Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Niemand is gelukkiger dan jijzelf! - Een lichtpuntje in deze donkere tijden

Gestart door Intotheworld, december 16, 2020, 02:01:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Intotheworld

Wanneer je mijn filosofie over geluk hebt gelezen, is er NIKS in deze wereld wat jou nog kan breken!

Ik heb zelf altijd moeite met langere teksten, maar geloof me, deze is het waard!  (Al moet ik wel bekennen dat deze ontdekking is ontstaan onder het genot van een jointje :ange:) ssssh!
Oke, het zit zo:


Jij bent de gelukkigste persoon op aarde.. samen met de rest van de bevolking dan. Je kunt dus wel jaloers zijn op Bill Gates omdat ie alles kan kopen wat ie wilt. Of op Andre Kuipers, omdat hij deze planeet heeft mogen zien vanuit de ruimte, maar deze mensen zijn net zo gelukkig als dat jij bent! Zelfs nu je net je huis bent kwijtgeraakt omdat je ontslagen bent en geen geld meer hebt, en iemand die dicht bij je stond is net overleden, en je armen zijn zojuist geamputeerd.

"En waarom?", hoor ik je nu denken. Nou dat zal ik je eens haarfijn uitleggen.

Geluk bedenk je zelf!
Gemiddeld gezien zit iedereen op een neutraal geluksniveau. Als het leven gaat zoals het gaat, zoals zo'n saaie zondag waarop je op de bank een beetje films zit te kijken, er is niks ergs gebeurt in het verleden, en de toekomst kan nog alle kanten op gaan. Op dat moment Is jouw geluk neutraal. Dit is het leven wat voor jou normaal is. (om maar een voorbeeld te noemen, vat het niet té persoonlijk op).
Voor Samir in India, die elke dag van 6:00 tot 21:00 schoenen zit te naaien voor €0,02 per week is dat het leven wat hij gewent is, en is dat ook het moment dat hij in 'neutraal' geluksniveau zit. Ga maar na; vroeger, toen we nog in grotten woonden was dat een normaal leven. Niet gelukkig, en niet ongelukkig. Gewoon neutraal. En natuurlijk ben je gelukkig als je net een Ferrari hebt kunnen kopen, maar geloof me, na een paar maandjes is het normaal voor je om die auto te hebben, en zit je weer op je neutrale niveau. Dan vind je een andere auto toch weer mooier. En natuurlijk ga je kapot van binnen als iemand komt te overlijden die dichtbij je stond, maar ook dit wordt na (een lange) tijd het normale leven voor je.
Probeer eens een grafiek voor je te zien. Op deze grafiek heb je links de hoogte van geluk. Bovenaan is het gelukkigste wat je maar kan zijn, en onderaan kun je wel een einde aan je leven maken, zo ongelukkig. De lijn op de grafiek begint op neutraal, in het midden, en beweegt met de tijd mee naar rechts. Dan staat de postcodeloterij voor de deur. Je hebt 1 miljoen gewonnen!  :cheerleader: De lijn in de grafiek stijgt direct omhoog naar intens gelukkig. Je koopt een villa, mooie auto etc en de lijn blijft maar bovenaan de grafiek staan. Maar naar verloop van tijd raak je gewent aan het geld dat je hebt. Het wordt je normale manier van leven. Het kan zijn dat de lijn daar bovenin de grafiek blijft staan, maar de "ongelukkig, neutraal en dolgelukkig" waardes aan de linkerkant veranderen. Je hebt dus alles wat je wilt, maar toch sta je op neutraal.
En waarom ik het nou zo benoem, dat de waardes veranderen, en niet de lijn uiteindelijk weer naar beneden gaat, is omdat ik me ook heb beseft dat hoe meer je hebt, hoe meer je kunt verliezen en je dus veel verder kan dalen in de grafiek. Andersom hetzelfde. Samir uit India heeft veel minder te verliezen, en kan al gelukkig worden van een boterham.
Maar wat er ook zal gebeuren, uiteindelijk wordt het normaal!

Hoe kan het dan dat mensen zich zwaar ongelukkig of gelukkig kunnen voelen? Doordat je jezelf vergelijkt met anderen, doordat je je een leven kan voorstellen dat beter of slechter is dan dat van jou. Je maakt een bepaald beeld van wat je zou willen, (wat je ook nodig hebt om te groeien,) maar eigenlijk zou je het geluk er van los moeten laten. Ik wil heel graag die nieuwe mooie auto, maar waarom eigenlijk? 10 jaar geleden bestond die auto niet eens, en zou ik dolgelukkig zijn met een auto die nu niks meer waard is.. waarom zou ik daar nu niet meer gelukkig mee zijn?
Het beeld van geluk, maak je zelf!!




Dus nu je dit weet is er niets, maar dan ook N-I-E-T-S in deze wereld dat jou nog kapot kan krijgen! Misschien word je er een periode ongelukkig van, maar na verloop van tijd voel je je net zo gelukkig als nu.

Ik heb me dit bedacht nadat ik in een korte periode mijn werk, mijn huis en mijn relatie verloor. Ik was er natuurlijk kapot van, maar uiteindelijk ben ik er door deze filosofie alleen maar sterker van geworden. En ik hoop jullie nu ook!

(Ik blow bijna nooit, maar ik ben zo geniaal als ik stoned ben!) :schater:


Intotheworld

Misschien zijn mijn voorbeelden wat overdreven, maar ik hoop dat jullie het idee begrijpen :schater:

AceOfCups

Duidelijk hoor! Het gaat pas weer mis wanneer je toch in de verleiding zou komen je eigen situatie te vergelijken met die van een ander die het ogenschijnlijk beter getroffen heeft (of aan jezelf in 'betere' tijden), dus in het hier en nu leven! :)
Ecce homo

Intotheworld

Citaat van: Ace of Cups op december 16, 2020, 06:57:44 PM
Duidelijk hoor! Het gaat pas weer mis wanneer je toch in de verleiding zou komen je eigen situatie te vergelijken met die van een ander die het ogenschijnlijk beter getroffen heeft (of aan jezelf in 'betere' tijden), dus in het hier en nu leven! :)

Daar ben ik het mee eens! Ik zeg dit allemaal ook wel erg makkelijk, maar het is bijna niet te doen om je kijk op het leven te veranderen. Om zoiezo iets in je hoofd te veranderen wat je op een bepaalde manier hebt aangeleerd, en al je hele leven zo is geweest. Misschien is dat ook waarom ik het lastig vind te accepteren dat ik wellicht a-seksueel ben  ???
Maar als ik ergens mee zit, of ergens tegenop kijk, is dit wel de manier waarop ik er een positieve draai aan kan geven wat mij weer genoeg moed geeft om door te gaan.

AceVentura

Dit zijn zo van die dingen die wél simpel zijn, maar zeker niet eenvoudig ;)

En om het accepteren van je aseksualiteit op een soortgelijke manier te benaderen:
Kijk eens waar het je allemaal gebracht heeft, op welke momenten juist die eigenschap je geholpen heeft. Die zijn er er ook, dat weet ik zeker. En merk op hoe het je gevormd heeft tot wie je nu bent en wat je nu bereikt hebt.
Een voorbeeldje uit mijn eigen leven: Op school waren er een hoop klasgenootjes die drukker bezig waren met hun liefdespad dan met school, en dat was voor mij toen ook al anders. Dat heeft me toen geholpen om veel beter te focussen op wat ik daar echt belangrijk vond: Mijn opleiding. En precies dat heeft me later weer geholpen een goede baan te vinden waardoor ik nu redelijk zorgeloos kan leven en me afgelopen jaren kon veroorloven het experiment aan te gaan een eigen bedrijf te beginnen.
Dus ga eens op zoek naar jouw positieve kant van jouw aseksualiteit, ik ben benieuwd naar wat je tegen gaat komen :)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Intotheworld

Citaat van: AceVentura op december 17, 2020, 07:11:33 PM
Dit zijn zo van die dingen die wél simpel zijn, maar zeker niet eenvoudig ;)

En om het accepteren van je aseksualiteit op een soortgelijke manier te benaderen:
Kijk eens waar het je allemaal gebracht heeft, op welke momenten juist die eigenschap je geholpen heeft. Die zijn er er ook, dat weet ik zeker. En merk op hoe het je gevormd heeft tot wie je nu bent en wat je nu bereikt hebt.
Een voorbeeldje uit mijn eigen leven: Op school waren er een hoop klasgenootjes die drukker bezig waren met hun liefdespad dan met school, en dat was voor mij toen ook al anders. Dat heeft me toen geholpen om veel beter te focussen op wat ik daar echt belangrijk vond: Mijn opleiding. En precies dat heeft me later weer geholpen een goede baan te vinden waardoor ik nu redelijk zorgeloos kan leven en me afgelopen jaren kon veroorloven het experiment aan te gaan een eigen bedrijf te beginnen.
Dus ga eens op zoek naar jouw positieve kant van jouw aseksualiteit, ik ben benieuwd naar wat je tegen gaat komen :)

Grappig dat je dit als voorbeeld geeft over jezelf. Al voor dat ik dat deel van je bericht gelezen had, en je de vraag stelde dacht ik al aan mijn carrière.
Veel collega's zijn zoveel met mensen om zich heen, hun status, en social media bezig dat ze zich minder concentreren op het werk. Hierdoor zijn hun prestaties minder, of lijken ze minder gemotiveerd in het werk. Doordat ik zo gefocussed ben op mijn werk, en het groeien in vaardigheden heb ik een goede status opgebouwd en daardoor nu veel meer en grotere opdrachten kunnen uitvoeren.
Verder kan ik zo even niks bedenken, maar er zullen inderdaad wel meer ervaringen zijn waar het positief uitpakt! Ik ga er over nadenken!  :klap: thanks!

knulligeertje

Mooi verwoord!
Ik heb mijn halve leven het leven van andere geleefd en ben er aardig kapot aan gegaan. Maar ( ja wel met hulp erbij ) ben ik eraan gaan werken, geleerd het leven vanuit een ander perspectief te zien, vanuit jezelf. Wat wil jij, waar word je gelukkig van.
Natuurlijk kom je tegenslagen tegen, dat hoort erbij! Maar zelf probeer ik in elk negatiefs ook iets positiefs te zien. En zoals jij al zegt groei je vanzelf over dingen heen en kom je weer in je "neutrale zone" terecht.
Geluk maak je zelf en is met geen enkele cent te kopen. Het zit vaak in de kleinste dingen en hoop voor ieder individu dat hij of zij dat kan vinden🍀

Intotheworld

#7
Citaat van: knulligeertje op december 20, 2020, 09:32:27 AM
Mooi verwoord!
Ik heb mijn halve leven het leven van andere geleefd en ben er aardig kapot aan gegaan. Maar ( ja wel met hulp erbij ) ben ik eraan gaan werken, geleerd het leven vanuit een ander perspectief te zien, vanuit jezelf. Wat wil jij, waar word je gelukkig van.
Natuurlijk kom je tegenslagen tegen, dat hoort erbij! Maar zelf probeer ik in elk negatiefs ook iets positiefs te zien. En zoals jij al zegt groei je vanzelf over dingen heen en kom je weer in je "neutrale zone" terecht.
Geluk maak je zelf en is met geen enkele cent te kopen. Het zit vaak in de kleinste dingen en hoop voor ieder individu dat hij of zij dat kan vinden🍀

Fijn dat je op een ander perspectief naar het leven hebt leren kijken! Zeker om hulp te vragen bij anderen als je inziet dat het leven niet prettig voor je is, is niet makkelijk om te doen, of te accepteren.

Alle keuzes die je maakt hebben weer andere gevolgen, dat is 100% zeker. Stel dat je een negatieve weg inslaat door een slechte keuze, of een negatieve ervaring, kom je op een weg uit met allemaal verschillende mogelijkheden. Mogelijkheden die er misschien niet waren geweest als je die negatieve ervaring niet had gehad. En tussen die mogelijkheden kunnen weer hele positieve dingen zitten, misschien zelfs meer dan wanneer je eerder een positieve ervaring had gehad. En op die manier kun je in alles iets positiefs zien!
Zo geloof ik zelf ook wel veel in een balans in het leven, en dat al het positieve en negatieve elkaar in balans houden. Ik kan daar nog uren over doorpraten  :klap:

knulligeertje

Citaat van: Intotheworld op december 20, 2020, 10:11:55 AM

Fijn dat je op een ander perspectief naar het leven hebt leren kijken! Zeker om hulp te vragen bij anderen als je inziet dat het leven niet prettig voor je is, is niet makkelijk om te doen, of te accepteren.

Alle keuzes die je maakt hebben weer andere gevolgen, dat is 100% zeker. Stel dat je een negatieve weg inslaat door een slechte keuze, of een negatieve ervaring, kom je op een weg uit met allemaal verschillende mogelijkheden. Mogelijkheden die er misschien niet waren geweest als je die negatieve ervaring niet had gehad. En tussen die mogelijkheden kunnen weer hele positieve dingen zitten, misschien zelfs meer dan wanneer je eerder een positieve ervaring had gehad. En op die manier kun je alles iets positiefs zien!
Zo geloof ik zelf ook wel veel in een balans in het leven, en dat al het positieve en negatieve elkaar in balans houden. Ik kan daar nog uren over doorpraten  :klap:

Ik denk zeker dat dat een balans in het leven houd. Negatieve dingen om je met beide benen op de grond te laten staan en je soms weer even de waarde van het leven te laten zien. De positieve om je uit je eventuele negatieve sleur te halen. Een ieder kan het voor zichzelf invullen.

Ik moet er wel bij zeggen dat je soms in zo'n langdurige negatieve sleur kan zitten dat het moeilijk is eruit te komen en de positieve dingen te zien.
Het heeft denk ik ook alles te maken met volwassen worden, je eigen identiteit creëren. (Want wanneer is een mens eigenlijk volwassen?)
Maar als je dan op seksueel vlak tekort komt en niet begrijpt hoe het kan, wat er mis is en je niemand hebt om ermee over te praten. (dan krijg je alleen maar te horen dat je de juiste nog niet bent tegen gekomen en bla bla bla )
Je bent uiteindelijk honderden ongemakkelijk gesprekken verder, probeert dingen waardoor je je nog ongemakkelijker voelt en dan ga je enorm twijfelen aan jezelf. Je denkt dat je raar bent en gaat automatisch denken dat andere mensen je waarschijnlijk ook raar vinden ???

De hulp die ik gezocht heb, kwam door een hele negatieve gebeurtenis en uiteindelijk heeft dat mij gebracht waar ik nu ben. Mijn identiteit ontdekt en nog veel meer. Tijdens de therapie kwam ook dit forum aan bod and here I am. Je herkent je ineens in heel veel dingen terug terwijl dat daarvoor niet was
En ik weet bijna 100% zeker dat, als dat ene negatieve niet gebeurd was in mijn leven, ik nu nog steeds in de negatieve sleur had gehangen
:cheerleader:

In deze corona tijd is het voor heel veel mensen ook een moeilijke tijd en ik hoop dat iedereen zijn balans erin kan vinden!
Dit jaar net een hotel overgenomen en je komt meteen in zo'n extreem raar jaar terecht, waar alles onzeker is. Red je het wel, wanneer mag het weer open??
Het liefste had ik dit jaar met Oud & Nieuw ook mijn hotelgasten gehad, samen gevierd en niet alleen. Oliebollen eten, vuurwerk kijken. De gezelligheid zal heel erg gemist worden, maar ik weet ook dat er weer mooiere en betere tijden aan komen. Uiteindelijk kunnen we niks veranderen aan de situatie hoe die nu is, dus probeer er het beste en mooiste van te maken.

En dat brengt me dan op dit:

Iedereen alvast heeeeeele fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2021! Dat het jaar iets moois brengt voor iedereen :grouphug: :hart1:

AceVentura

Citaat van: Intotheworld op december 20, 2020, 02:48:46 AM
Grappig dat je dit als voorbeeld geeft over jezelf. Al voor dat ik dat deel van je bericht gelezen had, en je de vraag stelde dacht ik al aan mijn carrière.
Veel collega's zijn zoveel met mensen om zich heen, hun status, en social media bezig dat ze zich minder concentreren op het werk. Hierdoor zijn hun prestaties minder, of lijken ze minder gemotiveerd in het werk. Doordat ik zo gefocussed ben op mijn werk, en het groeien in vaardigheden heb ik een goede status opgebouwd en daardoor nu veel meer en grotere opdrachten kunnen uitvoeren.
Verder kan ik zo even niks bedenken, maar er zullen inderdaad wel meer ervaringen zijn waar het positief uitpakt! Ik ga er over nadenken!  :klap: thanks!
Heel goed dat er al meteen iets in je op komt, en er is vast nog meer. Geef het tijd, dan komt het vanzelf.

Voor wat betreft positieve en negatieve dingen, ik heb daar vaak de metafoor van een slinger gezien. Naar de ene kant zijn de positieve dingen, naar de andere kant de negatieve. Jij bepaalt hoever je de slinger uit laat slaan met de dingen die je doet. De crux is natuurlijk dat je niet alleen positief of negatief kan hebben, laat je de de slinger uitslaan naar de ene kant, dan zal hij automatisch ook uitslaan naar de andere kant. Je kan hem natuurlijk ook stil hangen ... dat is misschien wel veilig, maar ook een beetje saai ....
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler