Hallo iedereen!
Ik ben een paar maanden geleden 26 geworden en merk dat veel van mijn vriendinnen zo stilaan over kinderen beginnen na te denken. De meeste willen er nog niet echt aan beginnen, maar binnen een jaar of 4-5 verwacht ik een heuse babyboom

. Als letterlijk enige single van de groep maak ik me daar soms wel wat zorgen in. Nu hoef ik zeker nog niet meteen een kind, maar ooit wil ik wel echt graag een gezinnetje.
Ik krijg vaak iets te horen à la 'jij vindt wel snel iemand' of 'op ieder potje past een dekseltje'. Mocht ik seksueel zijn zou ik die kans ook vrij hoog inschatten, maar laat ons eerlijk zijn: puur statistisch gezien lijkt de kans dat ik een lieve aseksuele heteroromantische man ontmoet om een kind mee op te voeden voordat mijn 'vruchtbare jaren' voorbij zijn (excuseer de nogal plastische verwoording) me nu niet enorm groot. Er zijn gewoon erg weinig dekseltjes voor mijn potje. Dat feit op zich vind ik natuurlijk wat jammer, maar kan ik nog wel accepteren. Liever geen partner dan de dramas en schuldgevoelens die ik in een vroegere relatie met een seksuele man had. Maar dat dat dan ook kinderen bemoeilijkt, vind ik toch wel frustrerend. Het voelt zo oneerlijk dat ik, gewoon omdat ik niet van seks houd, met 95% kans alleen oud moet worden?
Ik ben een vrouw en weet natuurlijk wel dat er 'opties' zijn zoals IVF, of zelfs adoptie zou ik best willen overwegen. Maar alleenstaand ouderschap lijkt me puur praktisch en financieel echt niet zo simpel. Ik heb ook niet het gevoel dat het sociaal - althans hier bij de wat burgerlijke Belgen

- al erg geaccepteerd is.
Ik vroeg me dan ook af of meer aseksuele dames op het forum met gelijkaardige twijfels zitten en hoe jullie hiermee omgaan? Of eventueel bewust alleenstaande moeders die hun ervaring willen delen.
Groetjes,
Annelies