Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Coming Out Dag 2021

Gestart door Koffie, oktober 10, 2021, 06:28:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koffie

Op 11 oktober is het dit jaar Coming Out Dag. Zijn er hier mensen die er aandacht aan besteden?

Ik heb dat tot op heden nooit gedaan, maar ik heb wilde plannen dit jaar! Let op, daar komt-ie! ;)

Ik ga mijn profielfoto op facebook voorzien van een aseksualiteitssymbool. Aangezien het aan het eind van de maand ook weer Ace-week schijnt te zijn, laat ik dat logo een maand staan.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die erop reageren.

Met hulp van Noa (Nederlandse Organisatie Aseksualiteit) heb ik uitgevonden hoe ik dat gedaan moet krijgen, want daar kwam ik niet uit, maar als het goed is gaat dat dus vanavond laat lukken. Hoop ik.

En gek genoeg, ergens is dat toch ook wel weer een beetje spannend, zelfs na zo veel jaar. De mensen dicht om me heen weten het wel, verder heb ik het er gewoon nooit over, omdat het er weinig toe doet. Of lijkt te doen. Het is een heel weinig zichtbaar stuk van mijn leven, dat toch best een grote rol speelt.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Citaat van: Koffie op oktober 10, 2021, 06:28:47 PM
En gek genoeg, ergens is dat toch ook wel weer een beetje spannend, zelfs na zo veel jaar.

Is niet gek hoor. Het kan altijd weer (een beetje)  spannend zijn om je kop boven het maaiveld uit te steken. En misschien is er wel niemand die het ziet - voor jezelf is het toch het stellen van een daad(je).

Misschien is het ook wel goed dat het een beetje spannend is: zo blijf je het bewust doen. Stel je voor dat het sleur wordt om in je regenboogpakje boodschappen te gaan doen...
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

BjornAgain

Stoer hoor Koffie, het liefste zou ik zeggen, dat ik mee zou doen.  Maar nee, ik ben er nog niet klaar voor.

Het is precies wat je zegt, de mensen heel dichtbij me, weten het, maar de groep daar omheen... die weten hooguit dat ik al een poosje single ben, maar het hoe en wat...

Haha leuke vergelijking Edewecht, ik ben nogal visueel ingesteld. Zie mezelf gewoon op een willekeurige avond in een regenboog outfit de plaatselijke Albert Heijn binnen wandelen.

Koffie

Hij staat erop inmiddels. Een sierlijke vlag over mijn verder anonieme profielfoto.

Mijn profielfoto is sinds mijn eerste dag op Facebook een boompje. Nu tijdelijk met vlag. :)

Ik heb met een een hartselike. Geen flauw3 idee of mensen ook via de profielfoto de betekenis kunnen zien, eigenlijk. Nooit ergens geprobeerd.


Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Koffie

#4
Mijn zoon vindt het maar niks. Ik denk dat die alles best vindt zo lang het maar niet opvalt. Dus tja. Ik zei: Je mag er van alles van vinden, maar ik doe dit zo.

Mijn kinderen zijn inmiddels volwassen en ik heb lang best rekening gehouden met dat het lastig kan zijn, als je ouders 'anders' zijn. Hij zelf is net als ik ook autistisch. Mijn dochter heeft er ook best last van gehad dat allebei haar ouders anders zijn en het stigma rondom autisme. En dan ben ik ook nog eens aseksueel. Dat pubert niet lekker.
Maar ja, het is wat het is, ieder zijn/haar weg daarin.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Dat is heel verschillend per puber. Van omstandigheden. Elke levensfase wordt door omstandigheden beïnvloed.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

PallaS.

Wow, heel gaaf van je, Koffie :)

memories

Wat leuk, lijkt me ook spannend! Ik trek zelf niet graag de aandacht op social media, dus zou het niet durven haha, maar misschien ooit!

Koffie

Ik weet ook niet of ik hier nu echt wel zo veel aandacht mee trek. Ik denk eigenlijk dat dat wel meevalt. Het is meer dat het voelt, alsof je iets doet wat veel aandacht trekt, omdat je iets zichtbaar maakt. Maar ik doe verder gewoon mijn ding en de hele wereld doet z'n ding.

Ik wil dit gewoon voor mezelf en om aseksualiteit wat zichtbaarder te maken.

Dus ja. Ik ben een paar weken niet in orde geweest wegens oogontsteking en duizeligheid en ik ben nog steeds duizelig (draaierig) maar ik probeer mijn gewone dingen te doen. Dus deze ace gaat in het kader van Coming Out Dag poetsen! Jammer dat mijn paarse stofzuiger kapot is, dat was mooi passend geweest. ;)
Dus ja, dat bedoel ik dus. Ik doe gewoon mijn ding. Het is niet iets wat enorm veel voorstelt, denk ik. Voor mij, nu.

En ieder doet gewoon wat het beste past. Veel mensen die hier komen zijn nog zo aan het zoeken, zo kwetsbaar, nog aan het wennen. Ik weet sinds zomer 2012 dat wat ik 'ben' aseksueel heet. En ik ben 52, ook dat scheelt. Nooit iets doen waar je nog niet klaar voor bent of niet achter staat.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Kim10

Vind het ook wel stoer van je Koffie. Ik doe het niet. Wist overigens niet eens dat het vandaag Coming Out Day is.

Koffie

#11
Hier zie ik dat lokale media en politieke partijen er aandacht aan besteden. Uiteraard komt daarop commentaar, zowel positief als negatief. Mensen die het geweldig vinden, mensen die het jammer vinden dat het nog steeds nodig is, en mensen die vinden dat er te veel LHBTIA+-propaganda is en dat ze daardoor hun eigen leven niet meer kunnen leven, of zo. Dat laatste vind ik interessant, hoezo staan 'onze' rechten en 'onze' visibility, hen in de weg? Maar social media is een brulplein, geen dicussieplein, dus ik ga die vraag niet stellen daar.

Ik heb, serieus, paarse poetsdoekjes. Ik ga aan de slag.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Oei, coming out day ... helemaal gemist!

Leuk dat je dit doet Koffie, en die spanning hoort er ook altijd wel een beetje bij.
Ik zag wel dat er wat LHBT-gerelateerde dingen op TV waren vandaag, dat zal ook vanwege coming out day zijn ;). Om 20:30 is er op NPO2 een docu over homoaseksualiteit binnen de kerk, en om 23:00 op NPO3 is er iets over biseksualiteit.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Beukennootje

Ik ben benieuwd of je er iets over hoort Koffie! De kans is inderdaad groot dat het voor jezelf veel meer opvalt dan voor anderen. Ik ben zelf nog niet aan zoiets toe. Ik ben maar bij een paar mensen 'uit de kast' (niet zo'n fan van deze term, hij voelt wat ongemakkelijk aan o.i.d.) en ben nog steeds aan het bedenken hoe ik mijn aseksualiteit een keer kort casual kan benoemen zonder het een ding te maken (en om daar dan ook nog de moed voor te verzamelen).

Ik moet zeggen dat de reacties die ik zag op nieuwsberichten of in zijn algemeenheid op twitter best negatief waren over het algemeen. Ik heb geprobeerd om er niet te veel naar te kijken, want ik had even geen zin in negativiteit met betrekking tot dit onderwerp.

AceVentura

Casual benoemen van je aseksualiteit is meestal lastig. Ik heb ook jaren gewacht tot er een gesprek genoeg in de buurt kwam, maar dat gaf geen mogelijkheden. Dat kan bij jou uiteraard anders zijn, misschien worden (licht) gerelateerde onderwerpen vaker besproken.

Let niet de veel op reacties op twitter. Iemand op TV noemde twitter laatst heel treffend het afvoerputje voor meningen en ik denk dat dat een van de beste omschrijvingen is die ik ooit gehoord heb :). Als je het wil vertellen doe het dan, en zorg voor een "i don't care" mindset voor wat betreft de reacties.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler