Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Iemand hier op het aromantische spectrum?

Gestart door PallaS., november 03, 2022, 12:22:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PallaS.

Vraagje: is er iemand op het forum die zich identificeert als grey-romantic of aromantisch? Of je dat nu al voor een langere periode doet of pas net, ik zou graag een keertje ervaringen willen uitwisselen. Even horen hoe anderen de wereld ervaren op dit gebied, en even wat dingen uit m'n eigen systeem tiefen gooien.

Reageer in deze thread of stuur me een PM: ik zal zsm reageren.

Koffie

Ik zie mezelf als grijs-romantisch. Ik ben diverse keren verliefd geweest, maar ik word veel minder makkelijk verliefd dan ik om me heen vaak heb gezien en ik ben er ook niet op gericht. Soms lijk ik bijna te vergeten dat het bestaat, net als seksuele aantrekking. Net als seksualiteit is romantische aantrekking iets dat voor veel mensen (bijna) altijd ergens een beetje 'in de lucht hangt'. En dat heb ik helemaal niet. Met ouder worden nog veel minder. Voor mij is verliefdheid ook niet iets wat ik zie als basis voor een relatie.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Bunny

Hier ook een aro. Ben nooit echt verliefd geweest, vind het ook maar een klef gedoe. Bekijk de wereld erg nuchter en rationeel, maar houd met heel mijn hart van mijn nichtje, mijn familie en mijn konijnen. Een eventuele relatie zou voor mij gebaseerd zijn op alles behalve verliefdheid en seks

PallaS.

Citaat van: AceVentura op november 03, 2022, 05:03:29 PM
Jazeker :wave:

Je bent welkom in m'n PM box :)
Zie mailbox :)

Citaat van: Bunny op november 03, 2022, 07:57:51 PM
Hier ook een aro. Ben nooit echt verliefd geweest, vind het ook maar een klef gedoe. Bekijk de wereld erg nuchter en rationeel, maar houd met heel mijn hart van mijn nichtje, mijn familie en mijn konijnen. Een eventuele relatie zou voor mij gebaseerd zijn op alles behalve verliefdheid en seks
Klinkt heel mooi :) en alsof je vrij comfortabel bent met wie je bent :) Is dat altijd al zo geweest?

Citaat van: Koffie op november 03, 2022, 12:28:46 PM
Ik zie mezelf als grijs-romantisch. Ik ben diverse keren verliefd geweest, maar ik word veel minder makkelijk verliefd dan ik om me heen vaak heb gezien en ik ben er ook niet op gericht. Soms lijk ik bijna te vergeten dat het bestaat, net als seksuele aantrekking. Net als seksualiteit is romantische aantrekking iets dat voor veel mensen (bijna) altijd ergens een beetje 'in de lucht hangt'. En dat heb ik helemaal niet. Met ouder worden nog veel minder. Voor mij is verliefdheid ook niet iets wat ik zie als basis voor een relatie.
Dank je voor het delen, Koffie. Dat is inzichtelijk. En uit nieuwsgierigheid, wat zie je als een goede basis voor een relatie?

Koffie

Eigenlijk vriendschap. Een soort van team kunnen zijn. Tenslotte, ook als verliefdheid wel een rol speelt vervliegt dat.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Rosie_22

Hoewel ik er nog niet helemaal 100% over uit ben, denk ik wel dat het iets is wat ook op mij van toepassing is. Ik ben een keer verliefd geweest, toen ik 13 was en sindsdien nooit meer (ben nu 22), dus begin er grondig aan te twijfelen of ik wel echt verliefd was toen, maar dat even terzijde

Bunny

Ja, op zich ben ik er vrij comfortabel mee. Ik heb nooit de druk gevoeld een relatie aan te 'moeten' gaan. Vind het wel lastig om over te brengen waarom ik geen relatie hoef. Ook omdat de meesten 70+ zijn en ik er weinig voor voel om de termen aro en ace uit te leggen. Dus zeg ik vaak maar dat ik niet kan en wil voldoen aan de verwachtingen die bij een relatie komen kijken, zonder deze termen te noemen.

Koffie

Citaat van: Koffie op november 03, 2022, 10:24:06 PM
Eigenlijk vriendschap. Een soort van team kunnen zijn. Tenslotte, ook als verliefdheid wel een rol speelt vervliegt dat.

Ik heb nog wat verder nagedacht. Vriendschap alleen is het niet, er is wel een soort aantrekking nodig. Ik heb nooit het idee gehad dat ik een relatie zou willen met een vrouw, bv en ook niet met alle mannen waarmee ik goed bevriend zou zijn, zouden een partner kunnen zijn. Er was altijd wel een gevoel van dat ik lichamelijk wilde zijn  met iemand in de zin van dat ik wilde knuffelen. Momenteel voel ik die behoefte niet zo, vandaar dat ik er niet bij stilstond. Dus er was/is wel een zekere sensuele aantrekking.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Beukennootje

Ik ben aromantisch. Als je ervaringen uit wil wisselen, stuur me gerust een berichtje!

BjarneS

Ik ben lekker aromantisch.
Ik heb wel een tijd gehad dat ik mezelf probeerde te vertellen dat ik misschien grey-romantic was.
Dat was bij nader inzien niks meer dan een manier om mezelf valse moed/hoop in te spreken, maar dat terzijde :p
Verder mag je me altijd een pm sturen

Lytsedraak


Shannen

Ik ben hier zelf nog niet helemaal uit. Het is voor mij een vrij nieuw woord en ik ben het nog aan het onderzoeken.
Dus mocht je hierover willen kletsen mag je me altijd een PB of appje sturen!  :)

PallaS.

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties en jullie verhalen  :hart1: Dat is meer dan ik gehoopt had, en ik vind het fijn om te weten dat er anderen zijn die met die term bezig zijn, allen op hun eigen manier. :)

Afgelopen week heb ik inderdaad uitgebreid met iemand van het forum gesproken - ervaringen uitwisselen, stoom afblazen, een paar keer hard lachen, een paar keer hard janken, etc. De emotie eruit laten, dat was even heel prettig.

Een van de dingen die omhoog kwam in het gesprek, was het concept van "alterous attraction". Iemand ervaring mee?

Citaat van: Bunny op november 04, 2022, 04:37:18 PM
Ja, op zich ben ik er vrij comfortabel mee. Ik heb nooit de druk gevoeld een relatie aan te 'moeten' gaan.
:hart1: :hart1: :hart1:

Citaat van: houseofmemories op november 06, 2022, 02:07:36 PM
Ik zou mezelf aegoromantisch noemen, wat ook aro is, maar ik blijf twijfelen 🙃
Waar zit de twijfel in? (Als je dat wil benoemen, kan dat trouwens ook via een PM)

Citaat van: Koffie op november 06, 2022, 03:16:01 PM
Dus er was/is wel een zekere sensuele aantrekking.
Dank je voor de extra uitleg. Dat helpt :)

HuntressOfArtemis

Misschien een beetje laat maar ja, ik identificeer me al sinds beging vorig jaar als aromantisch. Ik dacht ervoor dat ik een keer verliefd was geweest, maar dat was allemaal heel verwarrend omdat ik een romantische relatie niet echt zag zitten. Later leerde ik wat platonische aantrekking was en dat maakte een heleboel duidelijk. Daarvoor dacht ik ook dat ik greyromantksch was.
Als je nog wil praten mag je zeker een paar sturen. Ik weet wel niet of ik direct ga antwoorden want zo actief ben ik hier niet meer.
Doe alsof je in een verhaal zit, want binnen een eeuw, ben je een verhaal, dus maak er een mooi van!