Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

ZEUR NIET ! ( Annie M.G. Schmidt)

Gestart door petra1963, januari 18, 2007, 11:15:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

petra1963

Bij deze een van mijn favorieten...

ZEUR NIET !

Tekst: Annie M.G. Schmidt

Als je moe bent
Als je oud bent
Als je rillerig en miezerig en koud bent
Als je man weer met een juffrouw op de pier zit
Als de echtelijke liefde je tot hier zit
Als je schoonfamilie vraagt om ondersteuning
Als je vader zich weer vasthoudt aan de leuning

Als er sneeuw is
Als er mist is
Als het ijzelt en je minnaar een sadist is
Als dat allemaal je lot is
En je vraagt of er een god is
Sla dan woedend met de deuren
Ga je avondjurk verscheuren
Maar niet zeuren

Huil je in je bed
Bijt je in je laken
Vloek tegen iedereen
Schreeuw van de daken
Maar zeur niet
Zeur niet
Zeur niet

Trap om je heen
Wees nooit een dame
En gooi het theeservies
Dwars door de ramen
Maar zeur niet
Zeur niet
Zeur niet

Neem een grote schaar en knip in het velours
Scheld de vrouw van de notaris uit voor hoer
Doe dat allemaal
Maak een grof schandaal
Maar zeur niet
Zeur niet
Zeur niet

Als je down bent
Als je ziek bent
Als je kromgetrokken van de rimmetiek bent
Als de regen door het dak lekt op de grond
En je zeven kinders hebben rooie hond
En geen stukje eten in de frigidaire
En de muizen vallen morsdood in de serre

Als je auto op een paal botst
Als de kat weer op de mat van het portaal kotst
Als je arm bent als een kerkmuis
Moet gaan dweilen in een werkhuis
Ja dat alles kan gebeuren
Zelfs in technicolorkleuren
Ga niet zeuren.

Spring in de gracht
Of knip je haar af
Duw oude dametjes
Van het trottoir af
Maar zeur niet
Zeur niet
Zeur niet

Gijzel Wim Kok
Ga daag'lijks staken
En dan naar Den Haag
Om het Catshuis te kraken
Maar zeur niet
Zeur niet
Zeur niet

Ga naar 't postkantoor en spuug door het loket
Krijg een hartaanval of ga desnoods naar bed
Met de kardinaal
Doe dat allemaal
Maar zeur niet
Zeur niet
Zeur niet

Raak aan de drank
Haat al je vrindjes
Breek in bij Luns
Pik al z'n lintjes
Maar zeur niet
Zeur niet
Zeur niet

Ransel je kind
Knijp je parkietje
Zeg tot de generaal
U bent een mietje
Maar zeur niet
Zeur niet
Zeur niet

Tjonge jonge jonge, wat een toon
Tjonge jonge jonge, niet gewoon
Doe het allemaal
Wees een kannibaal
Maar zeur niet
Zeur niet
Zeur niet
Zeur niet
Zeur niet
Zeur niet
Zeur niet
Zeur niet
Zeur niet
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Sismo

Ze is goed!  :klap:
En ik mag het me wel laten zeggen....ik kan af en toe flink zeuren.... :-[
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Ereinion

Hoewel de alternatieven die ze aandracht ook niet echt vriendelijk zijn.  :D

Leuk dat je dat hier gepost hebt, Peter!
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

petra1963

Citaat van: Ereinion op januari 19, 2007, 04:40:20 PM
Hoewel de alternatieven die ze aandracht ook niet echt vriendelijk zijn.  :D

Leuk dat je dat hier gepost hebt, Peter!

Ik vind de tekst ze geweldig ! Zo heerlijk subversief... vooral als je beseft dat ze dit soort teksten ook voor kinderen schreef ( en volwassenen die nog een beetje kind zijn)..


En gooi het theeservies
Dwars door de ramen



Duw oude dametjes
Van het trottoir af


Ransel je kind
Knijp je parkietje


Allemaal dingen die je misschien ooit wel zou willen doen, maar niet doet omdat je 'netjes' moet blijven.. ;D

Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Jovi_Hobbes

Ja, als je dat soort dingen nou eens één dag ongestraft zou mogen doen  >:D  (en dan ook zonder last te krijgen van je geweten)
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Ereinion

Dan nog zou ik mijn kind niet ranselen of mijn parkiet knijpen. Met de andere suggesties zou ik iets minder moeite hebben, denk ik.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

ehm ja, het was ook eigenlijk meer op het hele gedicht gericht dan op Peters laatste opmerking. Het komt nu wel een beetje vreemd over  :D
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

petra1963

Ik ken iemand die al vaak de fantasie heeft gehad om haar constant jankende en neurotische kat op voor straf zijn kop vast te binden aan de kroonluchter.. ;D maar dat gelukkig nog nooit gedaan heeft en ook nooit doen zal. Dus ja, je parkietje knijpen is dan nog minder erg...

En een vriend van mij bezwoer bij hoog en bij laag dat hij zijn kinderen nooit zou slaan...tot zijn zoontje hem zo het bloed onder de nagels vandaan tergde ( 100 keer 'nee jantje, dat mag niet :-)' ) en wilde weten waar nou écht de grens lag... dat die vriend van mij zijn zooontje een dreunende klap om zijn oren gaf..
Afijn, de vriend was geschokt over zichzelf en zijn eigen gedrag, zoontje ging flink bleren ( maar was achteraf wel tevreden.. nu wist hij waar de grens echt lag)...

Dus zeg nooit nooit... ;D
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

pinky

Als je dat allemaal kon doen en de volgende dag zou weer dezelfde dag zijn (zoals in de film de Groundhog day(of zoiets)), dan zou mij alles wel een keertje 'leuk' lijken. De volgende dag is alles weer zoals het altijd geweest is, niemand die meer weet wat je gedaan hebt. Perfect toch? Ik zou dan vooral willen kijken waarom mensen de dingen doen die ze doen. Zoals drugs, hoe voelt dat. En dan alles uittesten. Of je nou dood gaat of niet, de volgende ochtend wordt je gewoon weer wakker. Wat je anderen of jezelf ook aandoet. En het lijkt me gewoon interessant om te weten wat criminelen eigenlijk voelen als ze de misdaad begaan. Zeker omdat ik later therapie ga geven. Dan is dat toch makkelijker inspelen als je er zelf ervaring mee heb.
Ik hoop niet dat het nu te fout klinkt, want in het echte leven lijkt mij de kans erg klein dat ik ooit zoiets ga doen als mijn dieren mishandelen, mijn kinderen slaan of crimineel word. Maar ja, wat Peter zegt; zeg nooit nooit. Je weet niet hoever je kunt gaan...

Sismo

Vanmiddag de film Kruistocht in Spijkerbroek gezien, daarin wil de hoofdrolspeler idd een dag terug in de tijd gaan om de voetbalwedstrijd die zijn team dankzij hem verloren heeft opnieuw te doen. Hij komt helaas iets verder terug in de tijd uit...in de middeleeuwen...
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

pinky

Oh ja, wow, die film wil ik graag nog een keertje zien!

Sismo

Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

petra1963

Ja, die film wil ik graag ook nog een keer zien.. Het boek vond ik vroeger ook mooi...

En Pinky: je wordt niet meer crimineel, hoor. Anders was je het al lang geweest, lijkt me..En de meeste criminelen vervelen zich dood en hebben constant te weinig geld.. Zo leuk is dat volgens mij  niet..
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

pinky

Waarschijnlijk wel, maar goed, ik weet wel hoe ik ben, maar niet hoe anderen zijn. Als die me wat gaan aandoen. Of als ik kinderen heb 1 van mijn kinderen, dan sta ik niet voor mezelf in. De vraag is dan of dat ook crimineel worden is. Maar feit is wel dat als je een ander iets aandoet je wel een delict hebt gepleegd. Ik bedoel, hoeveel ouders die hun kind door een misdrijf zijn kwijtgeraakt willen niet in de buurt van die delictpleger komen, omdat ze dan niet weten wat ze zullen doen. Dat bedoel ik. Maar zoals ik al zei, ik acht die kans vrij klein. Nihil bijna wel. Maar je weet maar nooit natuurlijk...
Maar dat ik een draaideurcrimineel word lijkt me vrij sterk jah, dan was ik het inderdaad al wel geweest waarschijnlijk, maar ook daar, je weet maar nooit waar je in terecht komt. Ik heb genoeg om me heen gezien, en zie nog steeds, wat er met mensen kan gebeuren als ze in een ongebruikelijke situatie terechtkomen. (dat wil ook wel als je een therapiestudie doet he?) En ik ben geen heilige, dus...
Maar wat ik bedoelde te zeggen met mijn post is dat ik benieuwd ben naar wat criminelen beweegt om crimineel te worden. Krijgen ze een kick van wat ze doen? Is het het geld (dat kan ook als je de drugs ingaat), is het dat je gedwongen wordt? Lijkt me erg interessant om eens te ervaren zonder censequenties! Wat gaat er door iemand heen wanneer die een ander van het leven beroofd? Voelt is zich dan high? Buiten zichzelf? Of juist niet, maar is er iets in hem dat hem dwingt? Ik denk dat iedereen dat wel wil weten. Dat maakt het in elk geval een stuk makkelijker om criminaliteit tegen te gaan, denk ik.
Ik hoop niet dat jullie een raar beeld bij me krijgen nu. Maar het is meer nieuwsgierigheid dan dat ik het ook werkelijk ga uitproberen ofzo. Ik zou het niet eens kunnen, laat staan durven. Ik moet er niet aan denken...
(zo lang verhaal, zo laat op de avond nog)

Stev

Citaat van: Pinky op januari 21, 2007, 10:26:25 PM
... in het echte leven lijkt mij de kans erg klein dat ik ooit zoiets ga doen als mijn kinderen slaan.

Het gaat makkelijker dan jij zou denken (*spreekt uit eigen ervaring*) maar spijt heb je er altijd van.
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)