Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Duizeligheid/Sterretjes zien

Gestart door Stevenn, september 29, 2021, 04:02:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stevenn

Ik weet niet zeker of mijn vraag met aseksualiteit te maken heeft, maar goed hier komt ie.

Het is een aantal keer in mijn leven voorgekomen dat ik heel veel sterretjes begon te zien, een soort duizelig gevoel van wegvallen. Één keer werd het zelfs zo erg dat ik in elkaar zakte. Dit alles is alleen voorgekomen tijdens biologielessen over voortplanting en het is ook twee keer gebeurd toen er met mijn vrienden (vrij lang) over geslachtsdelen werd gepraat. Ik heb zelf geen heldere verklaring waarom dit mij overkomt, maar wellicht heeft het te maken met dat de spanning en angst mij te veel wordt en dat dit dan het gevolg is. Al twijfel ik daar ook over, omdat ik wel vaker erg stressvolle situaties heb meegemaakt en daar nooit sterretjes heb gezien, of hetzelfde gevoel heb gehad.

Ik ben benieuwd of een van jullie zich in mij kan herkennen en/of jullie hier iets over gehoord of gelezen hebben? Ik zelf heb nooit iets kunnen vinden, al moet ik zeggen dat ik ook het lastig vindt om zelf op onderzoek uit te gaan.
(Ik heb soms nog steeds de angst dat het opnieuw gebeurd, maar gelukkig gaat het op dit moment redelijk goed  :D)

Variana

Hey! Ik had voor het grootste deel van mijn leven iets vergelijkbaars, maar bij mij kwam het niet door aseksualiteit maar door gymnofobie (irrationele angst voor naaktheid). Bij het zien van plaatjes, foto's en video's van (volledig) naakte mensen en vooral de geslachtsdelen kon ik naast duizeligheid dan ook last krijgen van hoofdpijn, hartkloppingen, huilen, ademhalingsproblemen en soms zelfs een paniekaanval. En bij het praten erover voelde ik me gewoon altijd erg oncomfortabel en opgejaagd. Ik ben voor deze fobie in therapie gegaan en nu gaat het dus gelukkig veel beter, maar ik weet niet of jij je hierin herkent? Het was voor mij vooral deze fobie die voor deze klachten zorgde maar mijn smetvrees speelde ook en rol en ik had voor een paar jaar ook kenmerken van genofobie (irrationele angst voor seks).

Stevenn

Ik herken me erg in het feit ik bij de gedachte of het daadwerkelijk zien van naakte mensen duizeligheid/sterretjes kan ervaren, maar misschien wel nog erger bij de gedachte als mensen seks hebben. Ook een paniekaanval is bij mij wel eens gebeurd. Ik vind het nog steeds lastig om erover te praten, omdat ik dan bang ben dat ik hetzelfde gevoel weer krijg. Maar zoals ik zei, gaat het gelukkig al wat beter dan eerst.

Fricai

Hey Stevenn, wat een bijzonder verhaal (maar vervelend, uiteraard). Zelfde geldt voor Variana. Lijkt me eng om zo plotseling zulke klachten te krijgen. Toen ik je eerste zin las, dacht ik direct aan iets als bloedarmoede. Maar denk dat Variana het juiste woord gebruikt, dit klinkt als een 'fobie', kun je eventueel aan werken met een psycholoog, als je het de moeite waard vindt. :)

Ik denk dat het niks zegt over je seksuele oriëntatie. Wel lijkt me mogelijk dat dit het lastiger maakt je eigen oriëntatie in te schatten.


Koffie

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Kim10

Ik sluit me ook aan bij Koffie en Fricai maar toch, laat eens een bloedbeeld prikken Steven. Bloedarmoede kan vreemde dingen met je doen.