Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Covid en vaccinatie

Gestart door Happy, maart 13, 2021, 08:31:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edewecht

Citaat van: Ace of Cups op maart 15, 2021, 09:31:22 PM
Bij die vectorvaccins (astrazeneca en Janssen) wordt gebruik gemaakt van een bekend (en ongevaarlijk) virus, blijkbaar dus een verkoudheidsvirus, waaraan ze dmv genetische manipulatie een stukje van het coronavirus hebben toegevoegd. Hierbij wordt de menselijke cel blijkbaar aangezet om delen van het coronavirus te produceren, waardoor er antistoffen ontstaan (bron: de patientenbrief van mijn huisarts)

Ah. Oh. Hmmm... Het is een beladen woord: 'genetische manipulatie'. Maar toch. Die polonaise liever niet in mijn lijf.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Lytsedraak

Citaat van: Edewecht op maart 15, 2021, 05:57:57 PM
Citaat van: Lytsedraak op maart 14, 2021, 06:37:38 PM
AstraZeneca en Janssen zijn vectorvaccins gebaseerd op het verkoudsheidvirus. Voor AstraZeneca werd een apenverkoudheid gebruikt en voor dat van Jansen een zeldzame mensenverkoudheid.

Citaat van: Lytsedraak op maart 15, 2021, 12:20:44 PM
Daarom heb ik op dit moment het meeste vertrouwen in dat van Janssen, want ze gebruikten een verkoudsheidsvirus als basis en ze waren niet het eerste.

Ik ben geen medicus, viroloog of wat ook, maar ehmmm... het 'verkoudheidsvirus', dat is toch een rhinovirus? Kun je van een rhinovirus een vaccin maken tegen een virus uit de corona-familie??

Er is niet één verkoudsheidsvirus. Er zijn verkoudheden die door het rhinovirus worden veroorzaakt, maar ook verkoudheden die door een coronavirus worden veroorzaakt. Een coronavirus is eigenlijk redelijk veel voorkomend en de meeste zijn niet gevaarlijk; veel kunnen ons niet besmetten en van degene die dat wel kunnen veroorzaken de meesten hooguit een verkoudheid.
SARS-CoV-2 (de coronavariant die Covid-19 veroorzaakt) is een nieuw coronavirus en deze is duidelijk wel gevaarlijk.
Wat dat betreft is het lastig als mensen het hebben over 'het coronavirus', want er zijn er heel wat. En de pandemie is veroorzaakt door een specieke.




@ Happy, het is inderdaad jammer dat ze zo weinig praten over de mogelijke langdurige gevolgen van het virus; in het nieuws hebben ze het alleen over de overlijdens en de ziekenhuisopnames.

En de bijwerkingen van de vaccins kunnen inderdaad heftig zijn. Ik hoorde van mijn man dat een collega van hem gevaccineerd was met Astra Zeneca en daar een paar dagen goed ziek van was geweest, maar zijn vrouw die met Pfizer was gevaccineerd had er eigenlijk nauwelijks last van.
En dan nu met die bloedklonters, van alle vaccins is Astra Zeneca op dit moment het laatste op mijn lijstje die ik zou willen.







Lionne

Er is al veel over de vaccins geschreven, goede analyses! Zelf ben ik moleculair bioloog en heb ik jaren als onderzoeker in het laboratorium gewerkt. Idd zijn moderna en pfizer mRNA vaccins, deze zetten de cel aan eiwitten van het corona virus te produceren, waarop je immuunsysteem reageert. De andere vaccins zijn idd genetisch gemanipuleerde virussen. Zelf ben ik hier niet bang voor, mede ook door mijn achtergrond als moleculair bioloog. Het griepvaccin wordt, voor zover ik weet, ook door genetische manipulatie geproduceerd. Tevens krijgen we als kind een boel inentingen, en bij reisbezoeken heb ik nooit getwijfeld of dergelijke, genetisch gemanipuleerde vaccins, veilig zijn. Persoonlijk denk ik dat het risicovoller is om een corona-infectie door te maken (elke virusinfectie geeft namelijk risico op complicaties) dan om een aantal eiwitten van het coronavirus middels vaccinatie te krijgen.

Nog een belangrijk punt wat betreft de snelheid van ontwikkeling van vaccins: ik heb  laatst een medisch congres gevolgd (on line uiteraard) en de hoeveelheid onderzoek die er in de wereld gedaan is ontrend corona vaccins en behandeling van COVID patiënten, is echt ongelofelijk! Heel veel mensen in de wereld, die professioneel gezien een raakvlak met COVID hebben, zijn zich hiervoor extra gaan inzetten, zowel wetenschappelijk als  vanuit het bedrijfsleven. Dat is een verklaring voor de snelheid van ontwikkeling, de onderzoeken zijn volgens de normale stappen uitgevoerd. Bovendien baseren we ons op medische technologie die al jaren in ontwikkeling was. Dat vond ik mooi om te zien. Wel gaat al het covid-onderzoek helaas ten kostte van onderzoek op andere belangrijke gebieden, er is meer dan COVID...

Ik hoop dat dit wat helpt, lieve groetjes allemaal en succes in deze tijd!

Lionne

Wat goed van de vitamine D en je weerstand ace of cups! Zelf ben ik afgelopen jaar ook helemaal niet ziek geweest, waarschijnlijk door al dat afstand houden en idd niet op kantoor of in het OV waar iedereen elkaar aansteekt. Das dan weer een voordeel van alle corona-maatregelen, alhoewel ik het contact met mensen wel erg mis!

AceVentura

Lionne, zou jij dan mogelijk mijn vraag kunnen beantwoorden? (met het risico dat ik het antwoord niet begrijp ;) )
Kort samengevat: Hoe kunnen ze nou zo hard roepen dat de mRNA vaccins veilig zijn als de techniek die ervoor gebruikt wordt nog zo nieuw is?
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Kim10

Hoe meer ik er over lees, hoe minder ik er van begrijp.  >:D

Fricai

Citaat van: Happy op maart 15, 2021, 12:45:07 PMJij noemt het punt al; hoe groot is de kans dat dit een jaarlijks terugkerend proces wordt? Voor mijn gevoel heel groot, zie het griepvirus. Ik heb persoonlijk geen zin om ieder jaar hiervoor een vaccin te moeten krijgen.

Ik denk ook dat het een verhaal zonder eind gaat worden ja, zoals de griepvaccins, en dat het de "coronacrisis" totaal niet gaat oplossen. Vertrouw best dat ze veilige vaccins kunnen produceren, maar heb eigenlijk geen zin om een leven lang jaarlijks (of vaker?) gevaccineerd te moeten worden.

Kim10

Hoe goed werken griepvaccins? Ben er twee maal ziek van geworden. Neem ze al jaren niet meer. Heb ook nooit griep. Beetje verkouden, hoogstens.

AceVentura

De jaarlijkse griepprik is volgens mij al een soort cocktail van griepvarianten die ze verwachten, ik kan me heel goed voorstellen dat alle verschillende covid varianten daar op den duur gewoon bij komen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Lionne

Hierbij een reactie op de vraag van aceventura, wbt de veiligheidsconclusie bij een nieuwe techniek. Goede en terechte vraag.

De conclusie van veiligheid is volgens mij gebaseerd op het werkingsmechanisme en op de resultaten uit de studies.
Werkingsmechanisme: onze genetische code bestaat uit DNA. Het vaccin gebruikt een stukje mRNA, dit wordt in de cel vertaald tot een eiwit; het vaccin zet de cel aan om dat eiwit te produceren. Echter dit stukje mRNA wordt niet ingebouwd in onze genetische code, nl het DNA. Daarmee treed er dus geen verandering van onze eigen genetische code op. Op basis daarvan, vinden wetenschappers dit een veilige methode. Resultaten uit studies: het vaccin is op grote groepen mensen getest, en hierbij werden geen ernstige bijwerkingen gevonden. En ja, je hebt helemaal gelijk, er is helaas nooit 100% garantie op veiligheid bij een nieuwe techniek. Het gaat hierbij ook om een risico-afweging.

Ook goed om te realiseren is dat virussen waarmee wij regelmatig worden geinfecteerd, ook deze mRNA techniek gebruiken en onze cellen aanzetten eiwitten te produceren ten gunste van het virus (influenza/griepvirus bv). Hier is in die zin dus  niet zo veel vreemds aan, dit gebeurt in ons lichaam regelmatig. Eigenlijk heeft de wetenschap deze techniek van de virussen afgekeken. Ik zie trouwens nu dat het griepvaccin/griepprik niet genetisch gemodificeerd is, dit betreft een verzwakte of dode vorm van het virus.

Persoonlijk vind ik een nieuw werkingsmechanisme ook best spannend, zeker bij gezonde mensen. Om die reden heb ik zelf ook wel voorkeur voor het vaccin van Janssen, maar ik zou me ook laten vaccineren met moderna of pfizer als me dat werd aangeboden, aangezien ik echt liever geen COVID krijg, ik denk dat dat een nare infectie is met risico op complicaties. Het gaat hierbij volgens mij om een risico-afweging: zet je een nieuwe techniek in om de bevolking tegen COVID te beschermen, of laat je COVID rond gaan? Daarbij werkt deze mRNA techniek goed bij ouderen, die natuurlijk hoog risico lopen op COVID-complicaties. Daarom worden de meer traditionele technieken bij voorkeur ingezet bij de jongere mensen.

Een 100% expert ben ik trouwens ook niet hoor, ik houd me normaal gesproken bezig met nieuwe behandelmethodes tegen kanker.

Lionne

Ha ha, Kim10 herkenbaar! Hoe meer je ergens van weet, hoe minder je er idd soms van begrijpt. Dat heb ik zelf ook met de werking van cellen en DNA, het is echt ongelofelijk hoe dat allemaal in elkaar zit.

'Filosofisch' gezien denk ik dan: eerst begreep ik het niet, alleen realiseerde ik me dat niet. Nu heb ik meer informatie, daarmee wordt het ingewikkeld en krijg je het gevoel dat je het niet meer begrijpt. Maar volgens mij is dat juist het moment dat je het WEL begint te begrijpen  ;)

Succes allemaal!

Happy

Citaat van: Kim10 op maart 21, 2021, 01:26:41 PM
Hoe goed werken griepvaccins? Ben er twee maal ziek van geworden. Neem ze al jaren niet meer. Heb ook nooit griep. Beetje verkouden, hoogstens.

Vroeger op het werk hebben wij wel eens statistieken van griepgevallen bijgehouden van gevaccineerde en niet gevaccineerde mensen. Dit omdat wij het als bedrijf gratis aanboden. Laat ik het zo zeggen, die statistieken moedigden mij niet aan om het griepvaccin te nemen.

Happy

Citaat van: Lionne op maart 21, 2021, 03:57:15 PM
Hierbij een reactie op de vraag van aceventura, wbt de veiligheidsconclusie bij een nieuwe techniek. Goede en terechte vraag.

En ja, je hebt helemaal gelijk, er is helaas nooit 100% garantie op veiligheid bij een nieuwe techniek. Het gaat hierbij ook om een risico-afweging.

Het gaat hierbij volgens mij om een risico-afweging: zet je een nieuwe techniek in om de bevolking tegen COVID te beschermen, of laat je COVID rond gaan? Daarbij werkt deze mRNA techniek goed bij ouderen, die natuurlijk hoog risico lopen op COVID-complicaties. Daarom worden de meer traditionele technieken bij voorkeur ingezet bij de jongere mensen.


Mijn grootste punt van zorg is dat de vrijheid om zelf een keuze te maken steeds meer onder druk wordt gezet.

Als ik de discussies volg weet ik een aantal dingen als feiten:
- Van de vaccins die nieuwe technieken gebruiken weten we de lange termijn bijwerkingen niet.
- Van een vaccin als AstraZeneca zijn inmiddels ook bijwerkingen bekend, daarnaast is het zo dat je een behoorlijke kans (ik dacht 1/3) hebt dat je er gewoon echt ziek van wordt met griepachtige verschijnselen en koorts.
- Covid is voor de groep 0-49 niet dodelijk (110 overleden op 11 miljoen mensen zo'n beetje, zie RIVM site), maar er kunnen wel bijwerkingen zijn op de lange termijn en je kunt er (hoeft niet) echt ziek van worden.

Als je de punten op een rijtje zet moet iedereen zelf een afweging kunnen maken en die vrijheid moet iedereen daarvoor krijgen. Maar waarom is er dan zoveel druk? Zegt de Jonge 0 begrip te hebben voor mensen die zich niet willen vaccineren? Maakt hij onzinnige vergelijkingen tussen vaccins en frikandellen?
Waarom is er in Israël al bijna een tweedeling ontstaan in de maatschappij tussen wel en niet gevaccineerden?
Wat mij ook stoort: waarom wordt er niet veel meer gedaan aan preventie in de leefstijl, het bevorderen van gezond leven?

Dat soort ontwikkelingen vind ik eerlijk gezegd zorgelijk.




AceVentura

@lionne: Bedankt voor je uitgebreide antwoord, dat stel ik zeer op prijs.  :klap: :cake: :cake: :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:
Als ik het goed begrijp wekt het vaccin dezelfde manier de reactie op als wanneer dat met een "normale" infectie zou gebeuren, dat klinkt als een goed verhaal.
Waar ik nog het meest bang voor ben zijn lange termijn effecten. Er zijn zat voorbeelden van recente behandelingen waarbij er op lange termijn (soms zelfs de volgende generatie) problemen opduiken.
100% zekerheid ga je uiteraard nooit krijgen, niet met iets nieuws, ook niet met iets ouds, hooguit weet je dan wat de kans op bijwerkingen en andere ongewenste effecten zijn.

Citeer
- Van een vaccin als AstraZeneca zijn inmiddels ook bijwerkingen bekend, daarnaast is het zo dat je een behoorlijke kans (ik dacht 1/3) hebt dat je er gewoon echt ziek van wordt met griepachtige verschijnselen en koorts.
Ziek worden van een vaccin is volgens mij op zich niet gek, het triggert je immuunsysteem en afhankelijk van hoe heftig dat is kan je je goed ziek voelen.

Die indirecte druk om te vaccineren vind ik inderdaad ook zorgelijk. Ze roepen allemaal dat vaccineren vrijwillig moet zijn en blijven, maar als je geen vaccin neemt wordt je ongeveer van het hele sociale leven uitgesloten (als de plannen doorgaan). Ik ben het niet snel eens met de christelijke partijen, maar in dit geval hebben ze hiermee een punt.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

AceOfCups

Citaat van: Happy op maart 21, 2021, 06:00:33 PM
Vroeger op het werk hebben wij wel eens statistieken van griepgevallen bijgehouden van gevaccineerde en niet gevaccineerde mensen. Dit omdat wij het als bedrijf gratis aanboden. Laat ik het zo zeggen, die statistieken moedigden mij niet aan om het griepvaccin te nemen.
Interessante aflevering van Zembla in dit verband (wel al uit 2010): https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/de-overbodige-griepprik
Of dat ook geldt voor deze vaccins....
Ecce homo