Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Televisieprogramma 'Ik durf het bijna niet te vragen'

Gestart door durf te vragen, juni 15, 2021, 09:33:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AceVentura

Citaat van: Koffie op juni 16, 2021, 08:42:03 AM
En dus is het een taak voor degenen die het interview voorbereiden, te zorgen dat duidelijk wordt: hier wordt 1 aseksueel geïnterviewd, die op een bepaalde manier zijn/haar aseksualiteit beleeft en vormgeeft, zonder dat dit betekent dat alle aseksuelen zijn zoals die persoon.
Dat is toch altijd zo? en dan bedoel ik echt altijd, dus ook bij andere onderwerpen dan aseksualiteit?

53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Yisiël

Citaat van: Koffie op juni 16, 2021, 08:42:03 AM
Ik hoop dat er nog een reactie komt van Durf Te Vragen. Want op zich lijkt het mij gewoon een goed onderwerp en ik vind het een leuke insteek. Het is in elk geval origineel. :D
Hmhm, ik hoop echt dat dit programma er komt. Want als ik zoiets op tv had kunnen zien toen ik 15 was, had ik rustig maagd gebleven en geweten dat dat oké was :)

Koffie

Citaat van: AceVentura op juni 16, 2021, 11:09:48 AM
Citaat van: Koffie op juni 16, 2021, 08:42:03 AM
En dus is het een taak voor degenen die het interview voorbereiden, te zorgen dat duidelijk wordt: hier wordt 1 aseksueel geïnterviewd, die op een bepaalde manier zijn/haar aseksualiteit beleeft en vormgeeft, zonder dat dit betekent dat alle aseksuelen zijn zoals die persoon.
Dat is toch altijd zo? en dan bedoel ik echt altijd, dus ook bij andere onderwerpen dan aseksualiteit?



Jazeker, dat is altijd zo, en niet alleen rondom aseksualiteit. Maar het is natuurlijk altijd afwachten hoe iets wordt opgepakt. Vandaar dat na deze onrust een reactie van degene die de oproep heeft geplaatst op zijn plek zou zijn. Hopelijk zien we haar nog terug.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Kim10

Daar ben ik ook benieuwd naar, of we Jolijn hier nog gaan terugzien.  Ik heb een hekel aan vooroordelen en stereotyperingen, vandaar dat ik even uithaalde.

durf te vragen

Ik ben er zeker nog! 

Bedankt voor al jullie reacties. Ik moet eerlijk zeggen dat ik in eerste instantie een beetje schrok van de eerste reactie van Kim. Vooroordelen en stereotyperingen zijn precies waar we in dit programma mee proberen af te rekenen. Vervelend dat mijn berichtje zo over kon komen, zo heb ik het niet bedoeld. Gelukkig waren er ook genoeg mensen die mijn woorden niet zo geïnterpreteerd hebben. Voordat ik de oproep heb geplaatst, heb ik me verdiept in het onderwerp, interviews gelezen en gezien hoe verschillend eenieder aseksualiteit kan beleven. Het is zoals een aantal van jullie al aangaf inderdaad iets specifieks waar wij naar op zoek zijn en dat betekent niet dat dit voor alle aseksuelen hetzelfde is en dat we iedereen over één kam willen scheren. De vergelijking met de groene fietsen vond ik een goede, haha!

We zouden zeker kunnen overwegen om meerdere aseksuelen aan het woord te laten om zo een aantal onderlinge verschillen te kunnen laten zien, maar het hoofdonderwerp van onze aflevering blijft maagdelijkheid en de taboes plus vooroordelen hieromheen. De invalshoek van aseksualiteit leek mij belangrijk, precies om wat Yisiël benoemd: om te laten zien dat dit ook een keuze kan zijn en dat deze keuze er mág zijn. 

Edewecht ook bedankt voor de tip om contact op te nemen met NOA, dat heb ik gelijk gedaan.

Nogmaals dank voor jullie reacties! Ik hoop dat we een fijn iemand gaan vinden. 

Kim10

OK. Dit is wel een duidelijk/genuanceerd verhaal. Ik behoor niet tot de doelgroep. Wel oud, geen maagd.
Succes met je programma.

AceOfCups

@Jolijn: wellicht is het ook handig om een beetje een leeftijdsindicatie te geven? Bij 'oudere' denk ik zelf echt aan een oud iemand, richting pensioen, terwijl volgens de 'ongeschreven algeheel heersende norm' iemand van 25 misschien al als oudere maagd gezien wordt?
Ecce homo

Koffie

Hoi Jolijn, heel fijn dat je reageert! Sommige reacties zijn best een klein beetje kort door de bocht. Soms is dat even schrikken, ik heb dat zelf ook. Aan de andere kant, zo'n reactie komt 'ergens vandaan'. Recht voor z'n raap, eerlijker kun je het haast niet krijgen. Dat is ook een kwaliteit, ook al komt het misschien hard binnen.

En ik begrijp ook hoe naar stereotyperingen kunnen zijn en hoe dat bij mensen binnen kan komen. Wij hebben daar vaker mee te maken en dat kan zeer doen. Vandaar dat het een pijnpunt kan zijn bij sommige forumbezoekers hier en dat kan zomaar getriggerd worden, ook al had je zelf juist helemaal niet die intentie! Juist als je zelf misschien niet zo bekend bent met dat soort situaties.

