Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

homogenezing verbieden

Gestart door Koffie, januari 26, 2021, 07:46:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koffie

https://www.trouw.nl/binnenland/kamer-wil-homogenezing-zo-snel-mogelijk-strafbaar-stellen~b2c58afe/

De kamer wil mogelijk homogenezing strafbaar stellen. Dat is heel goed nieuws uiteraard! Vandaar dat ik het deel. Ik heb geen idee of er ook conversietherapie gebruikt wordt om aseksualiteit te 'genezen'. Daarvoor is het misschien ook nog altijd te onbekend.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceOfCups

Zeker goed nieuws! Maar dat het überhaupt nog bestaat in deze tijd :banghead:
Ecce homo

Koffie

Jazeker, dat bestaat. Dat het nog altijd niet verboden is verbaast me nog het meest, dus hopelijk gaat dit ertoe leiden.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Toen ik je link zag dacht ik eerst: Dit is toch oud nieuws?
In het artikel staat ook een verwijzing dat ze in 2019 al bezig zijn geweest, slecht dat het nog steeds niet geregeld is. Ondanks dat er nu ferme woorden staan als "je moet laten zien dat het menens is" gaat het ook in deze motie alleen om minderjarigen een kwetsbare volwassenen ... waarom niet direct een algeheel verbod?
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Op alle genezingen van welke afwijkende geaardheid dan ook!
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Vijftig jaar geleden was het onmogelijk dat:
- dit uberhaupt een onderwerp zou zijn in de Tweede Kamer
- hierover openlijk in de pers zou worden gesproken

Er is dus wel wat veranderd. We gaan vooruit.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Citaat van: AceVentura op januari 27, 2021, 08:33:19 AM

Ondanks dat er nu ferme woorden staan als "je moet laten zien dat het menens is" gaat het ook in deze motie alleen om minderjarigen een kwetsbare volwassenen ... waarom niet direct een algeheel verbod?

Ik had dat gisteren niet eens echt gezien, dat het om minderjarigen en kwetsbare volwassenen gaat.

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Bloem

Citaat van: AceVentura op januari 27, 2021, 08:33:19 AM
waarom niet direct een algeheel verbod?
Ik denk dat dat lastig wordt, boven de 18 ben je verantwoordelijk voor je eigen beslissingen. Je hebt de vrijheid om te kiezen om je al dan niet tot een 'genezer' te wenden. Jomanda had het in haar tijd tenslotte ook erg druk.

Beukennootje

Citaat van: Koffie op januari 26, 2021, 07:46:25 PM
https://www.trouw.nl/binnenland/kamer-wil-homogenezing-zo-snel-mogelijk-strafbaar-stellen~b2c58afe/

De kamer wil mogelijk homogenezing strafbaar stellen. Dat is heel goed nieuws uiteraard! Vandaar dat ik het deel. Ik heb geen idee of er ook conversietherapie gebruikt wordt om aseksualiteit te 'genezen'. Daarvoor is het misschien ook nog altijd te onbekend.

Misschien is er niet zo'n duidelijke conversietherapie als bij homoseksualiteit, maar je hebt wel degelijk mensen die opmerkingen maken over dat aseksuelen 'te genezen' zijn als ze 'eens goede seks hebben' of dat seksuologen blijven zeggen dat je 'meer moet oefenen'. Het is misschien niet een hele directe vorm van conversietherapie, maar er wordt wel verondersteld dat 'de kwaal verholpen kan worden'. En dat is ook het idee van conversietherapie: je kunt de homoseksualiteit genezen/oplossen. Dus het idee is ongeveer hetzelfde, maar de uitwerking is anders, en 'subtieler' voor aseksuelen.

Zeg het vooral als ik hier de plank volledig missla, maar zo ziet het er in mijn ogen uit.

Koffie

Nee ik vind dat wat anders. Zeggen dat iets te genezen is, is wat anders dan iemand een therapie te laten ondergaan. Het ligt wel in elkaars verlengde. Maar als je A (het is geneesbaar) zegt hoef je geen B te zeggen (therapie om de aseksualiteit weg te nemen).

Ik was gisteren iets aan het typen over dat algehele verbod, maar ik stopte omdat ik het lastig vond.
Je kunt inderdaad als volwassene zelf kiezen voor een bepaalde therapie. In die zin begreep ik dat het is voorgesteld voor jonge en kwetsbare mensen.

Maar toen dacht ik: Is niet iedereen die zichzelf niet accepteert een kwetsbaar mens? Dat wordt heel ingewikkeld. Uiteraard kan dat gelden voor allerlei therapieën voor allerlei problematiek.

En als je het gaat hebben over kwetsbare mensen voor wie een therapie verboden is, hoe zorg je dan dat duidelijk is wie die kwetsbare is? En wie niet?
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Citaat van: Bloem op januari 28, 2021, 01:09:11 PM
Ik denk dat dat lastig wordt, boven de 18 ben je verantwoordelijk voor je eigen beslissingen. Je hebt de vrijheid om te kiezen om je al dan niet tot een 'genezer' te wenden. Jomanda had het in haar tijd tenslotte ook erg druk.
Jomanda deed -hoe omstreden ze soms ook was- niets wat niet mocht. Nu gaan ze van een therapie waarvan ze zeggen dat die schadelijk is alleen maar verbieden voor specifieke doelgroepen. Ik snap wel dat dat doelgroepen zijn die de meeste bescherming nodig hebben, maar als je zegt "dat het menens is" moet je niet met een half verbod aankomen.

Citaat van: Beukennootje op januari 28, 2021, 01:26:18 PM
Misschien is er niet zo'n duidelijke conversietherapie als bij homoseksualiteit, maar je hebt wel degelijk mensen die opmerkingen maken over dat aseksuelen 'te genezen' zijn als ze 'eens goede seks hebben' of dat seksuologen blijven zeggen dat je 'meer moet oefenen'. Het is misschien niet een hele directe vorm van conversietherapie, maar er wordt wel verondersteld dat 'de kwaal verholpen kan worden'. En dat is ook het idee van conversietherapie: je kunt de homoseksualiteit genezen/oplossen. Dus het idee is ongeveer hetzelfde, maar de uitwerking is anders, en 'subtieler' voor aseksuelen.
Ik vind het toch ook wat anders. Bij die conversietherapie gaat het een heel stuk verder dan "heb maar eens heteroseks dan genees je wel", er komen dingen als hypnose en hersenspoelingsrituelen aan te pas, dingen die als je ze verkeerd toepast gewoon behoorlijke psychische schade kunnen veroorzaken.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

AceOfCups

Citaat van: AceVentura op januari 28, 2021, 07:52:36 PM
Ik vind het toch ook wat anders. Bij die conversietherapie gaat het een heel stuk verder dan "heb maar eens heteroseks dan genees je wel", er komen dingen als hypnose en hersenspoelingsrituelen aan te pas, dingen die als je ze verkeerd toepast gewoon behoorlijke psychische schade kunnen veroorzaken.
Ik ben het met je eens, het klinkt echt heftig hoe het er aan toe kan gaan bij conversietherapie. Maar aan de andere kant vind ik dat er sowieso ook al een hersenspoelende werking uitgaat van de vele uitingen in de media, vanuit een soort aanname dat iedereen seksuele aantrekking ervaart en dan vaak bij voorkeur op een hetero manier. Het wordt beter, maar ik heb het idee dat dat nog steeds niet in verhouding is met de werkelijkheid
Ecce homo

Kim10

Een paar maanden terug zag ik een documentaire op tv over een Turkse jonge homo jongen die door zijn nog in het stenen tijdperk levende familie terug naar Turkije werd gestuurd om genezen te worden door een geestelijke. Terwijl die jongen het hier prima deed.  Baan, vrienden, maar ouders wilden er niet aan. Jongen was meerderjarig maar ging toch. Wat ik dan ook niet begrijp. Jongen zo verschrikkelijk mishandeld dat hij er hersenletsel aan overhield en overleed. Hartverscheurend.
Ik ben helemaal voor het verbod op homogenezing.

Koffie

Helaas wil meerderjarig niet zeggen: geestelijk onafhankelijk. Invloed van familie is vaak groot, zeker in andere culturen, maar ook bij ons.

maar een afschuwelijk verhaal.

Helaas, bij een verbod hier zal er in Turkije nog geen verbod zijn.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Kim10

Denk ik ook niet. Weet wel zeker van niet.