Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Paardrijden, iemand?

Gestart door Sarah93-, januari 30, 2022, 06:01:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sarah93-

Hoi!

(Ik ben niet zeker of dit hier mag of beter in het contacthoekje past... Mijn excuses alvast als dit verkeerd staat!)

Ik vroeg me af of er nog ruiters op dit forum zitten die af en toe eens een dagje of een weekendje zouden willen gaan rijden. :)

Ik geloof dat er in Nederland verschillende plekjes zijn (veel meer dan hier in België) waar je paarden kan huren of met een groep op wandeling kan. Zo ben ik vorig jaar een keertje op weekend geweest bij manege Van Loon (Loon-Op-Zand) en dat was heel fijn, maar ik heb niet echt iemand die zo'n dingen met me wil doen en als introverte Belgische ga ik niet zo graag elke keer opnieuw het gesprek aan met vreemden, dus het lijkt me leuk om een vast maatje (of meer) te hebben om zo'n dingen samen te doen. :)

Ik heb zelf ook twee paarden, maar door omstandigheden leiden ze momenteel allebei een luxeleventje op de weide en zit rijden er voorlopig niet in.

Groetjes,
Sarah

PallaS.

Hoi hoi,

Ik heb het vroeger wel gedaan, en ik sta op dit moment op een wachtlijst bij een manege omdat ik het weer wil gaan oppakken. Het lijkt me best leuk om mee te gaan op een paardrijweekend, maar ik weet niet of ik genoeg in vorm ben op dit moment. Dus daar zit ik een klein beetje mee. Maar het idee vind ik leuk!

PallaS.

En vertel over je eigen paarden! :D

Sarah93-

@PallasSophia!

Ha ja, daar zeg je zoiets! Ik ben ook helemaal niet meer in form eigenlijk. :p Ik rijd bijna niet meer en ik heb wat last van mijn rug.
Maar toen in Loon-Op-Zand was ik ook al niet meer met regelmaat aan het rijden en daar vond ik het qua intensiteit nog meevallen. (Ze begonnen met een uurtje vrijdagavond, dan zaterdag een tocht van 4 uur met middagpauze en zondag kon je kiezen tussen een tocht van 2 uur of opnieuw 4 uur. Ik had die van 2 uur gekozen en dat was toen wel genoeg van het goede voor mijn billen.)

Ik weet natuurlijk niet hoe het zit met je rijervaring. Ze hadden daar echt heel brave pony's en paarden (ze fokken zelf kruisingen tussen fjorden, haflingers en gewoon makke rijpony's), maar ze gingen ook wel stukjes in (ren)galop, wat ik echt heerlijk vond. Je kan ook gewoon meegaan met een dagtocht zonder een heel weekend te gaan, maar als je van ver moet komen is een weekend natuurlijk wel meer de moeite. (Ik heb er geen idee van of Loon-Op-Zand een bekende plaatsnaam is voor de meeste Nederlanders, maar het is dus in de buurt van Tilburg en de Efteling - oh hee, we zouden er natuurlijk een combiweekend met de Efteling van kunnen maken! Ik heb al gezien dat er daar soms meetings georganiseerd worden. :) )

Ah ja, en mijn paardjes ...

- Libella is mijn 'gouden oudje', ze staat al 4,5 jaar gepensioneerd op de wei bij mijn ouders. Ik heb haar vijf jaar in halve stal gehad en wedstrijden gereden bij de Belgische LRV. Ze heeft geen stamboom, geboortedatum of speciale gangen ofzo, ze was gewoon een manegepaard met wat springervaring en net gevoelig genoeg om fijn dressuur mee te kunnen rijden en een parcoursje te springen. Ik had met haar altijd veel plezier en een veilig gevoel, ook al presteerden we niet bijzonder goed, dus ze heeft haar pensioenplekje dubbel en dik verdiend en ik word er altijd blij van haar te zien. :) Héél af en toe zadel ik haar nog eens op voor een mini-ritje, maar ze heeft intussen wel artrose (de reden dat ze met pensioen is). Eigenlijk vind ik het gewoon fijn om haar te knuffelen in de wei of vanop het hek op haar rug te klimmen en daar gewoon wat te zitten of rond te wandelen zonder zadel of bit. Ze heeft een hele zachte ronde rug. :)


- Met Mara heb ik jammer genoeg niet zo'n leuke geschiedenis. Ze is mijn probleemkindje, of zelfs 'the bane of my existence', al vind ik het zelf heel erg om zo over haar te moeten denken. Ik had haar gekocht toen Libella nog manegepaard was, maar niet meer meer op wedstrijd kon (kort daarna mocht ze op pensioen en had ik opeens 2 paarden). Mara heeft wel een stamboom, geboortedatum en mooie gangen, maar ook 'moeilijke' genen en heel wat medische kwaaltjes. Ik heb maar één jaar kunnen profiteren van haar mooie gangen op wedstrijd en ook eens even mogen voelen hoe het is om regelmatig prijzen te winnen, maar daarna ben ik gestopt met de wedstrijden wegens tijdsgebrek en een combinatie van te hoge verwachtingen (verplichte trainingen en klusjes) en te weinig steun van de ruiterclub (rijproblemen, laadproblemen). Kort daarna heb ik haar verhuisd van de wei bij mijn ouders naar een pensionstal omdat ik zelf ging verhuizen en niet meer 2 keer per dag naar daar kon komen, en ook omdat ik me nogal alleen voelde in het omgaan met al haar problemen. Ze was intussen al geopereerd geweest aan een sarcoïde en had een inspuiting gekregen tegen spat. En het rijden ging niet goed meer want ze schrok van alles, sprong opzij en gooide me er meermaals heftig af... Ik heb er nog over nagedacht haar te verkopen, maar ik vond dat moreel heel moeilijk omdat ik niet wist waar ze terecht zou komen als de spat zou terugkomen of als ze bij de volgende eigenaar ook 'gedragsproblemen' zou hebben.   Dus nu staat ze daar op die pensionstal, het rijden heb ik intussen opgegeven omdat ze steeds vaker en heftiger reageerde op triggers. Ze heeft al verschillende dierenartsen en osteopaten gezien, maar zonder veel resultaat. Nu heeft ze ook nog last van verkeerd bekapte hoeven, dus krijgt ze momenteel volledige weiderust. Misschien is dat wel de oorzaak van haar andere probleempjes en is er dus nog hoop dat het beter gaat gaan eens ze helemaal genezen is. Ik ga eerst verder gaan met grondwerk (was ik vorige zomer al mee begonnen) zodra ze terug wat meer mag doen, en misschien kan ik daarna het rijden nog eens proberen, maar om eerlijk te zijn heb ik er niet veel zin meer in. Misschien ga ik haar ook maar gewoon ineens op pensioen laten gaan. :p


PallaS.

Wat leuk! :D En wat zien ze er lief en mooi uit :) Btw, ik stuur je even een PM, dan kunnen we op die manier verder praten.