Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Enquête voor historisch onderzoek naar mensen op het aseksuele spectrum

Gestart door MaartenRoom, mei 04, 2021, 01:34:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MaartenRoom

Hoi allemaal,
Ik ben op zoek naar mensen die zich (deels) identificeren als aseksueel!
Mijn naam is Maarten Room een geschiedenisstudent aan de Radboud universiteit Nijmegen. Ik doe onderzoek naar de emancipatie van aseksualiteit in de afgelopen 20 jaar in Nederland. Met deze enquête helpt u mij inzicht krijgen in de beleefwereld van mensen op het aseksuele spectrum en levert u een belangrijke bijdrage aan wetenschappelijke debat rondom aseksualiteit. Ik ben dus specifiek op zoek naar mensen die zich (deels) identificeren als aseksueel! Het is een vrij korte enquête van 10 vragen. Het invullen zal niet langer dan 5 minuten duren.

Met de volgende link kunt u de enquête invullen: https://nl.surveymonkey.com/r/C5JWZLW

Mocht u geïnteresseerd zijn naar de resultaten van mijn onderzoek dan kan u een mailtje sturen naar m.room@student.ru.nl
Hartelijk dank!

Deze enquête is speciaal gericht op mensen die zich identificeren als Nederlander. Alle resultaten blijven anoniem.

Koffie

Je bedoelt neem ik aan mensen met de Nederlandse nationaliteit? Want 'identificeren als Nederlander', dat kan natuurlijk ook zonder dat je officieel Nederlander bent. En omgekeerd, je kunt dat zijn, maar je er niet mee identificeren.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

MaartenRoom


Koffie

Ik heb hem ingevuld, ondanks dat ik niet zo zeker ben dat ik me als Nederlander identificeer. ;) Maar ik vond het soms wat lastig, omdat je bv. vraagt naar seksuele verlangens en dat staat los van aseksualiteit. Als aseksueel kun je seksuele verlangens hebben, en het is bv. ook niet zo dat aseksuelen allemaal niet masturberen.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Ook ingevuld. Leuke vragen wel. Weer eens wat anders dan: 'hoe en wanneer kwam je erachter' enzo. Over sommige vragen heb ik echt even moeten nadenken, en dat is leuk. Het invullen duurde dan ook minstens een kwartier. :schater:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Ja, dat had ik ook, dat gevoel: Hee, deze is origineel!

Ook is het nog nooit voorgekomen dat een geschiedenisstudent hier met een enquête kwam. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Torbs

Ik wil hem later invullen. Hoe lang blijft deze enquête ongeveer open staan?

AceOfCups

Ecce homo

MaartenRoom

Hoi allemaal!

Allereerst hartstikke bedankt voor het invullen van de enquête! Ik ben blij dat hij positief ontvangen wordt!

Citaat van: Torbs op mei 04, 2021, 06:35:35 PM
Ik wil hem later invullen. Hoe lang blijft deze enquête ongeveer open staan?

De enquête blijft waarschijnlijk tot aanstaande maandag 10 mei open staan. Afhankelijk van hoeveel reacties ik dan verzameld heb. Dus hopelijk kun je nog een geschikt moment vinden om hem in te vullen  ;D

Citaat van: Koffie op mei 04, 2021, 03:26:54 PM
Ik heb hem ingevuld, ondanks dat ik niet zo zeker ben dat ik me als Nederlander identificeer. ;) Maar ik vond het soms wat lastig, omdat je bv. vraagt naar seksuele verlangens en dat staat los van aseksualiteit. Als aseksueel kun je seksuele verlangens hebben, en het is bv. ook niet zo dat aseksuelen allemaal niet masturberen.

Ik snap dat sommige vragen misschien wat onduidelijk kunnen zijn. De definities van aseksualiteit (zoals jullie waarschijnlijk weten) kunnen erg uiteenlopen. Wat mij vooral verbaasde in de wetenschappelijke literatuur is dat niemand aseksualiteit als een spectrum beschrijft. Aseksualiteit als spectrum lijkt mij namelijk een stuk correcter. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover! Maar nog even terug naar de vragen. Helaas heb ik aseksualiteit (soms incorrect) hebben moeten oversimplificeren en universeel moeten maken omdat het anders vrijwel onmogelijk wordt er een enquête bij te maken. Ik hoop dat ik daar niemand mee buitengesloten heb laten voelen.

Nogmaals allemaal bedankt voor de reacties!

Koffie

Inderdaad zien wij aseksualiteit als een spectrum en ook het romantisch aangetrokken voelen. In feite geldt dat ook voor mensen die wel seksueel zijn. Het ligt allemaal niet zwart-wit en we zijn allemaal individuen en ervaren het allemaal op onze eigen manier.

Binnen de community is aseksualiteit het niet of minder ervaren van seksuele aantrekking. Eerlijk gezegd heb ik me nooit verdiept in de officiële literatuur rondom aseksueliteit, dus daar kan ik niet zo veel over zeggen.

Ik heb wel eens gelezen dat Annelies Spek, een onderzoekster die zich bezig houdt met autisme, aseksualiteit koppelde aan het niet kunnen begrijpen van seksuele signalen en het bv. niet kunnen verdragen van aanrakingen. Helemaal precies weet ik het niet meer. Maar dat is dus een andere invulling van het begrip dan dat aseksuelen zelf hanteren. Bij ons gaat het echt om de aantrekking, of liever gezegd: het ontbreken daarvan. Ik zelf heb geen flauw idee hoe seksuele aantrekking zou moeten voelen. Ik ben autistisch, herken op zich best seksuele signalen, maar wil daar verder absoluut helemaal niets mee. Ik ga liever gewoon wat leuks doen. ;)
Als ik verliefd was vroeger had ik wel behoefte aan lichamelijke intimiteit, zoals knuffelen, maar ik vond seks daarbij eigenlijk vooral een spelbreker. Ook als ik niet verliefd was maar wel een partner had had ik wel behoefte aan die lichamelijke intimiteit.

Met aanraking op zich heb ik geen problemen, zo lang ik niet in mijn middel word aangeraakt, want dat kietelt zo verschrikkelijk, dat ik wel kan gillen. Vroeger, toen mijn  kinderen nog klein waren, mochten ze me achter op de fiets ook alleen aan mijn kleren vastpakken, niet mijn middel vasthouden. O ja en mijn benen, mijn kat mag niet rond mijn blote benen draaien, brrr! Man, dat kietelt!
Maar dat heeft dus niets met aseksualiteit te maken, volgens de definitie die wij hanteren.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Kim10

Ik heb de enquête ingevuld hoewel ik de vragen wel erg simpel vond.

Beukennootje

Ik ben helaas te laat om de enquête in te vullen. Ik was na de reacties in dit topic wel nieuwsgierig geworden, dus jammer! Een volgende keer beter.

Kim10

Voor iemand die zegt geschiedenisstudent aan de Radboud universiteit te zijn vond ik de vragen erg simpel. Ik heb hem gemaild dat ik nieuwsgierig was naar de uitkomsten. Kreeg p.o. een mailtje terug waarin hij beloofde me op de hoogte te stellen van de resultaten.