Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Dunya is aseksueel en op zoek naar een partner (artikel AD)

Gestart door Mannetje, februari 11, 2022, 08:12:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mannetje

Bron; https://www.ad.nl/gezond/dunya-is-aseksueel-en-op-zoek-naar-een-partner-er-zijn-mensen-die-mij-behandelen-als-circusattractie~a46322d9/

Dunya is aseksueel en op zoek naar een partner: 'Er zijn mensen die mij behandelen als circusattractie'

Je leest vaak verhalen over mensen die zelf ziek zijn, maar hoe ga je daar eigenlijk als partner, familielid of vriend(in) mee om? In deze rubriek geven experts praktische tips. Deze week gaan we niet in op hoe je omgaat met een ziekte, maar bespreken we hoe het is om een andere seksuele geaardheid te hebben. Dunya Vermaat (37) is aseksueel en deelt haar verhaal.

Aseksualiteit is geen ziekte, stoornis of aandoening, maar een geaardheid. Helaas zijn er nog steeds veel vooroordelen en misvattingen over. Ook kan het soms lastig zijn om als partner met aseksualiteit om te gaan. ,,Aseksualiteit is het niet ervaren en niet voelen van seksuele opwinding ten opzichte van een ander. Dit betekent dus niet dat aseksuele personen helemaal geen seksuele gevoelens kunnen ervaren," legt seksuoloog Nynke Nijman uit.

Je bent niet noodzakelijk aseksueel als je geen zin hebt in seks. Naast stress en vermoeidheid, zijn er allerlei andere lichamelijke en geestelijke oorzaken die invloed hebben op je libido. De meeste Nederlanders hebben niet meer dan drie keer per maand seks. Toch zijn de meeste mensen heel tevreden over hun seksleven. (Bron: Allesoverseks.be en Rutgers).


Er zijn verschillende vormen van aseksualiteit. ,,De één heeft bijvoorbeeld wel behoefte aan soloseks voor de fysieke ontlading, anderen hebben behoefte aan contact zoals knuffelen en sommigen hebben helemaal geen behoefte aan seks."
Vermaat: ,,Ik heb geen behoefte aan seks met een ander, maar ben wel op zoek naar iemand om een relatie mee op te bouwen. Soms krijg ik veel begrip voor mijn situatie, anderen laten het afweten en er zijn mensen die mij behandelen als een circusattractie."

'We denken altijd maar dat iedereen seks leuk vindt'
,,We denken altijd maar dat iedereen seks heeft en dat iedereen seks leuk vindt. Dat is een norm die we onszelf hebben opgelegd." Volgens Nijman hoort aseksualiteit daar ook bij: ,,Het wordt tijd dat we daar verandering in brengen."

Het delen van persoonlijke dingen over jezelf is altijd lastig, helemaal als je net met een nieuw iemand bent gaan daten. ,,Je moet je er comfortabel bij voelen om met iemand te delen dat je aseksueel bent. Als partner is het dan vooral belangrijk om vragen te stellen in plaats van te oordelen."

Verder zegt Nijman dat het belangrijk is het niet als een persoonlijke afwijzing te zien als je aseksuele partner geen seks met je wil hebben. ,,Het is goed om te beseffen dat het niet aan jou ligt."

Opmerkingen die je niet moet maken
Vermaat kreeg vanuit haar omgeving opmerkingen als: 'wacht maar, je bent de ware nog niet tegengekomen' en 'als wij seks hebben praat je wel anders'. Die opmerkingen moet je juist niet maken. ,,Zeg niet: ik wil seks hoe gaan we dat oplossen? Maar vraag naar de behoeftes van een ander. Zo voorkom je dat je elkaars grenzen overschrijdt. Als je samen vastloopt kun je de hulp inschakelen van een professional", aldus Nijman.

Accepteren is belangrijk
,,Het begint met accepteren dat seks niet per se onderdeel hoeft te zijn van een goede relatie. Je kunt lust en liefde van elkaar loskoppelen, bijvoorbeeld door te knuffelen of door het uitspreken van je gevoelens voor elkaar. Aseksualiteit kun je niet oplossen of veranderen, wel kun je het bespreekbaar maken."

Wat vindt Vermaat van het advies? ,,Ik houd heel erg van knuffelen en het is niet zo dat ik de ander afwijs omdat ik geen zin heb in seks. Ik erken juist mijn eigen gevoelens en grenzen. Echte intimiteit en verbinding op zielsniveau is voor mij meer dan alleen het lichamelijke en het fysieke."


Koffie

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Citaat van: Mannetje op februari 11, 2022, 08:12:15 PM
Echte intimiteit en verbinding op zielsniveau is voor mij meer dan alleen het lichamelijke en het fysieke.

Juist, dat is het!!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Ja, dat vond ik ook heel herkenbaar. Ik heb daar in relaties ook last van gehad, omdat ik specifiek op dat ziels-gebied connectie zocht. Maar niet-aseksuele mensen ervaren juist ook dat in erotisch en sekscontact. Voor hen is dat verdiepend. En daar voelde ik het juist helemaal niet. Daar loopt de energie helemaal vast. Nu begrijp ik dat: 'seks' = niet-ik. Dus ik moest dan iets doen, wat ik niet ben, het klopt niet, dus dan werkt het niet. In tegendeel zelfs.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Leuk artikel, bedankt voor het delen :cake: :cake: :cake: :cake:
(Ook leuk je weer eens langs te zien komen Mannetje :klap: )

Er staan zeker veel herkenbare dingen in, en toch ook wel wat dingen waar ik vraagtekens bij heb:
Citaat van: ArtikelAseksualiteit is het niet ervaren en niet voelen van seksuele opwinding ten opzichte van een ander.
Voor mij is opwinding toch echt iets heel anders dan seksuele aantrekking. Aantrekking ligt opwinding vlak voor de daadwerkelijke seks en is de aantrekking een flink aantal stappen daarvoor.

CiteerWe denken altijd maar dat iedereen seks heeft en dat iedereen seks leuk vindt.
Ik herken hetgeen ze willen zeggen, maar het impliceert dat iemand die aseksueel is per definitie net leuk vindt, en dat is naar mijn mening niet correct.

Al met al, nog steeds een leuk artikel :cheerleader:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

lwgph

#5
Ik kwam toevallig deze video van de Telegraaf tegen, waar Dunya ook geïnterviewd wordt. https://www.youtube.com/watch?v=Z3QztTaOgLw

Niet geheel verrassend, maar de reacties onder de video zijn ietwat een puinhoop.

Koffie

Ik moet de video nog steeds bekijken, ik kom daar vaak niet toe. De reacties heb ik maar eens bekeken n.a.v. jouw opmerking lwgp. Inderdaad veel tenenkrommend. Ik vind het niet erg dat mensen iets niet begrijpen, of iets niet zien zitten, maar dat pestende en kleinerende, dat is echt naar. Leef je uit, trap maar rond. Dat is echt net zoiets als homohaat, ik weet alleen niet hoe dat heet bij aseksuelen. Het is ook een van de redenen dat ik pertinent niet met mijn gezicht op een of ander filmpje verschijn, of met foto en naam bij een artikel. Ik heb bewondering voor degenen die dat wel doen.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Reacties onder artikelen/video's/whatever zijn altijd zo, en niet alleen als het om aseksualiteit gaat. Je kan ze het best negeren want ze geven je alleen maar een slecht gevoel en zijn niet representatief voor hoe er in het algemeen over gedacht wordt.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Aan de ene kant is dat waar natuurlijk. Het is niet te verwachten dat dat de algemene opinie is, reageerders komen vaak toch uit een bepaalde hoek. Op de een of andere manier meldt juist de negatieve hoek zich graag en dus vaak.

Aan de andere kant denk ik dan: degenen die een goede vriend van mijn dochter kapot hebben getrapt omdat hij homo is, zijn ook niet 'representatief'. Maar het gebeurt wel. Nu vind ik dat uiteraard van een andere orde dan die nare schrijfsels op media, maar ook die maken dat ik me er minder veilig door ga voelen.
Dat wil ook niet zeggen dat je je het allemaal vreselijk aan moet trekken, maar geheel links laten liggen, kan en wil ik het ook niet. Het is wel een teken aan de wand dat deze reacties geschreven worden.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Ik heb inmiddels een aantal keren op TV gezien dat schrijvers van dat soort reacties opgezocht werden om er gewoon eens mee te praten. Dat blijken meestal gewoon heel normale mensen te zijn. De drempel om (extreem) te reageren is van achter een toetsenbord blijkbaar zo laag dat zelfs heel normale mensen rare dingen gaan typen. In de basis begint het met dat ze ergens een mening over hebben, de manier waarop die geuit wordt is bizar. Daarom noem ik het niet representatief: Mensen typen dingen die ze niet zouden zeggen, en al helemaal niet als je voor ze staat.

Natuurlijk is het wat anders als je om je geaardheid kapot getrapt wordt, ik mag hopen dat daar aangifte van gedaan is en dat de daders gevonden worden.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceOfCups

Citaat van: AceVentura op juni 03, 2022, 07:23:26 PM
Reacties onder artikelen/video's/whatever zijn altijd zo, en niet alleen als het om aseksualiteit gaat. Je kan ze het best negeren want ze geven je alleen maar een slecht gevoel en zijn niet representatief voor hoe er in het algemeen over gedacht wordt.
Dat hoop ik dan altijd maar, dat dat zo is
Ecce homo