Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Interview-verzoek voor de Volkskrant (en een podcast die ik maak)

Gestart door Queer Times, oktober 21, 2021, 12:14:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Queer Times

Goedemiddag,

Mijn naam is Haroon Ali, en ik ben een (homoseksuele) journalist voor de Volkskrant. Ik maak voor die krant de interviewserie 'Alfabetsoep', waarvoor ik nu al 13 inspirerende mensen uit de lhbti+ gemeenschap heb geportretteerd (foto's door Harmen Meinsma). Enkele voorbeelden:

https://www.volkskrant.nl/mensen/ik-laat-me-niet-vertellen-wat-ik-wel-of-niet-kan~b24b4755/
https://www.volkskrant.nl/mensen/hoda-is-vluchteling-queer-en-rotterdammer-mijn-coming-out-was-een-reis-die-wij-als-familie-samen-hebben-gemaakt~b1348fe0/
https://www.volkskrant.nl/mensen/portret-van-een-lhbti-er-de-diagnose-autisme-doet-veel-met-je-zelfbeeld~b09cc7ad/

Vanaf januari mag ik 6 nieuwe afleveringen maken en ik zou heel graag iemand interviewen die zich identificeert als aseksueel, omdat die identiteit nog ontbreekt in mijn serie.

Ik heb wel eerder al een groot stuk over aseksualiteit geschreven, waarvoor ik ook leden van dit forum sprak:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/gelukkig-zonder~beba73a2/

Voor deze serie zou ik graag iemand spreken die aseksueel is, maar wel romantische, platonische of andere relaties aangaat met anderen – omdat ik dat zelf interessant vind.

Ik heb voor deze serie nog weinig mensen gesproken uit het noorden en het zuiden van het land, dus als je daar woont, heb je een streepje voor. Ik zoek ook mensen die nog niet vaker hun verhaal met de media hebben gedeeld, om juist onbekende stemmen een platform te geven.

Het format van het interview is iedere keer redelijk hetzelfde. De enige eis is dat je met je volledige voor- en achternaam in de krant wil, en dat je het leuk vindt om te worden gefotografeerd (de portretten zijn iedere keer prachtig). Je deelt verder natuurlijk alleen wat je zelf wil.

Daarnaast maak ik met Yora Rienstra ook de podcast Opgewonden, over seksualiteit in alle vormen en maten. In ons tweede seizoen, dat we nu gaan opnemen, zou ik ook graag een aflevering aan aseksualiteit wijden. Daarvoor doe ik nu ook een oproep. Mensen die wel over hun aseksualiteit willen vertellen, maar dit liever alleen met voornaam of anoniem doen (alleen met audio dus), kunnen ook contact met me opnemen.

Je kunt me mailen op: h [punt] ali [at] volkskrant [punt] nl
Je kunt me ook DM'en via instagram: @haroonwrites

Bij voorbaat dank voor de aandacht, vriendelijke groet,
Haroon Ali

PS: Ik post nu onder het account van een lhbti-blog dat ik vroeger had.


Koffie

Hoi, welkom en heel leuk dat je interesse toont in aseksualiteit!

Mensen voor een camera krijgen, en dan ook nog mensen die dat nooit eerder hebben gedaan (en dus mogelijk bereid zijn) is alleen niet zo makkelijk, ben ik bang. Sowieso vindt niet iedereen het prettig om zo open en 'bloot' in beeld te komen, met naam en toenaam, maar daar komt bij dat veel mensen hier binnen komen, op zoek naar zichzelf, en daarin vaak nog erg kwetsbaar zijn. Vaak zijn mensen nog niet eens uit de kast. Mensen zijn vaak kort hier op het forum.
En die dan ook nog een persoon die relaties aangaat. Moet dat iemand zijn die nu in een relatie zit, of mag het ook iemand zijn die de wens heeft een relatie aan te gaan, of die relaties gehad heeft, maar nu niet (los van of dat wel gewenst wordt)? Anders maak je het vijvertje waaruit je vist nog kleiner, en het is al heel klein. ;) Het is leuk een persoonlijke interesse te hebben, maar dat is, als ik het zeggen mag, meer iets voor jezelf denk ik. :)

Ik zelf ben wel uit de kast, maar wil beslist geen media-aandacht, wat wel haaks staat op mijn idee dat aseksualiteit meer bekendheid moet krijgen. Maar ik vind het toch niet prettig. Film, foto, naam en toenaam: nee. Niet voor mij. Zeker niet in deze moderne tijden. Alles blijft tot in de 'eeuwigheid' bewaard op internet.

Over het tweede wil ik nadenken. Maar hoe gaat dat in z'n werk? Komen jullie bij de mensen thuis, of moet de geïnterviewde reizen? Zijn er al podcasts te beluisteren?

Maar wie weet is er momenteel een persoon op het forum die denkt: Hee, interessant, ik wil dat media-interview wel doen! dat zou natuurlijk top zijn. :D
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Koffie

Ik heb de podcasts 'Opgewonden' gevonden: https://podcastluisteren.nl/pod/Opgewonden Van een aantal heb ik een stukje beluisterd.
Maar het is een gesprek steeds tussen jou en je collega, betekent dat dat de nieuwe podcasts een beetje anders gaan, en je andere mensen gaat interviewen?

Ik weet niet of ik daar tussen pas. Het is naar mijn idee toch vooral gericht op een jongere doelgroep. Er zijn ook andere dingen met mijn persoontje waardoor ik erg twijfel of ik hier iets mee kan, of wil. Dat wordt denk ik te specifiek/afwijkend.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Kim10

Hallo Haroon Ali, je Volkskrant artikelen ken ik. Ze zijn goed, ik lees ze graag. Zelf wil ik niets.

AceVentura

Welkom op het forum en bedankt voor je interesse in aseksualiteit,  :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:

Je naam komt me inderdaad bekend voor. Ben je hier mogelijk eerder geweest? Of anders hebben we mogelijk andere artikelen van jou hier eerder besproken.
Ik ben ook niet erg comfortabel met media aandacht, wel wens ik je veel succes met het vinden van de juiste kandidaat.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

BjornAgain

Hallo Haroon,
Inderdaad ik denk dat Koffie het allemaal heel mooi verwoord heeft. De meeste bezoekers van dit forum zijn passanten op zoek naar zichzelf en verdwijnen als je het voor zichzelf een plaatsje hebben kunnen geven.

Hoewel ik zelf wel wat vinkjes achter wat van je voorkeuren kan zetten... kom uit het zuiden, goed relaties weet ik niet zeker, maar herkenbaar met voor- en achternaam is voor mij ook een hele grote nee.

Voor mensen waarvan ik het belangrijk vind, dat ze het weten, ben ik uit de kast, maar voor collega's en vage kennissen hoef ik niet bekend te staan als die "zonderling", maar ja ook als seksueel persoon ga je niet je intiemste details met iedereen delen. Uitzonderingen en excentriekelingen heb je aan beide uiteinden van het spectrum, maar ik ben en blijf gewoon het liefst gewoon een onopvallende verschijning.

Speaker

Je interviewserie vind ik altijd fijn te lezen, leuk dat je aseksualiteit bij betrekt!

Wel een vraagje. Wat bedoel je precies met de volgende tekst:
CiteerVoor deze serie zou ik graag iemand spreken die aseksueel is, maar wel romantische, platonische of andere relaties aangaat met anderen – omdat ik dat zelf interessant vind.

Iedereen heeft toch tot zeker hoogte relaties met anderen?

Ken88

Voldoe niet aan alle voorwaarden, anders had het mij wel interessant geleken. Succes en goed dat je hier aandacht voor hebt!

Queer Times

Goedemorgen,

Dank voor de reacties tot dusver. Ik heb inmiddels via een andere weg iemand gevonden die met naam en foto in de krant wil, dus ik zoek nu vooral iemand die zijn/haar verhaal wil delen in onze podcast. Om antwoord te geven op een vraag die werd gesteld: ja, seizoen 1 ging over onze eigen ervaringen met seks, in seizoen 2 interviewen we mensen over thema's waar Yora en ik weinig of geen ervaring mee hebben. (Wat altijd al mijn wens was als journalist, ik ben wel uitgepraat over mijn eigen ervaringen.)

Een aantal mensen reageerden dat ze eventueel alleen anoniem hun verhaal willen delen, dat kan dus goed in de podcast. Je bent dus alleen te horen, niet te zien. En we kunnen alleen je voornaam noemen, of je een pseudoniem geven. Ook kun je ervoor kiezen om bepaalde details zoals woonplaats, beroep en dergelijke niet te noemen. Is er iemand die onder deze voorwaarden wil meewerken?

Voor de podcast maakt het niet zoveel uit of je al eerder de media te woord hebt gestaan trouwens, daarvoor hebben we juist graag iemand die goed kan praten over aseksualiteit.

Voor iedere aflevering van 45 minuten willen 1 of 2 gasten uitnodigen om hun ervaringen te delen over het thema van die aflevering, zoals aseksualiteit. In het eerste kwartier doen Yora en ik dan een korte introductie, waarin we bespreken wat we al wel/niet weten, en dan komt de ervaringsdekundige erbij. Als je alleen wil meewerken zonder een andere gast erbij, kan dat natuurlijk ook. Dan interviewen we alleen jou.

We nemen op in een studio in Amsterdam. De eerstvolgende studiodatum is maandag 1 november van 09.00-12.30, waarin we twee afleveringen opnemen. Ik zou graag dan dit thema opnemen. Mocht je willen meedoen, mail of DM me zsm, omdat ik weinig op dit forum zit.

Ik heb mijn 'interesse' eerder niet goed geformuleerd, excuses daarvoor. Ik probeerde te zeggen dat ik graag iemand wil spreken die aseksueel is, maar wel relaties aangaat. Dat baseerde ik op een alinea uit het stuk dat ik eerder schreef, omdat ik dat graag verder zou willen uitdiepen en ik denk dat mensen daar ook vooroordelen of misvattingen over hebben:

"Om het allemaal nog gecompliceerder te maken: er zijn aseksuelen die romantische gevoelens hebben en relaties onderhouden. Helena is bijvoorbeeld 'biromantisch' en heeft iets met een 'androgyne, panseksuele' vrouw, iemand die dus alle genderregels doorbreekt. Jamie (hetero) heeft een vriendin die ook aseksueel is. 'We knuffelen en zoenen, zonder te vrijen of elkaar te bevredigen.' Hij is erg blij met hun relatie. 'We vertrouwen elkaar en zijn volledig op elkaar afgestemd.' Leusink ziet dat mensen die seks loslaten, extra hard nadenken over vriendschap, liefde en intimiteit. 'Ze zoeken naar een nieuwe invulling van het concept liefdesrelatie.'"

Dergelijke interacties zijn denk ik nuttig om verder uit te diepen in een podcast over seksualiteit en relaties. Maar mocht iemand mee willen doen waarbij dit allemaal niet aan de orde is, dan is dat natuurlijk ook helemaal oké, dan hebben we het vooral over de individuele identiteit, los van anderen. :)

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Mocht iemand zijn/haar verhaal met ons willen delen in de podcast, neem contact met ons op!

Dank en groet, Haroon 


AceOfCups

Lieve mensen, ik vind het belangrijk dat er wat meer bekend over wordt, en heb me intussen gemeld voor de podcast :)
Ecce homo

AceVentura

53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Hilde

Citaat van: Ace of Cups op oktober 28, 2021, 03:55:32 PM
Lieve mensen, ik vind het belangrijk dat er wat meer bekend over wordt, en heb me intussen gemeld voor de podcast :)

Geweldig, Ace of Cups!  :klap:

Koffie

Citaat van: Ace of Cups op oktober 28, 2021, 03:55:32 PM
Lieve mensen, ik vind het belangrijk dat er wat meer bekend over wordt, en heb me intussen gemeld voor de podcast :)

Super! :D
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie