Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Artikel over demiseksualiteit

Gestart door AceOfCups, januari 29, 2022, 01:41:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AceOfCups

Ik kwam dit tegen in een andere groep. Heb het zelf nog niet kunnen bekijken, maar misschien heeft hier iemand er wat aan: https://www.npo3.nl/brandpuntplus/demiseksualiteit?fbclid=IwAR0qvsE69TwvAL-Eb9llCLKh6NgK7gZ4uoQxyhKTYigkIeQXYKmCGzle_Vw
Ecce homo

Koffie

Ik vind het een interessant artikeltje. Deels ook herkenbaar, maar niet geheel, aangezien ik zelf echt hartstikke A ben en niet demi.

Er wordt iets gezegd over wel of niet horen bij de holebi-gemeenschap. Dat vind ik zelf altijd lastig. Ik sta daar een beetje dubbel in. Aan de ene kant voel ik me daar wel bij horen, aan de andere kant voel ik me daar als hetero toch een buitenstaander bij en ook als aseksueel, in een omgeving waar toch juist veel erotiek tentoongespreid wordt (denkend aan de Canal Pride waarover gesproken wordt) daar voel ik me zo'n beetje een alien. Ik voel een overlap, met die community, dat wel.

Er wordt ook gezegd dat demiseksuelen niet onderdrukt en achtervolgd zijn geweest. Nu ben ik niet demi, ik weet niet hoe dat voelt, om dat te zijn. Het komt mij voor als toch nog wel een beetje in de seksuele wereld passen. Ik zelf sta daar helemaal buiten. Ik stond erbij en ik keek ernaar, zo'n gevoel heb ik daarbij. En ik heb ook niet de behoefte (meer) om daar wel bij te horen.
Ik heb een paar keer op andere fora meegemaakt dat iemand over aseksualiteit begon en dat er als reactie kwam: Misschien ben je niet A, maar demi, dat is minder erg.

Maar als ik terugkijk op mijn pad in het zoeken naar mijn seksuele identiteit, kan ik niet zeggen dat ik me niet onderdrukt heb gevoeld. Vaak is dat niet met opzet gebeurd. Het hele bestaan van aseksualiteit werd (en wordt vaak nog) ontkend. Er waren geen woorden voor, het was een belangrijk stuk van wie ik ben, van hoe ik in elkaar zit, en dat had geen bestaansrecht. Het mocht niet, ik moest seks willen en erotiek ervaren, zo niet, dan lag daar trauma aan ten grondslag en dat moest genezen. Omdat dat de norm is en ik dat ook mee heb gekregen, dacht ik dat ook en ik heb mijn best gedaan om te passen in seksuele relaties en in een seksuele wereld. Jezelf zo ontrouw zijn heeft geen goede gevolgen, uiteraard.

Ook nu, als ik vertel dat ik aseksueel ben, wordt er soms raar gekeken. AAAAAseksueel...?? Het wordt zo ver ik weet getolereerd, en best geaccepteerd, maar doordat het voor veel mensen nog zo onbekend is (verzwegen wordt en onderdrukt, dus het komt nog niet voor in de standaard voorlichtingen op scholen bv) is het toch altijd een spannend moment als ik 'dat woord' in de mond neem. Negen van de 10 keer lees ik verwarring op de gezichten van mensen. Vervolgens weet ik dan niet helemaal wat ze denken, het is vaak de eerste keer dat ze van aseksualiteit horen. Dat moeten ze eerst verwerken.
Dat zal neem ik aan voor demiseksualiteit ook zo zijn.

Maar ik ben geen jong mens meer, ik ben 53 en ik heb de indruk dat er onder jongere4 mensen wel meer bekendheid komt, en meer acceptatie. En die jongere generatie neemt die kennis en acceptatie mee naar de oudere generaties waar ze ook bij gaan horen.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Mooi artikel.

Persoonlijk blijf ik gruwelen van de term alloseksueel, maar dat is iets van mij ::)

Die canal parade, natuurlijk is dat een enorm kijk-ons-eens-hier-staan event, maar dat is natuurlijk niet hoe het er standaard aan toe gaat in het lhbt-wereldje. Ten minste, niet in dat deel van de lhbt-wereld die ik ken :) (of ik ben zo aseksueel dat het me niet opvalt natuurlijk ;D ).

Demiseksualiteit is misschien nog wel onbekender dan aseksualiteit, dus dat ze dezelfde problemen ervaren als aseksuele personen verbaasd me niets. Ik vind het op zich ook wel grappig dat ze aangeven dat het goed zou zijn als het onderdeel is van de voorlichting die op het lhbt-vlak gegeven wordt, iets wat wij ook al jaren roepen :). Waar ik het niet mee eens ben is dat die voorlichting vaak gegeven wordt vanuit een cisgener-heteroseksueel standpunt. De voorlichting die vanuit COC gegeven wordt is over het algemeen vrij breed en wordt gegeven door iemand uit de lhbt-gemeenschap. Dat er (vanwege beperkte tijd) keuzes gemaakt moeten worden is jammer maar ook niet te voorkomen. Als je alles de aandacht wil geven die het verdient heb je echt heel veel meer tijd nodig dan er nu beschikbaar is.

Uiteindelijk willen we allemaal (en dan doel ik even op alle verschillende hokjes rondom seksuele, romantische en gender identiteiten) gezien en erkend worden, en dat is volgens mij ook precies het doel van de meeste lhbt-evenementen. Daar hoeft geen onderdrukking en andere narigheid aan vooraf te gaan.

Bedankt voor het delen Ace of Cups :cheerleader:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

Citaat van: AceVentura op januari 29, 2022, 04:02:58 PM
Persoonlijk blijf ik gruwelen van de term alloseksueel, maar dat is iets van mij ::)

Ik ben er ook geen fan van. Het lijkt me ook dat die term de groep wordt aangemeten door mensen buiten de groep, dan krijgt het al snel een negatieve lading.