Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Boeken over aseksualiteit

Gestart door Lizzie, december 20, 2021, 04:01:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lizzie

Beste allemaal

Ik weet niet of mijn vraag onder de noemer 'Visibility' past, maar ik weet niet waar ik hem anders kan stellen. Als ik niet onder de juiste noemer zit, verplaats je me maar. Ik lees graag en veel en in (bijna) alle verhalen draait liefde om een man en een vrouw die verliefd worden op elkaar en dan seks hebben met elkaar en als aromantische aseksueel kan ik me daar enorm aan ergeren. Het gebeurt dat ik boeken wegleg omdat ze te expliciet worden.

Vandaar mijn vraag: Zijn er forumleden die weet hebben van boeken, jeugdboeken, romans, ... over aseksualiteit of waarin een (hoofd)personage bijvoorbeeld aseksueel is? Ik zoek dus geen informatie of informatieve boeken, maar eigenlijk gewoon een verhaal waarmee ik mezelf kan identificeren. Verhalen over homoseksualiteit, transgenders enz. heb ik wel al gevonden, maar nog niks over ace. Bestaan er überhaupt boeken over 'ons'? Misschien iemand die zijn/haar/hun levensverhaal heeft opgeschreven? Ik lees in het Engels en het Nederlands, dus Engelse titels mag je zeker ook doorgeven.

Op hoop van zege
Lizzie

AceVentura

Onze Engelstalige collega's hebben al een hele lijst verzameld, voornamelijk Engelstalig uiteraard:
http://wiki.asexuality.org/Asexuality_in_fiction
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Jann

Hii, wat engelse boeken met Ace characters die ik in m'n boekenkast heb staan, dit is allemaal uit m'n hoofd dus vergeef me als ik dingen fout heb haha:

Gelezen:
The Mortal Instruments (Ace side character) --> fantasy, YA
Not your sidekick / not your villain (Ace side character), Not your back-up (POV Ace character) --> fantasy, YA (één van mijn favo series!)
Every heart a doorway (main Ace character) --> fantasy, middlegrade/YA?

In Gloei (interviewboek met queer jongeren) staat een interview met mij. --> interviewboek

Niet Gelezen:
Loveless (Ace main character, veel goeds over gehoord) --> Contemporary, YA/NA
Radio silence (demi-ace side? character) --> contemporary, YA/NA
Before I let go (questioning Ace character) --> Contemporary YA (van Marieke Nijkamp! Nederlandse schrijfster)
Let's talk about love (Ace main character) --> Contemporary, YA

Be a little kinder than you have to - E. Lockheart

Lizzie

Bedankt voor jullie reacties

AceVentura, ik wist niets van het werk van onze Engelstalige collega's. Dankjewel voor de lijst.
Jann, ik voeg jouw 8 boeken toe aan mijn leeslijst. Waarschijnlijk vind ik deze boeken niet zomaar in de bib, maar het internet helpt me wel verder.

Groetjes
Lizzie

memories

Loveless is zeker een aanrader! Verder kun je ook op Goodreads kijken onder genres/labels: https://www.goodreads.com/genres/asexual

Lizzie

Dankjewel voor de tip, houseofmemories. Ik begin straks aan Loveless (op aanraden van forumleden) en ik zie op Goodreads dat er een boek bijstaat dat we bespreken in de leesclub van onze school. Ik wist totaal niet dat dat ook over ace ging  ;)

ChronicVillainy

#6
Elatsoe van Darcie Little Badger heeft ook een aseksueel personage. :)

Edit: ik bedenk me dat ik er nog meer ken met een aseksueel of aseksueel-aromantisch hoofdpersonage:
- Every Heart a Doorway van Seanan McGuire
- The Art of Saving the World van Corinne Duyvis
- Sawkill Girls van Claire Legrand
- Tarnished Are the Stars van Rosiee Thor

Een van de pov-personages uit A Day of Fallen Night van Samantha Shannon leest ook ace.

lwgph

Er bestaat ook https://www.aroacedatabase.com/, ik heb zelf het nog niet echt geprobeerd te gebruiken, maar ze lijken er echt ontzettend veel te hebben

Speaker

Qua Nederlandstalige boeken: Dunk van Micha Meinderts.


Simone98

Ik ben nu Ace, What Asexuality Reveals About Desire, Society, and the Meaning of Sex van Angela Chen aan het lezen. Het is een Engels non-fictie boek. In hoeverre ik het nu heb gelezen wordt het verhaal van de auteur en de verhalen van een hoop (ik denk rond de 100) aseksuele mensen die ze heeft geïnterviewd vertelt. De auteur is een journalist en dat merk je in de schrijfstijl.

Loveless - Alice Oseman, heb ik al een paar ik voorbij zien komen en ik zou het ook aanbevelen  :)

Thanks voor al de links, ik ga die zeker even bekijken nadat ik dit boek uit heb. 

AceVentura

Citaat van: Simone98 op augustus 17, 2023, 12:33:21 PMIk ben nu Ace, What Asexuality Reveals About Desire, Society, and the Meaning of Sex van Angela Chen aan het lezen. Het is een Engels non-fictie boek. In hoeverre ik het nu heb gelezen wordt het verhaal van de auteur en de verhalen van een hoop (ik denk rond de 100) aseksuele mensen die ze heeft geïnterviewd vertelt. De auteur is een journalist en dat merk je in de schrijfstijl.
Dat klinkt als een leuk boek voor mij, bedankt voor het delen de tip!
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler