Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Wisselende interesses

Gestart door Stevoo, augustus 08, 2022, 11:26:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stevoo

Beste allemaal, ik heb wat vragen over waar ik zelf mee worstel, en misschien kunnen en willen jullie mij helpen met alle kennis en ervaring hier zodat ik mijzelf nog wat beter kan begrijpen.

Mijn naam is Stefan, ik ben 33 jaar en ik worstel al mijn leven lang met dat ik van mijzelf niet zeker weet wat ik wil. Als het gaat om liefde, relaties en seks. Het labeltje dat tot voor kort het dichtst bij kwam was biseksualiteit, maar nu ik dit forum heb gezien is het voor mij een hele openbaring geweest dat er nog veel meer smaakjes en allerlei tussenvarianten zijn. Het is gewoon niet zwart-wit, dat is het voor mij nooit geweest, maar nu ik hier zie wat er nog meer qua diversiteit mogelijk is heb ik het gevoel een flinke stap dichterbij te komen om mijzelf te begrijpen.

Ik voel me namelijk romantisch gezien aangetrokken tot vrouwen. Ik wil een vriendin om mee samen te zijn, mee te knuffelen, mee de rest van het leven te slijten en misschien ook nog wel kinderen. Dat zou mooi zijn. Alleen sexueel gezien doen vrouwen me veel minder. Ik ben niet tegen sex ofzo, helemaal niet, heb het ook weleens gedaan, maar die enorme behoeftes die ik bij veel jongens en mannen om mij heen zie, die herken ik bij mezelf niet.

Sexueel gezien voel ik mij eerder aangetrokken tot mannen. Ik vind ze leuk om naar te kijken en een beetje lichtelijk flikflooien vind ik ook zeker niet erg. Maar verder wil ik er eigenlijk helemaal niets mee, romantisch gezien ook niet. Ik heb ook geen behoefte aan een relatie met een man.

Dit even in het kort dus. Zijn er mensen die deze geaardheid herkennen? (Romantisch aangetrokken tot vrouwen en seksueel tot mannen) Heeft dit een naam? Ik zou er graag meer over lezen. Biseksueel dekt voor mijn gevoel namelijk niet volledig de lading.

Ik hoop op jullie reacties, waarvoor alvast heel erg bedankt!

Hartelijke groet, Stefan

Koffie

Van mezelf niet, maar ik heb er wel meer van gehoord. Er zijn inderdaad zo enorm veel dingen mogelijk. Soms is het heel lastig om ergens dan woorden aan te geven, er een 'label' op te plakken. Zo ver ik weet heeft het geen naam wat jij bij jezelf ziet. Als ik ga proberen er wel een naam aan te geven kom ik in de richting van: heteroromantisch homoseksueel.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Hoi Stefan
Toen ik ontdekte dat de term 'aseksualiteit' op mij van toepassing was, riep ik: 'hoera, ik pas in een hokje.'
En dat terwijl ik nooit in hokjes wilde zitten.
Het geeft aan dat het fijn kan zijn om een woord, begrip of label te hebben voor wat je voelt en ervaart. Om het te kunnen benoemen, en om met anderen daarover van gedachten te kunnen wisselen.
Maar... het zijn maar woorden. Labels en hokjes zijn nuttig voor wat duidelijkheid, maar zodra ze je gaan beperken, kun je ze weer een beetje loslaten.

Maar ondertussen is het ook gewoon fijn om te weten dat je niet de enige bent, in wat je (niet) voelt.

Er zijn vast wel meer mensen die dezelfde gevoelens hebben als jij. Misschien kom je ze wel tegen op dit forum.
Hoe dan ook: welkom!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Je hebt een aparte situatie Stefan. Goed dat je al zo goed onderscheid kan maken tussen romantische en seksuele aantrekking, dat doen we hier vaak en hoor je verder niet zo heel veel buiten het aseksuele wereldje. Het lijkt me een essentieel onderdeel in jouw ontdekkingsreis.
Als ik een woord zou moeten bedenken voor jouw situatie kom ik op hetzelfde uit als Koffie: heteroromantisch homoseksueel

De enige ben je zeker niet. Ik heb wel eens een presentatie over aseksualiteit gegeven en om dat in een breder beeld te kunnen plaatsen heb ik ook andere combinaties van romantische en seksuele aantrekking benoemd. Uit nieuwsgierigheid ben ik toen ook gaan zoeken of deze combinatie voor kwam ben ik die inderdaad tegen gekomen. Dat is al een tijd terug dus ik weet niet meer exact welke zoektermen ik toen gebruikt heb, maar ik geef heteroromantisch homoseksueel een goede kans.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

HuntressOfArtemis

Welkom Stefan!

Ik denk dat ik ergens iemand hetzelfde heb zien vragen en dat er inderdaad een naam voor was, maar kan het me niet meer herinneren. Sorry :/
Hopelijk vind je snel iets waar je comfortabel mee bent!
Doe alsof je in een verhaal zit, want binnen een eeuw, ben je een verhaal, dus maak er een mooi van!

Stevenn

#5
Hoi Stefan,

Ik ben nog net geen jaar actief op het forum, en struggle ook al een tijdje met precies dezelfde issues.
Erg fijn om te lezen dat er meerdere hiermee worstelen :)

Sinds kort merk ik dat als ik een aantrekkelijke man zie, dat ik wel licht opgewonden kan raken of een soort tinteling voel in mijn geslachtsdeel. Maarja, daar blijft het bij. Ik heb niet het verlangen of de wil om met een man noch wel een vrouw seks te hebben. Inmiddels weet ik vrij zeker dat ik last heb van h-ocd, dat is een dwangstoornis dat je constant aan het afwegen bent of je wel hetero bent en niet gay. Het is bij mij allemaal begonnen met een angstig gedachte dat ik wel eens homo zou kunnen zijn.

Dan het stukje over romantische gevoelens, dit is voor mij lastig te begrijpen. Wat ik wel weet is dat ik bij bepaalde vrouwen een raar gevoel in mn buik krijg, ik denk de vlinders, een verliefd gevoel. Verder voel ik een soort stress, verlegenheid als ik dicht bij ze ben. Ik zou graag met ze willen knuffelen, hand in hand lopen.

Ik ben er nog niet helemaal eruit hoe het bij mij zit, maar goed alles mag en we gaan het zien!

Groetjes Steven

Fricai

Ik wou bijna iets zeggen als: "Hetgeen wat je beschrijft is iets wat uitvoerig besproken is op het forum (bijv. in dit topic, al werd dat misschien een beetje semantische discussie uiteindelijk), maar niet iets waarmee mensen op het forum naar buiten kwamen" --- Maar nu blijkt Stevenn hier ook in soortgelijke richting te zitten, en die is toch al geruime tijd aanwezig. :) Het menselijk geheugen blijkt wederom feilbaar, wie weet zijn er nog wel wat andere forumleden geweest. Maar het is in ieder geval wel een kleine minderheid.

Afijn. Vind je (of: vinden jullie) het lastig? Of 'een probleem'? Is het bijv. lastig te bepalen wat je nou eigenlijk idealiter zou willen qua partner & relatie? Of gaat het gewoon om interesse, delen van je ervaringen?


Stevenn

Citaat van: Fricai op augustus 11, 2022, 07:40:42 PM
Ik wou bijna iets zeggen als: "Hetgeen wat je beschrijft is iets wat uitvoerig besproken is op het forum (bijv. in dit topic, al werd dat misschien een beetje semantische discussie uiteindelijk), maar niet iets waarmee mensen op het forum naar buiten kwamen" --- Maar nu blijkt Stevenn hier ook in soortgelijke richting te zitten, en die is toch al geruime tijd aanwezig. :) Het menselijk geheugen blijkt wederom feilbaar, wie weet zijn er nog wel wat andere forumleden geweest. Maar het is in ieder geval wel een kleine minderheid.

Afijn. Vind je (of: vinden jullie) het lastig? Of 'een probleem'? Is het bijv. lastig te bepalen wat je nou eigenlijk idealiter zou willen qua partner & relatie? Of gaat het gewoon om interesse, delen van je ervaringen?

Ik ben zelf erg verlegen en niet heel handig in het aangaan van nieuwe sociale contacten. Als ik eenmaal iemand een beetje ken, dan gaat het me wel makkelijk af om social te zijn. Maar om zelf echt initiatief te nemen voor een relatie, dat is toch wel een grote stap. Ik denk dat dit komt doordat ik toch heel lang, en eigenlijk nog steeds niet geheel weet hoe het precies zit en wat ik dus wil. Gelukkig lijkt het de laatste tijd wat duidelijker te worden.  :)

Qua partners en relaties betreft, zou ik graag met een vrouw samen willen zijn. Kinderen zie ik niet in mijn toekomstbeeld. Aangezien ik het verliefde gevoel, het graag bij iemand willen zijn, bij vrouwen voel, vind ik dit wel het belangrijkste aspect voor mij. Dit komt ook, omdat ik niet de drang/wil heb om seks met iemand te hebben. Dan lijkt mij het romantische aspect de doorslag te geven. Het liefste zou ik met een vrouw samenzijn die net als ik aseksueel is. Het moet gewoon goed klikken met iemand, een soort soulmate  :highfive1:

Maar goed, het zal voor mij vooral experimenteren zijn wat ik nou precies wil. Wie weet is het ooit anders, en dat is dan ook goed.

Lupus

Grappig, ik weet ook niet wat ik wil of wat ik verlang van een relatie. Wil ik überhaupt wel een relatie? Dat ik geen kinderen wil, dat ik die nood of behoefte niet heb zoals velen die wel hebben, is voor mij dan weer wel klaar en duidelijk. Een kind maakt het leven, dat van mij in de eerste plaats, alleen maar ingewikkelder. Ik kan die verantwoordelijkheid voor dat kleine mens niet opbrengen. Bovendien hoor je zorg te dragen voor dat kind en voor je relatie, wil je dat kind een verantwoorde opvoeding geven... met beide ouders aan het roer. Met mijn leven, in mijn schoenen staande, zou je begrijpen dat zoiets niet voor mij is weggelegd. Maar ik ben van je vraag aan het afwijken.
Ik heb een vriendin die zich ook biseksueel noemt, maar waarvan dit label niet de hele lading dekt, zo zegt ze zelf. Het is dus helemaal mogelijk. Labels en definities zijn nogal erg rigide waardoor sommige mensen door het net dreigen te vallen. Hiervoor bijkomstige labels uitvinden, lijkt me tijdverspilling. Vertrouw voornamelijk op je gevoel en laat je niet leiden door een verlangen daar een woord voor te hebben. Ik begrijp wel dat het een gemak voor je kan zijn als je van plan bent de mensen over je voorkeur in te lichten, maar zoals Koffie al gezegd heeft, is een combinatie van labels gebruiken nog zo gek niet.
Over dat 'willen van een relatie' en 'verlangen naar een relatie' kan ik enkel kwijt dat ik het ken, al is het heel moeilijk voor mij om me lichamelijke handelingen daarbij voor te stellen mocht ik er een hebben. Weet je, normaliter praat ik eigenlijk niet veel over dit soort dingen. Het is materie waar ik heel naïef in ben. En soms wordt er door mannen van mijn leeftijd over relaties verteld waarvan ik zeg, bestaat dat dan? Is dat dan normaal om dat te denken? Ik ben vrij onbeholpen van aard op relationeel vlak en heb weinig tot ja, zelfs geen ervaring. Ik ben ook zoekende, weet ook niet zo goed wat ik wil, en daar zijn we dan bij jouw punt aangekomen. Je ziet dus dat iedereen weleens twijfelt, al zal dat bij sommigen vast meer zijn dan bij anderen. Het is lastig om zo ineen te zitten, twijfelende. Ik hoop dat ik toch ergens naartoe gewerkt heb met dit bericht, en dat je er iets van waarde in kunt terugvinden.

Stevoo

Iedereen, bedankt voor jullie reacties en sorry voor mijn late bericht. Ik zit niet dagelijks op het forum, en het moet nog een beetje in mijn systeem komen om wat regelmatiger te kijken en te reageren.

@Steven, wat herkenbaar om te lezen. Denk dat we er niet helemaal hetzelfde in zitten, maar grotendeels herken ik mij wel in wat je schrijft.