Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Gezocht: Plattegrond en advies voor nieuwe vriendschappen(?)

Gestart door PallaS., maart 31, 2022, 09:39:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PallaS.

Ik zit met een probleem, en stiekem hoop ik een stukje waardevol advies kan vinden. Het is als volgt:

In een tijdelijke projectteam waar ik recent begonnen ben, zit toevallig iemand met wie ik best gezellig overweg kan. We delen een aantal interesses, hebben enkele soortgelijke ervaringen opgedaan en zijn ongeveer dezelfde leeftijd. Aangezien we samenwerken voor dit project en het bovendien klikt, hebben we afgelopen redelijk intensief contact gehad over zowel professionele zaken als persoonlijke interesses. 

Het ding is nu: ik denk dat hij gisteren een poging waagde om te flirten. Ik weet het niet zeker, want ik ben hopeloos met dit soort dingen. Echter, ik heb door de jaren heen ook geleerd dat ik dit soort vermoedens beter niet kan negeren, omdat die vaker wel kloppen dan niet. Bovendien zou het passen in een groter plaatje.
Maar dat gezegd hebbende, ik weet het écht niet zeker. Wat ik wel zeker weet, is dat de mogelijkheid dát het zo is, redelijk wat stress oproept. Immer, ik ervaar tot nu toe niets anders dan vriendschappelijke gevoelens jegens hem, en daarnaast wil ik nu geen relatie. En dan is er nog het feit dat we  nog een week of drie moeten samenwerken.

Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Want:
1) Ik kan er helemaal naast zitten.
2) Ik kan gelijk hebben, maar wat dan? Ik vind hem aardig en zou prima vrienden willen worden, maar kan dat dan überhaupt?
3) Hij weet niet dat ik ace ben, en mogelijk aro. Ik draag weliswaar de zwarte ring en armbandjes met onze kleuren, maar de meeste mensen zijn daar niet bekend mee. Moet ik dat aan hem vertellen, om eerlijk naar hem toe te zijn?
4) Ik heb geen idee hoe hij daar op zou kunnen reageren, want ik ken hem pas net. Dus wat als hij negatief reageert?
5) Een deel van mij vraagt af: wat als ik erop inga? Maar ik weet heel goed dat ik dat dan alleen voor hem zou doen en niet voor mezelf. Een relatie kan niet functioneren op basis van oneerlijkheid.

Dus mijn vraag is: heeft iemand wellicht advies voor me? Want ik heb grote moeite om mijn weg te vinden in dit doolhof. :(

Rhodé

Ik denk dat je het beste open kaart zou kunnen spelen. Hem zeggen dat je dacht dat hij flirtte, maar dat je nu niet aan een relatie wil beginnen. Mocht je het verkeerd hebben en hij flirtte niet, dan is dat kleine moment misschien even ongemakkelijk, maar dan weten jullie wel beiden waar je staat en kunnen jullie verder. Dit zorgt waarschijnlijk voor de meeste duidelijkheid en voorkomt verwarring in de toekomst. Zo kun je "goed" beginnen aan een vriendschap waar je weet wat je van elkaar kan verwachten.

Als je dat te direct vindt, kan je natuurlijk ook laten vallen op een moment waar het bij het gespreksonderwerp past dat je niet aan een relatie toe bent of dat je denkt dat jullie een goede vriendschappelijke klik hebben.

Als je via je aseksualiteit wilt laten weten niet op die manier in hem geïnteresseerd te zijn, kan je bijvoorbeeld recent LHBTI+ nieuws ter sprake brengen. Hem vragen wat hij vindt van de "don't say gay" bill in Florida of hoe de tweede kamer bezig is met een wet tegen homogenezing. Als hij hier positief op reageert kan je hem vertellen waarom jou dit persoonlijk aan gaat en hem vertellen dat je aseksueel bent.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

AceVentura

Leuk dat je een project begonnen bent :klap:, ik ben nu best wel nieuwsgierig naar het project maar daar gaat je vraag natuurlijk niet over ;D

Citeer1) Ik kan er helemaal naast zitten.
De enige manier om zekerheid te krijgen is om hem te vragen. Nou kan heel direct vragen naar eventuele flirts natuurlijk wat oncomfortabel zijn, maar als jullie een goede band hebben zou je het gesprek eens richting relaties kunnen brengen. Toen ik dit gelezen had en puntje 3 nog niet gezien had dacht ik: Misschien kan je over aseksualiteit vertellen ;)

Citeer2) Ik kan gelijk hebben, maar wat dan? Ik vind hem aardig en zou prima vrienden willen worden, maar kan dat dan überhaupt?
Als ik je verhaal zo lees gaan jullie al een beetje richting de friend-zone ;), maar ook daar: Bespreek het. Als je wel vriendschap wil en geen relatie en hij wil wel die kant op is dat een grens die je kan aangeven. Jouw wensen zijn net zo belangrijk als die van hem.

Citeer3) Hij weet niet dat ik ace ben, en mogelijk aro. Ik draag weliswaar de zwarte ring en armbandjes met onze kleuren, maar de meeste mensen zijn daar niet bekend mee. Moet ik dat aan hem vertellen, om eerlijk naar hem toe te zijn?
Het kan altijd, en doe het ook alleen als jij jezelf daar comfortabel bij voelt. Het hoeft misschien niet eens naar aanleiding van zijn mogelijke geflirt, maar ook omdat je zoiets misschien met iemand wil delen waar je goed contact mee hebt.

Citeer4) Ik heb geen idee hoe hij daar op zou kunnen reageren, want ik ken hem pas net. Dus wat als hij negatief reageert?
Dat kan natuurlijk heel vervelend zijn, vooral voor jullie op persoonlijk vlak. Het klinkt alsof je iemand tegen bent gekomen met wie het leuk gaat en dan zou dat zonde zijn. Hoe hij ook reageert, het geeft wel duidelijkheid. Duidelijkheid over jou naar hem toe, en zijn reactie geeft duidelijkheid van hem naar jou toe.
Je zou in ieder geval mogen verwachten dat hij wel professioneel genoeg is om in ieder geval het project gezamenlijk verder in te gaan en op een nette manier af te ronden.

Citeer5) Een deel van mij vraagt af: wat als ik erop inga? Maar ik weet heel goed dat ik dat dan alleen voor hem zou doen en niet voor mezelf. Een relatie kan niet functioneren op basis van oneerlijkheid.
Dan moet je het niet doen. Een relatie doe je uiteraard ook voor een ander en je bent daar zelf ook een heel belangrijke factor in. Als je nu al zegt dat je het alleen voor hem doet is dat geen goede basis lijkt me.
Aan de andere kant, als je met het idee loopt dat je het wel eens wil ervaren dan kan dat natuurlijk, maar wees dan ook daar open over naar hem zodat je eerlijk bent over je intenties naar hem toe.
Tip die ik wel wil geven: Als jij/jullie er voor kiezen samen iets te proberen wacht dan tot na de afloop van het project, dat lijkt me de beste manier om privé en zakelijk niet te veel door elkaar te laten lopen. Een paar weken samenwerken is dan ook meteen een mooie manier om elkaar al wat beter te leren kennen.

Succes en hopelijk ook plezier!
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Ik zou niet direct zijn en vragen of hij flirtte. Ik zou gewoon voorstellen samen iets leuks ter gaan doen en dan rustig het contact op te bouwen.

Iemand die flirt is ook best kwetsbaar en je weet niet of iemand dichtklapt als je dat direct benoemt.
Of er is geen sprake van flirten en wie weet raakt daardoor dan het contact uit balans.
Maar misschien past dat directe juist helemaal bij jouw karakter, doe het dan wel.

Helaas, zijn voor dit soort zaken geen plattegronden te schrijven. Zou zo gemakkelijk zijn, zo'n schema. Deed persoon dit? Volg pijl naar rechts. Zo niet, volg pijl naar beneden en volg de volgende aanwijzing op.
Helaas, dus. Of ook niet, denk ik, dat zou het menselijke uit een contact halen en ik ben wel autist, maar dat zou mij niet liggen.

Vervelend vaag antwoord dus.....

En als je gewoon rustig een contact opbouwt, kun jij misschien ook bij jezelf navoelen wat je nu eigenlijk echt wilt. Wel of geen relatiegedoe. Dat doe je toch best alleen als dat voor jou voelt als iets dat past.

Nog een gedachte die in mij opkomt: ook op dit gebied nieuw en onbekend vaarwater voor je, geloof ik. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Beukennootje

Ik vrees dat ik ook de antwoorden niet paraat heb, want inderdaad zoals hiervoor al is gezegd: dé plattegrond bestaat niet. Ik kan me jouw situatie wel heel goed voorstellen, want ik zou ook geen flauw idee hebben wat ik met zo'n situatie aan zou moeten als het mij zou overkomen :schater: Om nog een (semi) nieuwe optie op tafel te gooien: je kan ook afwachten wat er nu gaat gebeuren. Misschien flirt hij wel nog een keer of gaat het binnenkort toevallig over relaties en heb je dan een goed aanknopingspunt om over te brengen dat je niets ziet in een relatie.

Misschien moet je niet te veel naar mijn advies luisteren, want ik was stomverbaasd toen een van m'n vrienden opbiechtte verliefd op me te zijn en ik had geen flauw idee dat dit hem al een tijdje bezighield

AceOfCups

Dit soort situaties vind ik ook vaak erg complex hoor, PallasSophia. 

Ik vind het maar moeilijk doen, dat vage geflirt. Aangezien ik er toch niet echt iets mee kan (áls ik het al herken) probeer ik vaak verder te gaan op het spoor waarvan ik dacht me te bevinden met die ander. Wanneer die dan na verloop van tijd dan ineens een stuk minder enthousiast is over de wordende vriendschap weet ik pas hoe laat het blijkbaar weer was, en het voelt dan zo teleurgesteld dat vriendschap blijkbaar(?) niet de moeite waard is en iets relatie-achtigs wel.

Maar de signalen zijn ook wel eens zó duidelijk geweest -zelfs voor mij ;) - dat ik het nodig vond om mijn vermoedens uit te spreken. Dat haalde voor mij veel ongemak weg, en helaas bij die ander een deel van zijn enthousiasme m.b.t. ons contact. Jammer natuurlijk, maar zolang ik bleef vermoeden dat die ander eigenlijk iets anders zocht, voelde dat ook niet oprecht. Dan maar liever zo, op een lager pitje, maar wel oprecht 'gewoon' bevriend :)
Ik had toen woorden gebruikt als dat ik twijfelde of hij andere verwachtingen had van ons contact dan ik, dat ik juist omdat het voor mij zo waardevol was het vervelend zou vinden wanneer ik onbedoeld andere verwachtingen had gewekt, dat ik vooral erg graag bevriend wilde zijn, als hij daar voor open stond.

Misschien móet je wel niks doen, buiten op een zo prettig mogelijke manier blijven samenwerken aan dit project?
Maar dat is de Ace of Cups methode; niet zozeer een plattegrond maar meer een 'sluipwegwijzer'   :schater:  Zolang ik er nog erg als een vrouw uitzie denk ik dat ik de contacten met 'cishet mannen' maar beter een beetje uit de weg ga :)
Ecce homo

PallaS.

#6
Dank jullie allemaal voor het advies. Dat geeft me een beetje vertrouwen en een beetje rust.

Als het goed is, spreek ik hem morgen weer live. Ik heb nog geen idee wat ik ga doen, maar alle input helpt om mijn gedachten te ordenen. Het zal hoe dan ook even zien zijn wat er gaat gebeuren. Wie weet was het allemaal een storm in een glas water, en blijkt die paniek helemaal voor niets geweest te zijn, haha. Dat zal vanzelf wel blijken.

Citaat van: Ace of Cups op april 01, 2022, 02:15:14 AMZolang ik er nog erg als een vrouw uitzie denk ik dat ik de contacten met 'cishet mannen' maar beter een beetje uit de weg ga :)
Yup, die methode volg ik ook al jaren. Maar afgelopen weekend overviel me gewoon een beetje. Van een leuk gesprek tijdens de projectlunch naar toevallig in hetzelfde team ingedeeld worden, en dan naar opeens samen het voortouw nemen in het team, en dan daarover napraten en strategieën uitdenken en over hobby's kletsen, terwijl je samen richting het station reist en vlugge maaltijd scoort onderweg... Het ging best wel snel. En het helpt niet dat ik best enthousiast kan zijn wanneer ik een gezellig gesprek heb met iemand met wie het klikt, en ik vergeet nog wel eens hoe dát geïnterpreteerd kan worden. Dus ik maak me wat dat betreft behoorlijk wat zorgen over wat voor onbedoelde signalen ik zelf heb afgegeven. En laat ik nu net een kampioen in piekeren zijn. :(

Iets anders waar ik afgelopen dagen ook behoorlijk heb over gepiekerd, is het feit dat ik afgelopen weekend wel degelijk de kans had om iets over aseksualiteit te zeggen. Ik was namelijk diezelfde dag eigenlijk van plan om naar een queer bijeenkomst te gaan (wat uiteindelijke niet gebeurde, omdat ik te laat klaar was op die projectdag). Echter, toen hij vroeg wat ik verder die avond ging doen, heb ik een heel vaag antwoord gegeven over een borrel met kennissen. En over de ontmoeting morgen in Utrecht heb ik ook niets gezegd, behalve dat ik 's middags met vrienden op pad ben. Natuurlijk, ik weet dat ik niet verplicht ben om aan iedere vreemde te vertellen dat ik ace ben. Maar het geeft een vieze, oneerlijke nasmaak, zowel naar hem toe als naar mezelf. Het voelt als zelfverloochening en als bedrog. En dat kwam dus nog even bovenop de paniek. Afgelopen dagen waren héél fijn, maar niet heus. -.-

Maar geen zorgen, het gaat alweer een stukje beter. :) Ik ben vooral blij dat ik mijn hart kan luchten op dit forum, dus dank jullie wel.


AceVentura

Mooi dat je ook een stukje zelfreflectie doet :klap:. Hoewel het nooit kwaad kan om te kijken of je zelf aanleiding hebt gegeven moet je natuurlijk ook gewoon jezelf kunnen zijn, en voor zover ik je ken past dit ook gewoon bij je, het is gewoon hoe je bent: Lekker enthousiast :)

QaZ of de meeting vandaag had inderdaad een mooie aanleiding geweest om over aseksualiteit te vertellen, aan de andere kant ben je inderdaad tot niets verplicht. Doe het op een moment dat het voor jou goed voelt zodat je er op een authentieke manier over kan praten. Er komen vast nog meer QaZ's en andere meetings die je voor dat doel kan gebruiken.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Mo

Misschien vraagt hij je wel naar je uitje met vrienden en kun je dan iets antwoorden in de trant van "het was een meeting van gelijk gestemden. Het was fijn om met mensen te praten die net als ik geen antennes hebben m.b.t. flirten enzo."
Afhankelijk van zijn reactie en jouw eigen grenzen, kun je dan dieper op het thema ingaan.

Ik heb zelf weleens het gesprek zo gedraaid dat ik kon zeggen "ik ben zó slecht in het herkennen van flirten. Volgens mij moet iemand mij letterlijk zeggen dat ze flirten anders denk ik dat ze gewoon super enthousiast zijn, net als ik..." of iets in die richting.
Het geeft jullie beiden de kans om een pijnlijke situatie te voorkomen en een mogelijke oprechte vriendschap te beschadigen voordat het goed en wel begonnen is.

Heel veel succes in ieder geval! En blijf vooral jezelf & lekker spontaan en enthousiast!
Groetjes,
Mo
🤘🏻

AceOfCups

Citaat van: PallasSophia op april 01, 2022, 10:55:27 PM
En het helpt niet dat ik best enthousiast kan zijn wanneer ik een gezellig gesprek heb met iemand met wie het klikt, en ik vergeet nog wel eens hoe dát geïnterpreteerd kan worden. Dus ik maak me wat dat betreft behoorlijk wat zorgen over wat voor onbedoelde signalen ik zelf heb afgegeven.
Precies dat! Gelukkig heb ik niet het probleem van vele anderen hier; die graag een relatie zouden willen, maar dat ace zijn daarbij in de weg staat. Maar mij staat het op deze manier ook echt wel in de weg bij het aangaan van nieuwe vriendschappen. Mijn natuurlijke manier van benaderen is net iets te vaak verkeerd begrepen waardoor mijn presentatie nu op en neer pendelt tussen 'te open' en 'een poging tot normaal' wat dan weer onnatuurlijk voelt (waarschijnlijk ook voor de ander). Als kind is vond ik dat toch allemaal wel veel gemakkelijker
Ecce homo

PallaS.

Dank jullie allemaal voor de tips en de steun, en bij deze een update:

Ik heb hem vandaag ontmoet, en het is goed gegaan. Ik was heel gespannen, waardoor ik voornamelijk in eerste instantie naar mijn glas aan het staren was en bezig was om niet per ongeluk dat glas te laten vallen door mijn trillende handen. Maar toen vroeg hij naar hoe ik de vrienden die ik vandaag ontmoet had, kende. Dat was een goede opening. Toen heb ik mijn moed bij elkaar geschraapt en verteld over AVEN. Het ging een beetje met horten en stoten, maar het kwam eruit. Wat volgde was een verrassend open en veilig gesprek over seksualiteit en seksuele oriëntatie. Ik ben zelf nog een beetje ondersteboven van hoe goed het ging. Wat het helemaal gemakkelijk maakte, was dat hij het filmpje van Jaiden Animations gezien had. Scheelde een hele hoop uitleg, haha.

Uiteindelijk voelde ik me op mijn gemak genoeg om te vragen naar de potentiële flirts. Het bleek dat hij het niet zo bedoeld had - niet bewust in ieder geval. Bovendien gaf hij aan dat hij mijn gedrag niet als romantisch of als seksueel geïnteresseerd had geïnterpreteerd - een enorme opluchting. Kortom, hij wilde gewoon contact hebben omdat hij een leuk gesprek had gehad, en om niets anders.

Wat ik zelf heb geleerd van deze gehele episode?
- Die openheid heeft bevrijdend gewerkt. Het is een succeservaring die ik ga onthouden, en waarvoor ik heel dankbaar ben.
- Ik hoef niet bang te zijn dat mijn gedrag aanstoot geeft. Dat ligt dan echt aan iemand anders, en niet aan mij.
- Ik heb gerealiseerd dat ik met bepaald oud zeer en bepaalde angsten worstel - vandaar de paniek. Het is tijd om die draak in de ogen te kijken. #It'sTherapyTime

En misschien heb ik er inderdaad een nieuwe vriendshap bij :)

Simonee

Hee Sophie,

Ik lees je berichtje terug en zie dat je je hier echt heel duidelijk uitspreekt: je wilt geen relatie. En je wilt daar eerlijk over zijn.
Ik dacht vandaag te horen dat je ook aan je eigen behoeften twijfelde, maar als ik je berichtje hier zo teruglees dan weet je best wat je wilt! En mag je daar eerlijk over zijn, ook bij een vermoeden van liefde.

