Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Aseksualiteit in manga

Gestart door ChronicVillainy, juli 17, 2023, 09:16:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ChronicVillainy

Hoi!

Manga en anime worden steeds populairder en tegenwoordig verschijnen er ook steeds meer manga met fatsoenlijke lhbtqia+-representatie. Het leek me daarom leuk om manga te delen die aseksuele of aromantische personages hebben.

1. Is Love the Answer? door Isaki Uta
Gaat over een meisje, Chika, die zich afvraagt of ze misschien een alien is. Ze heeft namelijk nul interesse in seks of relaties. Haar vriendinnen zeggen dat ze gewoon de juiste nog niet is tegengekomen, maar Chika denkt daar zelf anders over. Wanneer ze gaat studeren, komt ze er eindelijk achter dat er een naam bestaat voor haar ervaringen: aseksualiteit. De manga is een beetje 'Aseksualiteit 101' en daardoor wat infodumperig, maar alsnog een goede instapper voor mensen die meer willen weten over aseksualiteit. De manga heeft maar één deel en staat dus op zichzelf.

2. I Want to Be a Wall door Hinami Shirano
Deze manga gaat over een jonge vrouw die aromantisch en aseksueel is en een jonge man die homoseksueel is, die besluiten te trouwen om de schijn op te houden voor hun familie. De vrouw is een groot fan van Boys' Love verhalen en de man is verliefd op een heteroseksuele jeugdvriend. Ondanks dat het stel nooit verliefd zal worden, proberen de twee toch een leven op te bouwen waarbij ze elkaar steunen. De manga zal uiteindelijk drie delen hebben, waarvan er momenteel twee zijn vertaald naar het Engels.

3. Doughnuts Under a Crescent Moon door Shio Usui
Deze is wat minder explictiet aseksueel, maar viel desondanks wel op. Het is een Girls' Love-manga waarbij de vrouwelijke Hinako gevoelens krijgt voor haar collega Sato. Het is een langzaam voortkabbelende romance, maar uiteindelijk blijkt dat beide dames weinig voelen voor het fysieke aspect van relaties.

4. Our Dreams at Dusk: Shimanami Tasogare door Yuhki Kamatani
Deze manga gaat over een jongen waarbij zijn klasgenoten erachter komen dat hij op jongens valt. Door omstandigheden komt hij bij een soort safe house. De mensen die er komen knappen in hun vrije tijd leegstaande huizen, en deze groep zijn allemaal lhbtqia+'ers. De representatie is vrij divers qua lhbtqia+ en over het algemeen erg goed. Ik was alleen persoonlijk iets minder te spreken over het aseksuele personage, maar het was in ieder geval wel aanwezig.

Hopelijk heeft iemand wat aan dit lijstje! :)

Koffie

Sowieso dat ik het heel fijn vind dat langzamerhand asekualiteit wel een plaats krijgt! Mijn kinderen lezen ze niet, maar ik weet wel van het bestaan, als oud acetaartje. ;)

Voor wie het niet weet: Manga is een Japanse stripvorm, herkenbaar aan de tekeningen met personages met grote ogen en 'wild' haar. Of zo. Zeg ik het goed? Inhoudelijk ken ik het dus niet.

Maar ze zijn populair, hier in Nederland denk ik vooral onder jongere mensen en dus vind ik het heel goed dat asekualiteit daar een plek in krijgt.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

PallaS.

Een zogenaamde "accidental ally": "What Happens When The Second Male Lead Goes on Strike", waarin iemand in een boek terecht gekomen is, als de tweede male lead. Hij weet dat het personage dat hij geworden is, doodgaat aan het einde, mede omdat hij in een soort love triangle beland is (onbeantwoorde liefde, zelfopoffering, and all that jazz). Zijn oplossing: vooral niet z'n huis uitkomen, toetjes eten, en de female lead en de eerste male lead vermijden, ten koste wat het kost. Want, zo is zijn redenering, "If I don't become entangled in a scandal with the female lead, I'm fine! And that should not be an issue, because I have been single since birth. Huzzah!" Excellent logic, my boy, and congratulations, you're also aroace! You just don't know it yet xD

In de tussentijd lijkt de eerste male lead een soort interesse in onze hoofdpersoon ontwikkeld te hebben. Ook heeft de female lead besloten dat ze ridder wil worden, en ze is daarom vooral bezig met doing magic, sword swinging, social justice, making buildings explode, etc. Oftewel het "oorspronkelijke  verhaal" is helemaal off te rails, en ik houd wel van personages die weigeren mee te werken met een plot. De manwha is "ongoing", dus ik hoop dat het het af komt, en dat het plot dus inderdaad stiekem queer blijkt te zijn ^^

ChronicVillainy

Representatie in manga gevonden op een onverwachte plek!

De elven in de fantasy-reeks Frieren: Beyond Journey's End zijn aseksueel en aromantisch. De hoofdpersoon, Frieren, is een elf, en legt aan haar metgezellen uit dat elven amper tot geen romantische of seksuele gevoelens hebben (en daarom zijn er zo weinig).

Frieren zelf is vrij stoïcijns, maar zeker niet emotieloos of gevoelloos. Ze heeft gewoon meer interesse in magiespreuken verzamelen. Verder is het ook een mooie, langzaam voortkabbelende fantasy-serie die zich afspeelt nadat het grote kwaad al is verslagen en volgt Frieren op haar reis daarna en de connecties die ze maakt. Frieren leeft als elf echter vele malen langer dan mensen, dus ze heeft een andere perceptie van tijd. Het verhaal begint eigenlijk wanneer een van de mensen waarmee ze heeft rondgereisd uit ouderdom komt te overlijden en ze spijt heeft dat ze nooit meer tijd met hem heeft doorgebracht.

Er is zowel een manga (strip) als een anime (animatieserie). Die laatste kun je legaal kijken op een website genaamd Crunchyroll. De manga wordt in het Engels uitgegeven door Viz Comics en er zijn momenteel 9 delen. De reeks is nog wel ongoing.