Hoe dan ook, ik vind het juist heel fijn dat er wel aandacht aan besteed wordt en dat je hier je oproep doet. Zoals eerder gezegd: als jongeren dat zien en ze raken zich daardoor vroeg bewust van hoe ze in elkaar steken, dan kan dat een hoop duidelijkheid geven en (seksuele) keuzes beïnvloeden. Ik waardeer dan ook jullie insteek en het aandacht besteden aan het onderwerp.

Alleen... het valt meestal niet mee om mensen voor de camera te krijgen. Zelfs voor de fotocamera is al heel lastig. Hoe jammer ook. Ik zelf doe zulke dingen ook niet. Ik zelf zal zelden 'in het zonnetje' gaan staan. En zo geldt dat voor veel mensen. Dat is soms best tegenstrijdig aan de wens dat aseksualiteit meer bespreekbaar en zichtbaar word... maar voor velen onder ons is die stap te groot.

Daar komt bij: een groot deel van de actieve leden die hier komen, zijn hier net. Het komt veel voor dat mensen hier op het forum komen en maar korte tijd actief zijn. Dus, veel mensen die hier komen, zijn nog maar kort bezig met hun aseksueel zijn en alles wat dat betekent en alle consequenties die dat kan hebben. Vaak zijn mensen nog niet eens uit de kast. Een aardig deel van de forumdeelnemers hier is vrij kort actief.
Ik val niet eens binnen je doelgroep als niet-maagd en moeder, maar ik heb wel zeker de wens dat je iemand vindt voor je programma. Zoals Edewecht al aangaf, wie weet via de NOA ( https://aseksualiteit.nl/) of anders in België via https://www.aseksueel.be/

Hoe dan ook, fijn dat je er bent en van je laat horen!
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

BjornAgain

Applaus voor Koffie, hoe weet je het allemaal perfect samen te vatten en ook op de juiste toon te brengen in één woord subliem.

Het gros van de mensen zal afvallen hier, omdat ze niet binnen de doelgroep vallen, nog niet heel zeker zijn over hun aseksualiteit of geloven dat ze als groentje nog niet de hele community kunnen vertegenwoordigen of gewoon niet op tv willen komen. Zelf val ik in de eerste en de laatste groep, ik voldoe niet en ik zou ook niet willen. Je met natuurlijk ook behoorlijk extravert zijn, mocht je met je hoofd op tv komen en daar gewoon je verhaal durven te doen.

Ik hoop dat er zich iemand aanmeldt, want het kan natuurlijk ook goed vooroordelen ontkrachten. Zelf had ik ook een beeld bij aseksuelen, voor ik hier op het forum kwam, dat niet geheel strookt met de werkelijkheid. Ja ik ben aseksueel, maar ik loop er niet mee te koop. Ik ben gewoon een alleenstaande vader met een huisje met een huisje, vrienden, werk (met modaal inkomen), hobbys. Ik kan zo in de grijze massa op te gaan, totaal onopvallend. Maar toch ben ik speciaal, ik ben aseksueel, maar hoewel ik hier het fijn vind om er hier anoniem over te kunnen praten hoef ik niet voor het oog van de natie uit de kast te komen of de gemiddelde aseksueel (die ik waarschijnlijk wel aardig ben) uit te gaan lopen hangen.

Nogmaals ik hoop dat er iemand is die wel bereid is om deel te nemen aan het programma, want het had mij ook een hoop ellende bespaard als ik wist dat geen behoefte aan seks niet heel ongewoontjes is.


durf te vragen

Bedankt weer voor jullie reacties. Ook voor ons is dit een proces en met jullie feedback gaan wij verder aan de slag. We zijn nu aan het kijken of we een andere invalshoek kunnen kiezen, waarbij maagdelijkheid niet de focus is, maar waarin we het met verschillende mensen en vanuit verschillende perspectieven kunnen hebben over de keuze om geen seks te hebben. Op deze manier kunnen de redenen hiervoor nog steeds erg verschillen, maar zouden we ook meer aandacht kunnen hebben voor meerdere aseksuele personen om ook te laten zien hoe verschillend eenieder dit kan beleven (en praktiseren). Ik ben benieuwd hoe jullie hierin zouden staan. 

Edewecht

Citaat van: durf te vragen op juni 21, 2021, 02:25:28 PM
(...) maar zouden we ook meer aandacht kunnen hebben voor meerdere aseksuele personen om ook te laten zien hoe verschillend eenieder dit kan beleven (en praktiseren).

Mijn eerste reaktie toen ik dit las: jaaa! ;D Het aseksuelen-spectrum is immers zo bont en verschillend als de regenboog zelf. Maagdelijkheid heeft daarbinnen --naast allerlei andere vormen-- ook een plaats.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Het lijkt mij een prima insteek en wat breder dan maagdelijkheid. Dus ik hoop dat je iemand vindt die voor de camera's wil.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceOfCups

Ecce homo

Kim10

Goed plan! Ik heb een paar uitzendingen van het programma teruggekeken. Vond het goed en heel open. De focus lag duidelijk bij de geïnterviewden. Kende het format niet maar - voor mij - werkte het wel. ook omdat iedereen er heel ontspannen bijzat.

Edewecht

Vanmiddag een lang en goed telefoongesprek gehad met Jolijn. Het zou er kunnen van komen dat ik mee ga doen. Ik ga eerst nog een aantal uitzendingen bekijken. Maar het gesprek gaf me al vertrouwen in een zorgvuldige aanpak.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)