Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Protesten Rotterdam

Gestart door LuukFantasy, april 17, 2023, 02:44:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LuukFantasy

Op beelden van de protesten rondom de voorleesmiddag in Rotterdam gisteren, zag ik ook wat ace vlaggen voorbij komen en daar werd ik best vrolijk van. Zijn er mensen hier van het forum aanwezig geweest bij deze protesten?

Ik word zelf echt heel verdrietig van de tegenprotesten en met al de politie erbij lijkt het me ook een best enge ervaring. De laatste tijd lijkt er ook weer meer fobisch gedrag richting LHBTIQA+ personen te zijn.

Koffie

Ik heb er wat over gelezen, ik heb geen beelden gezien.
Het is heel naar, de sfeer momenteel rondom LHBTQIA+, in sommige kringen. Het maakt me ongerust dat ze voet aan de grond lijken te krijgen hier en daar. En het maakt me boos. Of boos, ik weet het niet goed een naam te geven. Strijdbaar?

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Aisha

Ik had ook beelden gezien waarbij de ace vlag me ook positief opviel!

Was er zelf dus niet bij, maar iemand die ik ken wel - die noemde dat het wel heftig was natuurlijk, maar er waren zoveel meer queer mensen aanwezig dan het kleine clubje fobiegangers. Idd dat strijdbare zit erin onder genoeg van ons die daar in grote getallen durven te staan. En dat geeft me wel hoop.

Maar ik ben ook bang om te zien hoe vooral in de VS het basale recht op abortus en trans zorg onderuit wordt gehaald. Ik ben bang voor al mijn vrienden daar, maar ook voor het effect dat het hier zal hebben. Zoals ook laatst met de COC jongeren in Eindhoven en drag show bar in Groningen. Het geweld tegen queer mensen is er altijd en nog steeds.

Proberen aan die hoop van de strijdbaarheid vasthouden en vanaf dit jaar actief meedoen met dingen als Pride Walk, da's dan maar wat ik doe.

LuukFantasy

Mij maakt het ook wel strijdbaar ja! Ik wil ook zeker dit jaar actiever mee gaan doen met fysieke evenementen. Tot noch toe beperkte ik me heel erg tot online, maar nu wil ik ook zeker met pride walks en dergelijke mee gaan doen.

AceVentura

Ik heb in de beelden die ik heb gezien geen Ace flag gespot, wel goed dat die er was :cheerleader:

Overigens ben ik naar aanleiding van de nieuwsberichten hierover ook eens gaan verdiepen in de groep die daar wou demonstreren. Dat is "De Roze Leeuw", en zoals je misschien al ziet aan de naam: Dat is óók een LHBT-belangenorganisatie. In dit geval een groep die zich niet gehoord voelt bij de meer gangbare organisaties als het COC. Voor wie interesse heeft in hun kant van het verhaal (hoe en waarom van de demonstratie) kan ik aanraden deze pagina op hun site te bekijken: https://www.derozeleeuw.nl/2023/04/11/qa/
Kort samengevat: Ze hebben niets tegen LHBT-At/mZ, ook niet tegen drags, wel hebben ze bezwaar tegen drags icm. kinderen.
Persoonlijk ben ik het zeker niet helemaal met ze eens, maar ik kan me een deel van hun bezwaren ook wel voorstellen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

LuukFantasy

Citaat van: AceVentura op april 18, 2023, 07:05:14 PMKort samengevat: Ze hebben niets tegen LHBT-At/mZ, ook niet tegen drags, wel hebben ze bezwaar tegen drags icm. kinderen.
Persoonlijk ben ik het zeker niet helemaal met ze eens, maar ik kan me een deel van hun bezwaren ook wel voorstellen.

Hier wil ik aan toevoegen dat deze groep ook wil dat de transgenders, non-binairen en andere genderidentiteiten "losgekoppeld" wordt van LHB, omdat zij zich hier niet in zouden kunnen vinden. Dit vind ik wel een kwalijke zaak en daarnaast gingen zij hand in hand met de aanwezige FvD delegatie. Van hun weten we dat ze absoluut niet Queer vriendelijk zijn.

Koffie

Ik heb te weinig kennis van drag om er echt iets zinnigs over te zeggen. Heel toevallig zag ik een aantal weken terug een programma waarin kinderen, zowel jongens als meisjes, meededen aan een make-upcontest speciaal rondom drag. Het had niets met seksualiteit te maken, het was echt het gevoel zichzelf uit te drukken, wat zij waren wat zij mooi vonden, in dragkleding en make-up. En het lag ze heel erg na aan het hart. Het was niet zomaar een verkleedpartijtje.

Voor mij ziet het toch een beetje eruit als een masker, je ziet juist niet de ware persoon, maar juist daar denk ik dat je misschien juist merkt dat ik geen idee heb in feite, wat drag allemaal kan zijn en hoe het voelt.

Kortom, je zult er verschillende kanten mee op kunnen en waarvoor geldt dat niet. Ik denk dat er op Roze Zaterdagen etc. ook heel erg veel diversiteit binnen elke doelgroep te vinden zal zijn.

Mijn kinderen zouden gerust door een dragqueen voorgelezen hebben mogen worden over thema's als jezelf mogen zijn, anders zijn, inclusiviteit, etc. Ik zie niet in wat daar pervers aan is.

De vraag is in hoeverre je kinderen heel expliciet al jong met volwassen seksualiteit mag confronteren, daarin sluit ik me wel aan bij de Roze Leeuw. Ik ben altijd open en eerlijk geweest, ik heb ze ook voorgelicht, ook over diversiteit (ik zie daar namelijk niets engs of schadelijks in), maar wel aansluitend bij de ontwikkeling van mijn kinderen.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Ik ben zeker ook geen deskundige op het gebied van drag, ik heb nog nooit zelf iemand gesproken die aan drag doet. (Stiekem lijkt het me zelfs ook wel leuk om het eens te proberen :) ).

Op basis van wat ik op TV zie en lees herken inderdaad wel wat Koffie schrijft, het is meer dan verkleden. Het is bijna een soort tweede identiteit, eentje die vaak veel vrijer is en meer durft dan dat ze als zichzelf durven.
Op mij maakt het vaak wel een seksuele of seksueel getinte indruk, en ik zeg er meteen bij dat ik niet weet of dat de juiste indruk is omdat ik merk dat ik door m'n aseksualiteit juist anders tegen dat soort dingen aan kijk. Daar zit voor mij dan wel een stukje herkenning in wat ze bij de Roze Leeuw schrijven, met de (dan terechte) vraag of dat geschikt is voor kinderen. Ik denk wel dat in het geval van zo'n voorleesdag het aan de ouders is om daar de juiste inschatting te maken, die kennen hun kinderen immers het best.

Buiten hun beweegredenen voor de protesten heb ik ook wel herkenning in het punt dat ze vinden dat LHBT'ers vaak als slachtoffer neergezet worden, dat is iets waar ik me ook aan kan ergeren. Ik ben geen slachtoffer, ik ben niet zielig, ik ben gewoon aseksueel. Als iemand moeite heeft met m'n aseksualiteit of daar vragen over heeft sta ik open voor een gesprek.

Voor de volledigheid: Verder zeggen ze vooral veel dingen waar ik het niet mee eens ben 8).
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Speaker

De Roze Leeuwen heette vroeger de Gaysevatives en zijn ook naast transfobisch xenofobisch en racistisch. Zo vinden ze dat de intolerantie voornamelijk toeneemt door mensen met migratieachtergrond/vluchtelingen. Alleen dan ironisch dat ze samen met Neo-Nazi groep de Voorpost (die zelfs met de prinsenvlag/NSB-vlag lopen) daar staan.

Drag hoeft trouwens niet seksueel zijn, denk bijvoorbeeld aan de Mrs. Doubtfire, de videoclip 'I want to be Free' van Queen of Jörgen Raymann. Ook kan drag een manier zijn om jezelf te zijn, jezelf te uiten en ook met je genderidentiteit te spelen en kan je het zien als een kunst vorm.

AceVentura

CiteerMrs. Doubtfire, de videoclip 'I want to be Free' van Queen of Jörgen Rayman
Dat zijn voor mij eerlijk gezegd niet de acts waar ik aan denk bij Drag (Queens). Cross-dressing is het zeker, maar Drag is gaat voor mijn gevoel een stuk verder.
Kijk ik bijvoorbeeld naar TV shows als "Make up your mind" dan is dat eerder het beeld wat bij mij op komt, de wikipedia pagina over Drag Queens gaat toch ook wel redelijk die kant op: https://en.wikipedia.org/wiki/Drag_queen
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

PallaS.

#10
@LuukFantasy, ik ben vorig jaar enigszins het demonstreren ingerold, dus mocht je ooit een buddy zoeken voor zoiets, laat het weten. Samen gaan is gezellig en veilig. Rotterdam kon ik helaas niet bij zijn, maar een volgende keer doe ik graag weer mee.

Ik sluit me aan bij de zorgen van anderen hier. Dat is waarom ik de keuze maak om naar protesten te gaan: om mijn stem te laten horen, om openlijk steun te betuigen aan mijn vrienden, om me te blijven herinneren dat onze verworven rechten (zowel op queer als feministisch gebied) niet vanzelfsprekend zijn, en dat die voor anderen nog steeds niet dat zijn (wat absoluut van de zotte is). In dat opzicht ben ik zeker strijdbaar.