Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Aseksualiteit; stereotype handicap/chronische ziekte?

Gestart door Rhodé, februari 18, 2022, 05:16:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rhodé

Hoi allemaal,

Ik vraag me af of er andere mensen tegen het vooroordeel aanlopen dat gehandicapte mensen automatisch aseksueel zijn?
Laat me het even uitleggen... Ik ben zelf chronisch ziek en daardoor ook gehandicapt. Een ding waar mensen dat aan kunnen zien, is dat ik vaak een rolstoel gebruik. Onder niet-gehandicapte / chronisch zieke mensen heerst toch een beetje het idee dat gehandicapten eigenlijk geen seksuele wezens zijn. Ze kunnen zich niet voorstellen dat je seks zou willen hebben als gehandicapte en soms ook niet dat iemand seks met jou zou willen hebben.
Natuurlijk is dit helemaal niet het geval en kunnen gehandicapte mensen net zoals iedereen hetero of lhbti+ zijn en staat hun handicap los van hun geaardheid.
Ik ben wel eens bang dat ik als gehandicapte en iemand die aseksueel is juist het stereotype misschien wat bevestig. Er zijn al zoveel vooroordelen en er is ongelofelijk veel (bij gebrek aan een Nederlands woord) ableism in de wereld en dat wil ik niet erger maken.
Inmiddels heb ik er wel vrede mee. Zoals ik al eerder zei: alle geaardheden komen voor bij alle handicaps, dus er zijn gehandicapten die aseksueel zijn. En als mensen mijn aseksualiteit als bevestiging zien voor hun vooroordeel, is dat hun probleem.
Toch vraag ik me af of anderen hier ook tegen aan lopen of juist helemaal niet? Hoe reageer je erop als je in een situatie komt waar mensen je aseksualiteit koppelen aan je handicap?

Als je misschien niet gehandicapt of chronische ziek bent, maar wel vanwege een ander stereotype van jou verwacht wordt dat je aseksueel bent, ben ik ook erg benieuwd naar je ervaring(en)!

AceVentura

Interessante vraag Rhode,  :cake: :cake: :cake:

Zelf heb ik geen handicap dus ik kan geen ervaring met je delen. Wat ik je wel mee moet geven is dat je je vooral geen zorgen moet maken rondom vooroordelen en stereotypes bevestigen. Als de situatie bij jou zo is heb je al genoeg hooi op je vork.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

AceOfCups

#2
M.b.t. een andere 'stereotiepe' (autisme in dit geval) vond ik dat Speaker dat erg mooi omschreef in dit topic (hoop dat dit lukt, een link bijvoegen) link
Ecce homo

AceOfCups

Ecce homo

Fricai

Ik heb het opgelost. ;) Er staat een icoontje voor, wanneer je een bericht aan het typen bent. Linksonder, recht onder de I voor italics. Daarmee kun je twee kanten op, ofwel je zet je link tussen de twee 'tags' (twee woorden die tussen vierkante haakjes staan), dan krijg je dit:

https://du.asexuality.org/forum/index.php?topic=7150.msg176261#msg176261

Ofwel je zet je link binnen de haken, namelijk als url={je link}, dan kun je binnen de haken typen wat je wil, bijvoorbeeld 'link', of 'hier', etc. ;) Dan krijg je dit:

Link

Als je berichten citeert (bijvoorbeeld dit bericht) dan kun je ook spieken hoe de tags gebruikt worden. ;)

AceOfCups

Ha, wat goed! Een computer no no hier. Is dat stereotiep, of astereotypisch ace? ;)

Zelf ben ik een vrij serieus iemand en ook nog spiritueel, en ben wel tegen het vooroordeel aangelopen dat ik me om die reden 'daar zeker te verheven voor voelde'. Alsof spirituele mensen zich standaard niet met seks bezig houden. Leer mij de spirituele mensen kennen! Nou ja.... Het mag er van mij allemaal zijn en ik voel me niks verheven boven wie dan ook, enkel en alleen omdat ik geen seks wil.
Maar ik voel dit soms wel als een verantwoordelijkheid naar de ace community, wanneer het er zo eens over gaat, dat ik me bijna wil verantwoorden dat ze echt niet allemaal zijn zoals ik :schater:
Ecce homo

Koffie

Oh ja, dat vooroordeel ben ik ook eens tegengekomen. Ik zou te 'verheven' zijn voor seks. Lastig is dat, je ziet het niet altijd aankomen, ik was perplex, dit heeft er helemaal niets mee te maken. Seks is prima, alleen: ik kan en wil en hoef er niets mee. Ik sta er niet boven, ik sta er niet onder. Eigenlijk zou ik zeggen: ik sta ernaast. Ik moedig iedereen aan datgene te doen, wat passend is, in zijn/haar/diens leven. Ik sta nergens boven, ik ben gewoon een mens, met al mijn  fantastische dingen waarvoor je me recht met een kanon de hemel in zou schieten. En al mijn stommigheden, die me misschien nauwelijks te vergeven zijn. En ja, ik ben A.

Daarnaast: spirituele mensen ervaren seks vaak als iets spiritueels. Maar ja, ik ben hartstikke A. ;) Dus ik heb geen idee.
En dubbel A, want: Autistisch. ;)

Om op de vraag terug te komen: heb je als gehandicapte meegemaakt dat mensen denken dat je daarom 'dus' wel aseksueel zult zijn: Ja.
In elk geval heb ik een aantal keer meegemaakt dat mijn aseksualiteit in verband werd gebracht met mijn autisme. Of autisme een handicap is, daar is discussie over, maar ik noem het voor het gemak maar even zo. Ik ervaar het vaak wel zo en ook mijn zoon en mijn ex, struikelen er hard over. De wereld is in elk geval niet laagdrempelig genoeg voor ons, en dat is herkenbaar voor bv. rolstoelgebruikers. 
Dat ik daarom dus wel geen seks zou willen en de seksuele gedragingen niet zou begrijpen, is me een aantal keren geprobeerd wijs te maken. Ik wist niet of ik het moest geloven, ik heb er best over moeten denken.

Maar de meeste autisten zijn niet aseksueel. Al is er een overlap en komen 'andere geaardheden dan heteroseksueel' kennelijk vaker voor bij autisten en adhd'ers. Maar nog altijd: de meesten daarvan, zijn hetero-seksueel.

En ik begrijp vaak wel de seksuele gedragingen en gebaren, maar ik voel me er niet happy bij en als het even kan, negeer ik ze. Ik doe alsof mijn neus bloedt. Wat dan weer een of ander stereotype bevestigt... veeeeel te autistisch om dat te begrijpen, natuurlijk. Maar het rechtstreeks uitleggen voelt veel te bot. En te kwetsbaar.

Maar nee, ik geloof niet dat ik me verantwoordelijk voel. Mensen hebben altijd hun gedachten. Als iemand er iets van zou zeggen denk ik dat ik zou zeggen: Nee, de meeste autisten zijn niet aseksueel, maar ik wel.
Nee, ik ben niet te spiritueel voor seks. Nee, ik wil geen non worden.
Het komt heel weinig meer voor gelukkig, dat me dergelijke in mijn ogen vreemde, vragen worden gesteld.

Best een gedoe, soms. Laveren tussen al die stereotyperingen door.

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie