Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

aseksualiteit en hetero(seksualiteit?)

Gestart door novita, januari 31, 2021, 04:53:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

novita

Omdat ik me weer meer in dit onderwerp aan het verdiepen ben, lees je van alles.

Waarschijnlijk zou ikzelf het best in hoe noemen ze dat gray-A vallen? Whatever, als aseksueel de parapluterm is, hou ik het voor de simpelheid maar bij dat.

Hoe dan ook lees je ook vaak dat een aseksueel ook niet hetero of homo-seksueel is. Nu snap ik ergens die conclusie, vanwege het woordje seksueel. Maar ondanks dat ik mijzelf inmiddels echt wel zie als iets in aseksueel, en ik anderszins ook zeg ik ben 100% hetero, vallen die twee weer zo lastig samen. En dan denk ik, maar wat is dan homo of hetero seksueel? Moet dat persé "met seks" zijn?

Ik bedoel, ik voel me alleen echt aangetrokken tot mannelijke personen. En misschien juist wel de wat meer vrouwelijke mannelijke personen. "als het maar een piemel heeft" zeg ik dan makkelijk. Heel gek eigenlijk, want met die piemel heb ik eigenlijk helemaal niks. Maar ik zie mijzelf nooit knuffelen met een vrouwelijk persoon.
Dan hebben ze het over romantisch aangetrokken voelen.... tja en dat heb ik dan ook echt alleen naar mannelijke personen.

Zelfs als vriendschap zijn vrouwen lastig. En dan vraag ik mij af waarom die nadruk er zo op wordt gelegd dat je als aseksueel ook niet homo of hetero bent, want ik voel me weinig seksueel aangetrokken tot mannen/mensen, maar echt dat beetje wat er wel is of op romantisch gebied of wat dan ook..... heb ik gewoon niks met vrouwen.

Tixie

Hmm ik heb niet echt de indruk dat daar erg nadruk op gelegd wordt eigenlijk! Ik zie juist altijd dat die scheiding tussen aseksueel en homo/bi/...-romantisch wel gemaakt wordt.

Je kan het zelf noemen wat je wil hoor! Je kan bv best zeggen dat je aseksueel en hetero bent, in mijn ogen klinkt dat niet gek ofzo.

Wat me wel opviel is dat je lijkt te zeggen zelfs vrouwen te vermijden in vriendschappen. Het is natuurlijk prima als je gewoonweg vaker vrienden maakt met mannen, omdat dat spontaan zo gebeurt. Maar ik krijg het gevoel dat je misschien met wat vooroordelen zit tegenover vrouwen en dat je ze op voorhand dan al "uitsluit"? Kan best dat ik dit allemaal verkeerd interpreteer hoor, zeg maar als dat zo is! Het is gewoon een sentiment wat ik vaker hoor en wat ik dan jammer vind want het zet vrouwen tegenover elkaar, terwijl we net een hele leuke en diverse groep zijn en we elkaar moeten ondersteunen.
sick of the kissing cult

novita

Bedankt voor je reactie!

Ik benoem het zo, omdat als ik ergens lees over wat het is, dat het dan vaak ook zo benoemt wordt dat een aseksueel niet homo of hetero is of bi, maar als een 4e categorie hiervan afscheid als niet. Dus je hebt dan homo, hetero, bi en niet seksueel.

Omdat je je niet seksueel aangetrokken voelt tot niemand niet, ben je dus niet homo of hetero of bi, en dat lees ik vaak terug en zelfs op deze website staat er onder wat is aseksualiteit:

CiteerHetero's ervaren seksuele aantrekking naar mensen van het andere geslacht. Homo's ervaren het naar mensen van hetzelfde geslacht, bi's naar beide, en aseksuelen naar geen van beide.

En dat leest dus  bijna alsof je dus niet homo of hetero zou kunnen zijn omdat je aseksueel bent. Logischerwijs ben ik het dus niet eens met die stelling, maar vind het lastig omdat het dus vaak zo uitgelegd wordt.

Mbt vrouwen, dat is meer omdat het zo gebeurd, ik connect gewoon veel moeilijker met vrouwen, ik zou graag een goede vriendin hebben en heb ze ook wel gehad (dacht ik) nooit meer dan 1 tegelijk. Mijn wereld is gewoon omgeven met mannen, behalve mijn moeder en mijn dochter.

Koffie

Het kan prima, dat je je 'romantisch' gezien aangetrokken voelt tot mannen en dan de wat meer 'vrouwelijk' aanvoelende mannen. Ik heb dat zelf ook, ik zou echt niet weten wat het probleem is. :)
Ik noem mezelf hetero-romatisch aseksueel. Je aangetrokken voelen tot een bepaald type heeft op zich niet perse iets te maken met wel of niet aseksueel zijn.

Aseksualiteit is een soort van 'overkoepelende' orientatie. Onder die koepel kun je homo- hetero, bi, pan, trans, en van alles zijn. Dus je kunt zeker hetero zijn en aseksueel. En homo en a. En bi en a. Etceter-a. :)

Wat vriendschappen betreft ben ik helaas niet zo getalenteerd, maar ik heb de meeste vriendschappen gehad met vrouwen. Met vrouwen heb ik totaal niet de behoefte aan knuffelen of zo, dat valt voor mij echt meer binnen de romantische aantrekking, en op een ander level bij mijn kinderen en op nog weer een ander level bij mijn kat. Ander level betekent niet beter of meer of minder belangrijk, maar vanuit ander gevoel.

Dan zou je misschien weer kunnen concluderen dat ik mannen op grond van iets uitsluit van vriendschappen, maar dat geloof ik zelf niet zo. Ik ben me er in elk geval niet van bewust. En ook mannen  zijn een hele leuke diverse groep waaraan je steun kunt hebben. Dus als jij je daar goed bij voelt, lijkt me dat prima.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Even voor de duidelijkheid, Starday: de termen heteroseksueel, homoseksueel, en biseksueel gaan over seksuele aantrekkingskracht.
Er zijn ook andere soorten aantrekking, waarvan 'romantisch' de bekendste is.

Aseksualiteit betekent niet dat je geen hetero/homo/bi aantrekking ervaart. Je ervaart alleen geen seksuele aantrekking.

Zelf identificeer ik me als aseksuele homo, omdat ik mannen en jongens mooi/leuk/interessant/spannend vind, alleen niet op seksueel gebied.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Er is al veel gezegd, en ik ga toch een poging doen daar nog iets aan toe te voegen. Ik besef me dat wat ik hieronder schrijf misschien erg zwart-wit is, de praktijk bevat vaak veel meer grijstinten.

Aseksualiteit gaat in de kern om het niet ervaren van seksuele aantrekking. Als je heteroseksuele gevoelens hebt, en dus seksuele aantrekking ervaart, ben je dus niet aseksueel. Daarom plaatsen we het vaak naast de andere geaardheden, op basis van hun definitie sluiten ze elkaar uit. Tussenvormen die voor jou misschien interessant kunnen zijn zijn de demiseksueel, gray-a of halfseksueel.

Zoals anderen ook aangegeven hebben zijn er veel meer vormen van aantrekking dan alleen seksuele. Romantisch, esthetisch en sensueel zijn dan worden die ik wel eens tegen kom. Daar zijn combinaties mee te maken zoals bijvoorbeeld heteroromantisch aseksueel omdat ze over verschillende soorten van aantrekking gaan, ik heb zelfs wel eens combinaties als heteroromantisch homoseksueel gehoord. Als je hier meer over wil weten kan je zoeken naar het Split Attraction Model.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

BjornAgain

Citaat van: AceVentura op januari 31, 2021, 06:45:41 PM
Zoals anderen ook aangegeven hebben zijn er veel meer vormen van aantrekking dan alleen seksuele. Romantisch, esthetisch en sensueel zijn dan worden die ik wel eens tegen kom. Daar zijn combinaties mee te maken zoals bijvoorbeeld heteroromantisch aseksueel omdat ze over verschillende soorten van aantrekking gaan, ik heb zelfs wel eens combinaties als heteroromantisch homoseksueel gehoord. Als je hier meer over wil weten kan je zoeken naar het Split Attraction Model.
Oh dat is inderdaad wel een hele mooie om over na te denken. Natuurlijk met alle hokjes en labeltjes zijn er altijd weer mensen die dan weer op de grens van het één met het ander vallen. Natuurlijk naast het seksuele kan je op heel veel andere vlakken aantrekking voelen tot anderen. En waar je op het ene vlak misschien homo- of a- bent, ben je op een ander vlak juist weer hetero- of bi.

Zelf schaar ik me onder de noemer heteroromantisch aseksueel en dat betekent zeker niet dat ik geen vriendschappen met mannen kan sluiten hoor. Heerlijk onder het genot van een biertje voetbal kijken, maar dat is dan ook meestal in een setting waar het niet uit maakt of je met z'n tweeën bent of met zijn achten... De meer romantische dingen, knuffelen, zoenen, masseren, maar ook gewoon lekker op de bank een filmpje kijken, dat zou ik alleen maar met een vrouw kunnen, al ontbreekt de behoefte om veel verder te gaan dan dat.

novita

Ik heb voornamelijk het idee dat omdat we inderdaad leven in een monogame seksuele wereld (want ja ook niet monogaam komt pas net om het hoekje kijken als ook acceptabel).... we homoseksualiteit als seksualiteit zijn gaan benoemen, terwijl er inderdaad zoveel meer is dan seksualiteit op het gebied van homo of hetero zijn.

Maar mensen die niet weten wat aseksualiteit is doe je eigenlijk te kort met een uitleg als niet homo, niet hetero, niet bi, maar a- seksueel. Omdat homo hetero en bi dus vaak zo worden afgekort zonder het woordje seksueel erachter. Maar zonder de toevoeging seksueel, staat het dus voor zoveel meer. Maar daarom dus de aanhalingstekens en de vraagteken bij het woord seksualiteit in de titel.

Of voor mij, half, demi, grey of whatever van toepassing is, ik denk dat ik heb opgegeven om zover te kijken wat dan het beste past, omdat er zoveel vage grenzen of interpertaties zijn, a-seksueel is naar mijn idee de parapluterm en ik vind het best zo.

Ik.... hmmm dat is misschien iets meer voor een ander topic.... maar goed.

Door de seksuele wereld waar we in leven ben ik mogelijk mijn gevoelens verkeerd gaan vertalen. Vandaag ben ik voor het eerst tot het besef gekomen dat hoewel ik zeker wel romantische relaties zoek, het idee om nooit meer sex te hoeven hebben de rest van mijn leven geeft zo'n bevrijdend gevoel.


Koffie

Zelf leg ik het ook niet uit als niet homo, niet hetero en niet bi. Ik ben hetero en dat noem ik ook, op de schaarse momenten dat het ter sprake komt, maar ik leg dan ook uit dat ik daarnaast aseksueel ben.

Je bent zeker de enige niet die zichzelf eigenlijk niet goed heeft uitgelegd door opgegroeid te zijn in een seksuele wereld, zonder te weten dat aseksueel ook een optie is. Dat was voor mij ook zo, ik heb het gevoel heel lang een dwaalspoor te hebben gevolgd wat dat betreft.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

novita

Ik mis hier af en toe de "like" knop :)

Thx Koffie!

Koffie

Ik vind het juist wel leuk dat je hier nog gewoon echt tegen elkaar zegt dat je iets liket. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Citaat van: Koffie op februari 01, 2021, 06:26:36 PM
Ik vind het juist wel leuk dat je hier nog gewoon echt tegen elkaar zegt dat je iets liket. :)

Raak gezegd, Koffie :duim-omhoog:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)