor iemand te krijgen waardoor ik weer begin te twijfelen over mijn seksualiteit. Ik kan haar wel gaan vertellen dat ik hetero romantisch a-seksueel ben, maar wat als dat niet zo is? Dan maak ik misschien iets kapot wat helemaal niet nodig is. En als ik niet a-seksueel ben heb ik al genoeg onnodig kapot gemaakt in de afgelopen 30 jaar van mijn leven!. En als mijn gedachtes me daar de afgelopen 30 jaar al mee voor de gek hebben gehouden, wat is er dan nog meer aan mij wat ik niet weet? Ken ik mezelf uberhaubt wel?

Ik ben weer gaan twijfelen door contact in dit forum, en wil jullie daar nog een keer voor bedanken  :handschudden:. Het is makkelijk er een label op te plakken en in rust verder te leven, maar ik kan niet in rust verder leven met de onwetendheid over mijn seksuele geaardheid. En het maakt me boos en verdrietig dat ik na zo'n lange tijd nog steeds mezelf niet ken.

Ik besef me nu ook dat ik nog onzekerder over mezelf ben dan ik al dacht. Misschien ligt daar wel de oorzaak van mijn afkeer voor seks. Ik ben enorm verlegen geweest, wat nu al een stuk minder is, maar soms komt er geen woord uit m'n mond, of weet ik gewoon niet waar ik naar moet kijken. Ik heb altijd het gevoel dat er iemand op me let waardoor ik altijd moet nadenken voordat ik wat zeg, of hoe ik loop, of waar ik kijk. Ik weet dat ik niet lelijk ben, maar toch vind ik mezelf lelijk. Als ik op een plek ben waar de meeste mensen selfies staan te maken met een mooie achtergrond, maak ik een foto van de achtergrond omdat ik zelf niet op de foto wil. Op mijn telefoon staan nog meer foto's van de hond van de buurman (die niet eens een hond heeft) dan van mijzelf. Ik ontvang geen hints van meiden omdat ik niet geloof dat ik die kan krijgen, en hoor dan vaak na een paar jaar dat iemand mij wel zag zitten. Als ik alleen thuis ben kom ik de badkamer niet eens uit voordat ik een broek aan heb gedaan. Ik kijk mezelf niet aan in de spiegel tijdens het tanden poetsen.. etc. etc. Ik kan mezelf simpelweg niet uitstaan, en heb me nooit beseft dat dit zo erg is, en zulke gevolgen kan hebben.

En nou kan het natuurlijk ook zijn dat ik daarnaast a-seksueel ben, maar als mijn onzekerheid de oorzaak is zou dat wel een hoop verklaren. Ik weet het gewoon niet, en daar wordt ik onzeker van.. nog meer. Ik weet wel dat ik in mijn verleden veel verneukt heb door het niet te weten, en ik ga proberen dat in de toekomst niet meer te laten gebeuren.

Hebben jullie misschien antwoorden op de volgende vragen?:

  • Als je a-seksueel bent, kun je dan seksuele voorkeuren hebben?
  • Als je a-seksueel bent, maakt het dan uit hoe je partner er uit ziet, of kijk je dan echt alleen naar het innerlijk?
  • Kun je als niet-a-seksueel naaktheid niet mooi vinden?
  • Hoe kun je ervoor zorgen dat je je op je gemak voelt tijdens het proberen van seks?

Lytsedraak

Ik hoop dat deze antwoorden je helpen:

1: Volgens de definitie van aseksualiteit heeft een aseksueel geen seksuele voorkeuren naar anderen toe, man of vrouw. Maar je kunt je wel romantisch of esthetisch tot iemand aangetrokken voelen.

2: Je kunt als aseksueel aangetrokken worden tot iemands uiterlijk, hetgeen dat bij een aseksueel ontbreekt is het verlangen om iets seksueel met die persoon te doen.

3: Sommige aseksuelen vinden naaktheid niet mooi of vinden geslachtsdelen walgelijk, anderen kunnen naaktheid esthetisch mooi vinden. Sommige aseksuelen kunnen zelfs opgewonden raken van naaktheid, maar zonder seks te willen hebben met hetgeen dat hen opwindt.

4: Seks is iets heel intiem. Veel mensen zijn nerveus als ze het voor de eerste keer proberen. Het helpt om de partner goed te kennen en te weten waar je aan begint. Maak afspraken over wat wel of niet gaat, stel limieten. Zo begin je aan seks met het vertrouwen dat het niet te ver gaat. En het is oké om je toestemming tijdens de seks in te trekken als je merkt dat je je er niet prettig bij voelt.

AceVentura

Goed dat je op zoek blijft en zoekt naar antwoorden die voor jou goed voelen :klap:

CiteerAls je a-seksueel bent, kun je dan seksuele voorkeuren hebben?
Ligt er een beetje aan wat voor voorkeuren je bedoeld. Sommige aseksuelen hebben seks, en zullen daardoor misschien ook een voorkeur hebben voor de manier waarop. Als je het bedoeld zoals hetero, homo, enz., dan zou dat niet passen binnen de formele definitie van aseksualiteit. Zoals Lytsedraak al aangeeft zijn er wel andere vormen van aantrekking die je wel kan ervaren. Denk aan romantisch, esthetisch, enz.

CiteerAls je a-seksueel bent, maakt het dan uit hoe je partner er uit ziet, of kijk je dan echt alleen naar het innerlijk?
Aseksualiteit gaat over het niet ervaren van seksuele aantrekking tot anderen, alle andere vormen van aantrekking (inclusief esthetisch) zijn gewoon mogelijk. Zeker bij een eerste ontmoeting waarbij je elkaars innerlijk nog niet kent denk ik dat uiterlijk zeker een rol speelt. Ik denk dat iedereen het fijn vind als ze een partner hebben die ze mooi vinden. Ik zeg hier nadrukkelijk "die ze mooi vinden", omdat dat niet overeen hoeft te komen met het ideaalbeeld wat er rondom uiterlijk hangt.

CiteerKun je als niet-a-seksueel naaktheid niet mooi vinden?
Ik denk dat de vraag of iemand naaktheid mooi vind los staat van iemands geaardheid.

CiteerHoe kun je ervoor zorgen dat je je op je gemak voelt tijdens het proberen van seks?
Sorry, hier heb ik geen eigen ervaring ;)
Meer in het algemeen: Iets voor de eerste keer doen is altijd spannend. Denk maar eens aan de eerste keer naar een nieuwe vereniging, je eerste post hier, je eerste keer naar een nieuwe school/werkgever, enz. Het is altijd anders omdat het simpelweg de eerste keer is. Ik zou zeggen: Doe dingen die je ontspannen, laat verwachtingen los en laat het gewoon gaan zoals het gaat.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

Ik denk niet dat aseksuelen en seksuelen enorm verschillen wat betreft kijken naar uiterlijk (vs. innerlijk). Niet alle seksuelen vinden naaktheid fantastisch, zeker geslachtsdelen worden nogal eens als 'lelijk' genoemd.

Wat betreft je laatste vraag, ik zou zeggen dat het belangrijkste is een persoon te hebben waarbij je je algemeen op je gemakt voelt. Daarnaast, er moet geen druk op je gezet worden, vooral door jezelf. Hoge verwachtingen zijn de vijand. ;) Een houding van "Niks moet" of "We zien wel" maakt het makkelijker. ;)

Intotheworld

Heb zojuist overal mijn foto's weggehaald omdat ik me er toch niet zo comfortabel bij voel, en het heeft de afgelopen 2 jaar ook niks geholpen..
Ik ben op dit forum om te ontdekken wie ik ben, waarvoor ik alles over mezelf vertel wat ik niet aan mijn directe omgeving vertel, dus ik ben een beetje bang om een keer gevonden te worden door iemand die mijn leven overhoop kan gooien.

Koffie

Heel begrijpelijk! En verstandig om daarbij stil te staan.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Een beetje zorgvuldigheid voor jezelf kan nooit kwaad, Intotheworld. En veel zorgvuldigheid al helemaal niet. :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

G86