Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Omschrijven

Gestart door Marieke1994, juni 14, 2021, 05:04:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marieke1994

Jaja, weer even een nieuwe vraag voor jullie:

Hoe vertellen jullie aan mensen wat jullie geaardheid is? Wat voor uitleg geef je, aangezien niet iedereen meteen snapt wat je bedoelt met: "Ik ben aseksueel."

Ik zie de reacties graag tegemoet.

Groetjes Marieke

Edewecht

Jaren geleden toen ik De Ontdekking deed, aseksueel te zijn, heb ik het in mijn omgeving verteld. Dit omdat ik erg blij was met die ontdekking, omdat de spreekwoordelijke puzzelstukjes op hun plek waren gevallen.
Ik heb verteld dat ik erachter was gekomen dat ik 'aseksueel' was, en uitgelegd wat dat inhield.
Daarbij vond ik wel belangrijk om te vertellen wat het voor mij inhield, anders krijg je zo'n theoretisch verhaal. En raad eens: iedereen snapte me :)

Maar tegenwoordig is het niet meer zo'n item voor me. Als het ter sprake komt zeg ik dat seks me gewoon niet interesseert. En als er dan een gesprek op gang komt kan ik het woord 'aseksualiteit' dan wel gebruiken en uitleggen.

Anders is/was het bij interviews, workshops of presentaties over aseksualiteit. Dan leg ik veel uit, en zoek de balans tussen het theoretische verhaal en mijn persoonlijke beleving van aseksualiteit.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Ik zeg vaak letterlijk "Ik ben aseksueel", en vraag er meteen bij of ze het kennen. Vanaf daar kom je alle soorten reacties gegen, variërend van dat hun begrip toch iets anders is als dat wij bedoelen, tot geïnteresseerde vragen stellen en gesprekken die stil vallen.

Bij de uitleg geef ik meestal de formele definitie en mijn persoonlijke beleving daarvan. De definitie vertel ik omdat ik dat belangrijk vind en daar ook al veel belangrijke punten in zitten waar ik met mijn persoonlijke beleving op in kan haken.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Bloem

Meestal zeg ik iets in de trant dat is geen aantrekkingskracht ervaar. Dat wordt door de bank genomen beter verteerd dan de melding dat ik aseksueel ben. Het is natuurlijk exact hetzelfde, alleen andere bewoording.

AceOfCups

Citaat van: Bloem op juni 14, 2021, 07:34:45 PM
Meestal zeg ik iets in de trant dat is geen aantrekkingskracht ervaar. Dat wordt door de bank genomen beter verteerd dan de melding dat ik aseksueel ben. Het is natuurlijk exact hetzelfde, alleen andere bewoording.
Voor mij is het niet hetzelfde eigenlijk; ik ervaar vele vormen van aantrekkingskracht alleen dus niet op seksueel vlak :) Dat vind ik zelf wel  heel belangrijk om erbij te vertellen.
Sowieso vertel ik nooit vanuit het niets dat ik aseksueel ben. Maar wanneer het bij het gespreksonderwerp aansluit ben ik er vrij ooen over.
Ecce homo

Koffie

Ik vraag me af of het niet veel is, als ik zeg dat het eenmaal per jaar ter sprake komt. Het doet er namelijk vrijwel nooit iets toe. Ik ben met niemand in situaties waarbij het besproken moet worden. Ik heb geen relatie, ik zoek daar niet naar, ik heb het er gewoon nooit over.  Wie het 'moet' weten, weet het.

Maar als ik het er eens over heb, zeg ik dat ik geen interesse heb in seks en erotiek. Over het algemeen wordt er niet op ingegaan.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Kim10

Wanneer komt het nu eigenlijk ter sprake? Ik moet de eerste hetero nog tegenkomen die bij het allereerste contact zegt dattie hetero is. Wie heeft er wat aan wanneer je in een doodgewoon gesprek begint over aseksueel zijn?

AceVentura

Voor mij is er ook altijd wel een aanleiding, ik vertel het nooit zomaar uit het niets. Soms gebeurd dat ineens een paar keer achter elkaar, soms maanden/jaren niet.

Vaak als je iemand nieuw leert kennen komen er ook wel gesprekken over hoe je prive situatie eruit ziet: Ben je alleen, samen, heb je kinderen, enz. Daar haak ik vaak op in door te vertellen dat ik aseksueel ben omdat je voor mij dan oorzaak en gevolg bij elkaar hebt :). Vorig jaar ben ik in een nieuwe baan begonnen en ontmoette toen een hoop nieuwe mensen, daar waar het onderwerp zich voordeed heb ik het verteld.
Dat mensen niet vertellen hetero te zijn komt natuurlijk ook omdat dat nou eenmaal de standaard is, nog ongeacht wat je daarvan kan vinden. In meer verdekte vorm gebeurd het zeker wel. Waar een homoman over zijn vriend/man verteld, vertelt een heteroman over zijn vriendin/vrouw, dan zeg je niet expliciet "ik ben homo" of "ik ben hetero" maar de meesten zullen wel tot die conclusie komen (wat ook niet altijd waar hoeft te zijn natuurlijk).
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Bloem

Citaat van: Ace of Cups op juni 14, 2021, 10:59:55 PM
Citaat van: Bloem op juni 14, 2021, 07:34:45 PM
Meestal zeg ik iets in de trant dat is geen aantrekkingskracht ervaar. Dat wordt door de bank genomen beter verteerd dan de melding dat ik aseksueel ben. Het is natuurlijk exact hetzelfde, alleen andere bewoording.
Voor mij is het niet hetzelfde eigenlijk; ik ervaar vele vormen van aantrekkingskracht alleen dus niet op seksueel vlak :) Dat vind ik zelf wel  heel belangrijk om erbij te vertellen.
Sowieso vertel ik nooit vanuit het niets dat ik aseksueel ben. Maar wanneer het bij het gespreksonderwerp aansluit ben ik er vrij ooen over.

Misschien is een aanvulling handig AoC: deze reactie geef ik als ik de vraag krijg waarom ik nooit verkering heb dan wel zoekende ben. Dus het hangt samen met het onderwerp romantiek/seks.

Zeranity

Ik denk dat het inderdaad heel belangrijk is dat je het op jouw manier verteld! :)
Zelf merk ik dat de aanleiding tot het onderwerp seks er vaak is in mijn omgeving. Zal de leeftijd wel zijn waarop je heel open over seks kunt praten. Daarin heb ik gemerkt dat mensen er beter/serieuzer op reageren als ik zeg "ik zit ergens op het spectrum van aseksualiteit" (sorry als ik met deze opmerking wat mensen voor de voeten stoot, dit omschrijft mij gewoon het beste op het moment), dan wanneer ik zeg dat "seks niet zoveel met me doet". Maar ik heb genoeg verhalen gelezen hier op het forum waarbij de ervaringen juist andersom zijn. Beetje aanvoelen denk ik zo, en dus vooral vertellen hoe jij het wil vertellen (en niet als je het niet wilt) :D