Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

De dualiteit van vrijheid

Gestart door AceVentura, mei 01, 2021, 12:21:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AceVentura

Hoi Allemaal,

Met Bevrijdingsdag in aantocht na een jaar wat gekenmerkt werd door beperkingen van vrijheid kwam het onderstaande in me op, het leek me mooi genoeg om hier te delen.

Citeer
We leven in een land waar je vrij bent om te zijn wie je wil zijn,
en waar een ander vrij is om daar iets van te vinden.

Waar je vrij bent om een mening te hebben en die mening te uiten,
en een ander is vrij om het daar wel of niet mee eens te zijn.

Waar je vrij bent om verhalen te vertellen en te delen,
en een ander is vrij om daar wel of niet naar te luisteren.

Waar je vrijheid kan soms zo enorm groot zijn,
en kan toch beperkt worden door de vrijheid van een ander.

Waar je vrijheid soms pas mist ...
... als iemand anders de vrijheid heeft genomen hem je te ontnemen.

Wat hier voor mij nog achter zit is dat ik de indruk heb dat we bij vrijheid vaak alleen aan de eerste delen van die zinnen denken en vergeten dat het tweede deel er ook bij hoort.

Groetjes,
Ace
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Bloem

Mooie woorden. En waar ook, je waardeert het pas echt als het er even niet meer is.

Edewecht

Heel mooi, Ace. :ontroerd:

Goed dat je wijst op elke tweede zin. Ik heb me vaak afgevraagd hoe ik nou kan verwoorden wat vrijheid volgens mij is, en wat het niet is. Deze zinnen gaan daar ook over. Ik kom hier graag op terug - ook met een tekstje.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben benieuwd naar jouw verwoording van vrijheid Edewecht.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Jaap

Heel treffend geformuleerd!
Het enige dat ik mis, is een toevoeging achter:
CiteerWaar je vrij bent om een mening te hebben en die mening te uiten,

zolang je daar geen persoon of groep mee beledigt of kwetst.

De zin wordt er minder mooi door, maar het is wel een belangrijk iets...

AceVentura

Citaat van: Jaap op mei 02, 2021, 11:00:07 AM
Het enige dat ik mis, is een toevoeging achter:
CiteerWaar je vrij bent om een mening te hebben en die mening te uiten,

zolang je daar geen persoon of groep mee beledigt of kwetst.

De zin wordt er minder mooi door, maar het is wel een belangrijk iets...
Gelukkig heb ik de vrijheid om het daar mee oneens te zijn :)

Het lastige daarmee is dat het (zeker tegenwoordig) wel heeeel makkelijk is om iemand te beledigen of te kwetsen.
Onlangs was er een programma op TV in een soort quiz vorm over racisme, en toen kwam het gesprek ook over het "N-woord" en of dat gebruikt mocht worden door iemand met een niet donkere huidskleur. In de discussie die aan de hand daarvan gevoerd werd ging het er in de kern om dat sommige personen zich dan gekwetst voelen. Een van de reacties daarop daar kon ik me helemaal in vinden:
Als je gekwetst kan worden door iets wat een ander zegt of doet, dan heb je iets bij jezelf uit te zoeken in plaats van proberen iedereen zover te krijgen dat specifieke ding niet te zeggen of doen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Jaap

Die vrijheid heb je zeker :)

Misschien had ik ook het woord opzettelijk nog toe moeten voegen.

Ik begrijp wel wat je bedoelt en ga hier ook wel voor een deel in mee, maar ik blijf erbij dat er (wat mij betreft) grenzen zijn aan wat je mag zeggen. En anders zijn we het in ieder geval met elkaar eens dat we het hierover niet eens zijn ;)

AceVentura

Als je het opzettelijk doet is het inderdaad anders. Dan nog zou ik eerder kiezen als je het doet met het doel om te kwetsen.

Het nuanceverschil wat daar voor mij in zit is dat je opzettelijk iets kan zeggen waarmee je iemand kwetst omdat je daarmee een groter doel wil bereiken, ik kan me voorstellen dat ik bepaalde situaties het doel de middelen heiligt. Als je het echt enkel doet met het doel om te kwetsen dan is dat grotere doel er niet en neig ik er ook naar om het alleen maar fout te vinden.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

AceOfCups

Mooi, andere Ace, dankjewel  :hart1:
Vrijheid geeft verantwoordelijkheid
Ecce homo

Edewecht

Citaat van: AceVentura op mei 02, 2021, 08:18:02 AM
Ik ben benieuwd naar jouw verwoording van vrijheid Edewecht.

Nou... het wordt niet 'mijn verwoording van vrijheid', maar wel wat gedachten over het begrip. En niet zo poëtisch als jij het hebt gedaan Ace. :bloos:

Maar naar mijn bescheiden mening verwarren mensen, media, politiek en maatschappij het begrip 'vrijheid' vaak met 'grenzeloosheid' en 'onbeperktheid'. Vrijheid van meningsuiting wordt dan gezien als het recht om er alles uit te gooien wat je voor de bek (sorry:) mond komt, vrijheid van godsdienst als het recht om van alles te zeggen en van alles uit te halen met andere schepselen 'want het mag/moet van onze god', vrijheid van informatiegaring wordt dan gezien als het recht om ongebreideld in andermens zaken te neuzen.
En zo voort.

Maar ik maak altijd graag de vergelijking met het verkeer. We hebben de vrijheid om, als we willen, naar het strand te gaan, of om alleen maar de hele dag heen en weer te rijden door de Schipholtunnel, of om elke dag van Vlissingen naar Delfzijl te rijden, of om naar de zoveelste AVEN-meeting te gaan, noem maar op.
Alleen: we zouden dit allemaal niet kunnen doen als er geen verkeersregels waren. Wij allemaal kunnen alleen van deze bewegingsvrijheid genieten als wij allemaal rechts houden, ons aan de snelheden houden, stoppen voor een rood licht, enzovoort enzovoort. Terwijl al deze regels toch een grove inbreuk zijn op Onze Vrijheid, toch?

Dus niet. Vrijheid is alleen mogelijk als er beperkingen zijn! Daar is-tie weer: vrijheid is iets anders dan onbeperktheid. Juist dankzij beperkingen, regels, struktuur kan iedereen van haar/zijn vrijheid genieten.
Mijn vrijheid houdt daar op waar ik een ander haar/zijn vrijheid ontneem. Dus ja: "Vrijheid geeft verantwoordelijkheid."

En daar sluit de dichtregel van AceVentura ook op aan: "Waar je vrijheid zo groot kan zijn, en toch beperkt worden door de vrijheid van een ander."

En over dat kwetsen... poeh, dat is weer een heel ander verhaal. Daar begin ik nu even niet aan. (Ander kwets ik misschien iemand :schater: )
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Lytsedraak

Dat is mooi gezegd, AceVentura. En dat van jou ook, Edewecht.

Torbs

Helemaal eens met vrijheid is iets anders dan onbeperktheid, en ook helemaal eens met vrijheid geeft verantwoordelijkheid. Goed gezegd Edewecht en Cups!

Voor mij is ultieme vrijheid als je door niets anders wordt beperkt dan door jezelf. Daaruit volgt dat je op twee manieren vrijheid kan bereiken, de ene is als al het andere wat je beperkt wegvalt, de andere is door jezelf sterker te beperken dan anderen doen. Ik geloof bijvoorbeeld dat monniken die (uit vrije wil) aan extreme zelfonthouding doen, extreem vrij zijn.

De eerste optie is helemaal niet fijn, je zou alleen op de wereld moeten zijn om op die manier vrij te zijn. De tweede optie is daarom beter. Om in te haken op Edewechts voorbeeld. Ik zie het nut van verkeersregels in, en houd me daar met alle plezier aan. Het is daarom geen inperking van mijn vrijheid.

Ik vind het daarom fijn als ik uitgelegd krijg waarom het beter is om mij aan een bepaalde regel te houden. Dan kan ik vrijheid voor mezelf creeren door er vrijwillig mee in te stemmen.


AceVentura

Mooi weergegeven Edewecht, goede vergelijking ook met verkeer.

Ik denk zelfs dat vrijheid en beperkingen elkaar nodig hebben. Beperkingen geven namelijk creativiteit, en creativiteit kan je weer als een vorm van vrijheid zien. Hoe dat werkt kon je goed zien toen we (inmiddels bijna een jaar terug) voor het eerst kennis maakten met alle beperkingen. Je zag toen ineens allerlei creatieve oplossingen voor de problemen die ontstonden, van boodschappen doen voor je buren tot "contactloos bezorgen".

Ook op je werk kan je dat vaak terug vinden. Je hebt een beperking, namelijk je werkgever die vind dat je bepaalde dingen moet doen, en binnen die beperkingen kan je zelf creatief zijn met de invulling daarvan.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Tempesta

Waar de discussies vaak over gaan denk ik, is dat twee (of meer) personen of partijen het niet eens zijn met waar de grenzen van de vrijheid liggen, en wie dat bepaalt. Om verder te gaan met de uitstekende analogie van verkeersregels:

100 km/u op de A2 is veel te langzaam, daar maak je toch geen vijfbaansweg voor. Ik wil lekker hard kunnen rijden!
100 km/u op de A2 is veel te langzaam, nergens voor nodig want het is toch niet minder veilig als het rustig is.
100 km/u op de A2 is veel beter voor de uitstoot van fijnstof dan 120 km/u. Luchtkwaliteit boven alles!
100 km/u op de A2 is veel beter voor de CO2-uitstoot, de overheid moet zich houden aan de uitspraak van de rechter in de Urgenda-zaak!
100 km/u op de A2 is veel beter voor de doorstroming en beperkt de filevorming. Daarom mag je in de nachtelijke uren harder.

Wie bepaalt welke argumenten doorslaggevend zijn?

AceVentura

Dat in dit geval heel duidelijk een politieke keuze waarbij alle belangen afgewogen worden en er uiteindelijk een keuze gemaakt wordt. Om de link naar het voorbeeld van Edewecht te leggen: Er ook ooit zo'n keuze geweest om rechts te gaan rijden.

Het antwoord op jouw vraag is dus: De personen die we met de verkiezingen hebben gekozen.
Dat die je ook regelmatig terug in het nieuws: De ene partij wil verbreden, de ander niet, voor de een lijkt 100km/u rijden het grootste offer wat ze ooit gebracht hebben en voor de ander is het prima.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler