Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Expreszo: Seks is zo belangrijk, ik snap het niet

Gestart door Speaker, maart 25, 2023, 06:16:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Speaker

Via een artikel voor de online queer magazine Expreszo beschrijft Daniël zijn ervaring als aseksueel persoon.

Link: https://expreszo.nl/seks-is-zo-belangrijk-ik-snap-het-niet/

Edewecht

Tenenkrommend, die reakties van de 'deskundigen'. Hierdoor word ik er weer aan herinnerd hoe belangrijk het is dat aseksualiteit gewoon erkend wordt als geaardheid.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Ja, in de professionele hulpverlening is er zeker nog veel te winnen. Het lijkt wel alsof ze niet door hebben hoe schadelijk een opmerking als "Dat kun je niet zeggen, seks is belangrijk," is terwijl juist een psycholoog beter zou moeten weten.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Los van aseksualiteit vind ik dat je zulke dingen ook niet zou moeten zeggen als hulpverlener. Daarmee pers je iemand een bepaald keurslijf in, en dat gebeurt vaker in de hulpverlening, niet alleen rondom (a)seksualiteit. Vaak hebben hulpverleners een soort protocol, over dingen die je in je ontwikkeling moet hebben doorgemaakt. Seksualiteit is daarvan natuurlijk een heel belangrijke.
Als iemand zich op een manier ontwikkelt die kennelijk afwijkt van wat als 'normaal', of 'gemiddeld' wordt gezien, kan dat aanleiding zijn om dat te onderzoeken, niet om er meteen een oordeel over uit te spreken.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Speaker

Ik vind het ook wel iets dat het niet eens een uitzondering op de regel is, maar dat ik meerdere van dit soort verhalen heb gehoord van aseksuele mensen die ik ken. (Wat als mensen die niet weten dat ze aseksueel zijn of er super onzeker over zijn deze behandelaren voor zich krijgen.) :-\

Gelukkig kan ik uit eigenervaring spreken dat er ook behandelaren zijn die er respectvol mee om gaan, er geen punt van maakt of er open voor stonden. Maar ik besef ook wel dat ik daar misschien ook geluk mee heb gehad. 

Koffie

Gelukkig komt het ook steeds vaker voor, maar nog altijd is aseksualiteit heel erg onbekend. Ook dat wordt heel langzaam wat beter, maar zo lang het niet standaard wordt opgenomen in bv. allerlei voorlichting, lopen we daarin 'achter'.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie