Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Televisieprogramma 'Ik durf het bijna niet te vragen'

Gestart door durf te vragen, juni 15, 2021, 09:33:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

durf te vragen

Hoi allen hier op dit forum,

Wij zijn op dit moment bezig voor een nieuw seizoen van het televisieprogramma 'Ik durf het bijna niet te vragen' van BNNVARA. Hierin rekenen onbegrepen Nederlanders af met vooroordelen die over hen bestaan. Mocht je het nog nooit gezien hebben, dan kun je hier de afleveringen terugkijken: https://www.npo3.nl/ik-durf-het-bijna-niet-te-vragen/BV_101391017

Voor ons nieuwe seizoen zijn we van plan om een aflevering te maken over (oudere) maagden. Hierbij vinden we het belangrijk om verschillende kanten te belichten. Het kan bijvoorbeeld vanwege een geloofsovertuiging zijn, het leven is gewoon zo gelopen, of omdat je simpelweg geen behoefte hebt aan seksueel contact. Wij denken dat in de media aseksualiteit erg onderbelicht is en daarom vinden we het heel belangrijk om ook dat verhaal te vertellen bij dit onderwerp. 

We snappen dat dit een kwetsbaar onderwerp is om over te praten, dus mocht je het spannend vinden of twijfelen, dan mag je ook contact met ons opnemen om er even samen over te praten. We vinden het belangrijk dat de mensen die uiteindelijk voor de camera gaan zitten, zich comfortabel voelen en echt kunnen uitdragen hoe het voor diegene voelt om aseksueel te zijn. We willen onze gasten in hun kracht zetten. 

Hopelijk wil iemand van jullie meewerken om zowel maagdelijkheid als aseksualiteit uit de taboesfeer te halen.

Groetjes,

Jolijn

Kim10

Het gebruik van de woorden "oudere maagden" doet mij niet prettig aan. En zeker niet in combinatie met aseksueel zijn. Je gaat er kennelijk van uit dat alle aseksuelen oudere maagden zijn. Denk na voordat je dergelijke kreten gebruikt. De vooringenomenheid spat er af!

Jann

Leuk Jolijn!

Ik ben zelf pas 23 en niet comfortabel genoeg met mijn aseksualiteit om hier op televisie over te praten maar hopelijk wil iemand helpen! Het lijkt me echt tof als jullie iemand in de aflevering krijgen die aseksueel is :)

Liefs - Jann

ps.
Citaat van: Kim10 op juni 15, 2021, 11:56:59 AM
Het gebruik van de woorden "oudere maagden" doet mij niet prettig aan. En zeker niet in combinatie met aseksueel zijn. Je gaat er kennelijk van uit dat alle aseksuelen oudere maagden zijn. Denk na voordat je dergelijke kreten gebruikt. De vooringenomenheid spat er af!

Hey Kim! Ze gaat er zeker niet vanuit dat alle aseksuelen oudere maagden zijn, dat word nergens gezegd dus ik vind dat jij die conclusie snel zelf trekt. Ze willen het onderwerp van verschillende kanten belichten en ik vind het juist tof dat ze dan ook iemand zoeken die maagd is omdat die aseksueel is ("of omdat je simpelweg geen behoefte hebt aan seksueel contact" of inderdaad je dus niet seksueel aangetrokken voelt tot mensen en daarom geen seks hebt gehad.) Ik vind dit de oproep zelf erg netjes, dan is het jammer dat de eerste reactie meteen weer zo negatief is.

Be a little kinder than you have to - E. Lockheart

AceVentura

Welkom op het forum Jolijn en bedankt voor je interesse in aseksualiteit, :cake: :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:

Ik ken het programma, en vind het een van de mooiere programma's. Er is genoeg ruimte om de (soms weinig subtiele) vragen die er rondom een onderwerp leven op een goede manier te beantwoorden en daarmee hopelijk vooroordelen weg te nemen. Hoewel ik waarschijnlijk wel in je doelgroep val heb ik er zelf niet zo'n behoefte om op TV m'n verhaal te doen ::)

@Kim10: Jammer dat het bij jou niet prettig aandoet. Bedenk wel dat dit jouw conclusies zijn en niet is wat in het bericht staat. Ze maken een programma over oude maagden, en Jolijn hoopt hier mensen te vinden die vanwege hun aseksualiteit in dat thema passen en mee willen werken. Niets mis mee denk ik.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Leuk en goed dat jullie hieraan aandacht besteden. :D
Ik hoop voor je dat zich iemand meldt die zijn/haar verhaal op TV wil vertellen. Ik zou me kunnen voorstellen dat er hier zeker mensen komen die zich in je oproep herkennen.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Yisiël

Citaat van: durf te vragen op juni 15, 2021, 09:33:43 AM

Voor ons nieuwe seizoen zijn we van plan om een aflevering te maken over (oudere) maagden.

Dag Jolijn,

Hoewel ik er niet zo'n sterke gevoelens bij heb als Kim10, kan ook ik mezelf niet in deze noemer herkennen. Wel tof dat jullie iets over aseksualiteit in de media naar voren willen brengen, dus veel succes. Ik hoop dat jullie de gelegenheid vinden om in het verhaal over aseksualiteit naar voren te brengen dat aseksueel niet altijd meteen betekent dat je maagd bent (want ook dat is een hardnekkig vooroordeel dat wel eens debunked mag worden).

Groeten!

Koffie

Eerlijk gezegd lees ik zelf niet in het oproepje het vooroordeel dat aseksuelen altijd maagd zijn. Ik ben zelf wel ouder, inmiddels, (52) en geen maagd. Maar er zijn onder aseksuelen wel mensen die geen seks hebben gehad en op maagd zijn rust best een taboe. Ik was zelf pas laat met seks, eind 20, en daar werd ik heel raar om aangekeken. Het was in die tijd ook echt een 'ding' voor me. Er werd op neergekeken.
Dus ik begrijp dat dit onderwerp ter sprake komt en ik begrijp ook dat ze hier ook zoekt naar mensen die hierover hun verhaal kwijt willen, zonder daarmee te beweren dat alle asekuelen maagd zijn.
Ook niet alle aseksuelen zijn lang maagd. Ook niet alle aseksuelen willen nooit seks. Maar dat zegt ze ook niet.

Ze vraagt gewoon naar mensen die hier op het forum komen en die wel maagd zijn, en die bereid zijn daarover op TV te praten.

Als ik op een forum voor fietsers vraag naar fietsers die op een groene fiets rijden, betekent dat ook niet dat ik denk dat alle fietsers op een groene fiets rijden.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Hallo Jolijn,
Je vraag roept heel wat op, dat is wel duidelijk. En dan is er nog geen meter film opgenomen :schater: . Dat is een goed begin ;)

Zelf ben ik met mijn aseksualiteit weleens op TV geweest, maar jij zoekt 'oudere maagden'. Ik ben wel aseksueel, wel ouder (min of meer, 58)  maar... geen maagd. Ik kom dus niet in aanmerking.

Wel goed dat {welke vorm van seksvrij leven dan ook} eens positief wordt gebracht. Tenminste, daar ga ik dan van uit :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceOfCups

#8
Ik voldoe ook niet aan de omschrijving :) Leuk dit onderwerp, maar ik snap ook wel een beetje de reactie van Kim; ik ben zelf tegen heel wat vooroordelen aangelopen in mijn leven en ben er wat bezorgd over wat voor beeld mensen kunnen krijgen wanneer dit letterlijk de eerste keer is dat ze over aseksualiteit horen. Dan zal het er echt van af hangen wat er nog meer over verteld wordt in het programma, alles wat vooroordelen weg kan nemen vind ik natuurlijk prima!
Ecce homo

Yisiël

Citaat van: Ace of Cups op juni 15, 2021, 07:39:49 PM
wat bezorgd over wat voor beeld mensen kunnen krijgen wanneer dit letterlijk de eerste keer is dat ze over [a]seksualiteit horen. Dan zal het er echt van af hangen wat er nog meer over verteld wordt in het programma

Precies dit, je zegt het veel beter dan ik :)

AceVentura

Het is juist meer een programma om vooroordelen weg te nemen. De vooroordelen liggen vaak in de vragen die gesteld worden, en in de antwoorden is er gelegenheid om uit te leggen hoe het wel in elkaar zit.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

BjornAgain

Na mijn vorige uitval hier, waarmee ik toch wel behoorlijk wat reuring had veroorzaakt, dacht ik ik hou me even afzijdig als het gaat om oproepjes.

Ook ik val buiten de doelgroep, ik denk dat ik met 39 wel oud genoeg ben, aseksueel ben ik ook, dus het hangt op dat laatste stukje... maagd, daar vaak ik op af.

Deze oproep voelt wel wat beter, alleen door de driedubbele groep waar jullie naar gezocht wordt, moet je oppassen dat deze persoon geen stereotype gaat worden. Niet dat elke aseksueel automatisch maagd is. Kijk alleen maar hier naar de reactie

Edewecht

Ergo: we kunnen het dus ook positief bekijken en dit programma als DE kans zien om te laten zien dat aseksualiteit dus juist niet hetzelfde is als maagd-zijn.

@Jolijn: heb je ook contact opgenomen met NOA (Nederlandse Organisatie Aseksualiteit)? Zij zetten meer in op publiciteit dan wij, heb ik de indruk.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Citaat van: BjornAgain op juni 16, 2021, 12:13:39 AM
Deze oproep voelt wel wat beter, alleen door de driedubbele groep waar jullie naar gezocht wordt, moet je oppassen dat deze persoon geen stereotype gaat worden. Niet dat elke aseksueel automatisch maagd is. Kijk alleen maar hier naar de reactie
Het is volgens mij de eerste keer dat ik een oproep zie voor oudere aseksuele maagden (dat is denk ik de driedubbele groep die je bedoeld), dus dat stereotype zal wel goed komen denk ik. Vaker zie ik oproepjes voor aseksuelen in een relatie, of een relatie zonder seks, ik vind het juist wel een opvallend andere insteek.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Het commentaar in de reacties hier is denk ook ook heel verhelderend, voor de interviewers. Mocht iemand zich melden die op TV wil (want dat is dikwijls erg lastig). Stereotypering ligt altijd wel op de loer, in die zin kan ik me ook wel verplaatsen in de reacties. En dus is het een taak voor degenen die het interview voorbereiden, te zorgen dat duidelijk wordt: hier wordt 1 aseksueel geïnterviewd, die op een bepaalde manier zijn/haar aseksualiteit beleeft en vormgeeft, zonder dat dit betekent dat alle aseksuelen zijn zoals die persoon.

Deze dingen gelden rondom veel onderwerpen. Omdat ik zelf autistisch ben is dat iets dat mij na aan het hart ligt en op dat gebied zie je dat ook vaak. In de media zie je ook dikwijls dat een bepaald 'type' autisten graag voor de camera's wordt gehaald, liefst mensen die een beetje bijzonder zijn in hun doen en laten en dan ook nog en groot talent hebben. Njammienjammie zegt de media. Dat trekt kijkers.
De minder speciaal overkomende autisten zijn niet zo leuk voor de media. Terwijl er ook autistische leraren zijn, verpleegkundigen, psychologen, orthopedagogen, etc. etc. etc. En soms moet ik dus ontzetttttend hard zuchten als er altijd weer een bepaald beeld van autisme wordt neergezet.

Kortom, ik begrijp ook het onderbuikgevoel van de mensen hier wel die bang zijn voor die stereotypering. Maar goed, je weet aan de hand van zo'n oproepje niet wat precies de insteek is. Ik hoop dat er nog een reactie komt van Durf Te Vragen. Want op zich lijkt het mij gewoon een goed onderwerp en ik vind het een leuke insteek. Het is in elk geval origineel. :D
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie