Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Desmond Tutu

Gestart door Koffie, december 28, 2021, 03:41:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koffie

Een paar dagen geleden is Desmond Tutu overleden. Ik vermoed dat mijn eigen kinderen geen idee hebben wie hij was en dat geldt misschien voor veel mensen hier. Toch is het een bijzondere man geweest die naast zijn rol in de politiek tegen de apartheid, ook een rol heeft gespeeld in het accepteren van homoseksualiteit. En hoewel wij niet specifiek homo zijn, denk ik dat er toch veel raakvlakken zijn en daarom breng ik het hier toch onder de aandacht.

https://rozegolf.net/2021/12/26/overleden-desmond-tutu-maakte-zich-sterk-voor-homorechten

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Het is voor mij inderdaad een onbekende naam. Zo te lezen heeft hij wel veel goede dingen gedaan :klap:

Bedankt voor het delen Koffie,  :cake: :cake: :cake: :cake:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Jazeker ken ik die naam. Toen ik klein was, was mijn moeder zeer maatschappelijk bewust en betrokken bij allerlei bewegingen. Boycot Outspan (weet je dat nog, Koffie?), rietsuiker uit de Wereldwinkel, Gast aan Tafel, Anti-Apartheidsbeweging-Nederland, Amnesty International en namen als Salvador Allende, Mario Soarez, en inderdaad: Desmond Tutu.

Over 'homofilie' wist nog niemand iets. Ikzelf het minst :schater:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Boycot Outspan ken ik dan weer niet. Wel heb ik in jongere en wat rijkere jaren veel gekocht bij de Wereldwinkel. Ik kom uit een behoorlijk slecht gezin, niemand is daar 'normaal' uit gekomen.... maar wat we wel hebben meegekregen en wat ik koester, is die maatschappelijke betrokkenheid. Er kon eigenlijk over van alles gepraat worden. Ook over homoseksualiteit.

Ik weet nog dat ik een jaar of 9 was en ik zat op de grond wat te spelen in de kamer en te peinzen. Toen vroeg ik aan mijn vader: Kunnen vrouwen ook met vrouwen trouwen en mannen met mannen? Niemand had me daar ooit iets over verteld, het kwam gewoon in me op. Mijn vader legde me uit, dat dat niet kon, maar dat het wel kon dat een man op een man verliefd werd en een vrouw op een vrouw. Maar dat mensen dat niet goedkeuren en dat het daarom verboden was om te trouwen. Inmiddels kennen we het 'homohuwelijk', wat ik persoonlijk liever zie als 'gewoon huwelijk'. Tenslotte, als ik met een man trouw, heet het ook geen hetero-huwelijk. Maar goed, dat zegt nog steeds iets over de acceptatie en 'normaal-isering': work in progress.

Er was nog geen jeugdjournaal, maar ik keek wel naar het nieuws en zo hoorde ik ook over Tutu en Mandela.

Mijn moeder vertelde mijn Surinaamse klasgenote over haar achtergronden en het slavernijverleden, iets wat zij zelf thuis kennelijk niet had meegekregen. Ik hoorde mijn moeder zeggen: Ik vind het belangrijk dat je dit weet, het gaat ook over jou.
In feite gaat het uiteraard over ons allemaal.

Gelijkwaardigheid gaat altijd over iedereen.

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Outspan was een sinaasappel'merk' uit Zuid-Afrika. Daarom werd er opgeroepen om die sinaasappels niet te kopen.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Citaat van: Koffie op december 28, 2021, 07:18:49 PM
Inmiddels kennen we het 'homohuwelijk', wat ik persoonlijk liever zie als 'gewoon huwelijk'. Tenslotte, als ik met een man trouw, heet het ook geen hetero-huwelijk. Maar goed, dat zegt nog steeds iets over de acceptatie en 'normaal-isering': work in progress.
Volgens mij is dit vooral de bewoording hoe het bij het grote publiek bekend is gemaakt (volgens mij voornamelijk onder invloed van het zo benoemen in de media). De officiële bewoording is volgens mij "Het openstellen van het huwelijk voor mensen van gelijk geslacht". Dat geeft voor mij beter aan dat er maar 1 soort huwelijk is en dat het enige wat veranderd is dat een extra groep personen daar toegang toe heeft gekregen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Dat kan, maar zo lang het bij het grote publiek dus nog homohuwelijk heet... ;)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Afgelopen dagen was er met de jaaroverzichten wat aandacht voor deze man, ook gisteren nog vanwege zijn begrafenis. Zijn activiteiten rondom apartheid werden wel benoemd maar nergens werd een opmerking gemaakt over homo/lhbt acceptatie, toch wat jammer.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Ja, dat is jammer. Zijn strijd is ook het meest bekend van zijn strijd tegen apartheid. Maar in feite streed hij voor veel algemenere gelijkwaardigheid.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

PallaS.

Dank je wel voor het delen!

Ik kende zijn naam wel, maar het stond me niet bij dat hij zich ook heeft ingezet voor homorechten. Dus heel erg bedankt voor het onder de aandacht brengen ervan!

Minimalis

Citaat van: Edewecht op december 28, 2021, 05:38:18 PM
Jazeker ken ik die naam. Toen ik klein was, was mijn moeder zeer maatschappelijk bewust en betrokken bij allerlei bewegingen. Boycot Outspan (weet je dat nog, Koffie?), rietsuiker uit de Wereldwinkel, Gast aan Tafel, Anti-Apartheidsbeweging-Nederland, Amnesty International en namen als Salvador Allende, Mario Soarez, en inderdaad: Desmond Tutu.

Over 'homofilie' wist nog niemand iets. Ikzelf het minst :schater:
Boycot Outspan. Met daar achteraan : pers geen Zuid-afrikaan  uit. Met een aanplakbiljet van een hoofd van een Afrikaan op een citruspers. Dát is lang geleden. Desmond Tutu was later. Heeft veel goede dingen gedaan.