Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Hallo

Gestart door Shepherd_0, april 20, 2021, 10:42:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Shepherd_0

Hallo, ik ben Shepherd

Ik weet nu ongeveer een jaar van mezelf dat ik ergens op het aseksuele spectrum val. Ik ben nog niet echt uit de kast gekomen, omdat ik niet zo veel druk ervaar om dat te doen. Ik heb nog nooit in mijn leven het idee gehad dat ik verliefd ben geweest, dus mijn gebrek aan interesse in seksualiteit is geen obstakel voor mij. Ik vind het wel prima zo, zeg maar. Toch heb ik soms wel behoefte om met iemand te delen dat ik 'anders' ben. Vandaar dat ik me, na wat lurken, heb aangemeld bij dit forum.

Ik denk dat ik met mijn twintig jaar de gemiddelde leeftijd hier nogal omlaag haal  ;). Aan de ene kant vind ik het een privilege om op zo'n jonge leeftijd al te weten dat ik aseksueel ben. In tegenstelling tot veel andere forumbezoekers heb ik niet jarenlang in onzekerheid geleefd, en ik heb gelukkig ook geen ongemakkelijke seksuele ervaringen moeten doorstaan. Aan de andere kant vind ik het ook best eng om nu al voor mezelf 'te beslissen' dat ik aseksueel ben. Seksualiteit is niet een keuze natuurlijk, maar het kan soms wel zo voelen. Misschien is het meer de keuze om het te accepteren of niet. Door nu tegen mezelf te zeggen dat ik aseksueel ben, voelt het een beetje alsof ik een deur sluit voor mezelf. "Misschien heb ik nog andere keuzes." De realiteit is dat ik die deur altijd weer open kan doen als ik me later anders ga voelen, maar dat is voor nu nog lastig om voor te stellen. 

Of ik aromantisch ben of niet, ben ik nog niet helemaal over uit, dus daar gebruik ik ook niet een label voor. Het idee van een liefdesrelatie is wel een mooi beeld, maar ik kan niet zeggen dat ik er heel erg naar verlang, zeker niet als daar ook seks bij moet komen. Aan de andere kant, ik heb ook nog nooit een echte relatie gehad, dus ik kan er moeilijk over oordelen of ik wel een relatie wil hebben. Moet ik het gewoon proberen om erachter te komen, of is het feit dat ik weinig interesse heb een teken dat ik niet in een relatie wil zijn? Het voelt altijd heel vaag en paradoxaal. Het doet me denken aan het 'je moet ervaring hebben om een baan te vinden, maar je moet een baan hebben gehad om ervaring op te doen'-dilemma. Waar moet je nou van uitgaan? Waar begin je?

Ik heb nou wel genoeg gedeeld denk ik. Als ik het zo teruglees is het een minder coherent verhaal geworden dan ik dacht, maar goed. Hopelijk zit er toch een deel van herkenning in.


Edewecht

Welkom Shepherd :)
Fijn dat je al zoveel rust en duidelijkheid hebt over je aseksueel-zijn, ondanks die paar vraagtekentjes die je nog hebt. Maar die heeft iedereen wel, min of meer, en daar is niks mis mee.

Inderdaad, aseksualiteit is geen keuze. Waar je wel voor kiezen kan is, om aseksualiteit een plekje te geven in je leven. En het kan een keuze zijn om jezelf vast te zetten met de definitie over jezelf: 'ik ben aseksueel en daarmee sluit ik een deur.' Je kunt er inderdaad ook voor kiezen om de deur open te laten en maar eens zien wat er allemaal nog kan gebeuren. Ikzelf ben als homoman ook weleens verliefd geweest op een vrouw. Ik vond het nieuw en leuk om ook dat eens te ervaren.

Het gaat er dus om hoe strikt je met je eigen labeltjes omgaat. Maar het zijn maar hulpmiddelen. Ze hoeven niet met pattex op je leven geplakt te zitten.

En over je leeftijd: ik heb de indruk dat er juist veel forumleden zijn van rond de 20. 20-30 misschien. Je bent niet de enige :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Welkom op het forum Shepherd,  :cake: :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:

De leeftijd hier varieert behoorlijk, van ca. 15 tot 65+ zullen we maar zeggen. Jouw leeftijd past bij de leeftijd om dit soort dingen over jezelf te ontdekken dus daar is niets mis mee.
Inderdaad, aseksualiteit (of elke andere geaardheid) is geen keuze, het is iets hoe je bent. Net zoals de kleur van je ogen, haren en huid is het vooral iets wat is wat het is. De keuze die je wél hebt is hoe je er mee om gaat, en welke weg jij daarin bewandeld is helemaal aan jou, want het belangrijkste is dat het voor jou werkt. Als metafoor gebruik ik vaak labels, je gebruikt de labels die op dat moment goed voor je zijn, en als ze niet meer bevallen of je nieuwe inzichten hebt dan ben je altijd vrij om labels te wisselen. De positieve kant van die labels is dat het je kan vinden om mensen met een soortgelijke ervaring te vinden, zoals wij elkaar hier vinden door het label aseksualiteit. Als ze je gaan beperken ("ik kan dit niet doen omdat ik aseksueel ben") kom je bij de negatieve kant terecht.

Het lastige met aseksualiteit, maar ook met aromantisch, is dat het ontkenningen zijn. Wat je kan zeggen is "tot nu toe is het nog niet voorgekomen", eventueel aangevuld met "ik verwacht niet dat het gaat gebeuren". Er voor open staan dat dingen in de toekomst mogelijk anders kunnen zijn is iets moois denk ik, dat geeft vrijheid.

We doen ons best om hier een veilige omgeving te maken waarin iedereen zichzelf kan ontdekken, dus ik hoop dat je hier kan vinden wat je zoekt. Stel vooral de vragen die je hebt, geen vraag is hier te gek.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Jaap

Welkom hier Shepherd  :cake: :cake:

Dat je nu al weet dat je ergens in het aseksuele spectrum valt, geeft je wel meer tijd om een manier te vinden om er mee om te gaan en om uit te zoeken wat je precies zoekt en wil.
Zoals AceVentura al zei, kun je hier een beetje ontdekken wie je bent op dit gebied.

Koffie

Welkom!

Een label is maar een plakkertje. Het kan er weer af. Ik zeg zelf altijd: Ik zit in een hokje, maar met het deurtje open. Nu geloof ik niet dat er nog veel gaat veranderen, maar wie weet word ik later op mijn 80e nog wel ergens door verrast. Wie zal het zeggen. Ik ben nog nooit verliefd geworden op een vrouw, als vrouw zijnde, maar ik heb ook nooit gezegd dat ik dat niet zou mogen worden. Dus ik zie wel wat me overkomt. Ik kan me er niets bij voorstellen tot op heden, maar dat is wat anders.

Zo ook met aseksualiteit. Ik ontdekte op mijn  43e wat dat was en herkende me daarin. Hehe, eindelijk. Ik ben ook niet op een leeftijd waarop ik daarin nog echt verwacht dat er iets in verandert, maar ik hoef het ook niet uit te sluiten. Ik kan me daar alleen tot  nu toe helemaal niets bij voorstellen. En het hoeft ook niet te veranderen, het is ook goed zoals het is.

Een label kan wel houvast geven, duidelijkheid, een kapstok zijn waar je dingen aan op kunt hangen.

Maar aan de andere kant begrijp ik wel je gevoel. Toen ik ontdekte dat was er met mij was aseksueliteit heette, was dat geen vrijblijvende ontdekking. Het zei echt iets heel fundamenteels over mezelf. Juist ook omdat ik voelde dat het klopte. Ik was daar enorm blij mee maar ook weer niet, want het werd me toen duidelijk dat mijn insteek in relaties zo anders was dan het gangbare, en vooral dat dat waarschijnlijk niet zou veranderen. In die tijd wilde ik wel graag nog een relatie en dat kan, maar het wordt echt een flink stuk moeilijker om iemand te vinden die bij je past. In die zin vond ik het de eerste tijd moeilijk om me echt te voegen naar wat ik voelde dat bij me paste. Om het echt toe te laten. En ik was wel al 2 keer zou oud als jij nu bent.

Dus geef jezelf vooral heel erg veel tijd. Alle tijd van de wereld is voor jou, om te ontdekken wie jij bent en wat jij daarmee wilt.

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Shepherd_0

Dank jullie voor de reacties.

Ik maak me niet heel druk om mijn labels hoor, maar het is toch fijn om wat houvast te hebben. Niet zo zeer voor mezelf, maar zodat ik beter aan anderen kan uitleggen hoe ik me voel.

Dan nog even heel wat anders. Kan iemand mij uitleggen wat de 'cake' smiley betekent? Ik heb dit vaker op het internet door aseksuelen gebruikt zien worden, ook buiten dit forum, dus ik vroeg me af of dit een soort aseksueel symbool is net zoals de ace of spades. Het viel me op dat het de eerste smiley in het rijtje op dit forum is.  :cake: :cake: :cake:

Koffie

Iemand in de VS schijnt ooit een grap te hebben gemaakt, dat hij liever cake had, dan seks. Dat is een soort meme geworden in de aseksualiteitswereld. We zitten massaal cake te eten. ;)

Hier neem nog wat:  :cake: :cake2: :taart1: :taart2: :taart3: :taart4:
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

BjornAgain

Welkom Shepherd,

Het meeste is eigenijk allemaal al gezegd. En jong ben je absoluut niet hoor, er zijn zat aseksuelen van jouw leeftijd die hier op het forum komen.

Voel je vooral vrij te delen wat je wilt delen en te vragen wat je wilt vragen. Je vindt hier altijd wel een luisterend oor of iemand die je van adviezen kan voorzien.

AceOfCups

Welkom Shepherd!

Geen idee bij welke gebakskraam Koffie is langsgeweest, ik zie alleen deze: :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:

:)
Ecce homo

Edewecht

Citaat van: Ace of Cups op april 25, 2021, 08:01:23 AM
Geen idee bij welke gebakskraam Koffie is langsgeweest, ik zie alleen deze: :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:

:)

Linksonder het rijtje met al die neurotisch bewegende :rollol: smilies zie je het woordje [meer]. Als je daarop klikt, kom je bij de gebakskraam van Koffie. En meer. :headbang:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceOfCups

Dankjewel Edewecht :)
Citeer
al die neurotisch bewegende :rollol: smilies
Haha, zo waar! Ik word er altijd een beetje zeeziek van
Ecce homo