Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Laat me je vertellen wat je mist...

Gestart door Yisiël, juni 02, 2021, 08:23:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yisiël

Ik vertel mijn meer open-minded vrienden tegenwoordig soms dat ik aseksueel ben. En er begint zich een patroon voor te doen. Van de week was het de derde keer dat ik een bepaald soort reactie kreeg. En nu word ik er een beetje moe van.

Ik: ik vind er niks aan, seks. Ik voel me nooit tot mensen aangetrokken, en wil niets met ze doen.
En zij daarna, ongetwijfeld uit een goed hart, beginnen hun eigen seksuele verlangens tot het bot te ontleden. Nee, het is hen ook niet om de seks te doen, nee, het gaat er veel meer om dat ze het leuk vinden iemand anders te behagen, en dát is de turn-on, en nee, ze vallen ook niet op een mooi lichaam, maar eerder op persoonlijkheden, en of ze met iemand kunnen lachen, dát geeft de 'klik'. Heeft niets met borsten of piemels te maken, zo simpel is het niet, als ze er heel erg lang over nadenken...

En na een half uur aangehoord te hebben hoe de complexe emotie van aantrekkingskracht ontleedbaar is tot verschillende meer basale emoties, concluderen ze: dus eigenlijk kan men zeggen dat zij ook geen 'seksuele aantrekkingskracht' voelen.

I mean, hou maar op. Ik vroeg niet om je diepste gedachten over jouw seksleven. Het verschil is dat jij eerst een half uur moet ontleden en verklaren voordat gesteld kan worden dat seks voor jou ook geen eenvoudige ervaring is. Ik hoef niets te ontleden. Ik ervaar 't gewoon niet.

En mijn vrienden zijn echt lieve mensen, ze zeggen het omdat ze zich in mij willen inleven. Ik moet me misschien zelfs vereerd voelen dat ze zulke persoonlijke dingen zo operhartig bereid zijn te delen. Maar, really... het voelt voor mij toch gewoon als een hele omslachtige manier om te zeggen: misschien moet je het gewoon nog eens proberen. Misschien dat je het straks wel begrijpt, gewapend met al deze leuterinzichten...

Ik zou zo graag gewoon horen: oh, oké, daar verschillen we dan in.

En ik vroeg me af: hebben jullie dit ook weleens gehad?


AceVentura

Ik vertel tegenwoordig vrij makkelijk en de reactie die jij omschrijft heb ik zelf nog nooit gehad. Ik merk grofweg twee soorten reacties: Het onderwerp is ongemakkelijk en het gesprek valt dood (of gaat naar een ander onderwerp), of er wordt interesse getoond en wat vragen gesteld.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Kim10

Ik praat er niet over omdat dat soort reacties me vervelen. Ooit zei ik tegen een vriendin dat seks me volkomen koud liet, waarop zij antwoordde: "Oh ja? Nou mij niet hoor." Een verademing na gezeur als "dan heb je mij nog niet gehad."
Behalve als er iemand te dicht bij komt. Dan zeg ik het onmiddellijk. Duidelijkheid voor alles en geen gezeur achteraf. :cake: :cake: :cake:


With Pen and Paint

Zo'n soort reactie heb ik inderdaad ook wel eens gehad. ("Oh, nou ik wilde ook niet meteen op de eerste date seks hoor, dat was iets wat langzaam kwam" - Oké, maar dat is absoluut iets anders dan überhaupt geen seksuele aantrekking ervaren...) Ik denk inderdaad dat ze zich vooral willen proberen in te leven of je het gevoel willen geven dat je niet 'anders' bent, maar feit is: als aseksueel ben je wel degelijk 'anders' dan de meeste mensen. En met dit soort reacties wordt eigenlijk ook een beetje ontkent dat je daardoor misschien wel lastige dingen ervaart of tegen dingen aanloopt.

Als ik het over mentale gezondheid heb dan merk ik dit ook weleens ("Iedereen heeft weleens een dipje", "Oh ik ben ook best wel gestrest door de drukte nu hoor") en daar ben ik nu wel wat duidelijker in geworden. Als mensen dicht bij mij nu dit soort opmerkingen maken zeg ik ook wel duidelijk dat dat absoluut iets anders is en dat ze daarmee echte problemen bagatelliseren.
"She had blue skin, and so did he. He kept it hid, and so did she. They searched for blue their whole way through, then passed right by - and never knew."
-Shel Silverstein

Zeranity

Als je het er met je vrienden over hebt, noem je dan ook het begrip aseksualiteit? Of vooral zoals je omschrijft, dat seks je niet zoveel doet? Ik heb het er inmiddels namelijk ook met een aantal vrienden over gehad en heb gemerkt dat de reactie altijd één van twee kanten opgaat afhankelijk van hoe ik het aankaart: als ik vertel dat seks me koud laat, krijg ik opmerkingen als "dat komt nog wel" en "je hebt de juiste nog niet ontmoet". Als ik vertel dat ik denk misschien ergens op het spectrum van aseksualiteit te passen, worden mijn woorden niet in twijfel getrokken en krijg ik meteen veel geïnteresseerde vragen. Vervelend dat je niet ongeacht hoe je het brengt serieus genomen wordt, maar misschien helpt het wel om het zo te benoemen (als je dat nog niet hebt gedaan)?

Kim10

Het woord A-seksualiteit noem ik zelden. Ik heb weleens gemerkt dat mensen je. als je niet geïnteresseerd in seks bent toch anders bekijken. Eén keer tegen een opdringerige mevrouw gezegd dat ik griezelde van intimiteit, wat volkomen waar is. Haar zelfs nooit meer gezien. :cake: :cake: :cake:

Yisiël


Yisiël

Dank voor jullie belevenissen hiervan, iedereen.

WP&P, daar zeg je wat, over mentale gezondheid. Ik hoop dat ik nooit zo'n opmerking heb gemaakt naar vrienden van mij toe :O In ieder geval in de toekomst zal ik erop letten het zeker niet te doen!

Citaat van: Zeranity op juni 03, 2021, 01:04:46 PM
Als je het er met je vrienden over hebt, noem je dan ook het begrip aseksualiteit? Of vooral zoals je omschrijft, dat seks je niet zoveel doet?

In de gevallen waar ik het over heb, bracht ik het meer op die tweede manier. Dus bedankt voor de tip; dat moet ik misschien eens uitproberen. Maar ik vind het tegenover sommige mensen nog moeilijk om het gewoon ronduit zo te zeggen, merk ik. Omdat ik er een beetje vanuit ga dat de meeste mensen denken dat aseksualiteit niet bestaat.
En ook ergens gewoon bang voor wat Kim10 ook noemt. Dat mensen je als dat moeilijke mens gaan behandelen... (Hoewel ik daar met mijn vrienden totaal niet bang voor hoef te zijn. Ik heb het nu meer over mensen die ik net kort geleden ontmoet zou hebben.)

Pien

Citaat van: Kim10 op juni 03, 2021, 10:51:16 AM
waarop zij antwoordde: "Oh ja? Nou mij niet hoor."
Juist, zo kan het ook, haha.

Ik ben nog niet uitgekomen naar mensen naast mijn directe familie en beste vriendin (die een 'jij bent jij en dat is goed' en een 'oh, ok' houding hadden), dus ik weet niet hoe er verder op gereageerd zou worden. Vind dat nog een beetje spannend...
"I thought how unpleasant it is to be locked out; and I thought how it is worse, perhaps, to be locked in." ― Virginia Woolf

Kim10

Spannend vond ik het vroeger ook wel, maar dat is nu stukken minder. Wel altijd even goed kijken wie je voor je hebt. Niet iederéén is aardig, zoals mijn vader zaliger altijd zei.

Shimmer

Ik heb nogal het gevoel dat mensen zich erg snel persoonlijk aangevallen voelen op het moment dat je zelf zegt dat je geen interesse hebt in seks of romantische relaties. Net alsof je ze ervan beschuldigd dat zij gevoelens hebben die fout zijn oid, in plaats van dat je aangeeft dat hier simpelweg een verschil tussen jou en de ander zit. Ik had het op n gegeven moment met m'n beste vriendin ook dat zij iemand leuk vond en ik alleen maar zei dat ik daar ZELF geen interesse in heb (romantische relaties, that is). Ze reageerde met "Maar ik wil dat WEL, dat jij het nou niet wilt"... Oké? Zei ik dat dat niet mocht ofzo? Ik zei het ook echt puur omdat ze erover bezig bleef en ik me maar beperkt kon inleven en eigenlijk niet meer wist wat ik er verder over KON zeggen, maar het is ook niet de eerste keer dat iemand heel defensief/verklarend reageert...

"Dat komt nog wel"/"Ja, maar ik ben niet alleen uit op seks, hoor" heb ik allebei ook al eens gehoord. Op het moment dat je niet conformeert, zeker wat betreft seks en relaties, is het net alsof mensen zich gedwongen voelen zichzelf en hun aanwezigheid van zulke verlangens uit te leggen, terwijl dat niet nodig is. Ik heb zelf heel erg zo'n houding van "You do you, boo". Tegenwoordig ben ik wel een stuk minder van het uitleggen hoe het zit en heb ik meer zo'n houding van "Ik heb hier geen interesse in en dat hebben jullie maar te accepteren, net als ik accepteer dat het voor jullie anders is, en anders is dit gesprek afgelopen, bye" (met alle liefde gezegd natuurlijk). Ik geef ze dus ook niet eens de ruimte meer om zichzelf te verdedigen, want ik vind het niet nodig. "To each their own" zeggen wil ook nog wel eens helpen als mensen dreigen door te draven over zulke onderwerpen ipv het verschil gewoon te accepteren  ;)