Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Ik twijfel of ik aseksueel ben

Gestart door Kiki1, oktober 05, 2021, 04:08:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kiki1

Hallo iedereen,

De laatste tijd ben ik me meer en meer vragen gaan stellen bij mijn seksualiteit en over hoe ik me voel. Ik voel me wel al lang anders dan anderen, maar eens ik over asekualiteit las, leek ik eindelijk mezelf te herkennen.

Ik heb 1 langdurige relatie achter de rug, waarbij seks altijd een issue was. Ik beleefde daar toen ook geen plezier aan, en deed het omdat het van me verwacht werd. Toen dacht ik nog dat hij misschien gewoon niet de juiste partner was.
Sinds 5 jaar ben ik single en ik denk dat verliefd worden voor mij ook al erg moeilijk is. Of ik ervaar het althans anders dan anderen.
Ik heb wel ergens behoefte aan intimiteit; een welgemeende knuffel kan ik appreciëren en in het uitgaan kus ik ook wel eens graag. Maar verder dan dat hoeft het voor mij niet te gaan. Dat lijkt me zelfs een opgave.

Ik ben een cis-vrouw en identificeer me ook zo, verder voel ik me heteroseksueel. Toch voel ik geen seksuele spanning bij het kijken naar een mooie man. Ik kan een man knap vinden, net zoals ik een vrouw knap vind of naar een schilderij kijk. Er komen daar geen andere gevoelens bij te pas.
Deze dingen lijken me wel ergens te passen binnen het aseksuele, nee?

Ik weet ook niet of ik een partnerschap wil aangaan. Wat me vaak tegenhoudt, is het idee om dan op regelmatige basis seks te moeten hebben. Ik weet dat dit me niet gelukkig maakte in mijn relatie, dat ik er zelfs tegenop keek. Maar tegelijk lijkt het me wel erg fijn om het leven te delen met iemand waarbij je jezelf kan zijn. Ook al zie ik dat niet zo traditioneel als in samenwonen e.d.

Kan ik me verder oriënteren? Want ik heb het gevoel dat ik hier nog niet helemaal zeker over ben?

Alvast heel erg bedankt!

Jaap

Hoi Kiki1, welkom op het forum!  :cake: :cake:

Je verhaal past denk ik wel in het aseksuele spectrum, omdat je aangeeft dat in je relatie seks een issue was en ook dat je liever niet verder gaat dan een zoen en daarbij nog het gebrek aan seksuele spanning ervaart.

Een relatie kun je natuurlijk op meerdere manieren invullen, samenwonen hoeft natuurlijk niet per se. Als het seksuele stuk hierin ontbreekt, zal de vijver waaruit je vist wel een stuk kleiner worden.

Misschien is een hechte vriendschap ook een goede optie, waarin je samen die dingen doet die beiden fijn vinden en je toch verbonden voelt, terwijl ieder daarnaast ook nog een eigen leven heeft?

Er zullen vast nog andere leden reageren met goede adviezen en informatie.


memories

Welkom Kiki :D

Wat je beschrijft past inderdaad prima binnen de term aseksueel. Iemand 'gewoon knap' vinden noemen we ook wel esthetische aantrekkingskracht. Zijn er nog specifieke dingen die je doen twijfelen?

PallaS.

Welkom Kiki, en dank wel voor het delen van je openhartige verhaal. :)

Ik sluit me bij Jaap en houseofmemories aan: je verhaal past zeker binnen het spectrum. Het spectrum is erg groot en erg breed, en er is een plekje erop voor iedereen. Hopelijk zullen de verhalen op het forum en de informatie op de websites je verder helpen. Verder: stel al je vragen die je hebt, neem je tijd, en het is prima als je niet meteen alle labels paraat hebt - tot in zoverre je zelf de behoefte hebt om een precies label voor jezelf te hebben.  Voor de meesten van ons is het een (voortdurende) zoektocht: zo ben ik zelf er ook nog niet geheel uit. Seksualiteit is soms zó ingewikkeld.

In ieder geval, welkom! :)

BjornAgain

Hoi Kiki,
Welkom allereerst. De meesten van ons twijfelden in het begin ook hoor, daar is niets vreemds aan. Je moet gaan toegeven, dat je anders bent, dan de algemene verwachting. Heel de wereld draait om seks, kijk televisie, luister muziek, reclame, seks is overal en het moet maar normaal zijn.

Of je aseksueel bent, dat kan je alleen zelf bepalen. Maar het is geen labeltje waar je aan vast moet blijven hangen. Het gaat tenslotte om jouw gevoel en dat kan veranderen in de loop der jaren. Om te beginnen is vooral de verhalen van anderen te lezen en hoewel iedere aseksueel anders is, is er toch vaak een bron van herkenning. Schroom je ook niet om dingen te vragen of je eigen ervaringen te delen. Alle vaste bezoekers hier zijn hele lieve en begripvolle mensen en er is bijna altijd wel iemand die hetzelfde meegemaakt heeft als jij.

Ook qua relaties leven we natuurlijk in een tijd, waarin heel veel meer mogelijk is dan het geijkte man-vrouw, samenwonen, trouwen, kinderen-plaatje en deze worden ook steeds meer geaccepteerd.

Natuurlijk kan je altijd een oproepje plaatsen. Je bent echt niet de enige hoor die wel graag een relatie in welke vorm dan ook zou willen, maar de seks daarbij graag achterwege laat.

Maar vooral, voel je welkom hier en succes met je ontdekkingstocht.

AceVentura

Welkom op het forum Kiki,  :cake: :cake: :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:

In de basis gaat aseksualiteit over het niet ervaren van seksuele aantrekking, mogelijk bedoel je met "seksuele spanning" hetzelfde dan pas je mooi in het plaatje.

CiteerIk ben een cis-vrouw en identificeer me ook zo, verder voel ik me heteroseksueel. Toch voel ik geen seksuele spanning bij het kijken naar een mooie man. Ik kan een man knap vinden, net zoals ik een vrouw knap vind of naar een schilderij kijk.
Een schilderij gebruik ik ook vaak om uit te leggen hoe ik naar anderen kijk. Ik kan ze mooi vinden, en daar houd het bij op.

CiteerIk weet ook niet of ik een partnerschap wil aangaan. Wat me vaak tegenhoudt, is het idee om dan op regelmatige basis seks te moeten hebben. Ik weet dat dit me niet gelukkig maakte in mijn relatie, dat ik er zelfs tegenop keek. Maar tegelijk lijkt het me wel erg fijn om het leven te delen met iemand waarbij je jezelf kan zijn. Ook al zie ik dat niet zo traditioneel als in samenwonen e.d.
Je kan een relatie natuurlijk zo vorm geven als je zelf wil, op een manier die bij jou (en uiteraard je partner) past. Of dat nou bij elkaar is of apart, met of zonder seks, dat is helemaal aan jullie. Zoek dus iemand met op dit vlak soortgelijke behoeftes als jijzelf. Als ik je verhaal zo lees zou de aseksuele vijver wel eens een goede kunnen zijn om in te vissen.

CiteerKan ik me verder oriënteren? Want ik heb het gevoel dat ik hier nog niet helemaal zeker over ben?
Neem de tijd, lees hier wat rond als je wil, zoek eens op aseksualiteit op internet en er komen talloze websites, artikelen en wat-nog-meer voorbij. Bedenk ook dat zo'n keuze nooit definitief is. Je kan nu denken "ik ben aseksueel", als je er later achter komt dat het niet zo is kan je dat ook weer gewoon achter je laten. Ook zijn er vele grijze gebieden tussen aseksueel en seksueel, mogelijk vind je het interessant om daarover te lezen om te zien wat bij je past.

Ik wens je in ieder geval veel succes op deze mooie ontdekkingsreis met hopelijk een hoop herkenning. Wat de uitkomst daarvan ook is, je bent hier altijd welkom en als je vragen hebt mag je die uiteraard stellen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Kiki1

Dank je wel allemaal voor de mooie en fijne reacties. Het was voor mij de eerste keer dat ik dit uitsprak (al is het dan geschreven), en dat was best spannend.
Jullie warme antwoorden zijn dan heel fijn om te lezen.

Citaat van: houseofmemories op oktober 05, 2021, 05:01:05 PM
Welkom Kiki :D

Wat je beschrijft past inderdaad prima binnen de term aseksueel. Iemand 'gewoon knap' vinden noemen we ook wel esthetische aantrekkingskracht. Zijn er nog specifieke dingen die je doen twijfelen?

Er zijn eigenlijk heel wat zaken die me doen twijfelen. Het gebrek aan interesse in seks, zowel met iemand anders als met mezelf. Me niet seksueel aangetrokken voelen tot anderen, alhoewel ik zeker oog heb voor schoonheid in de wereld. Het niet begrijpen van de overseksualisering rondom me, ik voel me dan altijd een beetje de vreemde eend in de bijt die niet echt kan meepraten.

Tot nu ben ik dit steeds gaan overcompenseren. Mijn vrienden zijn me als "die dubbelzinnige". Maar dat was -denk ik nu- een masker om die voor mij ongemakkelijke momenten draaglijker te maken.

Ik heb hier al een aantal topics op het forum gelezen intussen en herken me echt wel in de term aseksueel. Het is dus zeker iets waar ik verder over wil lezen en gedachten over wil uitwisselen.

Nogmaals bedankt voor jullie warme welkom!

Koffie

Welkom! Heel veel mensen komen hier binnen met twijfels, soms vallen die weg, soms niet. Dus lees rond en laat alles rustig op je inwerken.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Fricai

Hey Kiki1, welkom! :wave:

Citaat van: Kiki1 op oktober 05, 2021, 04:08:57 PM
Deze dingen lijken me wel ergens te passen binnen het aseksuele, nee?

Ja, de dingen die je noemt zijn typisch voor aseksuelen, het forum staat vol met soortgelijke verhalen. :)