Verder sluit ik me bij onderstaande reacties aan:
- evt. je gevoel bespreken en aangeven / open kaart spelen
- niet een relatie doen voor hem, alleen doen als JIJ daar blij van wordt, dus luisteren naar je eigen behoeften
- grens aangeven
- je mag jezelf zijn en hoeft je niet schuldig te voelen voor mogelijk afgegeven signalen - je bent gewoon van jezelf vrolijk en optimistisch enthousiast geinteresseerd etc en je hoeft dat niet in te houden uit angst voor een verwachting bij hem natuurlijk! En als die gegroeid is die verwachting, dan kan je die bij hem ook weer bijstellen. Maar je mag echt jezelf zijn!!
- je had inderdaad kunnen delen dat je naar Queer aan Zee zou gaan afgelopen weekend, maar ook dat ben je niet verplicht. Zo goed ken je je projectmaatje ook nog niet, het ging heel snel, je hoeft niet gelijk het achterste van je tong te laten zien. Dus dat je het 'borrel met kennissen' hebt genoemd.
etc.

Hoop dat het allemaal goed is gegaan! Voor de volgende keer: probeer ook afleiding te zoeken van je gedachten en los te laten. het komt wel goed! Iedereen geeft andere adviezen, maar het advies ligt ook in jezelf, alleen jij weet jouw behoeften en grenzen  :) En vaak komt de ramp die je vreest niet uit! En helpt het leven in het nu.

Liefs  :smile-hart:

Simonee

Citaat van: PallasSophia op april 02, 2022, 11:19:05 PM
Dank jullie allemaal voor de tips en de steun, en bij deze een update:

Ik heb hem vandaag ontmoet, en het is goed gegaan. Ik was heel gespannen, waardoor ik voornamelijk in eerste instantie naar mijn glas aan het staren was en bezig was om niet per ongeluk dat glas te laten vallen door mijn trillende handen. Maar toen vroeg hij naar hoe ik de vrienden die ik vandaag ontmoet had, kende. Dat was een goede opening. Toen heb ik mijn moed bij elkaar geschraapt en verteld over AVEN. Het ging een beetje met horten en stoten, maar het kwam eruit. Wat volgde was een verrassend open en veilig gesprek over seksualiteit en seksuele oriëntatie. Ik ben zelf nog een beetje ondersteboven van hoe goed het ging. Wat het helemaal gemakkelijk maakte, was dat hij het filmpje van Jaiden Animations gezien had. Scheelde een hele hoop uitleg, haha.

Uiteindelijk voelde ik me op mijn gemak genoeg om te vragen naar de potentiële flirts. Het bleek dat hij het niet zo bedoeld had - niet bewust in ieder geval. Bovendien gaf hij aan dat hij mijn gedrag niet als romantisch of als seksueel geïnteresseerd had geïnterpreteerd - een enorme opluchting. Kortom, hij wilde gewoon contact hebben omdat hij een leuk gesprek had gehad, en om niets anders.

Wat ik zelf heb geleerd van deze gehele episode?
- Die openheid heeft bevrijdend gewerkt. Het is een succeservaring die ik ga onthouden, en waarvoor ik heel dankbaar ben.
- Ik hoef niet bang te zijn dat mijn gedrag aanstoot geeft. Dat ligt dan echt aan iemand anders, en niet aan mij.
- Ik heb gerealiseerd dat ik met bepaald oud zeer en bepaalde angsten worstel - vandaar de paniek. Het is tijd om die draak in de ogen te kijken. #It'sTherapyTime

En misschien heb ik er inderdaad een nieuwe vriendshap bij :)

Haha mijn reactie was NET te laat zie ik, maar was super fijn om te lezen Sophie!!!  ;D  Heel blij voor je en wat heb je het goed en dapper en moedig gedaan vandaag! En helemaal goed dat het ook nog eens goed uitpakte  ;D Heel trots op je en dat mag je ook op jezelf zijn!! Nu lekker slapen en niet meer piekeren!! En je kan hier weer van leren: heeeel vaak komt de gevreesde ramp niet uit. En is piekeren voor niks. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar hopelijk kan je deze ervaring ook weer meenemen  ;)

Liefs en slaap lekker !!  :)

memories

Heel fijn dat het gesprek goed ging, Sophie! 👏 Heel goed dat je het hebt durven zeggen en wat fijn dat hij de video van Jaiden al gezien had, dat scheelt een hoop!

Koffie

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie