Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Covid en vaccinatie

Gestart door Happy, maart 13, 2021, 08:31:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lytsedraak

Bloem, de verhoogde belasting op roken dmv accijnzen heeft rokers er ook niet van weerhouden om te roken. En het heeft er ook niet voor gezorgd dat mensen minder met de auto rijden, of dat mensen geen alcohol mee drinken - wat qua calorieën zeker meespeelt in het overgewicht verhaal. 
Ze mogen het proberen; het kan de consumptie van ongezonde producten verminderen, zeker in de gezinnen die een laag inkomen hebben. Maar mensen vinden het soms moeilijk om dingen te laten die ze fijn vinden en het is van suiker en vet bekend dat ze domapine vrijmaken in de hersenen, waardoor we ons goed voelen.


Happy, dat fruit duurder is dan snoep is waar en dat is zorgelijk. En ja, de overheid zou groenten en fruit kunnen subsidiëren terwijl ze ongezonde producten meer belasten, maar zonder de juiste campagnes die gezonde voeding promoten en mensen helpen de gezonde keuzes te maken zullen mensen nog vaak het snoep kiezen, want dat vinden ze lekkerder, het is makkelijker want je hoeft het niet eerst schoon te maken of te schillen, en je kunt het langer bewaren en het wordt niet beurs in je tas.

De open fastfoodketens is een gevolg van de regeling afhalen in de horeca mag, terwijl het sluiten van de sportscholen een gevolg is van de maatregelen tegen de verspreiding van het virus. En sommige mensen hebben die sportscholen nodig om te bewegen, terwijl anderen heel goed alternatieven kunnen bedenken. Ik snap dat je je daar wat cynisch bij voelt; fastfood is makkelijk te krijgen terwijl instellingen voor beweging gesloten zijn en dat klinkt niet gezond.

Er zijn echt wel campagnes geweest om gezonde voeding te promoten en daar zijn ze nog steeds mee bezig, maar veel daarvan gebeurd achter de schermen.
Kijk maar eens:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voeding/gezonde-voeding
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overgewicht/overgewicht-terugdringen



De overheid moet meer bewust maken van de risicofactoren voor een ernstig ziekteverloop, en de gevolgen van het ondergaan van de ziekte, daar heb je zeker gelijk in. Die informatie zou de vaccinatiebereidheid waarschijnlijk alleen maar ten goede komen. Al kun je dan wel in de valkuil lopen dat dan alleen de risicogroepen zich laten vaccineren, waardoor de ziekte zelf eigenlijk altijd onder de mensen blijft.

Ik weet dat ik niet in de risicogroepen zit, dus voor mij is de bereidheid niet groot genoeg om me geen vragen te stellen bij de veiligheid van de vaccins. Ik ben geen 50+, ik heb geen overgewicht, ik rook niet, ik heb geen bloedgroep A. Als ik covid krijg is de kans groot dat ik dat niet naar het ziekenhuis hoef (al is die kans er voor alle leeftijdsgropen) en dat ik er met een milde vorm vanaf kom, maar die covid-long die zelfs bij milde gevallen kan toeslaan is iets dat ik liever niet zou krijgen en dat is voor mij een reden om te overwegen wel een vaccin te nemen.


Bloem

Citaat van: Lytsedraak op maart 25, 2021, 11:52:34 AM
Bloem, de verhoogde belasting op roken dmv accijnzen heeft rokers er ook niet van weerhouden om te roken. En het heeft er ook niet voor gezorgd dat mensen minder met de auto rijden, of dat mensen geen alcohol mee drinken - wat qua calorieën zeker meespeelt in het overgewicht verhaal. 
Ze mogen het proberen; het kan de consumptie van ongezonde producten verminderen, zeker in de gezinnen die een laag inkomen hebben. Maar mensen vinden het soms moeilijk om dingen te laten die ze fijn vinden en het is van suiker en vet bekend dat ze domapine vrijmaken in de hersenen, waardoor we ons goed voelen.

Het heeft met bewustwording te maken. Kijk maar eens een folder na, elke week zijn de chips, diepvries pizza's en vergelijkbaar daar prominent aanwezig. Een hogere btw zal die 'fijne aanbiedingen' minder aantrekkelijk maken. Dus in mijn optiek draagt dat wel degelijk bij.

AceVentura

Citaat van: Lytsedraak op maart 25, 2021, 11:52:34 AM
Al kun je dan wel in de valkuil lopen dat dan alleen de risicogroepen zich laten vaccineren, waardoor de ziekte zelf eigenlijk altijd onder de mensen blijft.
Het is sowieso een blijvertje, dat hoort je steeds meer, en gezien het verloop nu geloof ik dat ook wel.
Het is dus meer de vraag: Hoe gaan we op lange termijn hiermee leven, een eeuwige lockdown houden we ook niet vol. Wat mij betreft is het niet anders dan iedere andere (ernstige) ziekte die je kan krijgen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

#48
@Happy, misschien was ik onduidelijk, ik ben ook fel tegen ongelijke rechten a.d.h.v. vaccinaties. Misschien als het een veel ergere ziekte was, maar dit is me lang niet erg genoeg voor het inperken van vrijheden.

De prijzen van snoep en fruit zijn gewoon een reflectie van hoeveel het kost om het te produceren, transporteren, etc. Suikerriet is een extreem goedkope bron van calorieën, bijv. vlees of fruit is veel duurder, dat is nou eenmaal zo. Ik ben tegen het idee van belasting op A gekoppeld aan subsidie op B, omdat het er uiteindelijk op neer komt op dat iemand bij de overheid mijn vrijheid in perkt, voor mijn eigen bestwil. --- Je zou het ook oneindig door kunnen trekken, belasting op motoren plus subsidie op auto's, belasting op hardlopen plus subsidie op zwemmen, belasting op 'minder gezond' groente/fruit, subsidie op 'gezonder' doch impopulaire groente/fruit...

Citaat van: Lytsedraak op maart 24, 2021, 06:51:17 PMIk heb er ook niets op tegen dat mensen vrij zijn om te doen en laten wat ze zelf willen, het is hun leven en daar mogen ze mee doen wat ze willen.

De overheid heeft het vaccinatiecampagne niet goed aangepakt; ze hadden niet moeten beginnen met dreigen met een vaccinatiepaspoort en alleen maar roepen dat de vaccins veilig zijn, en meer moeten uitleggen waarom de vaccins veilig zijn en het benadrukken van de voordelen van een hoge vaccinatiegraad, eventueel door succesverhalen uit het verleden.

Ah, kan me hier helemaal in vinden hoor. ;)

Kim10

Ik lust helemaal geen groenten. Zou het nog niet eten als het voor niets werd weggegeven. Maar het is vervelend als de overheid bepaalt wat wel en niet goed voor je is. Hoorde Sigrid Kaag ook alweer over de suikertax.

Edewecht

Terug naar het onderwerp en de vraag van Happy aan het begin van dit topic:

Citaat van: Happy op maart 13, 2021, 08:31:53 PM
Binnenkort ook actueel voor veel forumleden hier. Wat ga je doen, laat je je vaccineren tegen Covid? Waarom wel of waarom niet?
Deel gerust je gedachten en argumenten!

Na lang twijfelen kom ik uiteindelijk met mijn antwoord: nee, ik laat me niet prikken.

Voordat ik met mijn argumenten kom -- als ik dat al ga doen -- eerst iets anders:
omdat ik me niet laat prikken, voel ik me een vreemde eend in de bijt. 'Iedereen' doet het immers? En ben je niet asociaal als je het niet doet? Ben ik de enige?

Vandaar dat ik lang twijfelde of ik mijn keuze hier zou vermelden. Ik was bang voor een stevige diskussie op basis van argumenten... die ik niet heb!

Maar vooral de gedachte 'ben ik de enige?' bleef knagen. Waar kende ik dat toch van?
O ja! Toen ik bijna 9 jaar geleden juichend dit forum binnenstormde, riep ik "Hoera, ik ben niet de enige!" En dat ging natuurlijk over aseksualiteit.
Maar inmiddels weet ik hoe belangrijk het is om -- als je denkt dat je de enige bent -- dit te delen met anderen. Want je bent nooit de enige. Misschien zijn er wel meer forumleden hier die zich niet laten prikken maar dat hier niet zeggen, omdat ze denken dat ze de enige zijn.

Dusss... het voelt een beetje als een coming-out, maar het voelt ook heel goed om te zeggen:
ik laat me niet prikken.

Argumenten?
Het gekke is: ik ben meestal, van nature, een brave, volgzame burger die zelden buiten de paaltjes gaat. En ik heb nooit van complotdenken gehouden. Maar ik ben gaan lezen in media van beide (tegengestelde) kanten. En eerst werd ik akelig van de polarisatie: beide kanten schreeuwen naar elkaar: jullie liegen! (Of netjes gezegd: jullie verspreiden desinformatie/geven een verkeerde voorstelling van zaken.) Argumenten, cijfers, televisiebeelden.... Je kunt van alles bewijzen dat het zo is. En je kunt van alles bewijzen dat het niet zo is.
Kim10 verzuchtte ergens in dit topic: ik wéét het gewoon niet.
Precies dat.

Blijft over: mijn intuïtie. Of nee, mijn instinct. (Intuïtie is me in dit geval te verheven, instinct is direct) Als een dier dat ergens aan snuffelt en ineens weet: foute boel, wegwezen.
Ik vertrouw het spulletje gewoon niet. Ik vertrouw de haast niet waarmee heel Nederland en de wereld ineens geprikt moet worden. En er is wel meer, maar dan komen we op het terrein van de diskussies, en dat doe ik hier nu even niet.

Blijft over: mijn Eigenwijsheid. Toch maar tegen de stroom in zwemmen. Kalmpjes aan. Ik blijf een brave burger. Ik ga niet in Amsterdam of op het Maliveld lopen demonstreren. Maar wel ga ik m'n eigen gang, blijf trouw aan mezelf, volg mijn spoor. Daar heb ik als aseksuele eenling inmiddels aardig in kunnen oefenen, de afgelopen 58 jaar ;D

Argumenten? :geezer:
Ik ben gewoon niet de enige :) :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Ben je de enige? Zeker niet Edewecht!

De uitnodigingsbrief ligt hier inmiddels ook al bijna een maand te wachten en dat kan ook nog wel even duren ::)
Ik heb daar wel rationele argumenten bij, maar omdat je aangeeft daar in dit topic niet naartoe te willen laat ik ze even voor wat ze zijn.

Mijn insteek: Ik wil vooral niet nu een vaccinatie hebben, mogelijk later wel.
Kort samengevat: Te snel, te veel onduidelijk.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Yisiël

Citaat van: Edewecht op juni 20, 2021, 08:08:17 PM
Vandaar dat ik lang twijfelde of ik mijn keuze hier zou vermelden. Ik was bang voor een stevige diskussie op basis van argumenten... die ik niet heb!

Ik val bijna van mijn stoel. Wat een egoïsme en... wat een ondankbaarheid... Wat een privilège om lekker nee te zeggen terwijl iedereen om je heen het juiste doet...

Ik wil heel graag tolerant zijn naar iedereens geaardheid en imborst. Maar kale "Eigenwijsheid", met een hoofdletter? Je hebt geen idee hoe ... vreselijk ... dit overkomt.

Gokje, ik ga even aannemen dat je niemand aan covid verloren hebt...

Ik zou je alleen willen vragen. In plaats van in een lange post te verkondigen dat je geen argumenten hebt of wilt vinden... alsjeblieft. Lees je in? Probeer het breder te zien dan je eigen recht op eigenwijsheid... Alsjeblieft?

Edewecht

Om met je laatste vraag te beginnen, Yisiël, ik probeer juist dit hele covid-gebeuren breed te zien. En ik lees. Bijna dagelijks. Juist omdat ik van beide kanten geïnformeerd wil zijn. Ik lees daarom niet alleen de gangbare media, ik lees ook -- en nu begeef ik me op superglad ijs -- ook de media van 'de andere kant'. Ik schrijf dit op het gevaar af dat jij of iemand anders me onder de complotdenkers zou kunnen scharen.

En daarmee zijn we bij een van de grote problemen: er zijn twee kampen in dit corona-gebeuren. Het ene kamp zegt dat het allemaal verschrikkelijk is en dat we ons allemaal moeten laten prikken; het andere kamp zegt dat er eigenlijk niets aan de hand is en dat we allemaal misleid worden met duistere bedoelingen.
Beide kampen komen met cijfers, overzichten, tijdlijnen, wetenschappelijk en medisch onderzoek enz. enz.

Beide kampen baseren zich op bronnen, modellen, berekeningen of zelfs feiten, die ik als gewoon burgertje niet kan bevatten, laat staan controleren. Ik moet het maar geloven.

De meeste mensen vertrouwen gewoon op wat de overheid zegt. De overheid noemt elke afwijkende mening 'desinformatie' of 'nepnieuws'. De 'andere kant' noemt het overheidsbeleid 'misleiding'. Zo komen we niet verder.
Maar iedereen moet de vrijheid hebben om ook andere meningen te horen of zelfs uit te spreken. Ik lees mij in. Maar dan wel de informatie en opinie van beide kampen.
Wie heeft er gelijk?
Zolang ik dat niet kan bepalen, maak ik een gevoelsmatige keuze in plaats van een keuze die gebaseerd is op argumenten. Want alle argumenten zijn gebaseerd op feiten en cijfers waarover je weer eindeloos kunt diskussiëren. Zo kom ik op het woord Eigen Wijsheid.

Citaat van: Yisiël op juni 20, 2021, 08:55:07 PM
Gokje, ik ga even aannemen dat je niemand aan covid verloren hebt...

Klopt, Yisiël. Ik ben me ervan bewust dat anderen, misschien jij ook, dierbaren verloren hebben aan covid. Dat laat me niet koud! En dat mensen in de zorg keihard hebben gewerkt en nog werken. Maar dat doet niets af aan mijn persoonlijke keuze. Als je deze keuze 'egoïstisch' en 'ondankbaar' wilt noemen, het zij zo. Het raakt me wel, en ik snap dat mensen dit zo kunnen zien, maar ook dit doet niets af aan mijn persoonlijke keuze.

Citeer
Wat een privilège om lekker nee te zeggen terwijl iedereen om je heen het juiste doet...

'Lekker nee zeggen' is het dus niet. Het is niet de weg van de minste weerstand. Dat zie je al aan dit topic, en dit gesprek. Straks heb ik geen vaccinatiepaspoort, mag ik nergens naar toe en nergens in, en niet naar het buitenland. Dat heb ik er voor over. Omdat ik het spul niet in m'n lijf wil hebben. Ja, ik heb me ingelezen over de samenstelling, de werking, de effecten en de nog onbekende werking op langere termijn. Vandaar.
Het juiste doen? Is 'het juiste' wat de meerderheid doet? Soms niet. Iedereen zal telkens weer zelf moeten bepalen wat 'het juiste' is. Iedereen zal telkens weer haar/zijn Eigen Wijsheid moeten gebruiken.

Verder vind ik het belangrijk om te zeggen dat ik ieders standpunten begrijp, of tenminste probeer te begrijpen. Ik wil niemand veroordelen omdat-ie een andere mening heeft of andere keuzes maakt dan ik. Het is wel belangrijk om daarover in gesprek te blijven.
En dat dit soms met emoties gepaard kan gaan, snap ik. Want het gaat over een ziekte en over angst.
Alleen... angst is een slechte raadgever.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Ik meng me niet in de pro-contra-discussie, maar ik wil, als mod, vragen aan iedereen die deelneemt aan dit topic, elkaars keuze voor wel of niet vaccineren, te respecteren. Ik heb op andere plekken op internet heel heftige en op de persoon gespeelde discussies gezien en ik wil voorkomen dat dat hier ook gebeurt.
Je mag uiteraard je mening hebben en die mag je ook uiten, pro en contra en alles daar tussenin, maar pas op met iemand aan te vallen en te veroordelen, juist zodat het mogelijk blijft om een topic als dit open te houden en elkaars ideeën, te kunnen bespreken.

Het is een erg moeilijk onderwerp, dat veel mensen van nabij erg raakt en dat veel emoties oproept. Maar juist daarom. Blijf weg van oordelen. Hou het bij je gevoel, probeer een verwijtende sfeer te voorkomen.

:cake:
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Happy

Citaat van: AceVentura op juni 20, 2021, 06:56:50 PM
Ben je de enige? Zeker niet Edewecht!

De uitnodigingsbrief ligt hier inmiddels ook al bijna een maand te wachten en dat kan ook nog wel even duren ::)
Ik heb daar wel rationele argumenten bij, maar omdat je aangeeft daar in dit topic niet naartoe te willen laat ik ze even voor wat ze zijn.

Mijn insteek: Ik wil vooral niet nu een vaccinatie hebben, mogelijk later wel.
Kort samengevat: Te snel, te veel onduidelijk.

Hier nog één. Zolang niet duidelijk is dat Covid ook echt verdwijnt met een vaccinatie en eindeloos prikken achterwege kan blijven doe ik het zeker niet.
Nu al wordt voorgesorteerd op nieuwe varianten waarvoor het vaccin niet werkt in het najaar. Dat betekent een experimenteel vaccin blijven gebruiken voor een ziekte waarbij de mortaliteit in mijn leeftijdscategorie bijna 0 is (140 (!!!) op een groep van 11 miljoen):
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/sterfte

Waarom wordt er niet gekozen voor het vaccineren van mensen uit leeftijdscategorieën waarvoor het echt gevaarlijk is? En zo zijn er zo ontzettend veel vragen te stellen.

Tot slot: ik respecteer ieders standpunt, voor of tegen. Laten we lief en aardig tegen elkaar blijven, ook als de mening over dit onderwerp verschilt. Er wordt al genoeg geprobeerd om bevolkingsgroepen tegen elkaar op te hitsen.




Fricai

Mijn brief is ook nog opgeopend. Ik heb geen zin om jaarlijks (of nog vaker) geprikt te gaan worden, dat vind ik overdreven voor deze ziekte.

De manier waarop staat me ook tegen, wellicht stond ik er iets positiever tegenover als ik op eigen intiatief, op eigen kosten een vaccinatie zou kunnen halen, om bijv. de kleine kans dat ik ooit mijn ouders (van +/- 70) zou infecteren, nog verder te verkleinen, misschien dan...

Jann

Ik ben over precies één week volledig gevaccineerd! (vorige week laatste prik gehad  :cheerleader: :cheerleader:)
Be a little kinder than you have to - E. Lockheart

Yisiël

Citaat van: Koffie op juni 21, 2021, 08:24:49 AM
Ik meng me niet in de pro-contra-discussie, maar ik wil, als mod, vragen aan iedereen die deelneemt aan dit topic, elkaars keuze voor wel of niet vaccineren, te respecteren. Ik heb op andere plekken op internet heel heftige en op de persoon gespeelde discussies gezien en ik wil voorkomen dat dat hier ook gebeurt.
Je mag uiteraard je mening hebben en die mag je ook uiten, pro en contra en alles daar tussenin, maar pas op met iemand aan te vallen en te veroordelen, juist zodat het mogelijk blijft om een topic als dit open te houden en elkaars ideeën, te kunnen bespreken.

Het is een erg moeilijk onderwerp, dat veel mensen van nabij erg raakt en dat veel emoties oproept. Maar juist daarom. Blijf weg van oordelen. Hou het bij je gevoel, probeer een verwijtende sfeer te voorkomen.

:cake:

Ik snap eigenlijk niet eens wat dit topic op dit forum doet...

Ik bedoel, als mensen elkaar alleen gaan vertellen hoe stoer en eigenwijs ze wel niet zijn door zich niet te laten vaccineren... A. nogal onverantwoord, maar B. als het daarna expliciet de bedoeling is dat we elkaar daarin allemaal accepteren en geen arugmenten aandragen... Echt... wat is dit topic?