Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

De (a)romantische knoop ontwarren

Gestart door Rosie_22, december 22, 2022, 03:18:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rosie_22

Citaat van: houseofmemories op december 27, 2022, 10:27:43 AMHee Rosie, ik wil even zeggen dat ik je gedachten erg herken. Toen ik Loveless van Alice Oseman had gelezen, herkende ik mezelf enorm in dat personage, dat wel aro is, en toen dacht ik oh shit, misschien ben ik dan ook wel aro. Maar net als jij heb ik ook dat gevoel dat ik niet alleen wil blijven. Heb ook wel vage crushes gehad, maar de betekenis daarvan is me ook niet zo duidelijk. Maar goed, misschien staat het eenzame gevoel ofzo er ook wel los van verder. Een platonische partner zou natuurlijk ook kunnen inderdaad 🙃

Ooh ben gelukkig niet de enige die deze (ietwat gekke) ervaring heeft :). Dankjewel voor je berichtje❤️. Ben je ook een beetje aan het uitzoeken hoe het bij jou zit of ben je er misschien al achter?

Citaat van: houseofmemories op december 27, 2022, 10:27:43 AMWat betreft Facebook zijn er ook privégroepen, en wat je daarin post is niet zichtbaar voor je vrienden. Verder zijn er ook wel apps en websites, maar de meeste werken niet top of zijn nogal verlaten. Iemand zou eens echt een goed werkende app moeten ontwikkelen voor aces 😂

Dat wist ik, maar bedoelde meer dat vrienden volgens mij wel de naam van de groep kunnen zien toch? Dat roept dan natuurlijk weer vragen op, hoewel ik nu misschien van een mug een olifant maak 🙈. Heb me ook op een paar sites aangemeld, maar ook vrij snel weer verlaten haha

Rosie_22

Citaat van: AceVentura op december 27, 2022, 02:36:25 PMPlatonische aantrekking klinkt ook mooi. Wat betekend dat voor jou?

Ik kon me in ieder geval herinneren dat ik altijd blij was als ik hem weer zag, dat ik graag met hem wilde kletsen en dat ik altijd veel te vertellen had. We knuffelden elkaar vaak, maar goed dat deed ik met andere vrienden ook. En dit betekent het denk ik nog steeds wel voor mij, elkaar graag zien, veel en over alles kunnen praten, knuffelen etc.

Eline.

Hey
Ik herken ook wel wat van je verwarring. Zelf heb ik me een keer tot iemand romantisch aangetrokken gevoeld. Soms twijfel ik of dat niet heel weinig is. Dan vraag ik me soms af van ben ik misschien grayromantic of wordt ik gewoon niet snel verliefd. Het voelt voor mij ook vaak dat in de samenleving zo'n groot ding gemaakt wordt van romantische liefde. Alsof dat het "belangrijkste" is om na te streven.
Ik vind mensen zelf niet snel aantrekkelijk. Als allos soms zeggen dat iemand echt heel knap :o  is ben ik zo van: HUH wie?! Dat ik me niet snel aangetrokken voel tot mensen heeft misschien ook met het aseksueel zijn te maken of is het toch het aromantische spectrum. Tegelijkertijd voelt voor mij het label aromantisch ook niet passend. Het is een zoektocht die ik nu een beetje losgelaten heb. Time will tell waar het op uitkomt.
Ik wil later ook wel een maatje waar ik lief en leed mee kan delen. Ik weet nog niet of ik wil dat dit met een romantische of queer platonische partner is. De verbondenheid vind ik vooral heel erg belangrijk.
Je bent niet de enige. Het zou me niet verbazen als vele aces een moment door maken van ervaar ik wel of geen romantische aantrekking.

Eline

AceVentura

Citaat van: Rosie_22 op december 28, 2022, 03:13:44 PMIk kon me in ieder geval herinneren dat ik altijd blij was als ik hem weer zag, dat ik graag met hem wilde kletsen en dat ik altijd veel te vertellen had. We knuffelden elkaar vaak, maar goed dat deed ik met andere vrienden ook. En dit betekent het denk ik nog steeds wel voor mij, elkaar graag zien, veel en over alles kunnen praten, knuffelen etc.
Dat klinkt goed :klap:
En hoe relateert dit voor jou aan (a)romantisch zijn?
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Rosie_22

Citaat van: Eline. op december 28, 2022, 04:41:10 PMIk herken ook wel wat van je verwarring. Zelf heb ik me een keer tot iemand romantisch aangetrokken gevoeld. Soms twijfel ik of dat niet heel weinig is. Dan vraag ik me soms af van ben ik misschien grayromantic of wordt ik gewoon niet snel verliefd.

Dat heb ik ook weleens gedacht inderdaad. Ben ik misschien grey of demi? Dat ik gewoon niet snel verliefd wordt heb ik ook lang gedacht.

Citaat van: Eline. op december 28, 2022, 04:41:10 PMIk vind mensen zelf niet snel aantrekkelijk. Als allos soms zeggen dat iemand echt heel knap :o  is ben ik zo van: HUH wie?! Dat ik me niet snel aangetrokken voel tot mensen heeft misschien ook met het aseksueel zijn te maken of is het toch het aromantische spectrum.

Ik kan mensen dan weer wel (heel) knap vinden, maar dat heeft bij mij denk ik niks met aantrekking te maken, want ik wil/kan/doe daar verder niks mee. Iemand is knap en dat is het, punt. Snap dat dat ook wel verwarrend kan zijn, zo van, waar heeft het mee te maken?

Citaat van: Eline. op december 28, 2022, 04:41:10 PMTegelijkertijd voelt voor mij het label aromantisch ook niet passend. Het is een zoektocht die ik nu een beetje losgelaten heb. Time will tell waar het op uitkomt.

Zoals ik eerder schreef heb ik bij alle labels (aromantisch/heteroromantisch/etc) niet echt een speciaal/specifiek gevoel, dus dat het niet passend voelt herken ik wel. Misschien is loslaten soms ook wel beter. Dan vinden we misschien vanzelf wat het beste past zonder er al te veel over na te denken.

Citaat van: Eline. op december 28, 2022, 04:41:10 PMIk wil later ook wel een maatje waar ik lief en leed mee kan delen. Ik weet nog niet of ik wil dat dit met een romantische of queer platonische partner is. De verbondenheid vind ik vooral heel erg belangrijk.

Daar twijfel ik ook aan. Aan de ene kant klinkt een queer platonische relatie wel als iets wat bij me zou kunnen passen, maar aan de ander kant hou ik wel van knuffelen, tegen mekaar aanliggen op de bank, hand in hand lopen etc dus dan wordt het alweer romantischer van aard.

Citaat van: Eline. op december 28, 2022, 04:41:10 PMJe bent niet de enige. Het zou me niet verbazen als vele aces een moment door maken van ervaar ik wel of geen romantische aantrekking.

Waarschijnlijk wel inderdaad. Soms voelt het wel als iets wat je als enige hebt, maar als ik dan zoals nu dit van me af schrijf, ontdek je toch dat er weer meer mensen zijn die ook iets soortgelijks hebben (gehad).

Dankjewel Eline :)



Eline.

Bij een queer platonische relatie kunnen mensen zelf vormgeven hoe ze de relatie willen hebben. Er zijn ook mensen die samen zoenen maar het niet als romantisch zien. Een queer platonische relatie is aan mij uitgelegd als iets tussen vriendschappen en romantische relaties in. Het is een relatie vorm die mensen vrij kunnen vormgeven zonder de standaard normen. Knuffelen en handen vasthouden kan gewoon als je dat wil. Ik dacht ik verduidelijk het even. Op Instagram zag ik dat er een film gemaakt wordt over een qpr waarin iemand aseksueel is. Het heet Dear luke love me. Ik ben heel benieuwd naar die film!
Eline

AceVentura

Een relatie (ongeacht het label wat je daar aan geeft) mag natuurlijk iedere vorm hebben die je wil, zolang de personen die betrokken zijn in die relatie daar allemaal happy mee zijn.
Er zijn uiteraard wel vormen waar "de buitenwereld" wat van vind, maar daar hoef je je dan weer niet zo veel van aan te trekken ::)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Citaat van: AceVentura op januari 01, 2023, 11:27:10 AMEen relatie (ongeacht het label wat je daar aan geeft) mag natuurlijk iedere vorm hebben die je wil, zolang de personen die betrokken zijn in die relatie daar allemaal happy mee zijn.
Er zijn uiteraard wel vormen waar "de buitenwereld" wat van vind, maar daar hoef je je dan weer niet zo veel van aan te trekken ::)

Dat was wat ik dacht. Hoe een relatie eruit ziet, hoe het voelt, etc. is aan de betrokkenen. Ik las ooit dat er 2 vrouwen met elkaar getrouwd waren, niet omdat ze lesbisch waren of bi, maar omdat ze elkaars beste vriendinnen waren en dat was hun basis. Zij wilden dat op die manier bezegelen en samenleven. Het maakt niet uit hoe het heet en of dat queer platonisch is of wat dan ook, dit is wat zij voelen, willen en wat hen samenbrengt en gelukkig maakt.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Rosie_22

Citaat van: AceVentura op december 29, 2022, 05:35:39 PMEn hoe relateert dit voor jou aan (a)romantisch zijn?

