Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Artikel NRC

Gestart door Beukennootje, december 17, 2020, 02:55:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Beukennootje

Ik kwam in het NRC het volgende artikel tegen:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/17/de-daad-nooit-voltrokken-a4024113

Ik weet niet of dit achter een betaalmuur zit voor de meesten, dus sorry als dit het geval is. Ik zou het artikel best willen screenshotten, maar de vorige keer zat ik ook enorm te kloten met hoe groot afbeeldingen mogen zijn en dergelijke, dus ik weet niet of ik daar de geschikte persoon voor ben.

Enfin, in dat artikel staat onder andere dit:
"Aseksualiteit werd vroeger nog wel beschouwd als een afwijking, tegenwoordig wordt het vooral gezien als een seksuele oriëntatie, die wordt geschaard onder de verzamelnaam lhbti+. Wat ook weer een beetje wonderlijk is – alsof je atheïsme een godsdienst noemt."

Ligt dit aan mij of is dit enorm appels met peren vergelijken? Ik bedoel grofweg genomen is religie alles wat geen atheïsme is, of vooral het geloven in één of meerdere goden. LHBTQIA+ is iedereen niet niet cisgender en hetero is (indien zij zich dan binnen de LHBT+ groep willen identificeren, want bijvoorbeeld ook niet alle aseksuelen zouden zich als zodanig identificeren, maar dat is weer een ander gesprek).  Het uitgangspunt is dan toch totaal verschillend?

Bloem

Ik kan het gewoon lezen, geen betaalmuur.

En ja, zoals uitgelegd is het apart dat aseksualiteit in het lgbt..-rijtje wordt geplaatst. Tegelijkertijd is het gewoon een minderheid, dus in dat kader past het weer wel.

Koffie

Ik kan er niet over meepraten, ik zou het gehele artikel moeten lezen en ik loop dus wel tegen de betaalmuur op. :)
Zo vraag ik me af hoe ze bij die vergelijking komen, lhbti en godsdienst. Misschien snap ik dat ook niet als ik het artikel lees, maar zo begrijp ik er helemaal niets van. ;)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Waar die vergelijking vandaan komt kan ik ook niet uit het artikel halen, ik ben wel met Beukennootje eens dat hij niet klopt. LHBT gaat naar mijn mening om seksuele diversiteit en daar passen we gewoon in het rijtje. Verder vind ik het overigens best een aardig en informatief artikel.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

#4
Citaat van: Beukennootje op december 17, 2020, 02:55:12 PM
Ik zou het artikel best willen screenshotten, maar de vorige keer zat ik ook enorm te kloten met hoe groot afbeeldingen mogen zijn en dergelijke

Bedankt voor de tip Beukennootje. Ik heb de tekst geselecteerd, kopieerd en hier geplakt (illegale aksie :bloos: )

Citaat van: NRC
Helemaal niet geïnteresseerd in seks

Over Seks

Milou van Rossum voegt het woord bij de daad. Deze week: geen interesse in seks.
17 december 2020 om 14:05
Leestijd 2 minuten
Illustratie Merel Corduwener

'Wat fijn dat u ook eens aandacht besteedt aan die andere groep', mailde E* (69) naar aanleiding van de rubriek van vorige week, waarin drie mensen aan het woord komen die geen seks hebben – hetzij omdat het ze niet lukt contact te leggen met potentiële partners, hetzij omdat ze er weinig tot geen plezier aan beleven. Een van die drie beschreef zich als aseksueel, maar niet zodanig dat ze een hekel had aan seks; voor ze in de overgang kwam, had ze wel seks met haar partner.

Ook E noemt zich aseksueel: ze vindt seks , 'mede door alle aandacht die er aan wordt besteed' zelfs 'onsmakelijk, primitief en ontluisterend'.

Aseksualiteit werd vroeger nog wel beschouwd als een afwijking, tegenwoordig wordt het vooral gezien als een seksuele oriëntatie, die wordt geschaard onder de verzamelnaam lhbti+. Wat ook weer een beetje wonderlijk is – alsof je atheïsme een godsdienst noemt. Voor alle aseksuele mensen geldt dat ze zich niet seksueel aangetrokken voelen tot andere mensen, maar er zijn aseksuele mensen die masturberen – E is er daar overigens niet een van – en aseksuele mensen kunnen verliefd worden, en dus hetero, homo of bi zijn. Soms worden mensen die geen seksueel gedrag vertonen ook als aseksueel beschouwd. In een in 2012 verschenen artikel van vier Belgische wetenschappers werd geschat dat afhankelijk van de definitie tussen de 0,6 en 5,5 procent van de bevolking aseksueel is, maar meestal wordt een percentage van 1 aangehouden.

Overtuigde vrijgezel

'Op mijn 25ste heb ik, deels uit nieuwsgierigheid, kort een vakantievriendje gehad', schrijft E, 'maar ik heb het uitgemaakt vanwege mijn desinteresse in seks, die door hem niet werd begrepen.' Sindsdien is ze altijd een 'overtuigde en erg gelukkige' vrijgezel. 'Taboe of niet, ik ben tevreden zoals ik ben. Ik mis helemaal niks. Ik wist als tiener al dat ik geen kinderen wilde, dus dat is ook al geen punt.'

'In de moderne samenleving heb ik vaak het gevoel dat seks bijna overal is, behalve bij mij', mailde een 35-jarige man*. Hij vraagt zich af hij aseksueel is, omdat bij hem 'momenten van seksuele behoefte aan het verdwijnen zijn.' Seks heeft hij nog nooit gehad, in elk geval niet met een partner, al heeft hij wel behoefte aan een relatie, alsook 'interesse in mensen op een seksuele manier'.

Waarom, zoals hij het omschrijft, 'de daad nooit voltrokken is', weet hij niet. 'Ik ben redelijk introvert van karakter, maar ik heb wel sociale contacten.' Als student was hij lid van een vereniging, hij heeft hobby's en een baan 'waarbij sociale vaardigheden van belang zijn' – hij is leraar op een middelbare school.

'Als man van 35 is het best raar om als een van weinigen nog maagd te zijn. Vrienden, collega's en andere mensen om mij heen hebben bijna allemaal relaties of zijn daar serieus mee bezig. Over mijn status als maagd heb ik het niet. Er zijn nou eenmaal verwachtingen als je 35 bent. Ik praat dus vrolijk mee met de jongens in de kleedkamer (soms verzin ik ook iets). Ergens van binnen weet ik dat dit nonsens is, toch houd ik de schijn op. Ik ben ook mentor, wat betekent dat ik af en toe gesprekken over seks met leerlingen moet hebben. Die zijn op zich al best ongemakkelijk, maar als iemand die geen eigen ervaring heeft met seks voel ik mij vaak een bedrieger.'

Veel hoop op een relatie en seks heeft hij niet: ' Ik ben niet zo naïef dat het zomaar gaat veranderen.'

Volgend jaar verder, met onder meer deze kwestie, ingestuurd door een 66-jarige man*: 'Mijn vriendin (69) en ik hebben beduidend opwindender seks nu wij ons (sinds kort) beiden hullen in leer. Is dit pervers? Of geven wij toe aan sluimerende, tot nu toe onderdrukte sm-gevoelens?'

*Namen zijn op verzoek weggelaten, maar bekend bij de redactie.
Meepraten? Ideeën? Mail naar seks@nrc.nl.

(Edit: opmaak verbeterd, Edewecht)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Ik vind het in zoverre een oke artikel, omdat het altijd goed is als er aandacht wordt besteed aan mensen die geen seks hebben. Maar zelf vind ik het verder eigenlijk een weinig zeggend stukje.

Ik begrijp ineens waarom de schrijver in de lhbti-reeks genoemd worden en dan dat met die godsdienst. De andere lhbti-letters staan in de ogen van de schrijver voor mensen die wel seks willen/aantrekking ervaren. En de aseksuelen ervaren dat niet. Net zoals je in een god kunt geloven en je bij een godsdienst kunt aansluiten en je ook kunt geloven dat er geen god is (dus ervaart wel 'god') en als je dat laatste gelooft beleid je geen godsdienst (ervaart geen 'god') begrijp ik uit wat er geschreven word. Nu is dat ook discutabel denk ik, maar dat is een andere discussie.

En wat betreft de lhbti-reeks klopt het ook niet, aangezien de schrijver zelf ook aangeeft dat je ook homo, bi, of wat dan ook kunt zijn en aseksueel. Maar misschien wordt dan gevonden dat je er als hetero niet bij hoort of is onvoldoende duidelijk dat aseksualiteit een geaardheid is. Aangezien ook iemand die na de overgang geen seks meer wil/kan noemen als aseksueel genoemd wordt.

Al met al, voor mij een weinig spannend stukje. ;) Ik vind het ook niet duidelijk. Maar nogmaals wel goed dat er aandacht aan het onderwerp wordt besteed.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceOfCups

Dankjewel, Beukenootje, voor het delen. En Edewecht bedankt voor het copiëren!

Citaat van: Beukennootje op december 17, 2020, 02:55:12 PM
"Aseksualiteit werd vroeger nog wel beschouwd als een afwijking, tegenwoordig wordt het vooral gezien als een seksuele oriëntatie, die wordt geschaard onder de verzamelnaam lhbti+.
Dit vind ik al heel wat! Verder niet heel diepgravend idd, maar wat anderen ook al zeggen; goed dat het weer even in de aandacht komt

Citeer
...Wat ook weer een beetje wonderlijk is – alsof je atheïsme een godsdienst noemt."
Aangezien er nog nooit bewezen is dat er geen god en/of geestelijke wereld bestaat zie ik atheïsme iig wél als geloof, maar dat terzijde :)
Een flauwe vergelijking is het idd wel; 'godsdiensten' kunnen onderling heel verschillend zijn, maar heel concreet gaat het in alle gevallen wel over een levensbeschouwing waarbij een of meerdere goden een rol spelen. Terwijl lhbti+ veel ruimer is; het gaat niet alleen over (seksuele-) oriëntatie, maar ook over genderidentiteit. Daar kan aseksualiteit prima onder geschaard worden,  "wat helemaal niet wonderlijk is - een beetje alsof je atheïsme een levensbeschouwing noemt"
Ecce homo

Edewecht

Ik ben juist wel blij met dit artikel. Het geeft enkele voorbeelden die volgens mij juist heel herkenbaar kunnen zijn.

- Positief en niet zielig: "Sindsdien is ze altijd een 'overtuigde en erg gelukkige' vrijgezel. 'Taboe of niet, ik ben tevreden zoals ik ben. Ik mis helemaal niks."

- Eerlijk over zijn twijfels: "'Als man van 35 is het best raar om als een van weinigen nog maagd te zijn. Vrienden, collega's en andere mensen om mij heen hebben bijna allemaal relaties of zijn daar serieus mee bezig. Over mijn status als maagd heb ik het niet. Er zijn nou eenmaal verwachtingen als je 35 bent. Ik praat dus vrolijk mee met de jongens in de kleedkamer (soms verzin ik ook iets). Ergens van binnen weet ik dat dit nonsens is, toch houd ik de schijn op. Ik ben ook mentor, wat betekent dat ik af en toe gesprekken over seks met leerlingen moet hebben. Die zijn op zich al best ongemakkelijk, maar als iemand die geen eigen ervaring heeft met seks voel ik mij vaak een bedrieger."

- Het percentage tussen 0,6% en 5,5%, eindelijk wat anders dan die eeuwige 1% van Bogaert.

OK, over de kop "Helemaal niet geïnteresseerd in seks" fronste ik even mn wenkbrauwen. Aseksualiteit gaat over (geen) seksuele aantrekking, niet over '(geen) interesse in seks'.
Maar toch: zo'n kop trekt de aandacht, het artikel wordt gelezen, en daar gaat het om.  >:D
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

O zeker, dat positieve en het feit dat er überhaupt aandacht aan wordt geschonken vind ik heel erg prettig. En het gaat hem in het artikel waarschijnlijk ook niet om meer dan dat. het is gewoon een klein artikeltje dat laat zien dat seks niet voor iedereen bovenaan het wensenlijstje staat, zonder verder in te gaan op dingen. Misschien komt mijn mening ook wel ook wel een beetje doordat het uit de NRC komt. Mijn moeder had die krant vroeger en dat moest toch een krant zijn waar wel iets substantieels in stond of zo. En iets meer 'doordacht'. Maar ja ach. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie