Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Zelf onderzoek gaan doen over aseksualiteit en therapie

Gestart door Eline., mei 27, 2022, 06:15:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eline.

Hallo allemaal,

Ik ben Eline en misschien kennen jullie me al van het organiseren van de meetings in Utrecht. Volgend jaar mag ik een onderzoek doen voor mijn opleiding. Ik studeer beeldende therapie. Dat is het geven van therapie door het maken van beeldend werk (kleien, houtbewerking, tekenen, schilderen, ect.). Er wordt op een ervaringsgerichte manier gewerkt aan vaak psychische problemen. Ik mag zelf kiezen waar ik mijn onderzoek naar wil doen en heb daarom gekozen om het over aseksualiteit te gaan doen. Waarschijnlijk wil ik het gaan doen over: waar lopen mensen die aseksueel zijn tegen aan en hoe kan een therapeut daarop aansluiten? Jammer genoeg weten nog weinig therapeuten genoeg over aseksualiteit. Ik wil mee helpen om daar verandering in te brengen, zodat ze er op een goede manier met aseksuele mensen wordt omgegaan. Iemand die aseksueel is hoeft niet last te hebben van (mentale) problemen en bij een therapeut te komen. Als iemand toch tegen dingen aanloopt die verbinding hebben met iemands aseksualiteit vind ik dat hier zorgvuldig mee om gegaan moet worden. Mijn onderzoek wil ik hier op richten.

Voordat ik aan dit onderzoek mag beginnen moet ik een opdrachtgever hebben. Dat houdt in dat ik iemand moet hebben die geïnteresseerd is in de doelgroep aseksuelen en het liefst daar ook ervaring mee heeft. Het kan bijvoorbeeld een psycholoog, seksuoloog, hoogleraar op een van deze hiervoor genoemde gebieden, muziektherapeut, dramatherapeut of dat zou het makkelijkste zijn een beeldend therapeut. Kent een van jullie misschien een psycholoog of dergelijke die ik hiervoor zou kunnen benaderen? Zo ja, deel dan graag de naam met mij. Diegene kan dan hopelijk met mij de onderzoekvraag opstellen en dan kan ik het gaan onderzoeken. Ik moet vooral een opdrachtgever vinden die interesse heeft in de doelgroep.

Omdat er over ons aseksuelen weinig te vinden is, wil ik waarschijnlijk veel mensen interviewen. Dit kan geheel anoniem. Ik weet nog niet precies waar de interviews over zullen gaan, maar waarschijnlijk zal het gaan over mentale gezondheid in combinatie met aseksualiteit, ervaringen met therapeuten, het acceptatieproces en dergelijken onderwerpen.
Als iemand nog een nuttige bron denkt tegen te komen deel die dan vooral met mij! Dan oordeel ik zelf wel of ik die kan gebruiken.

Ik ben al helemaal aan het nadenken over bronnen en interviews, maar ik moet natuurlijk eerst een opdrachtgever vinden. Het hoeft geen onderzoeker of hoogleraar te zijn. Het kan een gewone psycholoog zijn met bijvoorbeeld een eigen praktijk waar wel eens iemand komt die ook aseksueel is.

Alvast bedankt met het meedenken! Ik ben benieuwd waar dit proces naartoe zal leiden. Als je vragen hebt of wil reageren doe dat vooral. Dat kan ook privé. 

Liefs Eline :cake:

memories

Wat een leuk onderwerp, Eline. Veel succes! Ik ken helaas niemand.

Koffie

Interessant dat je dit wilt doen. Maar moeilijk denk ik, om op deze manier iets te vinden.

Ik neem an dat psychiaters, psychologen, etc. zich verenigen in beroepsverenigingen of zo. Misschien zou je die kunnen opzoeken en daar contact mee opnemen? Via universiteiten ook misschien?
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Wat goed dat je dit wil doen Eline :klap:

Ik kan je niet echt helpen met je vraag. We hebben wel een lijstje met seksuologen die aseksualiteit serieus nemen: https://du.asexuality.org/forum/index.php?topic=5848.0
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

AceOfCups

Interessant project / onderzoek, Eline!
Het roept bij mij de vraag op hoe vaak het eigenlijk voorkomt dat aseksuelen naar een psycholoog stappen, heeft iemand daar een idee van? (met als reden hun aseksualiteit). Ik heb geen idee eigenlijk. Wanneer ik hier zo rond lees lijken de grootste problemen te liggen op het gebied van relaties; een relatie die direct of indirect te lijden heeft onder de aseksualiteit van een van de partners of het niet kunnen of durven aangaan van een relatie (in de situatie waar die wens er wel is).
Uiteraard hebben we ook allemaal in meer of mindere mate te maken (gehad) met onbegrip uit de omgeving, maar hoe vaak het voorkomt dat mensen daar zo onder lijden dat een psycholoog nodig is weet ik niet. Het lijkt mij logischer dat eventuele hulpvragen vooral richting relatietherapeuten gaan, of misschien naar seksuologen. Ik zou dat zelf overigens niet doen, want ik zie het niet als een afwijking maar gewoon als iets wat nou eenmaal niet bij iedereen past. Maar misschien zou je in zo'n soort praktijk nog het meest van dienst kunnen zijn?
Heel veel succes :)
Ecce homo

AceVentura

Goede vraag AceOfCups, geen idee hoe vaak dat voor komt. De verhalen die ik me herinner gingen vaak over andere dingen dan aseksualiteit waarvoor men naar een psycholoog ging. Vaak kwam daarbij dan vaak wel aseksualiteit ter sprake, maar niet als reden voor het bezoek.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Het antwoord is aan de topicstarter, maar zoals ik het lees, hoeft aseksualiteit ook niet perse het startpunt te zijn, waarvoor je naar bv. een psycholoog of beeldend therapeut gaat.

Ik kan me zelfs voorstellen dat je bij zo iemand aanklopt, en in het kader van acceptatie van wie je bent, wat je hebt ervaren en meegemaakt, je beeldende therapie gaat volgen en daarin leert 'vorm' te geven aan jezelf en jouw aseksualiteit. Misschien was de oorspronkelijke reden voor contact met hulpverlening bv. depressie, trauma, etc.

Zeg ik nu iets heel geks, ik hoor het wel. :D

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Intotheworld

Ik ben een tijdje naar een psycholoog geweest vlak nadat ik ook op dit forum kwam omdat ik er achter wou komen of het nou a-seksualiteit is of onzekerheid, en uiteindelijk heb ik nooit durven vertellen over a-seksualiteit en seks in het algemeen dus hebben we het alleen over mijn onzekerheid gehad (':


Ik weet dus ook niet of ze bekend is met a-seksualiteit, dus ik kan je niet verder helpen. Wel leuk dat je dit gaat doen en ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het resultaat straks!  ::)

Eline.

Citaat van: Koffie op mei 29, 2022, 12:49:12 PM
Het antwoord is aan de topicstarter, maar zoals ik het lees, hoeft aseksualiteit ook niet perse het startpunt te zijn, waarvoor je naar bv. een psycholoog of beeldend therapeut gaat.

Ik kan me zelfs voorstellen dat je bij zo iemand aanklopt, en in het kader van acceptatie van wie je bent, wat je hebt ervaren en meegemaakt, je beeldende therapie gaat volgen en daarin leert 'vorm' te geven aan jezelf en jouw aseksualiteit. Misschien was de oorspronkelijke reden voor contact met hulpverlening bv. depressie, trauma, etc.

Zeg ik nu iets heel geks, ik hoor het wel. :D

Het komt inderdaad vaker voor dat iemand bijvoorbeeld voor een depressie of trauma bij een psycholoog komt. Dat dan bijvoorbeeld halverwege aseksualiteit naar bovenkomt bij iemand. Dan is diegene niet voor aseksualiteit naar een psycholoog gegaan. Ik wil zelf ook niet perse onderzoeken of mensen voor aseksualiteit naar een psycholoog gaan, maar eerder of dat invloed heeft op het proces of hoe daar op aan te sluiten als therapeut. Als dan bijvoorbeeld iemand vertelt aan zijn hulpverlener dat die aseksueel is hoe daar het therapie proces op aan te laten sluiten. Ook om te kijken wat voor thema's dan naar voren komen. Hierbij moet ik bijvoorbeeld denken aan thema's als zelfacceptatie, anders zijn dan de norm, groepsdruk, relaties. Echter dit zijn mijn eigen ideeën en die zijn niet op onderzoek berust.

