Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Covid en vaccinatie

Gestart door Happy, maart 13, 2021, 08:31:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AceOfCups

@Lionne; alweer wat wijzer geworden, dankjewel! Ik blijf het moeilijk vinden en neig nog steeds naar naar niet. Voorlopig ben ik ook nog niet aan de beurt.

Citaat van: AceVentura op maart 21, 2021, 06:40:24 PM
Die indirecte druk om te vaccineren vind ik inderdaad ook zorgelijk. Ze roepen allemaal dat vaccineren vrijwillig moet zijn en blijven, maar als je geen vaccin neemt wordt je ongeveer van het hele sociale leven uitgesloten (als de plannen doorgaan). Ik ben het niet snel eens met de christelijke partijen, maar in dit geval hebben ze hiermee een punt.
Mee eens, en die druk werkt bij mij eerder averechts. Ik vind dat je hier vrij in zou moeten zijn
Ecce homo

Kim10

Hoor van buren, ik woon in een 55Plus appartement, die in de 80 zijn dat ze de vaccinaties al hebben en nergens last van. Andere buurvrouw van in de 90 wil niet, heeft de oproep weggegooid. Punt is dat ik heel graag weer eens op vakantie wil. Ik wéét het gewoon niet.

AceVentura

Wat soms kan helpen wanneer je met dit soort keuzes het antwoord niet kan beredeneren is dat je gaat ervaren hoe de keuzes je bevallen, je kan jezelf met je eigen gedachtes namelijk alles wijs maken ;)

Kies twee opvolgende dagen, en op de eerste dag zeg je tegen jezelf: "De dag dat ik me heb kunnen laten vaccineren is geweest en ik heb gekozen om het WEL te doen." (of iets van gelijke strekking in jouw eigen woorden). Kijk dan hoe dat die dag bevalt, merk welke gedachtes er bij je op komen en hoe die keuze voor je voelt.
De tweede dag zeg je tegen jezelf: "De dag dat ik me heb kunnen laten vaccineren is geweest en ik heb gekozen om het NIET te doen.". Wederom kijk je hoe dat bevalt, welke gedachtes er bij je opkomen en hoe deze keuze voor je voelt.
Maak na die twee dagen de balans op en merk op welke voor jou het beste voelde.

Mogelijk helpt het je.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Citaat van: Ace of Cups op maart 22, 2021, 06:41:23 PM
@Lionne; alweer wat wijzer geworden, dankjewel! Ik blijf het moeilijk vinden en neig nog steeds naar naar niet. Voorlopig ben ik ook nog niet aan de beurt.

Citaat van: AceVentura op maart 21, 2021, 06:40:24 PM
Die indirecte druk om te vaccineren vind ik inderdaad ook zorgelijk. Ze roepen allemaal dat vaccineren vrijwillig moet zijn en blijven, maar als je geen vaccin neemt wordt je ongeveer van het hele sociale leven uitgesloten (als de plannen doorgaan). Ik ben het niet snel eens met de christelijke partijen, maar in dit geval hebben ze hiermee een punt.
Mee eens, en die druk werkt bij mij eerder averechts. Ik vind dat je hier vrij in zou moeten zijn

Ik heb me de afgelopen tijd verdiept in verschillende bronnen van verschillende kanten, zowel de 'officiële' kanalen (nieuws, overheid, RIVM) als 'de andere kant' (Viruswaarheid, De Andere K(r)ant, e.a.), en heb met verscheidene mensen hierover gepraat.
Op dit moment beweegt mijn balans naar niet vaccineren. Dat ik hierdoor --in het slechtste scenario-- een soort tweederangsburger zou kunnen worden, neem ik dan op de koop toe. Mijn lichamelijke integriteit is mij een hoog goed.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

JJ

Dit weekend krijg ik de eerste vaccinatie, ik geloof dat het Moderna vaccin gebruikt gaat worden. Ik heb er zelf eigenlijk geen moment aan getwijfeld om me te laten vaccineren.

Kim10

Ik neig er ook steeds meer naar om het wel te doen.

Lytsedraak

Citaat van: Happy op maart 21, 2021, 06:13:13 PM
Wat mij ook stoort: waarom wordt er niet veel meer gedaan aan preventie in de leefstijl, het bevorderen van gezond leven?

Omdat er een limiet is aan wat je kunt doen zonder het te verbieden en zelfs verbieden werkt niet altijd of averechts (kijk naar de drooglegging van Amerika of de oorlog tegen harddrugs).

Er zijn al jaren anti-rook campagnes en het voedingscentrum is al jaren bezig om te proberen gezonde voeding te promoten en mensen erop te wijzen dat men meer moet bewegen. Vanuit de regering zijn er al verschillende subtiele aanpassingen gedaan om mensen bewust te maken, zoals de voedingswaardedeclaraties en wat mensen gemiddeld nodig hebben op de etiketten, en de nutriscores op de etiketten, en de waarschuwingen op de pakjes sigaretten. 

Maar mensen hebben heel sterk een vrijheid-blijheid mentaliteit: 'het is mijn leven en ik mag roken of alcohol drinken of fastfood eten als ik dat wil', ook al weten ze dat het ongezond is. En als je te hard duwt om iets te promoten kun je de tegenovergestelde resultaten krijgen. Kijk naar de vaccins: er wordt heel hard gepromoot en geduwd om je te laten vaccineren, en nu zijn er mensen die geen vaccin willen omdat ze zo gepusht worden.
Mensen willen niet verteld krijgen wat ze moeten doen en ze zouden op dezelfde manier reageren als er gepust wordt om meer te bewegen en niet meer te roken.

Nu spreek ik even als dietiste, maar iemand die verteld wordt dat hij of zij een dieet moet volgen wil dat meestal niet en is er ook vaak niet trouw aan. Het is pas als ze zelf doorhebben hoe gevaarlijk hun huidige levenstijl voor hun gezondheid is en op het punt komen dat ze zelf er iets aan willen doen, dat ze luisteren naar de voedingsadviezen. Die bewustwording duurt soms lang. En als geen directe klachten zijn, alleen mogelijke klachten in de toekomst, geeft dat meestal niet voldoende motivatie om er iets aan te doen. Het is over het algemeen pas als mensen ergens last van hebben dat ze de moeite willen doen om iets te veranderen.

Lytsedraak

#37
Ik heb trouwens nog een website gevonden die wat dieper ingaat op de langetermijneffecten van COVID-19, voor degene die geïnteresseerd zijn. Want daar wordt onzettend weinig over gesproken in de media.

https://kce.fgov.be/nl/behoeften-en-opvolging-van-pati%C3%ABnten-met-langdurige-covid-lopende-studie

Edit: En https://www.demorgen.be/nieuws/langetermijneffecten-van-covid-19-bij-een-op-de-drie-ziekenhuispatienten~bcbdaa7e/

Fricai

Citaat van: Lytsedraak op maart 24, 2021, 11:00:47 AMMaar mensen hebben heel sterk een vrijheid-blijheid mentaliteit: 'het is mijn leven en ik mag roken of alcohol drinken of fastfood eten als ik dat wil', ook al weten ze dat het ongezond is.

En gelukkig mag dat vooralsnog ook. Gezondheid is niet het enige waar mensen waarde aan hechten, en terecht.

Ik denk dat ze inderdaad averechts effect hebben met het pushen van de vaccins. Bij mij wel iig, ik ben er niet bang van, maar hoe harder ze pushen hoe meer het me tegen staat.

Happy

Vooropgesteld, iedereen doet wat hij/zij goed vindt qua vaccinatie. Het is een persoonlijke keuze.

Dit artikel las ik in Trouw en ik vind het treffend. Minister de Jonge zegt dat anderen desinformatie verspreiden over de vaccins, maar wat doet hij zelf?

Ook vind ik het goed dat de MSM eindelijk kritischer worden, voorheen las je dit soort berichten vaak alleen op alternatieve media.

Hierbij het betreffende artikel:

https://www.trouw.nl/opinie/minister-de-jonge-moet-zelf-ook-geen-nepnieuws-over-vaccins-verspreiden~b4265c03/?referrer=https%3A%2F%2Ft.co%2F&utm_campaign=shared_earned&utm_medium=social&utm_source=twitter


Happy

Citaat van: Lytsedraak op maart 24, 2021, 11:00:47 AM
Citaat van: Happy op maart 21, 2021, 06:13:13 PM
Wat mij ook stoort: waarom wordt er niet veel meer gedaan aan preventie in de leefstijl, het bevorderen van gezond leven?

Omdat er een limiet is aan wat je kunt doen zonder het te verbieden en zelfs verbieden werkt niet altijd of averechts (kijk naar de drooglegging van Amerika of de oorlog tegen harddrugs).


Ik snap je punt, maar ik vind dat er een heel, heel groot gebied zit tussen het verbieden van dingen enerzijds en het positief bevorderen van een gezonde levensstijl anderzijds.
Daar zijn heel veel mogelijkheden voor en ik vind het stuitend dat daar tijdens deze pandemie nauwelijks of geen aandacht voor is.

Happy

Citaat van: Fricai op maart 24, 2021, 04:43:02 PM
Citaat van: Lytsedraak op maart 24, 2021, 11:00:47 AMMaar mensen hebben heel sterk een vrijheid-blijheid mentaliteit: 'het is mijn leven en ik mag roken of alcohol drinken of fastfood eten als ik dat wil', ook al weten ze dat het ongezond is.

En gelukkig mag dat vooralsnog ook. Gezondheid is niet het enige waar mensen waarde aan hechten, en terecht.

Ik denk dat ze inderdaad averechts effect hebben met het pushen van de vaccins. Bij mij wel iig, ik ben er niet bang van, maar hoe harder ze pushen hoe meer het me tegen staat.

@ Fricai, ik ben het in principe met je eens. Maar als het straks zo is dat mensen die het vaccin niet willen en proberen zo gezond mogelijk te leven tot tweederangsburgers worden gemaakt dan geeft het mij wel een heel bitter en oneerlijk gevoel.

Lytsedraak

Citaat van: Happy op maart 24, 2021, 05:24:47 PM
Citaat van: Lytsedraak op maart 24, 2021, 11:00:47 AM
Citaat van: Happy op maart 21, 2021, 06:13:13 PM
Wat mij ook stoort: waarom wordt er niet veel meer gedaan aan preventie in de leefstijl, het bevorderen van gezond leven?

Omdat er een limiet is aan wat je kunt doen zonder het te verbieden en zelfs verbieden werkt niet altijd of averechts (kijk naar de drooglegging van Amerika of de oorlog tegen harddrugs).


Ik snap je punt, maar ik vind dat er een heel, heel groot gebied zit tussen het verbieden van dingen enerzijds en het positief bevorderen van een gezonde levensstijl anderzijds.
Daar zijn heel veel mogelijkheden voor en ik vind het stuitend dat daar tijdens deze pandemie nauwelijks of geen aandacht voor is.

Zoals ik zei: het positief bevorderen van een gezonde levensstijl doen ze al jaren en het klopt dat ze er tijdens de pandemie geen extra aandacht aan geven en dat is jammer, want veel mensen zijn nog steeds niet op de hoogte wat een gezonde voeding precies inhoudt.
Maar hoe harder de overheid zal pushen op het bevorderen van een gezonde levensstijl, hoe harder mensen ertegenin gaan.

De informatie over een gezonde levensstijl is er en campagnes om het te bevorderen zijn er. Die zijn niet gestopt met de pandemie.

Stel dat de overheid een extra campage had gelanceerd om rokers te ontmoedigen te roken omdat ze meer kans hebben op complicaties bij covid, zouden ze daar naar luisteren? Longkanker is al jaar en dag een bekende risico voor rokers en dat weerhoudt ze er ook niet van.
Mensen met overgewicht hebben ook meer kans op extra complicaties, maar het promoten van een gezonde levensstijl alleen lost het probleem niet op. Gezond afvallen duurt jaren voor mensen met obesitas en zonder begeleiding houden aardig wat mensen een dieet niet vol, zeker als er geen directe consequenties aan verbonden zijn.

En dit virus kan ook jonge, gezonde mensen raken, dus een gezonde levensstijl is niet eens een garantie dat je niet ziek wordt en geen complicaties krijgt.

Dat was trouwens een goed artikel van de Trouw, het geeft goed weer wat er speelt. Ondertussen hebben we wel al 6 maanden gegevens, maar dat is nog steeds niet lange-termijn.

Over voedingsadviezen om covid tegen te gaan heb ik ook nog een leuke pagina:
https://www.uzleuven.be/nl/nieuws/let-op-voor-foute-voedingsadviezen-om-covid-19-te-voorkomen-te-genezen


Citaat van: Fricai op maart 24, 2021, 04:43:02 PM
Citaat van: Lytsedraak op maart 24, 2021, 11:00:47 AMMaar mensen hebben heel sterk een vrijheid-blijheid mentaliteit: 'het is mijn leven en ik mag roken of alcohol drinken of fastfood eten als ik dat wil', ook al weten ze dat het ongezond is.

En gelukkig mag dat vooralsnog ook. Gezondheid is niet het enige waar mensen waarde aan hechten, en terecht.

Ik denk dat ze inderdaad averechts effect hebben met het pushen van de vaccins. Bij mij wel iig, ik ben er niet bang van, maar hoe harder ze pushen hoe meer het me tegen staat.

Ik heb er ook niets op tegen dat mensen vrij zijn om te doen en laten wat ze zelf willen, het is hun leven en daar mogen ze mee doen wat ze willen. Het was maar om te illustreren waarom het promoten van een gezonde levensstijl niet vanzelfsprekend is. En dat ik ook echt wel een paralel zie met het niet willen dieten of niet willen stoppen met roken omdat de dokter zegt dat het moet, en het niet willen van een vaccin omdat de dokter zegt dat het moet.

Wij houden niet van moeten, wij willen keuzevrijheid. De overheid heeft het vaccinatiecampagne niet goed aangepakt; ze hadden niet moeten beginnen met dreigen met een vaccinatiepaspoort en alleen maar roepen dat de vaccins veilig zijn, en meer moeten uitleggen waarom de vaccins veilig zijn en het benadrukken van de voordelen van een hoge vaccinatiegraad, eventueel door succesverhalen uit het verleden. Pokken, mazelen, polio, die vaccins hebben gedaan waarvoor ze gemaakt waren.

Angst voor het onwetende wordt niet verdreven door te benadrukken dat iedereen gevaccineerd moet worden of alleen maar te zeggen dat ze veilig zijn; dat werkt niet.

Happy

Citaat van: Lytsedraak op maart 24, 2021, 06:51:17 PM
Citaat van: Happy op maart 24, 2021, 05:24:47 PM
Citaat van: Lytsedraak op maart 24, 2021, 11:00:47 AM
Citaat van: Happy op maart 21, 2021, 06:13:13 PM
Wat mij ook stoort: waarom wordt er niet veel meer gedaan aan preventie in de leefstijl, het bevorderen van gezond leven?

Omdat er een limiet is aan wat je kunt doen zonder het te verbieden en zelfs verbieden werkt niet altijd of averechts (kijk naar de drooglegging van Amerika of de oorlog tegen harddrugs).


Ik snap je punt, maar ik vind dat er een heel, heel groot gebied zit tussen het verbieden van dingen enerzijds en het positief bevorderen van een gezonde levensstijl anderzijds.
Daar zijn heel veel mogelijkheden voor en ik vind het stuitend dat daar tijdens deze pandemie nauwelijks of geen aandacht voor is.

Zoals ik zei: het positief bevorderen van een gezonde levensstijl doen ze al jaren en het klopt dat ze er tijdens de pandemie geen extra aandacht aan geven en dat is jammer, want veel mensen zijn nog steeds niet op de hoogte wat een gezonde voeding precies inhoudt.
Maar hoe harder de overheid zal pushen op het bevorderen van een gezonde levensstijl, hoe harder mensen ertegenin gaan.

De informatie over een gezonde levensstijl is er en campagnes om het te bevorderen zijn er. Die zijn niet gestopt met de pandemie.

Stel dat de overheid een extra campage had gelanceerd om rokers te ontmoedigen te roken omdat ze meer kans hebben op complicaties bij covid, zouden ze daar naar luisteren? Longkanker is al jaar en dag een bekende risico voor rokers en dat weerhoudt ze er ook niet van.

En dit virus kan ook jonge, gezonde mensen raken, dus een gezonde levensstijl is niet eens een garantie dat je niet ziek wordt en geen complicaties krijgt.


Dat het bevorderen van een gezonde levensstijl al jaren gebeurt kun je serieus betwisten. Tenminste, als een pak koeken en een zak chips bij de supermarkt goedkoper is dan een appel en een banaan vind ik dat er serieus wat mis is op dat vlak.
Als er dan sprake is van een gezondheidscrisis en op dat vlak wordt nog steeds niets gedaan (subsidieer groente en fruit door het de helft goedkoper te maken, maak suikerproducten dubbel zo duur, verzin iets) en de Jonge 1 keer in een van de vele ellenlange persconferenties zegt dat wandelen misschien wel goed is en vervolgens de sportscholen sluit en de Mc Donalds open laat dan heb ik er een wat cynisch gevoel bij. Sorry.

Wat ook niet helpt en waar dringend behoefte aan is is het verkrijgen van meer informatie over ziekenhuisopnamen:

https://twitter.com/MarcBonten/status/1373187473753391104

Als je als overheid bijvoorbeeld op leeftijdscategorie en een aantal risicofactoren zoals obesitas en roken informatie geeft kan dat mensen bewust maken. Nu is die informatie er gewoon niet.
Longkanker is een lange termijn probleem, complicaties met Corona een korte termijn probleem.

Bloem

Citaat van: Happy op maart 24, 2021, 07:17:48 PM
Citaat van: Lytsedraak op maart 24, 2021, 06:51:17 PM
Citaat van: Happy op maart 24, 2021, 05:24:47 PM
Citaat van: Lytsedraak op maart 24, 2021, 11:00:47 AM
Citaat van: Happy op maart 21, 2021, 06:13:13 PM
Dat het bevorderen van een gezonde levensstijl al jaren gebeurt kun je serieus betwisten. Tenminste, als een pak koeken en een zak chips bij de supermarkt goedkoper is dan een appel en een banaan vind ik dat er serieus wat mis is op dat vlak.
Als er dan sprake is van een gezondheidscrisis en op dat vlak wordt nog steeds niets gedaan (subsidieer groente en fruit door het de helft goedkoper te maken, maak suikerproducten dubbel zo duur, verzin iets) en de Jonge 1 keer in een van de vele ellenlange persconferenties zegt dat wandelen misschien wel goed is en vervolgens de sportscholen sluit en de Mc Donalds open laat dan heb ik er een wat cynisch gevoel bij. Sorry.


En het hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn, de btw naar 21 procent voor snoep, koek en chips.