Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Gay en Gelukkig Podcast Harm Edens - Episode Aseksualiteit en beetje Aromantisch

Gestart door BjarneS, april 14, 2022, 12:17:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BjarneS

Ik probeer soms op dit forum te kijken naar de oproepen omdat ik heb gemerkt dat een best wel groot gedeelte van de mensen hier niet vaak met naam of gezicht ergens online willen komen.
Een hele tijd terug heb ik dus toen een keer gereageerd op een oproep om mee te doen aan een podcast over de lhbti+ gemeenschap in Nederland.
Dit is de podcast "En ze leefden nog gay en gelukkig. Het sprookje van de lhbti+ vrijheid in Nederland", of dus kort Gay en Gelukkig.

Afleveringen van deze podcast worden momenteel wekelijks uitgebracht en nu is dus de 6e episode uitgekomen waarin ik praat over aseksueel en aromantisch zijn en een beetje over m'n eigen leven. Mochten jullie dus interesse hebben luister en deel het vooral.

Ik ben er persoonlijk heel erg blij mij en ben blij dat dit hopelijk voor iets meer zichtbaarheid kan zorgen voor ons allemaal.

Laat me vooral weten wat je er van vindt als je het luistert.

Hier wat links voor verschillende plekken om het te luisteren:
https://open.spotify.com/episode/5LvZPKx5EJmMwVVRbwm5o5?si=f7cffec4d0424e08
https://app.springcast.fm/15623/6-bjarne-schweertman
https://podcastluisteren.nl/pod/En-ze-leefden-nog-gay-en-gelukkig-Het-sprookje-van-de-LHBTI-vrijheid-in-Nederland

Rhodé

Ik heb het net geluisterd! Ik ben blij dat er in de LHBTI+ gemeenschap ook langzaamaan wat meer interesse en kennis komt over asekseel en aromantisch zijn!
Ik vind dat je alles goed hebt uitgelegd, ondanks de soms toch wat (in mijn ogen) onbeschofte vragen/manier van doen van de interviewer. Wat me opviel was dat zijn houding naar jou leek te veranderen in de loop van het gesprek. Aan het begin was het duidelijk dat hij er (nog) niet zoveel van begreep en aan het eind ging hij, naar mijn idee, al veel respectvoller met jou en de a-labels om. Weer een goede stap in de richting van meer bekendheid!  :klap:

memories

Leuk om te luisteren! Ik vind Harm altijd wel grappig. Jammer wel dat hij 'aromantisch' zo linkt aan niet gezellig/emotioneel/gevoelig zijn 🤷‍♀️ Ik hoop dat dat beeld een beetje is aangepast bij hem nu.

AceVentura

Goed dat je dit gedaan hebt! Fijn dat aseksualiteit zo weer eens onder de aandacht gebracht wordt.  :visibility: :visibility:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Beukennootje

Tof dat je dit hebt gedaan! Ik heb de aflevering geluisterd en ik sluit me aan bij Rhodé. Eerst zit hij nogal op het gevoelloze. Toen het ging over kinderen en Harm iets zei over dat je ze niet romantisch wil of iets in die richting, had ik zelf vooral de verwarring van: maar mensen die wel romantische aantrekkingskracht ervaren voelen toch niks romantisch voor hun kinderen?! Maar misschien heb ik dat verkeerd gehoord of geïnterpreteerd. Leuk ook dat het ook over aromantische ging! Over aseksualiteit hoor je niet veel, maar google vraagt mij nog steeds of ik aromatisch bedoel i.p.v. aromantisch als ik er eens op google om te kijken of er iets over in de media is verschenen. :schater:

BjarneS

Bedankt voor alle positieve reacties tot nu toe :)

Na het zelf terug te luisteren en opmerkingen van een paar vrienden en degene die hier staan heb ik inderdaad gemerkt dat hij aan het begin een beetje neer keek op het aromantische en gevoelloos zijn. Maar dit leek wel bij te trekken des te meer dat we het er over hadden. Verder heb ik zelf niet zo veel problemen met het onbeschofte vragen stellen soms. Dat is natuurlijk voornamelijk om zoveel mogelijk van een reactie uit mij te krijgen zodat het allemaal zo goed en duidelijk mogelijk naar voren komt, dan heeft om een vraag heen draaien geen zin denk ik dan.

Verder heb ik ook dat aromantisch of romantisch wordt of aromatisch afhankelijk van waar autocorrect zin in heeft dus je moet altijd opletten als je het aan het typen bent xD

AceOfCups

Mooi gedaan, Bjarne! Ik vind dat je goed uit je woorden komt en het duidelijk uitlegt op een positieve manier :) Zelf kende ik heel die Harm niet, maar op mij komt het over dat dit gewoon zijn stijl van interviewen is
Ecce homo

Hilde

Hoi Bjarne,

Zojuist heb ik het interview van Harm Edens met jou beluisterd. Ik vond Harm te druk voor me en te heteronormatief. Alsof aseksualiteit en aromantisch zijn vooral een hetero aangelegenheid is, wat mij niet het geval lijkt.

Maar misschien moet ik het gesprek nog een keer beluisteren. Jij blijft in ieder geval lekker rustig en ongecompliceerd vrolijk.

Hartelijk dank voor jouw zichtbaarheid!  :klap:

Edewecht

Ik ben er eindelijk :bloos: aan toe gekomen om de podcast te luisteren. Klasse dat je dit hebt gedaan, Bjarne! :visibility: :visibility:

Ik ben van een oudere generatie (ik had je vader kunnen zijn :schater: ) en heb zelf ook best wat interviews gegeven op/in verschillende media. Ik ben nu wat in de luwte, maar wat fijn om te zien hoe de jongere generatie --jij!-- het gewoon overneemt.

Verder herken ik de woorden van Hilde helemaal. Knap hoe je en rustig en vrolijk blijft tegenover de stuiterbal van een Harm. Volgens mij ben je goed verankerd in jezelf, dat heeft een mens ook nodig!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Edewecht, in een ander topic heb je het over de wiki (ik zou zelf af en toe vergeten dat we die ook nog hebben ::) ) en ik denk dat deze podcast daar ook een mooi plekje verdient.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Goed idee AceVentura! :)
Alleen, helaas... wegens een softwareprobleempje kan dat eventjes gaan duren ...
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

PallaS.


Edewecht

Citaat van: AceVentura op april 24, 2022, 07:00:52 PM
Edewecht, in een ander topic heb je het over de wiki (ik zou zelf af en toe vergeten dat we die ook nog hebben ::) ) en ik denk dat deze podcast daar ook een mooi plekje verdient.

De podcast staat inmiddels in de lijst met links, op de avenwiki! :)

https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Links#Podcast_en_radio
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

BjarneS

Ik ga heel eerlijk zijn en zeggen dat ik ondertussen was vergeten dat dit forum eigenlijk een onderdeel is van een wiki / de Nederlandse AVEN :p

Maar ik voel me enorm vereerd dat de softwareprobleempjes zijn opgelost en dat de podcast die ik heb gedaan nu in de lijst staat van links. Moge het vele mensen helpen met meer te leren over aseksueel zijn en begrip opleveren.