Bij de afgelopen meeting in Utrecht hebben een aantal mensen ook meegedacht over bronnen en mensen waarmee ik contact kan opnemen. Dat helpt mij ook weer verder. Twee mensen kwamen bijvoorbeeld met het idee om mensen van de studie/minor gender and sexuality te benaderen. Waarschijnlijk hebben mensen daar ook kennis van aseksualiteit. Ik vind dat ze dat eigenlijk wel moeten hebben! Misschien zou ik daar ook een opdrachtgever kunnen vinden.

With Pen and Paint

"She had blue skin, and so did he. He kept it hid, and so did she. They searched for blue their whole way through, then passed right by - and never knew."
-Shel Silverstein

AceVentura

Citaat van: Eline. op mei 31, 2022, 04:56:19 PM
Hierbij moet ik bijvoorbeeld denken aan thema's als zelfacceptatie, anders zijn dan de norm, groepsdruk, relaties.
Ik denk dat er wat dit soort dingen betreft een (grote) overlap zal zijn met andere niet-hetero geaardheden, met daarbij dat het als lastiger ervaren kan worden omdat aseksualiteit onbekender is.
Maar dat is inderdaad mooi om te onderzoeken ipv. aannames te doen :)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Piggelot

Super interessant!
Ik ken helaas niemand, maar ik sta open voor een interview mocht je eenmaal begonnen zijn😊

Koffie

Ook ik sta wel open voor een interview mocht het je lukken ene opdrachtgever te vinden (dat zal toch wel lukken...?). Zo lang ik maar niet met mijn hoofd in beeld hoef en met mijn naam. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceOfCups

Ik bedenk me net ineens dat er in een van de podcasts van 'Komt een mens bij de dokter' (over diversiteit en onbegrepen personen in de wachtruimte, sowieso een aanrader) een therapeut werd geïnterviewd die aangaf dat er te weinig aandacht is vanuit therapeuten dat er een probleem met geaardheid of genderbeleving kan spelen en dat daar uit onwetendheid of ongemak te weinig naar gevraagd wordt. Misschien kan je die terugvinden en kan dat nog een ingang zijn. Ik moet nu naar een zoom meeting dus ik kan het even niet opzoeken. Nogmaals succes!

Ecce homo

Eline.

Citaat van: Piggelot op mei 31, 2022, 08:59:47 PM
Super interessant!
Ik ken helaas niemand, maar ik sta open voor een interview mocht je eenmaal begonnen zijn😊

CiteerOok ik sta wel open voor een interview mocht het je lukken ene opdrachtgever te vinden (dat zal toch wel lukken...?). Zo lang ik maar niet met mijn hoofd in beeld hoef en met mijn naam. :)

Wat fijn dat jullie wel aan een interview zouden willen meedoen! Je mag dit geheel anoniem doen. Het voordeel van zelf dit onderzoek gaan doen dat ik dat zelf allemaal mag bepalen. Waarschijnlijk zal ik pas over een paar maanden contact met jullie opnemen. Officieel begin ik pas in februari 2023 aan het onderzoek vanuit mijn opleiding. Echter wil ik al eerder beginnen met voor onderzoek. Daarvoor wil ik al een opdrachtgever en een paar mensen interviewen. De komende maanden ga ik opzoek naar een opdrachtgever. Dat is stap een waar ik aan moet werken.

CiteerIk denk dat er wat dit soort dingen betreft een (grote) overlap zal zijn met andere niet-hetero geaardheden, met daarbij dat het als lastiger ervaren kan worden omdat aseksualiteit onbekender is.
Maar dat is inderdaad mooi om te onderzoeken ipv. aannames te doen :)

Ik ben zelf ook benieuwd naar de overlap en op welke vlakken dat dan is. Hopelijk kan ik dat vergelijken aan de hand van het onderzoek. Ik merk zelf dat onder therapeuten nog weinig kennis is over aseksualiteit. Hopelijk kan ik met dit onderzoek meer bekendheid geven aan aseksualiteit onder therapeuten in de GGZ.

Bedankt al voor al het meedenken!