Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Covid en vaccinatie

Gestart door Happy, maart 13, 2021, 08:31:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koffie

Citaat van: Yisiël op juni 21, 2021, 04:38:22 PM
Citaat van: Koffie op juni 21, 2021, 08:24:49 AM
Ik meng me niet in de pro-contra-discussie, maar ik wil, als mod, vragen aan iedereen die deelneemt aan dit topic, elkaars keuze voor wel of niet vaccineren, te respecteren. Ik heb op andere plekken op internet heel heftige en op de persoon gespeelde discussies gezien en ik wil voorkomen dat dat hier ook gebeurt.
Je mag uiteraard je mening hebben en die mag je ook uiten, pro en contra en alles daar tussenin, maar pas op met iemand aan te vallen en te veroordelen, juist zodat het mogelijk blijft om een topic als dit open te houden en elkaars ideeën, te kunnen bespreken.

Het is een erg moeilijk onderwerp, dat veel mensen van nabij erg raakt en dat veel emoties oproept. Maar juist daarom. Blijf weg van oordelen. Hou het bij je gevoel, probeer een verwijtende sfeer te voorkomen.

:cake:

Ik snap eigenlijk niet eens wat dit topic op dit forum doet...

Ik bedoel, als mensen elkaar alleen gaan vertellen hoe stoer en eigenwijs ze wel niet zijn door zich niet te laten vaccineren... A. nogal onverantwoord, maar B. als het daarna expliciet de bedoeling is dat we elkaar daarin allemaal accepteren en geen arugmenten aandragen... Echt... wat is dit topic?

Het staat je dan ook geheel vrij om je er wel of niet mee bezig te houden, om het al dan niet te lezen en om er al dan niet in te reageren. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Citaat van: Yisiël op juni 21, 2021, 04:38:22 PM
Ik snap eigenlijk niet eens wat dit topic op dit forum doet...

Ik bedoel, als mensen elkaar alleen gaan vertellen hoe stoer en eigenwijs ze wel niet zijn door zich niet te laten vaccineren... A. nogal onverantwoord, maar B. als het daarna expliciet de bedoeling is dat we elkaar daarin allemaal accepteren en geen arugmenten aandragen... Echt... wat is dit topic?

Ook op deze vraag wil ik graag een antwoord geven, Yisiël:

Dit topic staat namelijk op het board 'Buiten-A-ards' met als ondertitel 'Hier kun je alles kwijt wat niet met aseksualiteit te maken heeft.'

Waarom bestaat dat board? Omdat wij aseksuelen méér zijn dan alleen aseksueel. Er zijn hier ouders, filosofen, kroegtijgers, festivalgangers, politiek-geïnteresseerden, muzikanten, dromers... noem maar op. Daarom is er in een hoekje van dit forum een plek waar je óók even met anderen kunt uitwisselen over iets anders dan aseksualiteit. dat kan Onzin zijn, maar ook serieuzere zaken.
Eén van onze leden opende in maart dit jaar dit topic met de vraag: laten jullie je vaccineren, en waarom wel of niet?
Daar zijn veel antwoorden op gekomen, en dat is dit topic. En dat doet 't op dit forum.

Citeer
Ik bedoel, als mensen elkaar alleen gaan vertellen hoe stoer en eigenwijs ze wel niet zijn door zich niet te laten vaccineren... A. nogal onverantwoord, maar B. als het daarna expliciet de bedoeling is dat we elkaar daarin allemaal accepteren en geen arugmenten aandragen...
Dan zul je het hele topic toch even goed moeten lezen. Vooral het deel van vóór mijn bericht waar je zo boos over werd. Dan zul je zien dat allerlei meningen en allerlei argumenten langskomen.

Heb ik hiermee je vraag beantwoord?
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Citaat van: Yisiël op juni 21, 2021, 04:38:22 PM
Ik bedoel, als mensen elkaar alleen gaan vertellen hoe stoer en eigenwijs ze wel niet zijn door zich niet te laten vaccineren... A. nogal onverantwoord, maar B. als het daarna expliciet de bedoeling is dat we elkaar daarin allemaal accepteren en geen arugmenten aandragen... Echt... wat is dit topic?
Het doel is niet om "stoer te doen" maar om van gedachten wisselen, dat is waar een forum voor is. Dat doen we ook over andere onderwerpen, dus waarom niet over dit onderwerp?

Argumenten aandragen is prima, maar iemand betichten van egoïsme en ondankbaarheid zijn geen argumenten.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

BjornAgain

Ook bij mij ligt de enveloppe met uitnodiging nog ongeopend op mijn bureau...
...Reden: vanaf het moment dat ik hoorde dat mijn bouwjaar aan de beurt is, ben ik meteen gaan proberen om een afspraak in te plannen en donderdag a.s. word ik gevaccineerd.

Ik neem de vaccinatie niet zo zeer voor mijzelf. Zelf heb ik corona gehad en dat was voor mij niets meer dan een goede griep (tja heb ik normaal ook niet). Ondanks ik dus door mijn lichamelijke conditie niet bang ben om covid te krijgen, heb ik wel gezien wat het kan berokkenen bij mensen in mijn directe omgeving, die van nature misschien een zwakker immuunsysteem hebben dan ikzelf. Nagenoeg heb ik er een collega aan verloren en de moeder van mijn kinderen heb ik ook in het ziekenhuis zien doen belanden, met een 100% zekerheid dat ze via mij besmet is geraakt.

Als ik met een spuitje enigzins kan voorkomen dat naasten via mij besmet kunnen raken, wie ben ik dan om het niet te oden?

Natuurlijk accepteer ik meningen van anderen

AceVentura

Vervelend wat er allemaal gebeurd is BjornAgain.

Volgens mij is juist een van de dingen die nog onduidelijk zijn of je het nog door kan geven als je gevaccineerd bent. Wat ik via de officiële kanalen gehoord hebt voorkomt het voornamelijk dat je zelf ziek wordt, je kan nog steeds drager zijn en het doorgeven.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Bloem

Ik heb vorige week de eerste vaccinatie gehad. Als chronisch zieke sprong ik echt een gat in de lucht dat ik eindelijk aan de beurt was!

Kim10

Ik heb inmiddels ook mijn eerste prik gehad, na heeeeeel lang aarzelen. Ik weet er doodgewoon te weinig van en ik verdiep me niet meer in alles wat er over gezegd/geschreven wordt. Wat ik voorheen wel deed. Waarom ik uiteindelijk de vaccinatie toch genomen heb? In de 50er jaren was er een polio uitbraak waartegen ook vaccinaties werden aangeboden. Ik ben geprikt, herinner me er niets van maar later hoorde ik dat de hele familie tegen was. Zeeuwen met een zwarte kousen achtergrond. Een neef is overleden, een achternichtje raakte besmet met alle gevolgen van dien.
Maar laat ik nog even duidelijk zijn; iedereen moet helemaal zelf weten wat hij/zij doet.

AceOfCups

Ik heb mij ook (nog) niet laten vaccineren, om allerlei redenenen die hier al genoemd zijn. Ik heb van dichtbij gezien hoe ziek mensen er van konden worden, dus ik hoop dat dit soort tegenwerpingen me bespaard blijven. Gezond leven en risicovol gedrag vermijden en me aan de maatregelen houden, dat doe ik allemaal wel :) Ik vind het vooral jammer dat dit onderwerp zo'n  verdeeldheid zaait tussen mensen. Bijna haat, zo voelt het soms. Er zijn meer problemen in de wereld dan alleen Covid. Haat bijvoorbeeld
Ecce homo

Cobie

Ik ben zeer tegen het hele vaccinatie gedoe. Maar ben uiteindelijk toch gezwicht (net eerste prik gehad). Ik heb bewondering voor degenen die zich niet laten prikken.

Jann

Verder prima wat iedereen doet natuurlijk (of naja, een discussie die we buiten dit forum houden), maar ik lees wat anekdotes over mensen die mensen kennen die ziek zijn geweest van de vaccinatie, ik ken er ook meerdere die een paar dagen ziek/koortsig zijn geweest, maar wil dan ook even een andere anekdote delen :) :

Ik was vandaag nog aan het werk met een meisje van mijn leeftijd (jonger zelfs, net 18) die 6 maanden geleden corona heeft gehad en nog steeds haar smaak/geur niet terug heeft, en ook nog niet weer dezelfde conditie heeft als voor die tijd.

En zo heb ik nog wel een aantal anekdotes van mensen die corona hebben gehad (zelfs mensen die het in de eerste golf kregen) en er nog niet helemaal bovenop zijn.

Even als perspectief.
Be a little kinder than you have to - E. Lockheart

Tempesta

De redenen waarom ik mij wel heb laten vaccineren:

* om verspreiding naar zwakkeren hopelijk te minderen (hoewel dat nog onzeker is, zoals eerder opgemerkt)
* om het risico op long covid te beperken (ik ken genoeg veertig-minners die nog maanden later last hebben van hersenmist, vermoeidheid, enz)
* om het risico te beperken dat covid ook bij milde besmettingen schade in je lijf kan aanrichten waar je op oudere leeftijd nog eens plezier van krijgt
* om te stoppen dat het virus zoveel rondgaat en daarbij meer kans heeft te muteren
* mooi meegenomen is dat ik zonder testen van alles mag doen

Ik ben hoogopgeleid en genoeg op de hoogte van de medische wereld om de wat meer technische argumenten van onderzoekers te snappen en te checken. Niet alles is bekend over het virus en de vaccins, waaronder de langetermijn-effecten van zowel virus als vaccin. Maar de kans is een stuk groter dat ik negatieve effecten ondervind van het virus, dan van langetermijn-effecten van het vaccin. Voor mij komt het dan neer op een simpele cost-loss analyse.

Wat ik graag even uit de wereld wil helpen is dat de vaccins weliswaar snel ontwikkeld zijn, maar bijvoorbeeld de mRNA-techniek (gebruikt voor Pfizer en Moderna) al heel wat jaren bestaat en dat men daar echt wel het een en ander over weet. Voor het griepvirus wordt ook elk jaar een nieuwe griepprik ontwikkeld om de meest recente gemuteerde versies tegen te gaan, maar daar hoor je niemand over... Ik snap niet helemaal waar bij sommige mensen (niet persé op dit forum hoor) het wantrouwen jegens de wetenschap vandaan komt. Is het onbekend maakt onbemind?

Enfin, iedereen heeft het recht hun eigen keus te maken. Ik hoop alleen dat ieders keus niet gebaseerd is op wat je op social media leest of op conclusies uit pseudo-onderzoek.

Fricai

Citaat van: Tempesta op juli 19, 2021, 11:08:45 PMVoor het griepvirus wordt ook elk jaar een nieuwe griepprik ontwikkeld om de meest recente gemuteerde versies tegen te gaan, maar daar hoor je niemand over... Ik snap niet helemaal waar bij sommige mensen (niet persé op dit forum hoor) het wantrouwen jegens de wetenschap vandaan komt. Is het onbekend maakt onbemind?

Maar niemand vraagt van mij om me voortaan jaarlijks te laten gaan vaccineren tegen griep, daarom hoort men mij daar niet over! ;) En niemand bepleit dat ik een risico ben voor mijn medemens, en mijn vrijheid aan banden gelegd moet worden. Terwijl dezelfde redenatie even geldig (of ongeldig) is voor beide ziektes, het gaat enkel om verschillende aantallen.

Wantrouwen jegens de wetenschappelijke methode lijkt me maf, wantrouwen jegens wetenschappers en de kanalen waardoor stukjes wetenschap ons bereiken (o.a. media) vind ik echter logisch en wenselijk. En volgens mij wordt er nog al eens onterecht iets bestempeld als "de wetenschap", en als je het daar niet mee eens bent, ben je anti-wetenschap... Eerder tijdens deze zelfde crisis nog: Het dragen van mondkapjes was onzin, werd alleen gedaan door mafketels die niets weten van de wetenschap. Paar maanden later is het verplicht, en nu zijn degenen die menen dat het weinig uit haalt anti-wetenschap. Ik zie hierin maatschappelijke trends die weinig te maken hebben met de wetenschap zelf.

AceVentura

Voor mij is het ook niet zo zeer een wantrouwen naar de wetenschap als geheel, wel een wantrouwen naar een goedje wat in minder dan een jaar in elkaar geknutseld is terwijl daar normaal gesproken heel veel meer tijd overheen gaat.
Vanwege mijn twijfels ben ik bij het EMA gaan kijken, de europese organisatie die de vaccins goedkeurt en toelaat. De documenten daarover zijn openbaar, en als ik die lees zie ik daar een opsomming van meer dan een pagina van dingen die we niet weten (denk bijvoorbeeld aan combinaties met andere aandoeningen en medicijnen, lange termijn effecten, enz). Als er zo veel onbekend is kan niet tot dezelfde conclusie komen dat de voordelen tegen de nadelen opwegen, simpelweg omdat we de nadelen niet kennen en we zelfs nog geen volledig zicht hebben op de voordelen.

Wat ik jammer vind is dat ik hier ook over gesproken heb met mensen in mijn omgeving, en dan lijkt het wel alsof ik formeel wel een keuze heb maar dat er eigenlijk maar 1 goede keuze is. Dan vind ik het jammer dat die discussie zo gepolariseerd is, want dat staat een goed gesprek erover in de weg.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Kim10

Las net in de de Volkskrant dat het Delta virus slimmer is dan wij denken en dat het ook gevaccineerden treft. Draag nog steeds een mondkapje en houd me aan de anderhalve meter.

Fricai

Citaat van: Fricai op juli 20, 2021, 12:46:18 AMEerder tijdens deze zelfde crisis nog: Het dragen van mondkapjes was onzin, werd alleen gedaan door mafketels die niets weten van de wetenschap. Paar maanden later is het verplicht, en nu zijn degenen die menen dat het weinig uit haalt anti-wetenschap.

Nog eentje, ook van deze crisis: Dat het virus mogelijk ontsnapt zou zijn uit het lab in Wuhan werd voor meer dan een jaar afgedaan als 'conspiracy theory', nu geeft men eindelijk toe dat het een mogelijkheid is (geen bewijs voor natuurlijke of onnatuurlijke origine).