Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Ik verdwaal op het aro/ace spectrum

Gestart door egelhartjemuis, januari 21, 2023, 08:52:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

egelhartjemuis

Hi, ik ben al een tijdje in de war. Ik wist niet waar of met wie ik het kan delen, dus dan maar hier. Hopelijk kunnen jullie helpen of nou ja. In elk geval wat steunde woorden zeggen. Ik heb mijn geval/verwarring hieronder even op "papier" gezet. Het is alleen een beetje chaos, ik vind het nogal lastig om te verwoorden. 


Ik struggle al weken met mijn sexualiteit. Ik dacht dat ik daar wel klaar mee zou zijn toen ik besefte dat ik lesbisch was, drie jaar gelden. Uit de kast en alles. Maar nu twijfel ik toch keihard (niet dat ik op mannen val hoor, echt niet). Maar meer op het ace/aro vlak. Ik heb echt niks met datingsapps. Wel eens geprobeerd, maar ik kan niet aan een profielfoto zien of ik iemand leuk vind. Ik denk dat ik wel in staat ben om verliefd te worden. Ik heb denk ik ook wel een crush, al weet ik het niet zeker. Het bijzondere is alleen altijd dat mijn crushes een paar jaar ouders zijn.... Maar als ik al mijn crushes die ik ooit heb gehad op een rij zet en kijk naar wat een overeenkomst is, is dat allemaal hun persoonlijkehid. Extraverte, grappige, sociale mensen (wat is het lastig om iemands persoonlijkheid uit te leggen). Of eigenlijk klopt het ws ook niet helemaal, maar meer mensen die me aan mezelf doen denken. Volgens mij heb ik dit ook slechts een keer bij iemand gevoeld die mijn eigen leeftijd had, tegenover een keer of 6 met mensen die wat ouder zijn (vijf jaar of zo). Ik vind die mensen ook wel knap, leuk en ik bewonder ze. Ik ben graag bij ze in de beurt. Maar idk of het echt een crush is, of dat ik mezelf ergens in hen terug zie. Ik voel me nooit echt tot iemand seksueel aangetrokken, maar ik sta wel open voor seks. Wel met een vrouw en eigenlijk ook wel met iemand die zoals hen is. Het is niet zo dat ik mensen/vrouwen zie en denk "daar wil ik het graag mee doen". Eigenlijk helemaal niet, wel alleen hen.

Ik ben overigens 20, heb nog nooit gezoend enzo. Maar dat interesseert me ook niet heel erg. Niet dat ik het per se niet wil, maar het is er gewoon nog niet van gekomen, denk ik. Weet ik eigenlijk niet zeker.

Dit is het wel zo'n beetje. Sorry het is best lastig om mijn gedachten netjes op papier te krijgen. De schrijf/stijlfouten moeten jullie maar even voor lief nemen. In het dagelijkse leven is mijn Nederlands prima  ;)

Koffie

Welkom!

Over schrijf en stijlfouten liggen we hier niet wakker hoor! Ik zit niet met een rode pen klaar achter mijn computerscherm. ;)

Ik vind je verhaal helder en niet verwarrend. Het kan gewoon ook best heel lastig zijn om jezelf uit te vogelen. Het ligt nu eenmaal niet altijd zo duidelijk op een presenteerblaadje klaar en de puzzelstukjes passen niet precies. Het kan dus ingewikkeld zijn, welke labels je ergens op plakt en misschien hoeft dat helemaal niet. Maar ja, labels maken wel dingen duidelijk, ik vond (en vind) ze handig om mezelf te begrijpen en dingen uit te kunnen leggen.

Misschien herken je iets in demi-seksualiteit?



Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

egelhartjemuis

Citaat van: Koffie op januari 21, 2023, 09:55:11 PMWelkom!

Over schrijf en stijlfouten liggen we hier niet wakker hoor! Ik zit niet met een rode pen klaar achter mijn computerscherm. ;)

Ik vind je verhaal helder en niet verwarrend. Het kan gewoon ook best heel lastig zijn om jezelf uit te vogelen. Het ligt nu eenmaal niet altijd zo duidelijk op een presenteerblaadje klaar en de puzzelstukjes passen niet precies. Het kan dus ingewikkeld zijn, welke labels je ergens op plakt en misschien hoeft dat helemaal niet. Maar ja, labels maken wel dingen duidelijk, ik vond (en vind) ze handig om mezelf te begrijpen en dingen uit te kunnen leggen.

Misschien herken je iets in demi-seksualiteit?





Ja wellicht. Ik denk dat ik het ook eerst maar gewoon een keer moet ervaren, ooit. Als de tijd daar is. Misschien geeft dat wat antwoorden. Maar ik vind het best lastig om het nu los te laten.

AceVentura

Welkom op het forum,  :cake:  :cake:  :cake:  :cake:  :cake:

Als ik je bericht zo lees weet je eigenlijk best goed wat je wel of niet wil, de twijfel zit misschien meer in welke labels daarbij passen.
We zijn hier altijd voorzichtig met zeggen "Ja, je bent aseksueel" of "Nee, dat ben je niet", wat ik wel kan zeggen is dat verhalen zoals dat van jou hier vaker voorbij komen.

In de basis gaat aseksualiteit over het ervaren van seksuele aantrekking, dus met deze zin:
CiteerIk voel me nooit echt tot iemand seksueel aangetrokken
kom je dan een heel eind. Dat je wel open staat voor seks is iets wat varieert van persoon tot persoon, maar ook dat zal je hier vaker terug zien.

Natuurlijk zijn er dan nog allemaal variaties mogelijk, zoals aromantisch, demi-seksueel, enz. Neem gewoon de tijd om te ontdekken wat bij jou past, lees erover (er is hier op het forum heel veel te vinden) en dan merk je vanzelf wat wel of niet overeen komt met jouw ervaringen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler