Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Wel of niet aseksueel

Gestart door Robin020, september 06, 2021, 09:29:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robin020

Ik ben voor het eerst op dit forum. Ik heb altijd getwijfeld of hier nu thuis hoor. Ik hou van sex maar met een ander hoeft het wat mij betreft niet perse. Ik ben een man en ik val op vrouwen, ze winden me ook op maar neuken hoeft van mij niet en kan zeker genieten van orale sex maar kan er ook prima zonder. Waar ik niet zonder kan, zijn fysieke aanrakingen, knuffels, massages en tongzoenen. Klaarkomen is geen must.
Ik heb idee dat op deze manier helemaal buiten alle hokjes val of is dit herkenbaar voor anderen? Ik zou heel graag een vrouwelijke knuffelpartner vinden maar twijfel waar ik thuishoor.

Koffie

Allereerst ben je op dit forum altijd welkom, of je nu wel of niet aseksueel bent. Of je dat bent, kan uiteindelijk alleen jij zelf bepalen. Aseksualiteit houdt in dat je je niet of heel weinig aangetrokken voelt tot anderen. Jij raakt wel opgewonden van vrouwen, dus dat lijkt in de eerste instantie niet heel precies in het hokje aseksualiteit te passen. Maar het wordt vaak gezien als een spectrum, waarbij ik me dan wel kan voorstellen dat als je het een naam wilt geven, je hier op het forum belandt.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Wat je omschrijft zijn allemaal seksuele handelingen en wat je daarbij voelt, dat is niet waar aseksualiteit om gaat. Heel formeel gezien betekend aseksualiteit die je je niet seksueel aangetrokken voelt tot andere personen. Het gaat dus eerder om wat je richting andere personen voelt dan wat je daadwerkelijk doet. Om zo'n definitie zitten natuurlijk allemaal grijze gebieden, sommigen ervaren wel seksuele aantrekking maar heel weinig, sommigen alleen als ze een persoon beter kennen, enz.
Aseksuelen zijn er dan ook in alle soorten en maten. Sommige vinden seks leuk, anderen walgen ervan, sommigen masturberen, sommigen niet, sommigen houden wel van knuffelen en zoenen, sommigen niet.

De enige die kan bepalen of het label "aseksueel" bij jou past ben je zelf. Het heeft ook geen haast, dus kijk hier wat rond en lees/discussieer mee, dan merk je vanzelf of je hier veel herkenning in vind.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

BjornAgain

Als aseksueel heb je geen privelleges. Je mag niet dichterbij de deur van de supermarkt parkeren, je krijgt geen korting op de dierentuin. Ook is het niet een labeltje, waar je de rest van je leven aan vast zit.

Daarnaast inderdaad is aseksualiteit een rekbaar begrip, natuurlijk er zal misschien een wat formelere beschrijving bestaan, maar dan zou je zoveel verwante (sub)categorieën krijgen, dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Bovendien is het ook maar de vraag in hoeverre je jezelf in hokjes moet willen plaatsen of labeltjes moet opplakken. Uiteindelijk gaat het om wie je bent als persoon en niet in welk hokje je het beste thuis hoort. Natuurlijk vaak werken hokjes verhelderend om jezelf beter te leren begrijpen, maar het is helemaal geen probleem als je maar half in een hokje past of alleen in bepaalde situaties.

Ook zit je met het probleem dat de definitie van seks ook niet unaniem is, denk maar aan Bill Clinton, die "echt geen seks" had gehad met Monica Lewinski. Voor de een valt tongzoenen al onder seks, terwijl de andere alleen maar bij daadwerkelijke penetratie aan seks denkt.

Bovendien heb je ook nog een groep mensen die zich misschien wel seksueel aangetrokken, maar om medische of principiële redenen ervoor kiezen om geen seks te hebben? Zijn die aseksueel? Misschien volgens de definitie niet, maar ze zijn hier van harte welkom, net zoals iedereen die vindt dat hij hier thuis hoort. Ook iedereen wordt hier met evenveel respect behandeld, je wordt echt niet als niet volwaardig lid behandeld, als je toch bepaalde seksuele voorkeuren blijkt te hebben.

Fricai

Hey Robin020, welkom! :wave:

Wat je beschrijft klinkt niet echt als aseksualiteit, maar wel als iets wat af wijkt van de (heterosekuele) norm, zeker voor een man. Het zou best eens kunnen, dat je buiten alle (bekende) 'hokjes' valt. Maar dat is iets negatiefs, je bent wie je bent, en dat is ok. :)

Wat heeft je eigenlijk gemotiveerd om te registeren en berichten te plaatsen? (en om op internet te zoeken over dit onderwerp) --- Loop je ergens tegen aan in het leven? Of is het gewoon interesse of je meer mensen kunt vinden met soortgelijke gevoelens? Je zegt dat je een knuffelpartner zoekt, dat klinkt alsof je misschien een voorkeur hebt voor een relatie zonder seks, of het in ieder geval uit zou willen proberen? Ben benieuwd.

JustAGuy

Citaat van: Robin020 op september 06, 2021, 09:29:01 PMIk ben voor het eerst op dit forum. Ik heb altijd getwijfeld of hier nu thuis hoor. Ik hou van sex maar met een ander hoeft het wat mij betreft niet perse. Ik ben een man en ik val op vrouwen, ze winden me ook op maar neuken hoeft van mij niet en kan zeker genieten van orale sex maar kan er ook prima zonder. Waar ik niet zonder kan, zijn fysieke aanrakingen, knuffels, massages en tongzoenen. Klaarkomen is geen must.
Ik heb idee dat op deze manier helemaal buiten alle hokjes val of is dit herkenbaar voor anderen? Ik zou heel graag een vrouwelijke knuffelpartner vinden maar twijfel waar ik thuishoor.

Ik herken mij eigenlijk vrij goed in wat je schrijft. Zie mijn voorstel-topic  https://du.asexuality.org/forum/index.php?topic=7418.0 , voor iets meer detail. Maar de grote lijnen komen denk ik wel overeen. En ik stel me de zelfde vragen eigenlijk, over of daar een hokje voor is.

Nu,ik heb wel vriendinnen waarmee ik wel kan knuffelen. Er is zelfs iemand waarmee ik regelmatig
specifiek knuffeldates heb.
Dat is heel fijn. Maar ik ben toch ook op zoek naar een romantic (levens)partner. Het lijkt me heerlijk als dat iemand zou zijn die er hetzelfde in staat, maar dat is niet zo eenvoudig. Communicatie en begrip kan allicht ook al veel doen.