Pff dat weet ik dan nog niet zo goed.. het is een ingewikkelde knoop haha

Rosie_22

Citaat van: Eline. op december 31, 2022, 08:32:36 PMBij een queer platonische relatie kunnen mensen zelf vormgeven hoe ze de relatie willen hebben. Er zijn ook mensen die samen zoenen maar het niet als romantisch zien. Een queer platonische relatie is aan mij uitgelegd als iets tussen vriendschappen en romantische relaties in. Het is een relatie vorm die mensen vrij kunnen vormgeven zonder de standaard normen. Knuffelen en handen vasthouden kan gewoon als je dat wil. Ik dacht ik verduidelijk het even. Op Instagram zag ik dat er een film gemaakt wordt over een qpr waarin iemand aseksueel is. Het heet Dear luke love me. Ik ben heel benieuwd naar die film!
Eline

Daar zit wat in natuurlijk. Ooh wanneer komt die film uit?

Rosie_22

Citaat van: AceVentura op januari 01, 2023, 11:27:10 AMEen relatie (ongeacht het label wat je daar aan geeft) mag natuurlijk iedere vorm hebben die je wil, zolang de personen die betrokken zijn in die relatie daar allemaal happy mee zijn.
Er zijn uiteraard wel vormen waar "de buitenwereld" wat van vind, maar daar hoef je je dan weer niet zo veel van aan te trekken ::)

Dat is ook helemaal waar inderdaad, misschien denk ik daar ook wel teveel over na. Aan mensen dichtbij kun je makkelijk uitleggen hoe het zit, maar wat zeg je tegen 'de buitenwereld'? Aan de andere kant hoef je tegenover de buitenwereld geen verantwoording af te leggen en wat ze er dan evt van vinden is dan hun probleem.

Rosie_22

Citaat van: Koffie op januari 01, 2023, 01:58:45 PMIk las ooit dat er 2 vrouwen met elkaar getrouwd waren, niet omdat ze lesbisch waren of bi, maar omdat ze elkaars beste vriendinnen waren en dat was hun basis. Zij wilden dat op die manier bezegelen en samenleven. Het maakt niet uit hoe het heet en of dat queer platonisch is of wat dan ook, dit is wat zij voelen, willen en wat hen samenbrengt en gelukkig maakt.

Oh dat is ook een mooi verhaal :)

AceVentura

Citaat van: Rosie_22 op januari 02, 2023, 10:17:28 PMAan de andere kant hoef je tegenover de buitenwereld geen verantwoording af te leggen en wat ze er dan evt van vinden is dan hun probleem.
Precies dit.
Net zoals met alles waar je van "de norm" af kan wijken kan je verwachten dat mensen er een mening over hebben of misschien vragen gaan stellen. Dat dat gebeurd is iets waar je mee om moet kunnen gaan, wat ze inhoudelijk vinden zegt meer over hun dan over jou.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

PallaS.

Hoi hoi,

Ik ben zelf ook bezig met de knoop te ontwarren, en my goodness, wat een chaos is af en toe. Zeker op momenten waarop ik het denk te snappen, en dan opeens gooit er iets roet in het eten (bijvoorbeeld als ik een keertje kneiterhard squish op iemand... aargh :schater: ). Het liefst zou ik het nog steeds alles netjes in een handleiding genoteerd en in hokjes ingedeeld willen hebben, maar dat gaat 'm niet worden natuurlijk. Dus ja, ik herken de verwarring die je ervaart ook.

Ik houd het nu zelf op ace en arospec als vrienden ernaar vragen, want op zich ben ik er vrij zeker van dat ik ergens op het aromantische spectrum. Ik weet alleen niet waar; en tijd, geduld, kennis en ervaring zullen het uitwijzen. En ik zal zelf moeten leren om op mijn gevoel te vertrouwen, zodat ik een kompas heb waarop ik kan varen. In de tussentijd helpt het mij om af en toe stoom af te blazen bij iemand die ik vertrouw. Het is helpt zo erg om woorden aan de gevoelens te geven, om zo de scherpe randen af te halen van de dingen die in je hoofd rondwervelen.
Hopelijk heeft het je geholpen om erover op het forum te posten. Verder ben je natuurlijk altijd welkom voor in mijn PM mocht je een keertje één op één willen praten.

AceVentura

Dat is natuurlijk ook een mooie oplossing :klap:, je hoeft geen hokje te kiezen  :cake:  :cake:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler