Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

hoe gebruik je de term "aspec"?

Gestart door Torbs, april 10, 2021, 01:55:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Torbs

Hoi lieve mensen,

kort geleden las ik op een engelse website iets over "aspec". Dat staat dan voor het aseksueel/aromantisch spectrum. Ik herkende me erg in de omschrijving, en voel me er comfortabel bij om mezelf zo te noemen.

Ik vroeg me alleen af hoe ik die term dan zou moeten gebruiken. Schrijf je nou aspec of toch A-spec? Ben je aspec, of zit je in het aspec? En hoe spreek je het eigenlijk uit, áspec, of toch meer ahspec?

Op dit forum kon ik er zo snel niets over vinden. Is het misschien uberhaupt een puur Engelse benaming die in het Nederlands nooit gebruikt wordt?

AceVentura

Ik heb de term hier inderdaad nog nooit voorbij zien komen, wat uiteraard niet betekend dat hij niet legitiem is.

Als ik het goed begrijp bedoelen ze gewoon het hele spectrum aan diversiteit onder de aseksuele/aromantische termen, dat is vrij breed. In het Nederlands zou ik de term aspec niet zo snel gebruiken, maar gewoon voluit uitspreken als hij op je van toepassing is. Ter vergelijk: In spreektaal heb ik het ook niet zo snel over ace (voor aseksueel) of aro (voor aromantisch), en spreek ik ze meestal volledig uit.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

AceOfCups

Hoi Torbs,

Op de website van NOA (Nederlandse Organisatie Aseksualiteit) schrijven ze het met een streepje ertussen, ze noemen sowieso een hele begrippenlijst, zie eventueel  https://aseksualiteit.nl/termenlijst/
Hoe je het toepast heb ik nooit zo over nagedacht want ik gebruik het eigenlijk ook niet. Mijn ervaring is dat als je er met andere mensen over wilt praten, vooral wanneer ze zelf niet aseksueel zijn, dat zij doorgaans toch niet bekend zijn met al die begrippen en je het alsnog vanuit je eigen ervaring zal moeten uitleggen. Maar toch fijn om ergens tegen te komen 'dat je bestaat' en dat het een naampje heeft :)

Welkom hier op het forum trouwens :)
Ecce homo

Torbs

Bedankt voor jullie antwoorden! Dan neem ik het in ieder geval van het NOA over dat er een streepje in het woord zit.

A-spec is inderdaad vrij breed Ventura, maar dat vind ik persoonlijk juist een pluspunt. En ik vind het ook een voordeel dat mensen niet bekend zijn met het woord, want dan zoeken ze het hopelijk op en zien ze dat er echt een spectrum is. Of ik leg ze dat dan zelf uit, zoals Cups zei. In ieder geval ben ik anders een beetje bang dat mensen een hele zwart-witte gedachte bij het woord 'aseksualiteit' of 'aromantisch' hebben. Ik weet niet of dat in jullie ervaring zo is?

Maar het is wel een nadeel dat a-spec ook onder ingewijden minder bekend is... Ik denk er nog even over na, misschien dat op het moment dat ik op te veel onbegrip stuit mezelf toch weer aseksueel ga noemen.

AceVentura

Citeer
In ieder geval ben ik anders een beetje bang dat mensen een hele zwart-witte gedachte bij het woord 'aseksualiteit' of 'aromantisch' hebben. Ik weet niet of dat in jullie ervaring zo is?
Voor mij komt aseksualiteit het meest ter sprake, aromantisch minder, en mensen hebben vaak snel de link "O, geen seks" ofzo. Afhankelijk van hoe het gesprek loopt geef ik vaak toch wat toelichting, het is nou eenmaal redelijk onbekend, en als het gesprek zich daarvoor leent benoem ik inderdaad het spectrum ook wel.

Wat ik lastig vind met een afko als a-spec is dat het in de buitenwereld helemaal onbekend is. <iets>seksualiteit herkennen ze een beetje van hetero, homo, bi, enz., daar kan je mooi op aansluiten. Er is geen he-spec, ho-spec, of bi-spec (hoewel die net zo min zwart-wit zijn als aseksualiteit), dus die herkenning is er niet.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Ik gebruik zelden allerlei specifieke termen. Alleen het woord aseksueel wel eens, verder niet. Ik heb zelf niet zo veel met allerlei 'jargon' en het helpt ook niet, want het wordt niet begrepen. Als ik het er al over heb, leg ik gewoon uit wat aseksualiteit is. En dat ik wel verliefd word, of werd (de tijd zal het leren) maar niet zo makkelijk als veel mensen dat schijnen te doen. Maar ja, grijs-romantisch, denk niet dat ik daar verder mee kom, dan moet ik toch gaan uitleggen, dus dat doe ik dan maar meteen. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Kim10

Aspec doet me alleen maar denken aan aspic. Vis in aspic. Maakte mijn grootmoeder vroeger weleens.

BjornAgain

Aspic juist, ik ken dan meer de variant kip in aspic. Maar ook die zat ook erg ver weggestopt... zou niet eens meer eens weten wat het is (of was).
Als ik het google kom ik op een soort taart met perzik uit, toch eens verder kijken :D

Wanneer ik vertel over mijn geaardheid, dan vertel ik maar meteen dat ik weinig tot geen seksuele aantrekking heb en daar hoeft niet perse een labeltje op geplakt te worden, zolang mensen het toch niet meteen herkennen, zoals homo(seksualiteit) of bi(seksualiteit), hoef ik er toch geen term voor te gebruiken. Het komt altijd meteen zo wijsneuzerig over als je meteen jargon gebruikt en die schijn heb ik toch altijd al tegen. ;)

Als iemand tegen mij over Aspec zou beginnen, dan zou ik denken die heeft een sportwagen gekocht. :D

AceOfCups

Herkenbaar, BjornAgain. Ik noem het meest gangbare begrip ('aseksueel') er tegenwoordig vaak wel bij, omdat ik gemerkt heb, nu ik er wat vaker over spreek, dat sommigen er later nog over nadenken  en er dan zelf nog wat over willen opzoeken. Voor mijzelf vind ik dit al fijn; het is echt een blijk van interesse, maar vooral vind ik het belangrijk dat er zo beetje bij beetje wat meer over bekend wordt.
Ecce homo