Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Non-binairen dag vandaag!

Gestart door Koffie, juli 14, 2022, 04:11:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AceVentura

Het zal uiteraard niet alleen door de taal komen, ik kan me wel voorstellen dat het helpt.
Thailand was naar mijn mening overigens ook wel het andere uiterste en daardoor ook zeker niet perfect. Geen (psychologische) begeleiding tijdens een transitie, operaties kiezen op dezelfde manier als je een pizza op een menukaart kiest, zolang je betaald kan (bijna) alles.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

AceOfCups

Citaat van: Koffie op juli 18, 2022, 08:20:03 AM
Het lastige, als ergens geen taal voor is, is dat het dus niet genoemd wordt en als het niet genoemd wordt, lijkt het niet te bestaan. Ook zo rondom aseksualiteit. Je hoort er niet over, het heeft geen plaats, en dus blijft het iets vaags. Ook voor jezelf en juist ook voor jezelf. Ik ben mezelf pas gaan begrijpen toen ik de begrippen kende en mij mezelf kon uitleggen. Toen kon ik verklaren wat ik zag. Anders is het haast net als met een ufo. Je ziet iets, maar wat is het? En moet je zelf geloven wat je ziet? En als je het gelooft, gelooft je omgeving je dan? Zo lang iets niet als een soort vanzelfsprekendheid bestaat heeft het geen taal, of maar heel beperkt. En zo dat houdt zichzelf in stand.
Mooi verwoord, Koffie, zo is het

CiteerVandaar dat ik me wel kan voorstellen dat mensen met andere voornaamwoorden aangesproken willen worden, omdat hun 'zijn' voor hun gevoel anders niet bestaat. Ze voelen zich dan niet echt gezien. Het kan raar zijn en eenzaam om in een wereld rond te lopen waar geen woorden voor jou zijn. Al voel ik dat zelf niet zo op gendergebied, ik vind het best zoals het voor mij is nu. In elk geval wel wat betreft op mij van toepassing zijnde voornaamwoorden.
Het kan zijn hoor, dat het voor sommigen zo werkt, dat het gaat om een stuk erkenning. Dat weet ik eigenlijk wel zeker.
Maar bij mij werkt het meer zo; ik krijg weleens het verwijt dat ik, door op de een of andere manier trans te zijn, 'ineens' met hokjes bezig ben; "dat past toch niet bij jou?" Deze mensen gaan er aan voorbij dat ik me nu juist aan het ontdoen ben van een hokje, dat van vrouw. Het paste niet, knelde, beknotte mij, noem maar op. Die voornaamwoorden enz maakt mij op zich niet zoveel uit, die paar letters... Maar iedere keer wanneer een andere mens met vrouwelijke woorden naar mij verwijst of mij aanspreekt als 'mevrouw', trekt die mij -vaak onbewust en onbedoeld- terug in dat hele benauwde donkere hokje waar ik nu juist uit weg wil blijven. Het lukt mij om dat ogenschijnlijk moeiteloos van me af te laten glijden, en begrip te hebben voor de ander. Tegelijkertijd is dan wel een heel mechanisme aan aangeleerde en intussen onbewuste gedachtenstappen nodig om dat te laten gebeuren. Op momenten waarop ik dat niet hoef te doen merk ik pas hoeveel energie dat vreet.
Ecce homo

AceOfCups

Citaat van: Koffie op juli 19, 2022, 12:43:10 PM
Ik heb een.... jurk aan! :schater:
Wat leuk, Koffie, ik herinner me hoe je hier eerder over schreef :)  @Edewecht heeft dit jou geïnspireerd om die wollen wintermuts foto te vervangen of kwam dat door het warme weer van de afgelopen dagen? ;)

Citaat van: Edewecht op juli 19, 2022, 05:28:31 PM
Dat rokken met 'vrouwenkleding' worden geassocieerd, is dan jammer, of soms zelfs vervelend, want dan moet je weer het een en ander uitleggen (dat ik niet... enz.) :-\

En inderdaad: het zit heerlijk. Weg met die knellende mannenbroeken waarin heel het 'zaakje' zit opgepropt. Heel oncomfortabel in zomers als deze.
Dus: mannen! Draag wijde rokken, ruime harembroeken, sierlijke jurken. En vier non-binairen-dag! :cheerleader:

Dat rokken met vrouwen worden geassocieerd is de reden dat ik ze zelf voorlopig niet draag. Maar als ervaren rokkendrager deel ik graag wat tips:

:cake: Een wikkelrok past altijd goed; in de winter kan je hem wat wijder knopen met een dikke wollen legging eronder. En omdat het een open lap is, is er vrij gemakkelijk een zak op te naaien. Daarbij is die op de fiets vrij gemakkelijk wat dichter te vouwen en eventueel vast te zetten met een goedkope vershoudklip (wasknijper schiet te snel los). Ze zijn zelfs vrij gemakkelijk zelf te maken in een stof naar keuze (die dan wat minder 'typisch vrouwelijk' kan zijn)

:cake: :cake: m.b.t. zakken: een heuptasje kan ook en zijn er tegenwoordig weer in alle soorten en maten en ook tweedehands goed verkrijgbaar.

:cake: :cake: :cake: In veel culturen dragen mannen rokken, denk aan de Indiase lungi (schrijf je dat zo?) of de Indonesische sarong (ook vrij eenvoudig zelf te maken)

:cake: :cake: :cake: :cake: Gecombineerd met een overhemd of ander shirt met een mannelijkere snit ( ??? volgens onze culturele normen althans) maakt dat het er wat minder vrouwelijk uit ziet. Voor wie dat belangrijk vindt tenminste; zelf vind ik een man in een zwierige paarse rok ook prima kunnen :)


Echt toevallig dat dit onderwerp hier nu zo voorbij komt; zoals ik hier al eerder ergens schreef, vind ik rokken niet uitsluitend voor vrouwen, maar vanwege de lading die eraan hangt in onze cultuur draag ik ze al heel lang niet, terwijl ik ze wel lekker vind zitten. Een paar weken geleden was het ook vrij warm en dacht ik weer eens een wikkelrok aan te doen. Toen realiseerde ik me eigenlijk pas hoeveel ik al ben veranderd; ondanks dat ik nog vrijwel altijd voor vrouw wordt aangezien (helaas begrijpelijk) zag ik in de spiegel toch echt een vent met een rok aan. Heel vervreemdend was dat! En fijn, maar ook schrikken. Die is terug in de kast gegaan (de rok, niet ik ;)) en ik houd het voorlopig bij wijde harembroeken :)
Ecce homo

AceOfCups

Citaat van: Edewecht op juli 20, 2022, 09:13:26 PM
Ook in het Fins kennen ze maar één woord voor hij/zij (3e persoon enkelvoud), namelijk hän. Haar/zijn is dan hänen.
En 'hän', lieve mensen, klinkt als: ... juist!  ;)
Ecce homo

AceOfCups

Citaat van: Koffie op juli 20, 2022, 07:42:37 PM
Laatst waren er een paar mensen om me heen wat laagdunkend aan het doen over dat 'gendergedoe' van tegenwoordig. Dat had je 'vroeger' niet. Nou... zei ik, dat had je wel, maar daar werd niet over gepraat, maar ik was er vroeger ook en ik ben vrij genderneutraal. En ik vind het een verrijking dat er nu wel over gepraat wordt.

Zelf vond ik dit een interessant artikel wat dat betreft: https://decorrespondent.nl/12012/gender-is-geen-modern-gedoe-kijk-maar-naar-deze-fascinerende-geschiedenissen/18362945336736-0c8e6064
Ecce homo

Edewecht

Citaat van: AceOfCups op juli 22, 2022, 04:56:00 PM
@Edewecht heeft dit jou geïnspireerd om die wollen wintermuts foto te vervangen of kwam dat door het warme weer van de afgelopen dagen? ;)

Ik vind 't niet zo erg om voor gek te lopen, maar er zijn grenzen. 35 graden en ik met een muts op... nee.

Citeeren ik houd het voorlopig bij wijde harembroeken

Ja, dat is een mooie oplossing. Gelukkig heb ik inmiddels al een klein aantal gekregen / gevonden / kringloop-gekocht, dus dat deel van mijn garderobe ... eh ... gedijt.

Citaat van: AceOfCups op juli 22, 2022, 05:00:45 PM
Citaat van: Edewecht op juli 20, 2022, 09:13:26 PM
Ook in het Fins kennen ze maar één woord voor hij/zij (3e persoon enkelvoud), namelijk hän. Haar/zijn is dan hänen.
En 'hän', lieve mensen, klinkt als: ... juist!  ;)
haanhen:D
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceOfCups

Citeer
Citeer
En 'hän', lieve mensen, klinkt als: ... juist!  ;)
haanhen:D

Ook als iets ertussenin! blijkbaar als de 'a' in het Engelse woordje 'at'
Volgens dit artikel zien zij zelf positieve effecten van genderneutrale taal op gelijkwaardigheid en willen dit verhaal ook vertellen in de rest van de wereld  https://finland.fi/life-society/spreading-the-word-about-equality-with-the-finnish-pronoun-han/
Ecce homo

Koffie

Op de een of andere manier heeft het me wel geholpen, dat 'han'. Ik oefen veel in mijn gedachten. Ik ben iemand die veel in beelden denkt en door de Finse uitleg heb ik een ander 'beeld' (ik zie dan de a met het trema voor me) en kom ik beter op het woord, zonder dat ik het gevoel heb dat ik iets zeg dat niet klopt. In elk  geval niet meer zo sterk.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie