Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

De dualiteit van vrijheid

Gestart door AceVentura, mei 01, 2021, 12:21:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edewecht

Goed. Ander voorbeeld dan:

Geef een groep kinderen of grote mensen een bal en zeg: alles mag, er zijn geen regels.
Dan gebeurt er niets.
Want om een spel te spelen gaan mensen (zelfs vrijwillig) regels maken, struktuur, grensjes, hoe eenvoudig ook. Dat noemen ze 'spelregels.' Bijvoorbeeld: een doel. Of: twee groepen die tegen elkaar spelen. Of: alleen met je handen of alleen met je voeten. Of: hoe behaal je een punt?
Mensen creëren dus door regeltjes een stukje vrijheid om een spel te spelen.

Ik snap ook wel dat de maatschappij van nu iets anders is dan een spelletje (hoewel...  :-\ ) maar ik wou alleen maar een voorbeeld geven van hoe vrijheid iets anders is dan de totale afwezigheid van regels.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Monique66

Prachtig mooi verwoord AceVentura en nog mooier om te zien dat diezelfde vrijheid hier direct verder gaat in een prachtige discussie waarbij iedereen elkaar in zijn waarde laat.
Hoer houdt ik van
I've got the right to be wrong van  Joss Stone als lijflied maar ook,
Soms is het beter niets te zeggen en alleen te lachen als lijfspreuk