Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Covid en vaccinatie

Gestart door Happy, maart 13, 2021, 08:31:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Happy

Binnenkort ook actueel voor veel forumleden hier. Wat ga je doen, laat je je vaccineren tegen Covid? Waarom wel of waarom niet?
Deel gerust je gedachten en argumenten!

Jann

Ik mag nog lang niet (jong, geen risicogroep) maar zodra ik mag sta ik vooraan!

Waarom? Waarom niet zou ik zeggen. Het is gemaakt door mensen die er verstand van hebben en daar heb ik vertrouwen in. En ik wil graag dat de maatschappij (zodra het kan) weer open gaat (eventueel met vaccinatiepaspoort).

:wave:
Be a little kinder than you have to - E. Lockheart

Lytsedraak

Ik woon in België in ik had al een oproep gekregen om me te laten vaccineren. Het probleem was dat het op dat moment voor zorgverleners voor woonzorgcentra en in de eerste lijn was en 55+ denk ik. Ik ben geen 55+ en ik ben op dit moment werkloos; ik heb vijf jaar geleden ontslag genomen in het woonzorgcentrum waar ik werkte om voor mijn zoontje te zorgen en meer tijd te hebben om te schrijven in de hoop een boek te kunnen uitbrengen. En hoewel ik wel geregistreerd sta als diëtiste werk ik op dit moment niet als diëtiste.

Ik heb gebeld en verzocht om mijn oproep te annuleren zodat mensen die effectief met patiënten/cliënten eerst gevaccineerd kunnen worden. Als het goed is zit ik nu in de lijst van mijn leeftijdsgroep die pas op het eind aan de beurt is.

Ik heb het wel wat gevolgd en AstraZeneca heeft op dit moment in veel landen geen vertrouwen. Ik heb altijd een slecht gevoel gehad bij Moderna, want die riepen gemakkelijk dat hun vaccin dit of dat kon, zonder daar bewijs voor te kunnen leveren (zoals bij de nieuwe varianten, dat hadden ze nog niet onderzocht, maar ze hadden er vertrouwen in dat het wel werkte)

Ik hoop dat ik dat van Jansen kan krijgen. Eén spuit ipv twee.

Kim10

Ik heb een raar bloedbeeld. Merk er in het dagelijks leven niets van, dus de huisarts gevraagd wat wijsheid is. Het hele vaccinatie gedoe staat me tegen, aan de andere kant wil ik wel weer eens op vakantie. Ben nog niet aan de beurt voorlopig. Huisarts heeft beloofd dat ze informatie zoekt.

AceVentura

Ik twijfel nog, en kan ook nog geen informatie vinden die me helpt om die twijfel weg te nemen.

Mijn twijfel ontstaat doordat ik twee dingen hoor:
1) Alle vaccins zijn op een nieuwe manier gemaakt, dat hebben we nooit eerder gedaan (mRNA als ik het goed onthouden heb)
2) Er wordt geroepen dat ze echt heel erg veilig zijn

Hoe kan je 2 zeggen als 1 waar is? Als het nieuw is heb je er per definitie geen/weinig ervaring mee, en kan je dus weinig zeggen over de risico's.
Mocht hier iemand zijn die zelf de kennis heeft om hier iets zinnigs over kan zeggen dan hoor ik het graag :)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Lytsedraak

Citaat van: AceVentura op maart 14, 2021, 06:29:37 PM
Ik twijfel nog, en kan ook nog geen informatie vinden die me helpt om die twijfel weg te nemen.

Mijn twijfel ontstaat doordat ik twee dingen hoor:
1) Alle vaccins zijn op een nieuwe manier gemaakt, dat hebben we nooit eerder gedaan (mRNA als ik het goed onthouden heb)
2) Er wordt geroepen dat ze echt heel erg veilig zijn

Hoe kan je 2 zeggen als 1 waar is? Als het nieuw is heb je er per definitie geen/weinig ervaring mee, en kan je dus weinig zeggen over de risico's.
Mocht hier iemand zijn die zelf de kennis heeft om hier iets zinnigs over kan zeggen dan hoor ik het graag :)

Nee, slechts twee van de vier zijn met mRNA gemaakt.
De mRNA vaccins zijn van Pfizer, Moderna en CureVac (de laatste wordt nog niet gebruikt)
AstraZeneca en Janssen zijn vectorvaccins gebaseerd op het verkoudsheidvirus. Voor AstraZeneca werd een apenverkoudheid gebruikt en voor dat van Jansen een zeldzame mensenverkoudheid.

Edit, meer informatie:
https://www.nu.nl/uitleg-over-het-coronavirus/6093045/lezersvragen-hoe-werken-de-rna-vaccins-van-pfizer-moderna-en-curevac.html
https://www.nu.nl/uitleg-over-het-coronavirus/6113290/dit-is-de-techniek-achter-de-vaccins-van-astrazeneca-en-janssen.html

Bovenstaande zijn geen wetenschappelijke artikels, maar ze maken de beschikbare kennis duidelijk.

AceVentura

Bedankt voor de links Lytsedraak, hoewel nu.nl nou niet echt de meest betrouwbare bron is zal ik ze eens doorlezen. Wel jammer dat precies de veiligheid van AstraZeneca in twijfel wordt getrokken.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Lytsedraak

Een mooi overzicht over de verschillende soorten vaccins, is deze van de KU Leuven:
https://nieuws.kuleuven.be/nl/2020/deze-soorten-vaccins-worden-ontwikkeld-tegen-covid-19

Het is helder uitgelegd, met voor- en nadelen van elk type vaccin.



Happy

Tot nu toe twijfel ik ook, en slaat het door naar het niet nemen van het vaccin. Omdat er tot nu toe geen mogelijkheid is om zelf een vaccin te kiezen concentreer ik mij even op het Astra Zeneca vaccin:

- Onzekerheden, zie actuele berichten over opschorting nadat al 10 landen het vaccineren met dit vaccin hebben opgeschort.
- Hele rare toevalligheden (?): er zijn inmiddels 3 gevaarlijke varianten in omloop (Britse, Braziliaanse en Zuid Afrikaanse) en die komen precies uit de landen waar het Astra Zeneca vaccin getest is.
- Heftige bijwerkingen: die lees je ook op internet. Mijn schoonzus (werkt in de zorg) is van de eerste spuit 4 dagen beroerd geweest met koorts en 1 dag hoge koorts.

Ook staat mij het hele proces tegen. Ben je 80 met onderliggend lijden dat heb je 20% kans dat je overlijdt aan het virus. Dat is veel en vaccinatie (hoewel voor die groepen niet risicoloos, zie berichten over stergevallen na vaccinaties in verzorgingstehuizen) is dan een serieuze optie.
Maar waarom ook voor de groep van 18-49? De groep 0-49 is ongeveer 11 miljoen mensen in Nederland. Van die groep zijn er 110 (!) overleden. Zie:
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/sterfte. Bij een zeer groot deel is het ziekteverloop mild.
Daarnaast is nog helemaal niet duidelijk of je met een vaccin besmet kunt raken en of je anderen kunt besmetten. Voeg daarbij dat alle vaccins in zeer korte tijd zijn ontwikkeld en de groepsdruk op het je wel laten vaccineren en ik neig voorlopig naar de nee optie.

Kim10

Las vanmorgen op internet over een corona uitbraak onder dementen in een verpleeghuis in Zwolle. ( Of daar in de omgeving). het ging om een groep die net gevaccineerd was. De verschijnselen zouden mild zijn. Een patiënt overleden. Dus: gevaccineerd maar toch nog Corona kunnen krijgen. Blij dat ik nog niet aan de beurt ben.

Lytsedraak

Citaat van: Happy op maart 15, 2021, 10:07:50 AMVoeg daarbij dat alle vaccins in zeer korte tijd zijn ontwikkeld en de groepsdruk op het je wel laten vaccineren en ik neig voorlopig naar de nee optie.

Ik ben het met je eens dat de snelle ontwikkeling van de vaccins me bezorgd maakt, zeker als ze ook nog eens een nieuwe techniek gebruiken zoals dat mRNA vaccin. Daarom heb ik op dit moment het meeste vertrouwen in dat van Janssen, want ze gebruikten een verkoudsheidsvirus als basis en ze waren niet het eerste.

In het geval van Astra-Zeneca en de bloedklonters, ik heb begrepen dat het aantal gevaccineerden dat bloedklonters kreeg vergelijkbaar is met het percentage van de bevolking dat bloedklonters krijgt. Of dat maar een praatje is om de mensen gerust te stellen weet ik niet. Het wordt in ieder geval onderzocht.

Tot nu toe lijken de bijwerkingen van de vaccins niet ernstiger dan bij antibiotica of andere medicijnen. Zelfs de allergische reacties waren niet meer voorkomend in vergelijking met andere vaccins or medicijnen (zo werd het in ieder geval uitgelegd). Ik moet zeggen, de laatste keer dat ik een medicijn moest nemen en de bijsluiter las wist ik niet zeker of ik dat medicijn wel wilde pakken. Als je al die mogelijke bijwerkingen leest wordt je niet blij.

Citaat van: Happy op maart 15, 2021, 10:07:50 AMDe groep 0-49 is ongeveer 11 miljoen mensen in Nederland. Van die groep zijn er 110 (!) overleden
Maar je moet niet alleen naar de overlijdens kijken. Je hebt ook mensen die een milde vorm krijgen en nog maandenlang last hebben van de ziekte, ook jonge gezonde mensen. Mensen die maandenlang kortademig blijven omdat hun longen beschadigd zijn, of cognitieve problemen hebben doordat de ziekte een auto-imuunreactie uitlokte die de eiwitten van de hersenen aanviel. Of maandenlang hoofdpijn of vermoeidheid ervaren. Of hun smaak maandenlang kwijt waren. En dit gebeurd juist bij het milde ziekteverloop. Bij een ernstiger ziekteverloop moet je naar het ziekenhuis en zitten de longen vol littekenweefsel.
En dan waren er nog die berichten over kinderen die een Kasperski-achtige ziekte kregen door covid.
Het gaat niet alleen om de verhoogde sterftekans; het zijn ook de andere complicaties die je moet meetellen.

Het NOS heeft er een artikel over geschreven, maar de echte wetenschappelijke studies zijn geloof ik nog lopende: https://nos.nl/op3/collectie/13824/artikel/2343189-gesloopt-door-corona-wat-covid-19-op-lange-termijn-met-je-lichaam-doet


Om het met een andere ziekten te vergelijken: de mazelen zelf zijn ook niet zo erg om te krijgen als je een kind ben, meestal genees je zonder problemen (als volwassene de mazelen doormaken is dan weer een heel ander verhaal, dat is echt ernstig), maar toch is er massaal tegen gevaccineerd om het uit te roeien.
Om een idee te geven, van IDSA
CiteerBefore the vaccine was available in 1963, nearly every child got measles by age 15. The disease sickened 3 to 4 million people and led to about 500 deaths and 48,000 hospitalizations every year.

500 doden per jaar voordat er een vaccin was valt best mee, toch?

CiteerComplications occur in 3 in 10 who get measles and young children are especially vulnerable. Ear infections and diarrhea are most common, but 1 in 20 will get pneumonia; 1 in 1,000 will have brain swelling that can cause deafness and intellectual disability; and 1 or 2 in 1,000 will die.
https://www.idsociety.org/public-health/measles/myths-and-facts/

Ook gezondheidswetenschap had een artikel geplaats over de mazelen:
CiteerDe cijfers
De Amerikaanse overheid (Centers for Disease Control and Prevention) houdt nauwgezet de evolutie en cijfers van ziekten, waaronder mazelen, bij en beschikt over degelijke cijfers.

Van alle mensen die mazelen vandaag doormaken, krijgt 30% af te rekenen met complicaties: vooral kindjes jonger dan 5 jaar en volwassenen ouder dan 20 jaar.
0,2% of 2 op 1.000 gevallen (1) overlijdt.
Ernstige complicaties, zoals acute hersenontsteking, treft minstens 1 op 1.000 gevallen. Een kwart van de overlevers houdt daar ernstige hersenschade aan over (1).
In de meest recente editie van het naslagwerk voor artsen over vaccinaties en vaccineerbare aandoeningen (Plotkin's Vaccines) ramen wetenschappers het sterftecijfer op 1 tot 3 per 1.000 gevallen van mazelen (2).
https://www.gezondheidenwetenschap.be/gezondheid-in-de-media/hoe-dodelijk-zijn-de-mazelen

Dit was genoeg reden om mensen tegen de mazelen te beginnen vaccineren. Toendertijd twijfelden mensen niet en lieten kun kinderen vaccineren. Niemand wilde dat hun kind mazelen kreeg. Tegenwoordig is er steeds minder vertrouwen in het mazelenvaccin, want wat zit er toch maar allemaal in en misschien veroorzaakt het autisme?
Nu is covid overal prioritair, dus mensen hebben meer tijd en geld om zich daarmee bezig te houden, en de technieken zijn moderner. En we hebben al meer dan vijtig jaar ervaring met het maken van vaccins als we tellen vanaf het vaccin tegen mazelen.  Daarom kan het sneller gaan als toendertijd met het mazelenvaccin. We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden, we kunnen verderwerken met de kennis die we al hebben.

De bof is eenzelfde verhaal als de mazelen: de ziekte zelf is niet ernstig, maar als complicaties kun je doof worden, of een pancreas onsteking krijgen, of een hersenvliesonteking. En dat was genoeg reden om ertegen te vaccineren. De vaccinatie geeft geen volledige bescherming tegen de ziekte, maar het verminderd de kans op complicaties en het verminderd de kans op een ernstig ziekteverloop.
En dat is ook wat ik over het coronavaccin hoorde: je kunt het nog wel krijgen, maar de kans op complicaties verminderd enorm en zorgt ervoor dat je er niet of nauwelijks ziek van wordt.

En als we terugdenken naar het eerste pokkenvaccin dat gemaakt werd door mensen te infecteren met koeienpokken. Mensen waren er bang voor en Jenner werd in eerste instantie belachelijk gemaakt. Er waren spotprenten die lieten zien hoe mensen in koeien verandered door het pokkenvaccin. Maar het werkte, en mensen zijn uiteindelijk massaal tegen de pokken ingeënt.




Om samen te vatten in in te gaan op populaire vragen:

Zijn de vaccins tegen covid-19 ongevaarlijk? Nee, er is altijd een kans op bijwerkingen (zoals bij ieder vaccin en ieder medicijn) en we weten nog zeker niet wat het op de lange termijn zal doen, maar dat wist Jenner ook niet met zijn koeienpokkenvaccin.

Zijn we altijd beschermd na het vaccin? Dat weten we niet, misschien moet het herhaald worden net zoals het griepvaccin omdat het virus blijft muteren. En het is mogelijk dat een gemuteerde variant niet door het vaccin wordt tegengehouden.

Kunnen we opnieuw besmet worden met het virus als we gevaccineerd zijn? Ja, dat is in Nederland en Belgische verpleeghuizen al gebeurd. Maar de mensen werden niet of nauwelijks ziek (in het belgische verpleeghuis wisten de meesten niet eens dat ze het hadden, alleen door een test kwamen ze erachter dat ze besmet waren) dus het vaccin heeft wel geholpen.




Ik ben niet werkzaam in het veld van immuniteit en ik heb niet meegeholpen aan het maken van de vaccins, maar bovenstaande is wat ik er zoal over gelezen heb. Het is nogal een tekst geworden, maar misschien helpt het mensen bij de keuze.




Happy

@ Lytsedraak: bedankt voor je uitgebreide reactie! Mooi om met elkaar van gedachten te wisselen en alle argumenten langs te lopen.

Eens met je opmerking over het vaccin van Janssen, ook dat je aan één spuit voldoende hebt is aantrekkelijk.

Ik noemde de overlijdensgetallen omdat er in de (Nederlandse) media continue wordt geschermd met 'het levensgevaarlijke' virus. Dat is weliswaar zo voor een kleine risicocategorie, maar niet voor het overgrote deel van de bevolking.
Voor wat betreft de verschijnselen van de Covid besmetting, terecht dat je die benoemt. Wel vind ik het kwalijk dat er geen inzicht is in het hoe en wat. Laten we voor het gemak aannemen dat inmiddels een procent of 15 van de bevolking besmet is geweest, dan is dat in de door mij genoemde groep rond de 1,5 miljoen mensen.
Waarom wordt er niet inzicht gegeven in de verschillende verschijnselen? Met aantallen en percentages? Nu lees je alleen af en toe een op zichzelf staand horrorverhaal in een krant, maar is er geen idee over de risico's hierop.
Persoonlijk vind ik dat je die gegevens zoveel mogelijk openbaar moet maken zodat mensen gefundeerd een oordeel kunnen vormen over wel of niet vaccineren.

Jij noemt het punt al; hoe groot is de kans dat dit een jaarlijks terugkerend proces wordt? Voor mijn gevoel heel groot, zie het griepvirus. Ik heb persoonlijk geen zin om ieder jaar hiervoor een vaccin te moeten krijgen.

Tot slot: de bijwerkingen van het vaccin (in ieder geval Astra Zeneca) zijn wel redelijk heftig. Ik noemde mijn schoonzus al en dat komt veel vaker voor. Vooral omdat koorts, hoofdpijn en dergelijke 'normale' bijwerkingen zijn waarvoor je niet naar een huisarts hoeft te gaan.

AceVentura

Mooie bijdrage weer Lytsedraak :klap: :cake: :cake: :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:

Volgens mij hebben we uiteindelijk helemaal geen keuze voor welk vaccin je gaat krijgen, je mag alleen maar kiezen of je het aangeboden vaccin wil hebben of niet. Het zal tegen die tijd nog wel een telefoontje met de huisarts gaan worden :)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Citaat van: Lytsedraak op maart 14, 2021, 06:37:38 PM
AstraZeneca en Janssen zijn vectorvaccins gebaseerd op het verkoudsheidvirus. Voor AstraZeneca werd een apenverkoudheid gebruikt en voor dat van Jansen een zeldzame mensenverkoudheid.

Citaat van: Lytsedraak op maart 15, 2021, 12:20:44 PM
Daarom heb ik op dit moment het meeste vertrouwen in dat van Janssen, want ze gebruikten een verkoudsheidsvirus als basis en ze waren niet het eerste.

Ik ben geen medicus, viroloog of wat ook, maar ehmmm... het 'verkoudheidsvirus', dat is toch een rhinovirus? Kun je van een rhinovirus een vaccin maken tegen een virus uit de corona-familie??
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceOfCups

Bedankt allemaal voor de research!
Citaat van: Edewecht op maart 15, 2021, 05:57:57 PM
Ik ben geen medicus, viroloog of wat ook, maar ehmmm... het 'verkoudheidsvirus', dat is toch een rhinovirus? Kun je van een rhinovirus een vaccin maken tegen een virus uit de corona-familie??
Bij die vectorvaccins (astrazeneca en Janssen) wordt gebruik gemaakt van een bekend (en ongevaarlijk) virus, blijkbaar dus een verkoudheidsvirus, waaraan ze dmv genetische manipulatie een stukje van het coronavirus hebben toegevoegd. Hierbij wordt de menselijke cel blijkbaar aangezet om delen van het coronavirus te produceren, waardoor er antistoffen ontstaan (bron: de patientenbrief van mijn huisarts)

Als ik zeker zou weten dat het ook helpt om verspreiding tegen te gaan zou ik ten behoeve van de zwakkere medemensen overwegen om me te laten vaccineren. Nu laat ik het liever aan me voorbij gaan, om dezelfde redenen die Happy al noemde.

De hele herfst/winter nog niet ziek geweest (tegen twee a drie keer in andere jaren). Waarschijnlijke reden? Geen 'blaffende' medereizigers in het OV of dito collega's op het werk :)
En voor het eerst in jaren was (dmv een potje :)) mijn vitamine D op peil, wat blijkbaar goed is voor je weerstand.
Ecce homo