Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

19 & in de war

Gestart door Ris, september 17, 2022, 08:40:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ris

Hoi iedereen,

Ik weet dat ik me al eerder kort heb voorgesteld, maar eindelijk voel ik me dapper genoeg om een deel van mijn verhaal te delen met jullie.

Ik ben Ris, 19 jaar en woon in het noorden van Noord-Holland.

Ik hou erg van lezen en heb erg veel boeken over relaties gelezen. In die boeken werden relaties en seks altijd zo prachtig beschreven dat ik dat ook graag wilde.
Ik kreeg een relatie met een jongen. Ik was een beetje geobsedeerd met hem besef ik nu. Hij was mijn eerste vriendje en het was spannend en nieuw en leuk. Maar sinds de eerste keer dat ik seks met hem heb gehad, wilde hij steeds vaker seks. Bij mij deed het vooral pijn en als het geen pijn deed was het ongemakkelijk of voelde ik niets van wat er in al die boeken stond die ik had gelezen. Ik had geen zin meer in seks. Ik wilde het gewoon niet meer. Ik vond er niks aan. Ik snapte niet wat er met me aan de hand was, ik dacht dat er wel iets mis met me moest zijn. Ik heb toen een afspraak gemaakt met iemand die alles over seks weet via sense.info, maar de vrouw waar ik toen mee had gesproken zei dat ik te jong was om seks te hebben. Daar kon ik niet veel mee.
Die jongen die ik nog steeds heel leuk vond wilde seks en ik niet. Hij zei "Doe het voor mij" en "Maar je houdt toch van me" om me te manipuleren zodat ik toch ja zou zeggen tegen seks met hem. Ik was jong en naïef en dacht dat dit normaal was omdat ik nooit eerder een relatie had gehad met iemand. Hij heeft me heel vaak op deze manier gedwongen om seks te hebben. Een paar keer tijdens de seks heb ik gevraagd of hij wilde stoppen omdat ik echt niet meer wilde en dan zei hij "maar ik kom bijna" en dan ging hij gewoon door. Ik weet niet of ik ooit op enig moment seks heb gewild met hem of dat hij me zo gemanipuleerd heeft dat ik dacht dat ik dat wilde. (ik heb een melding gedaan van verkrachting bij de politie)

Het idee van de liefde bedrijven is heel mooi en in een boek klinkt het zo geweldig en emotioneel, dat ik soms denk dat ik dat ook wil, maar dan bedenk ik dat het gewoon seks is. Vinden jullie geslachtsdelen ook vies en lelijk? Ik snap echt niet waarom je die zou willen aanraken.

Pas recent heb ik ontdekt dat je je oriëntatie kan verdelen in romantisch en seksueel en dat er nog vele andere aantrekkingskrachten zijn die je kan voelen.
Ik begrijp de romantische aantrekkingskracht niet. Het lijkt alsof het een combinatie is van sommige andere aantrekkingskrachten. Is het dan wel echt iets? Ik heb het idee dat liefde niet bestaat, terwijl ik tegelijk heel erg hou van romantische boeken en films. Als ik zo'n boek lees of film kijk en de 2 hoofdpersonen zijn een tijd om elkaar heen aan het draaien en toch uiteindelijk is hun eerste kus, dan voel ik me warm en blij vanbinnen. Dan denk ik dat ik dat ook wil.

Is een relatie niet gewoon een beste vriend of vriendin waar je mee zoent? Want dat is eigenlijk wat ik graag zou willen. Iemand die me begrijpt en die leuke dingen met me wil doen. Iemand waarmee ik dom kan doen en die ik kan knuffelen en zoenen. Ik wil wel samenwonen met iemand, maar niet trouwen en geen kinderen. Is dat een relatie of een speciale (beste) vriendschap? Ben ik dan aromantisch aseksueel of niet? Hierdoor snap ik ook niet goed wat het verschil is tussen liefde en vriendschap.

Ik wil graag een label voor mezelf vinden zodat ik mezelf beter kan begrijpen en anderen mij ook kunnen begrijpen. Ook hoop ik anderen te ontmoeten die hetzelfde voelen/zijn als ik.
Bedankt voor het lezen van mijn verhaal.

Edewecht

Hallo Ris, bedankt voor het zo open delen van je verhaal. Gelukkig ben je je aardig bewust van je grenzen, en dat die jongen je gemanipuleerd heeft. 'Maar je houdt toch van me' en 'maar ik hou toch van je' zijn in dat opzicht gevaarlijke zinnetjes, waarmee binnen een relatie iemand iets gedaan probeert te krijgen. Brrr...

Over de begrippen vriendschap en relatie bestaat ook veel verwarring. Daar is geen objectieve betekenis voor te geven, iedereen ziet het weer anders. Wat is romantisch/aromantisch? Je zou bij jezelf kunnen nagaan: wat betekenen ze voor mij?
Ik ben inmiddels 60 en ook voor mij zijn deze dingen nog steeds niet duidelijk afgebakend. Als dat al ooit kan. Is dat erg? Neu... Ik denk dat het belangrijker is dat je, vooral trouw aan jezelf, dat doet wat je voelt dat goed voor je is. Als het niet goed voelt, niet doen. Ookal "hou ik toch van je."
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Welkom op het forum Ris,  :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:

Bedankt voor het delen van jouw verhaal.

Goed dat je melding hebt gedaan bij de politie. Hoewel het misschien een grote drempel is is het ook de enige manier om er iets aan te doen.

CiteerVinden jullie geslachtsdelen ook vies en lelijk?
Van mezelf niet. Net zoals dat ik geen oordeel heb over m'n handen of voeten heb ik die ook niet daarover, het is wat het is.
Ik vind het wel ongemakkelijk om het van een ander te zien, dat heb ik liever niet. Dat heeft niet zo zeer met vies te maken maar met respect voor privé delen van een ander.

CiteerIk begrijp de romantische aantrekkingskracht niet. Het lijkt alsof het een combinatie is van sommige andere aantrekkingskrachten. Is het dan wel echt iets?
Persoonlijk koppel ik romantische geaardheid aan verliefdheid. Wordt je niet verlieft? Dan mogelijk aromantisch. Wordt je wel verlieft? Dan mogelijk he/ho/bi/enz.
Kijk verder vooral wat romantische aantrekking voor jou betekend.

CiteerIs een relatie niet gewoon een beste vriend of vriendin waar je mee zoent?
Ik heb de indruk dat de grote boze buitenwereld het verschil vooral op seks legt. Persoonlijk kijk ik er anders tegenaan: Het is een relatie als jullie vinden dat het een relatie is. Wat jullie wel of niet doen in die relatie is iets tussen jullie, en zolang jullie tevreden zijn is dat prima.

CiteerIk wil graag een label voor mezelf vinden zodat ik mezelf beter kan begrijpen en anderen mij ook kunnen begrijpen. Ook hoop ik anderen te ontmoeten die hetzelfde voelen/zijn als ik.
Ik hoop dat je hier gaat vinden wat je zoekt, uiteraard mag je altijd vragen stellen als je dat wil.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Stevenn

Hey Ris,


Welkom op het forum, dapper dat je jouw verhaal durft te delen!  :cake:
Ik herken best wel veel van mezelf in jouw verhaal en bepaalde vragen die jij hebt, daar zit/zat ik ook mee.

Ik heb een grote aversie tegen geslachtsdelen. Ik vind het smerig en helemaal afschuwelijk in een seksuele sfeer. Ik kan zelf begrijpen dat mensen borsten of een kont mooi vinden, maar bij geslachtsdelen begrijp ik dat gewoon niet. Ik ben de term sex-repulsed tegengekomen, waar ik veel van mij in kan terugvinden.

Als ik voor mijzelf spreek bij romantische aantrekkingskracht, dan merk ik vooral dat ik extra nerveus van een bepaalde persoon wordt. Ik krijg meer stress maar ook een soort zacht gevoel in m'n buik. Ik zou graag samen met deze persoon willen zijn. Waarom ik dat voor een bepaalde persoon voel, dat weet ik niet. Het is denk ik een combinatie van een hele hoop dingen, waar ik dan gewoon een voorkeur voor heb, een bepaalde type mens?

Wat je beschrijft hoe volgens jou een relatie er kan uitzien, daar kan ik mij heel erg goed in vinden. Ik zou graag een relatie willen met iemand waar ik alles mee kan delen, een soort soulmate. Of het stukje van verliefdheid daar dan ook bij hoort, dat weet ik ook niet.

Ik kan begrijpen dat je graag naar labels zoekt om jezelf beter te begrijpen. Uit ervaring kan ik zeggen, dat je waarschijnlijk best wat labels op jezelf zou kunnen plakken. Naar mijn mening zijn die labels vooral fijn om het voor jezelf beter op een rijtje te zetten. Uiteindelijk is het fijn als je in woorden kan uitdrukken hoe je zelf in elkaar zit. Dan zijn de precieze labels naar mijn idee niet meer zo belangrijk.

Ik wens je veel succes met jouw zoektocht, als je ergens over wilt praten dan kan je altijd een berichtje sturen ;)

Koffie

Welkom, dapper dat je je verhaal hebt durven delen! Het is ook best een heftig verhaal dat je hebt meegemaakt. Je gemanipuleerd voelen om seks te hebben, en een grens aangeven die niet gerespecteerd wordt, zijn heel nare dingen. Seks moet met toestemming van alle partijen (meestal 2) en mag niet gebaseerd zijn op angst, manipulatie, etc. Ik vind het ook dapper van je dat je er melding van hebt gemaakt.

Geslachtsdelen vind ik niet aantrekkelijk. Ik begrijp ook niet waarom genotsplekken gecombineerd zijn met dezelfde plekken waar urine etc. naar buiten komen. In dat opzicht vind ik vrouwelijke geslachtsdelen het raarst 'ontworpen'. Praten over seks vind ik doorgaans niet erg, zo lang er niet te veel expliciete handelingen genoemd worden. Ik ben beelddenker. En ik hoef dat allemaal niet te weten.
Ik vind het niet erg om geslachtsdelen te zien.

De basis waarop mensen een relatie aangaan met elkaar is meestal verliefdheid en/of erotische aantrekking. Verliefd kan ik wel worden, ook al is het voor mij al een poosje terug en ben ik niet zo licht ontvlambaar. Maar puur daarop een relatie baseren, heb ik nooit gedaan. Ik ben op degenen met wie ik een relatie heb gehad nooit echt heel verliefd geweest. Voor mij is dat ook niet nodig. Het gevoel dat ik voor hen had was wel anders dan ik voor andere mannen had of voor vrouwen. Het gevoel dat ik wel met iemand zou willen knuffelen was daarbij belangrijk.

Maar hoe je een relatie aangaat, wat je wel doet en wat niet, hoe het voelt, en wat dan ook: iedereen bepaalt uiteindelijk zelf wat voor relatie je aangaat. Het gaat erom dat je als stel bij elkaar past en de nodige verschillen en ups en downs met elkaar kunt overleven. Romantiek zoals het in boeken en films voorkomt is verliefdheid en dat wordt vaak heel erg opgeblazen, uitgesponnen. Ik kijk zelf nooit van die films en ik ben ook niet erg bekend met romantische boeken. Ooit om het een keer gelezen te hebben, heb ik wel eens zo'n Bouquetreeks-dingetje gelezen, en dat was echt een soort prins-prinsesverhaal, zeg maar Disney voor volwassenen. Een soort droom. Ik kan me nooit voorstellen dat mensen dat in de realiteit gaan zoeken of verwachten. ;)

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Ris

Heel erg bedankt voor jullie positieve reacties!

PallaS.

Welkom! Goed dat je er bent :)

Ik hoop dat je hier vindt wat je zoekt, en ik wens je hoe dan ook succes met je zoektocht. Zo nu en dan worden er ook live bijeenkomsten georganiseerd, dus als je een keer met een stel aces wil rondhangen en praten, ben je van harte welkom!

Fricai

Hey Ris, welkom! :wave:

CiteerIk heb het idee dat liefde niet bestaat, terwijl ik tegelijk heel erg hou van romantische boeken en films. Als ik zo'n boek lees of film kijk en de 2 hoofdpersonen zijn een tijd om elkaar heen aan het draaien en toch uiteindelijk is hun eerste kus, dan voel ik me warm en blij vanbinnen. Dan denk ik dat ik dat ook wil.

Zulke liefde bestaat ook wel in het echt. Al zwakt de romantiek altijd wat af op de lange termijn.

Citaat van: Ris op september 17, 2022, 08:40:54 PMHet idee van de liefde bedrijven is heel mooi en in een boek klinkt het zo geweldig en emotioneel, dat ik soms denk dat ik dat ook wil, maar dan bedenk ik dat het gewoon seks is. Vinden jullie geslachtsdelen ook vies en lelijk? Ik snap echt niet waarom je die zou willen aanraken.

Vies? Die van mannen wel, die van vrouwen niet! :P Ik vind beide minstens vreemd, misschien ook wel lelijk ja.

CiteerIs een relatie niet gewoon een beste vriend of vriendin waar je mee zoent? Want dat is eigenlijk wat ik graag zou willen. Iemand die me begrijpt en die leuke dingen met me wil doen. Iemand waarmee ik dom kan doen en die ik kan knuffelen en zoenen. Ik wil wel samenwonen met iemand, maar niet trouwen en geen kinderen. Is dat een relatie of een speciale (beste) vriendschap? Ben ik dan aromantisch aseksueel of niet? Hierdoor snap ik ook niet goed wat het verschil is tussen liefde en vriendschap.

Ik zou het niet uitdrukken in specifieke handelingen, eerder in gevoelens. Mensen voelen iets anders voor een partner dan voor vrienden, en dat 'iets anders', noemen we soms liefde. En dat maakt dat (de meeste) mensen hun partners willen zoenen (in tegenstelling tot vrienden), en dat (de meeste) mensen seks willen hebben met hun partners. Zoenen voelt voor de meeste mensen als een soort voorspel, als ik het goed heb. Ik vermoed dat veel aseksuelen er ook weinig mee hebben, maar misschien kan ik beter eens een poll starten dan gissen of graven in mijn gebrekkige geheugen! :p

Citaat van: Koffie op september 18, 2022, 12:38:19 PMGeslachtsdelen vind ik niet aantrekkelijk. Ik begrijp ook niet waarom genotsplekken gecombineerd zijn met dezelfde plekken waar urine etc. naar buiten komen.

Dan komen wij mensen nog goed weg, Vogels hebben een cloaca, een echt 'alles in 1' pakket. :schater:

Koffie

Frikai  :rollol: :schater:

Ik ben nu heel blij. ;)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie