Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Afstudeerproject 'Aseksualiteit'

Gestart door Ksan3nuh, april 25, 2023, 02:13:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ksan3nuh

Hoi allemaal!

Dit jaar studeer ik af aan de opleiding Toegepaste Fotografie en Beeldcommunicatie. Voor mijn afstuderen wil ik graag een project maken over aseksualiteit. Ik wil jullie hier graag iets over vertellen en daarnaast heb ik ook jullie hulp nodig! :)

"Do You Eat When You're Not Hungry?" is een visueel onderzoek over aseksualteit. Ik identificeer mij binnen het aseksuele spectrum. Het is voor mij daardoor ingewikkeld om seksuele uitingsvormen van anderen te begrijpen. In mijn fotografieprojecten probeer ik verschillende vormen van seksualiteit te onderzoeken en voor zowel mijzelf als de kijker te verduidelijken. Nu vond ik het tijd om te laten zien wat mijn seksuele uitingsvorm is, namelijk aseksualiteit. Een vorm die ik wel enigszins begrijp, maar anderen juist niet.

In dit project laat ik zien hoe mijn seksualiteit voor mij is en voelt, hoe ik er mee om ga, maar ook hoe dit is in mijn relatie met mijn partner. Door middel van metaforen, teksten, gesprekken met mensen die zich ook binnen het aseksuele spectrum bevinden, zelfportretten en stillevens wil ik de kijker meenemen in het beantwoorden van mijn vragen over aseksualiteit en zoek ik een vorm van zelfacceptatie.

Omdat aseksualiteit een groot spectrum is en iedereen het anders ervaart, wil ik graag met mensen in gesprek gaan en vragen stellen over hoe zij hun seksualiteit ervaren, wat reacties zijn van buitenaf en vooral hoe zij het aan anderen buiten het spectrum zouden uitleggen. Vanuit deze informatie wil ik graag beelden gaan maken die dit metaforisch verbeelden.
Ik denk dat het ook een mooie toevoeging kan zijn om geschreven teksten, van mij en anderen uit het spectrum, met verschillende perspectieven en ervaringen toe te voegen aan het project. Kan uiteraard anoniem!

Ik zoek geen mensen die voor mij op de foto hoeven te staan maar ben meer geïnteresseerd in jullie verhalen om zo het diverse spectrum te tonen aan de buitenwereld, zodat zij het hopelijk ook gaan begrijpen, of om het gesprek hierover te gaan starten!

Laat mij vooral ook jullie gedachten hierover weten!

Mocht je geïnteresseerd zijn en willen meewerken, kan je contact met mij opnemen via dit forum of via mijn mail: xandrinekoller@gmail.com

Liefs,

Xandrine  :hart1: Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

AceVentura

Welkom hier, en wat een leuk project Xandrine  :cheerleader:

Het lijkt me wel leuk om mee te werken maar ik snap nog niet helemaal wat je dan van mij verwacht, kan je dat nog wat toelichten?
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Ksan3nuh

Citaat van: AceVentura op april 25, 2023, 07:18:55 PMWelkom hier, en wat een leuk project Xandrine  :cheerleader:

Het lijkt me wel leuk om mee te werken maar ik snap nog niet helemaal wat je dan van mij verwacht, kan je dat nog wat toelichten?


Bedankt AceVentura!

Uiteraard, ik zal mijn best doen om het nog concreter toe te lichten :)

Met het project wil ik zowel voor mijzelf als voor de kijker tonen hoe divers het aseksuele spectrum is en hoe verschillend mensen het kunnen ervaren. Hiervoor wil ik gesprekken voeren waarin we het kunnen hebben over hoe je er achter kwam dat je je binnen het aseksuele spectrum bevind, waar je je in dit spectrum bevind, wat jouw gevoelens hier over waren, wat je wel en niet goed begreep aan je gevoel en hoe je je hierin gevormd hebt. Maar daarnaast ben ik ook benieuwd naar mogelijke reacties uit jouw omgeving toen je vertelde je in het aseksuele spectrum te bevinden (mocht dit van toepassing zijn). Wat begrepen ze wel, of niet etc. Of algemene misvattingen die jou zijn opgevallen over het onderwerp. Ik ben ook erg op zoek naar metaforen die mogelijk kunnen verduidelijken of een vergelijking kunnen schetsen met hoe aseksualiteit kan voelen. Deze zou ik kunnen gebruiken ter inspiratie voor het maken van foto's.

Het lijkt mij daarnaast ook heel mooi om korte (hand geschreven) teksten toe te voegen in het project waarin beschreven staat wat jouw ervaringen zijn binnen dit onderwerp en hoe je jouw weg naar die zelfacceptatie hierin hebt gevonden. (eigenlijk een beetje een samenvatting van wat ik hierboven beschreef). Deze tekst zou dan bijvoorbeeld tussen de fotografische beelden getoond kunnen worden. Deze teksten kunnen bijdragen om het onderwerp aseksualiteit nog meer te verduidelijken en mensen nog meer mee te nemen in de verschillende ervaringen en perspectieven binnen het aseksuele spectrum.
Maar dit is natuurlijk helemaal afhankelijk of jij, en anderen, ervoor open staan om een tekst te schrijven en die met mij te delen en of ik het mag gebruiken. Dit betekent wel dat deze tekst openbaar te zien zal zijn, dus deze mag uiteraard anoniem geschreven worden. :)

Ik hoop het iets verhelderd te hebben, maar mochten er nog meer vragen bij je opkomen stel ze gerust! :cheerleader:

Koffie

Wat een creatieve invalshoek!
Bij de eerste zin dacht ik: O jee, er wil weer iemand een foto..... maar niet dus. :)

Ik heb nog geen idee wat mijn bijdrage dan zou zijn, maar ik stuur je een pb.

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Bedankt voor je toelichting Xandrine, klinkt zeker goed. Ik stuur je een PM.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

PallaS.


Stevie1992

Ik weet niet of het interessant is, maar ik weet van mijzelf bijvoorbeeld dat ik erachter kwam omdat ik in mijn hoofd het idee van seks wel interessant vond (maarja wist ook niet dat ik niet de aantrekking voelde en hoe anderen dat dan voelden), en er eigenlijk pas achter kwam dat ik er niks mee had toen ik het deed :p Door media was het bij mij zo ingebakken dat ik mezelf eigenlijk (en nog steeds soms) voelde alsof ik het wel voelde.. ik neem best makkelijk emoties en/of de vibe van media over en het is natuurlijk overal aanwezig, dus mijn brein had er gewoon maar wat van gebakken door de ingrediënten van wat we wisten
I need no reasons, I simply.. am

Beukennootje

Wat een interessant project! Ik stuur je een PM:)