Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Covid en vaccinatie

Gestart door Happy, maart 13, 2021, 08:31:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AceVentura

Om dit topic ook maar weer eens af te stoffen ...

Ik ben de laatste tijd toch van mening veranderd. Ik zie twee grote gevaren:
1) Nieuwe varianten, Delta zal echt niet de laatste zijn ...
2) Doordat de vaccins wel zorgen dat je zelf niet ziek wordt maar verspreiding niet of minder goed tegenhouden wordt voor mij als ongevaccineerde het risico steeds groter. Immers: Personen om mij heen kunnen zonder dat ze het door het virus bij zich dragen en mij ziek maken. Daarbij loop ik extra risico omdat ik beroepsmatig best veel verschillende mensen op een dag spreek.
Ik heb wel nog steeds de voorkeur voor een vector vaccin boven mRNA.

Doordat de grootste groep aan vaccinaties al is gedaan kan ik heel snel terecht en had ik bijna vrije keuze voor welk vaccin :cheerleader:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

memories

Fijn dat je het vaccin toch neemt, AceVentura :) Ik heb deze week mijn tweede prik gehad en ben echt zo blij dat ik eindelijk (over 2 weken dan) beschermd ben. Ik was als kind nogal bang voor prikken, dus vond het wel spannend, maar het viel me nu allemaal wel mee gelukkig.

AceVentura

Ik hoor in m'n omgeving ook heel uiteenlopende verhalen. De een heeft nergens last van, de ander heeft zo'n last van z'n arm dat hij niet kan slapen, en weer een ander is een paar dagen goed ziek.
We zien wel wat er gaat gebeuren, als ik na woensdag een paar dagen niet op het forum kom weet je hoe het komt :schater:

Ik heb voor jansen gekozen dus ik hoef maar 1 prik, dat was niet de belangrijkste reden om ervoor te kiezen, wel een fijne bijkomstigheid.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

Ik kwam dit tegen, online 'tool' om je risico op serieuze ziekte of sterfte door covid in te schatten, gebaseerd op gigantische dataset:
https://www.qcovid.org/Calculation

Ik wist dat enkel de data van bijv. kans op sterven per leeftijdscategorie niet zoveel waard was, gezien hoe belangrijk onderliggende aandoeningen zijn voor je kansen. Maar ik had voorheen geen goede bron om wél een goede inschatting te kunnen maken.

AceVentura

Leuk dat er op basis van informatie een inschatting te maken is. Het blijft natuurlijk wel "maar" een inschatting, net zoals het weer een verwachting is en geen voorspelling ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

Er zullen ook mensen bestaan die een onderliggende aandoening hebben maar dat niet weten, en hun risico zodoende onderschatten.

Ken88

Het voelt enigszins fijn niet de enige hier te zijn die hierover getwijfeld heeft. Momenteel ben ik nog steeds zo'n twijfelaar, of beter gezegd... Ik ben bang voor het vaccin. Bang voor de injectie en heel stiekem ook voor bijwerkingen, maar dat mag je eigenlijk niet meer uitspreken als je nog serieus genomen wil worden. De druk wordt wel steeds groter. De mensen die accepteren dat je niet gevaccineerd bent, worden steeds zeldzamer en steeds meer mensen stoppen met twijfelen en gaan toch overstag.

Veel slapeloze nachten van gehad en na afgelopen weekend een discussie binnen het vrijwilligerswerk te hebben gehad is de bom echt gevallen. Het voelt alsof mijn maag voortdurend in brand staat en ik durf amper nog naar buiten. Ik heb vannacht lopen fantaseren over zelfdoding en het waren gedachten die ik als "fijn" heb ervaren, ondanks ik zeker niet van plan ben om mezelf van het leven te beroven. (heb deze zelfde gedachten vorig jaar gehad en geleerd ze niet te negeren maar af te laten spelen)

Ik heb niet zo veel ervaring in het niet geaccepteerd worden. Mijn aseksualiteit werd altijd breed geaccepteerd en mijn eigen familie en directe vriendenkring accepteerde mij voor het niet nemen van een vaccin. Dit is een heel nieuwe ervaring, hebben jullie tips hoe je met veroordelingen van buiten om kunt gaan?

AceVentura

Vervelend dat er zo naar op gereageerd wordt,  :cake: :cake: :cake: :cake: om een beetje bij te komen.
Ik herken het ook van de tijd dat ik twijfelde, het moment dat ik dat uitsprak kwamen er altijd negatieve reacties of een preek waarom ik het wél zou moeten doen. Er was letterlijk niemand die daar op een normale manier het gesprek over aanging en luisterde naar mijn redenen waarom ik twijfelde.

Voor wat betreft de keuze zelf is het enige wat ik kan zeggen: Luister naar jezelf. Het jouw keuze, jouw verantwoordelijkheid, jouw lijf, dus dat is het enige wat telt, ongeacht wat jouw keuze is.
En dan bedoel ik ook echt naar jezelf luisteren, dus niet naar de talloze websites en filmpjes die over dit onderwerp gemaakt zijn, ongeacht wat de bronnen van die websites en filmpjes zijn. Er is inmiddels zoveel over dit onderwerp gezegd en geschreven dat je met simpelweg op internet zoeken niet weet of je betrouwbare informatie krijgt.
Om je te helpen bij die keuze: Doe eens alsof je een afspraak hebt en over een paar dagen terecht kan voor de vaccinatie. Hoe voelt dat?

Wat je met die reacties kan doen zijn twee dingen:
1) Negeren en naast je neerleggen
2) Mochten ze argumenten hebben waar je voor open staat, dan kan je daar naar luisteren en een nieuwe overweging maken
Om een voorbeeld te geven, een argument wat ik vaak gehoord heb is: "je doet het ook voor een ander". Voor mij klopt dat niet, dus dat is iets wat ik negeer als het gezegd wordt.

Het is heeft aardig wat overeenkomsten met aseksualiteit, eerder werd ook al over "uit de kast komen" gesproken. Ik vind het erg jammer dat we -als maatschappij in het algemeen- het gesprek hierover zo beladen hebben gemaakt.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Beste Ken, ik zou je graag een hart onder de riem willen steken, maar weet niet zo goed, hoe. Want mijn situatie is zo anders dan de jouwe. Ik twijfel niet over mijn keuze, plus ik heb geen last van een omgeving die me (emotioneel) onder druk zet.

Als je vraagt om tips hoe je met veroordelingen van buiten om kunt gaan... ook die heb ik niet kant en klaar.
Maar Ace Ventura heeft gelijk als hij zegt dat er wel overeenkomsten zijn met aseksualiteit (of andere vormen van 'afwijkende' seksualiteit). Wie afwijkt wordt vreemd aangekeken of - in extremere gevallen - als soort van gevaarlijk gezien. Helemaal in deze tijd, waarin je asociaal wordt genoemd als je je niet laat vaccineren.
De enige 'tip' (nou ja...) die ik kan geven: hou vast aan je eigenwaarde. Maak en houd ruimte voor jezelf, om bij jezelf na te kunnen gaan wat jouw keuze is. Ik vind dat AceV dit mooi verwoordt.

En er zijn tientallen argumenten vóór, en tientallen argumenten tegen vaccineren. Je kan er gek van worden. Slapeloze nachten, inderdaad. Ikzelf kwam op een gegeven moment bij het inzicht: 'misschien heb ik wel helemaal ongelijk, met mijn keuze. Maar omdat ik anders helemaal gek word van de discussies in mijn hoofd, volg ik de keuze van binnen, van mijn hart. Geen logica.'
Dat is glad ijs, en dat kan eenzaam zijn. Maar de twijfel was over.

Wat ik erg vind, is dat je bijna niet meer naar buiten durft, en hoe je je maag voelt branden. Dat doet angst. Ik hoop dat je je leven daardoor niet laat verpesten.

Tenslotte: over je fantasieën over zelfdoding, ook daarin ben je niet de enige hoor. Het is lang geleden dat ook ik dat soort fantasieën had, zonder er echt een eind aan te willen maken.
Achteraf zie ik het als een soort gedachten-experiment. Misschien wel juist door 'er mee te spelen' werd het allemaal niet te zwaar, laat staan dat het werkelijkheid werd.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Ken88

Niet naar buiten blijkt achteraf een beetje overdreven. Er is een incident geweest op het vrijwilligerswerk en sindsdien ben ik inderdaad niet veel meer buiten geweest. (vriend heeft me wel meegenomen naar de kermis, dus dat is al wel weer plusje) Vrijdag kom ik hier weer en ik zie hier tegenop, maar tegelijkertijd kijk ik hier naar uit. Dit is ook waar alle onzekerheid vandaan komt.

Het doen alsof ik al een afspraak heb, maakt het erger.

Fricai

Citaat van: Ken88 op september 29, 2021, 03:35:34 PMIk heb niet zo veel ervaring in het niet geaccepteerd worden. Mijn aseksualiteit werd altijd breed geaccepteerd en mijn eigen familie en directe vriendenkring accepteerde mij voor het niet nemen van een vaccin. Dit is een heel nieuwe ervaring, hebben jullie tips hoe je met veroordelingen van buiten om kunt gaan?

Ik denk niet dat er een gouden tip is, denk dat het grotendeels bepaald wordt door hoe je in elkaar zit. Als het gaat om een mening die tegen de stroom in gaat, helpt het denk ik om zelf goed te weten wat je nou precies vindt en waarom. Zo zijn er onderwerpen waarbij ik met plezier en overtuiging de confrontatie aan ga, andere waarbij ik enkel vragen stel of zeg "ik weet het niet"/"ik twijfel" (en als mensen je veroordelen omdat je aan geeft ergens geen verstand van te hebben, zijn ze zelf niet goed wijs :P).

Wat deze vaccinaties betreft, je bent niet gek, en je bent niet de enige. Wij zijn toevallig bijna even oud, als je net als ik geen onderliggende aandoening hebt, is je kans om te overlijden aan het virus in de richting van 1 op 160.000. Dat is verwaarloosbaar, deelnemen aan het verkeer is een stuk gevaarlijker, en daar maakt niemand zich druk om. Dus of je nou bang bent voor bijwerkingen of niet (zelf heb ik me er totaal niet in verdiept), deze vaccinaties afslaan is sowieso niet iets vreemds.

En, jouw lichaam is van jou. Jij mag kiezen welke medische ingrepen je ondergaat. En je hoeft geen ingrepen te ondergaan omwille van andere mensen.

Citaat van: Ken88Ik heb vannacht lopen fantaseren over zelfdoding en het waren gedachten die ik als "fijn" heb ervaren, ondanks ik zeker niet van plan ben om mezelf van het leven te beroven. (heb deze zelfde gedachten vorig jaar gehad en geleerd ze niet te negeren maar af te laten spelen)

Als dit een terugkerend thema is (of wordt), lijkt me het een indicatie om eens aan te kloppen bij een psycholoog. Misschien is het vrij onschuldig, zoals Edewecht het ook beschrijft, maar een gesprek met een psycholoog heeft in ieder geval geen heftige bijwerkingen. ;)

AceVentura

Citaat van: Ken88 op september 29, 2021, 10:31:40 PM
Het doen alsof ik al een afspraak heb, maakt het erger.
Op basis daarvan lijkt het erop dat geen afspraak maken voor jou de betere weg is.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Kim10

Hallo Ken 88, voor wat het waard is, ik heb eindeloos getwijfeld over wel/niet vaccineren. Veel argumenten zowel voor vóór en en tegen verzameld. Ik kwam er niet uit en hoewel ik wist dat de omgeving er geen commentaar op zou hebben wanneer ik me niet zou laten vaccineren kwam ik er niet uit. Tenslotte de zaken op een rijtje gezet en besloten om het wel te doen.
Mijn argumenten waren: leeftijd, het feit dat de pandemie nog steeds niet uitgewoed is, het feit dat ik nog nooit last van bijwerkingen na vaccinaties heb gehad en een opmerking van de huisarts, "Corona is geen lolletje."
Ik heb nergens last van gehad, geen pijn, geen koorts. Nu ben ik blij dat ik het wel heb laten doen. Maar, en dat wil ik nadrukkelijk stellen, iedereen moet het zelf weten.  :cake: :cake: :cake:

AceOfCups

Hallo Ken88, je bent niet de enige! Ik heb het ook niet genomen, en ga uit mezelf het onderwerp niet aan.

Blijf goed bij jezelf en zorg daarom iig voor betere nachtrust; slaaptekort haalt je uit jezelf:)

Intussen is duidelijk dat je dit vaccin neemt voor jezelf: met vaccin kan je het virus nog steeds bij je dragen en nog steeds doorgeven aan anderen. Sterker nog, het kan een gevoel van schijnveiligheid geven; steeds vaker kom ik weer mensen tegen die hoestend en proestend over straat gaan, in het ov of in drukke winkels, want he, we zijn toch gevaccineerd.

Of je er nu wel of niets iets vreselijks van kunt krijgen of niet; voor mij voelde het van begin af aan niet goed om het te nemen, en dat geeft in de wirwar van argumenten de doorslag. Ik maak liever mijn eigen fouten dan dat ik ooit moet concluderen dat ik me heb laten verleiden of zelfs dwingen om andermans fout te maken.

Het valt niet altijd mee, en je mag het soms gewoon ook even zwaar vinden. Des te knapper van jezelf wanneer je het daar dan toch maar weer mee uithoud, zo moet je maar denken. Probeer iedere dag iets te doen waar je blij van word en iedere dag iets te bedenken waar je dankbaar voor kunt zijn. Al is het maar iets heel kleins.  Heel veel sterkte!
Ecce homo

Happy

Ook ik heb de vaccinatie niet genomen en ben denk ik negatiever hierover dan anderen. Bij mij is de geloofwaardigheid echt een serieus issue.
Er wordt constant gelogen en daardoor is mijn vertrouwen in de politiek op dit gebied helemaal weg. Een paar voorbeelden:

-Vaccins zijn 100% veilig (Hugo de Jonge): onzin, er zijn inmiddels in Europa meer dan 26.000 doden door het vaccin en er zijn ruim 1 miljoen ernstige bijwerkingen. Dat kan, is op zich ook niet erg maar zeg niet dat een vaccin 100% veilig is.
- Er is groepsimmuniteit als 75% gevaccineerd, is, we hopen 85% te halen. Inmiddels zitten we 85% plus en horen we nooit iemand meer over groepsimmuniteit.
- Er komen geen voordelen, zowel direct als indirect voor degene die een vaccin nemen. De keuze is altijd vrijwillig riep Hugo de Jonge. Inmiddels bleek ook dat een leugen.

Belangrijker nog dan al die leugens is dat het lijkt of die hele vaccinatiegekte het gezond verstand heeft aangetast. Voor de duidelijkheid, ik begrijp dat het goed is om risicogroepen te vaccineren. Laten we het simpel houden, er overlijdt tot 50 jaar praktisch niemand aan Corona. De groep van 0 tot 50 jaar is 11 miljoen waarvan naar schatting tussen de 4 en 5 miljoen Corona al gehad hebben. Totaal zijn er 160 overleden.....

Als het vaccin werkt bij de risicogroepen (en laten we dat hopen), dan overlijdt er praktisch niemand meer aan Corona omdat in de risicogroepen meer dan 90% is gevaccineerd en de bereidheid nog hoger ligt. Natuurlijk is dat te simplistisch, ook boven de 50 jaar geldt weer dat het overgrote deel van de sterfgevallen veel ouder zijn en vaak onderliggend lijden hebben.

Het vaccin helpt verspreiding helemaal niet tegengaan. Nog steeds wordt dat argument genoemd, maar bijvoorbeeld Fauci (en ook Gommers hier in NL) hebben gezegd dat dit niet meer opgaat voor de Deltavariant.

Nu is het narratief dan ook veranderd: de groep van 1,8 miljoen mensen is onbeschermd en die kunnen op de IC komen.
Hoezo vraag ik mij af? Hoeveel tieners zijn er op de IC terecht gekomen met Corona? Hoeveel gezonde twintigers en dertigers? We weten allemaal dat het grootste gedeelte van de IC opnamen in een bepaalde categorie zit, vanwaar dan die discriminatie van een hele groep? Waarom iemand van 14 jaar uitsluiten van het openbare leven als die zich niet wil vaccineren? Vaccineren voor wie als het vaccin opa en oma beschermt en de tiener zelf niets te vrezen heeft van Corona?

Alle rationaliteit lijkt verdwenen te zijn... Als iemand dan haar persoonlijke (!) mening geeft (ik heb het over Mona Keijzer) dan volgt de zwaarst mogelijke sanctie. Liegen in het parlement mag, maar een mening geven op basis van feiten mag niet meer.

Tegen Ken88 zou ik willen zeggen: houd je rug recht, je staat niet alleen. Kijk bijvoorbeeld is op de site van Maurice de Hond en probeer de leugens te ontrafelen.