Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Focusgroep voor Alliantie Gezondheidszorg Op Maat

Gestart door NOA, november 05, 2021, 06:45:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NOA

Wij hebben de volgende oproep ontvangen van Alliantie Gezondheidszorg Op Maat (AGOM):

Om de zorg voor lhbti+ personen te verbeteren, is AGOM op zoek naar de ervaringen van lhbti+ personen die aseksueel zijn. AGOM is een samenwerking tussen COC Nederland, Rutgers en WOMEN Inc, die ernaar streeft dat iedereen passende zorg krijgt, ongeacht je sekse, gender of seksuele oriëntatie. Graag willen ze weten wat jouw ervaringen zijn met eerstelijnszorg (de huisarts, praktijkondersteuner en basis-GGZ).

Op maandag 8 november van 19:00 uur - 20:30 uur organiseert COC Nederland een online bijeenkomst via Zoom om deze ervaringen op te halen en te delen. Als je meedoet ontvang je een cadeaubon t.w.v. 25 euro als bedankje! Stuur ons een DM voor een linkje naar het aanmeldformulier.
Facebook, Twitter en Instagram: @Aseksualiteit
Website: http://www.aseksualiteit.nl
Email: Info@aseksualiteit.nl

Koffie

Ik heb er geen beeld bij, wat er mis zou kunnen gaan, als ik niet vertel dat ik aseksueel ben. Ik ben best open, maar ik heb het bij de huisarts en andere artsen, niet verteld en ik zie dat ook niet als noodzaak. Misschien wanneer het ooit ter sprake zou komen, dan zeg ik het. Maar hoe zou ik minder goede zorg krijgen, omdat ik dit niet verteld heb? Geen cynische vraag of zo, gewoon, ik heb geen idee of ik ergens overheen kijk.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Ik ben ook wel benieuwd wat er mis zou kunnen gaan. Als het niet relevant is voor de zorg die geleverd wordt vertel ik niets over aseksualiteit, en ik ben ook nog nooit anders behandeld door een zorgverlener.
Het enige wat enigszins in de buurt kwam was toen ik met een klacht bij de huisarts kwam en een van de vragen was of ik toevallig heftige seks gehad had :schater:. Gezien de klacht die ik had snapte ik de relevantie van de vraag en heb toen gewoon aangegeven dat dat niet zo is.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Citaat van: AceVentura op november 06, 2021, 08:36:05 AM
Het enige wat enigszins in de buurt kwam was toen ik met een klacht bij de huisarts kwam en een van de vragen was of ik toevallig heftige seks gehad had :schater: .

( :offtopic:  Haha, laat me raden. Je had je enkel gebroken. :schater: )
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Nou, elke keer als ik heftige seks heb, breek ik een enkel.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Speaker

Mijn vermoeden is dat dat ook de reden dat ze deze gesprek houden, om te kijken of het voorkomt en wat de gevolgen kunnen zijn. En misschien is het voor hun ook interessant om te weten waarom je misschien het niet wil delen met je huisarts. Door vooroordelen of gebrek aan kennis zouden er misschien een verkeerde diagnose, medicatie of doorverwijzingen gegeven kunnen worden. Deze gevolgen kunnen ook ontstaan omdat je alleen verteld dat je geen/minder interesse hebt aan seks. Ik heb wel eens verhalen gehoord, wel in het buitenland, van vooral vrouwen die behandeling zijn geweigerd omdat ze nooit seks hebben gehad.

Hoewel je het misschien minder snel met je huisarts bespreekt, is het wel mogelijk dat je het met de praktijkondersteuner of de psycholoog van de basis-GGZ deelt (wat ook eerstelijnszorg is). Bijv. omdat het sociale of psychische problemen ervaart in je leven waar je seksualiteit context aan kan bieden of misschien wel de reden van het conflict is. In deze gevallen kan het dan ook heel lastig zijn als je niet alles kan vertellen en er om heen moet draaien. Dat laatste heb ik zelf persoonlijk ervaren.

Koffie

Citaat van: Edewecht op november 06, 2021, 07:14:49 PM
Nou, elke keer als ik heftige seks heb, breek ik een enkel.

Dan hoop ik dat je geen miljoenpoot bent. ;)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Koffie

Citaat van: Speaker op november 06, 2021, 10:17:55 PM
Mijn vermoeden is dat dat ook de reden dat ze deze gesprek houden, om te kijken of het voorkomt en wat de gevolgen kunnen zijn. En misschien is het voor hun ook interessant om te weten waarom je misschien het niet wil delen met je huisarts. Door vooroordelen of gebrek aan kennis zouden er misschien een verkeerde diagnose, medicatie of doorverwijzingen gegeven kunnen worden. Deze gevolgen kunnen ook ontstaan omdat je alleen verteld dat je geen/minder interesse hebt aan seks. Ik heb wel eens verhalen gehoord, wel in het buitenland, van vooral vrouwen die behandeling zijn geweigerd omdat ze nooit seks hebben gehad.

Hoewel je het misschien minder snel met je huisarts bespreekt, is het wel mogelijk dat je het met de praktijkondersteuner of de psycholoog van de basis-GGZ deelt (wat ook eerstelijnszorg is). Bijv. omdat het sociale of psychische problemen ervaart in je leven waar je seksualiteit context aan kan bieden of misschien wel de reden van het conflict is. In deze gevallen kan het dan ook heel lastig zijn als je niet alles kan vertellen en er om heen moet draaien. Dat laatste heb ik zelf persoonlijk ervaren.

Oke, ik begrijp nu de context.

Aanvulling op de eerstelijnszorg: ook fysiotherapie valt daaronder.

Ik zelf heb er geen ervaring mee dat ik in eerstelijnszorg tegen problemen ben aangelopen wat betreft mijn aseksualiteit. Maar ik ben ook nooit naar bv. een eertelijnspsycholoog of praktijkondersteuner geweest met problematiek die sociaal of emotioneel van aard was en bij mijn huisarts kom ik daar eigenlijk ook niet echt voor. Dat soort dingen zijn wel meer ter sprake gekomen in tweedelijnszorg (GGZ) en WMO-zorg.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie