Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Nu.nl: Geen seks én geen liefde: zij hebben er gewoon geen interesse in

Gestart door ChronicVillainy, augustus 03, 2023, 08:58:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ChronicVillainy

Vandaag een artikel op NU.nl. Helaas is het wel een NU+-artikel (al had ik hem vanmorgen gelezen zonder betaalmuur, dus dit is denk ik later aangepast).

https://www.nu.nl/pride/6274897/geen-seks-en-geen-liefde-zij-hebben-er-gewoon-geen-interesse-in.html

Waarschuwing voor afobie in de comments.

Koffie

Het zit inderdaad achter een muur. Je hoeft niet te betalen, maar je moet inloggen met je DPG-account. Ik heb dat, dus ik kon het lezen.

Maar ik neem dus aan dat ik het hier niet mag plaatsen, dus dat zal ik dan ook, helaas niet doen.



Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Citaat van: Koffie op augustus 04, 2023, 12:24:58 AMMaar ik neem dus aan dat ik het hier niet mag plaatsen, dus dat zal ik dan ook, helaas niet doen.
Strikt gezien geldt dat voor alles wat je online vindt, zeker op nieuwssites. Overal zit auteursrecht op en mag je zonder toestemming van die auteur niet het hele artikel overnemen. Een quote (om een impressie van het artikel te geven) en een link mag volgens mij wel.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

So

Goed dat er aandacht wordt geschonken aan aseksualiteit in de media! Wel een beetje een clickbait titel (maar wat verwacht je van nu.nl). Ik kan het artikel niet lezen maar hoop dat ze met deze titel ook de term aromantisch behandelen. Want veel aseksuelen hebben wél behoefte aan (romatische) liefde.

Koffie

Ja, dat komt aan bod. Ik ga proberen van beide interviews de essentie weer te geven.

Allereerst beginnen ze met een algemene inleiding: op de Pride in Amsterdam is voor veel geaardheden veel aandacht, maar er is een groep die een stuk minder bekend en zichtbaar is. En dat zijn aseksuelen. Ze vragen aan mensen hoe dat is.

Dan volgt er uitleg over wat dat is: weinig tot geen seksuele aantrekkingskracht voelen. Ze vertellen dat er ook een groep mensen is, die daarnaast geen romantische aantrekking ervaart. (Wat ik persoonlijk dan weer jammer vind, is dat ze niet vertellen dat je ook wel seksueel en ook aromantisch kunt zijn, het is een op zichzelf staande romantische gerichtheid). Maar goed, het wordt benoemd, en dat is op zich al fijn.

Dan volgt het interview met Ken Beimer (35 jaar) uit Oldenzaal.Hij had als kind wel kalverliefdes, maar dat trok weg. Hij heeft geen interesse in seks en dacht dat dat wel zou komen, maar dat was niet zo.

Ook verliefd werd hij niet en hij herkende zich rond zijn 30e in aromantisme. Hij heeft geen seksuele of romantische interesse in mannen of vrouwen en noemt zichzelf puur platonisch.

Op zich wil hij wel settelen, zoals vrienden, met een gezin, maar weet niet waar hij een relatie zou kunnen vinden die passend is. Hij is wel bang alleen te zullen sterven.

Het tweede interview is met Pauline Surink (59) uit Weesp.Zij ervaart seks als voetbal kijken met vrienden terwijl je voetbal stom vindt en voelde zich een alien, tot ze begreep dat ze aseksueel was. Iemand in haar omgeving vertelde dat te zijn. Als ze eerder had begrepen dat ze aseksueel was, zou ze dingen anders hebben aangepakt.

Nu ze het wel weet, is ze er heel duidelijk in. Als iemand haar mee uit vraagt zegt ze: Film oke, maar dat gerommel in bed, hoeft van mij niet.

Zo ongeveer dus in grote lijnen. :)

En clickbait: vind ik in dit geval een goede insteek. Dan wordt er tenminste op geklikt. Visability! :cheerleader:

Uiteraard wordt er ook gereageerd door minder ace-vriendelijke personen, maar dat hou je vrees ik toch. En natuurlijk heb er er een hoop die even heel goor moeten aangeven dat als zij een leuke dame zien ze 'er overheen' willen gaan. Dat is op zich al een enorm smerige, vrouwonvriendelijke uitdrukking. Ik hoop mijn zoon beter opgevoed te hebben. ;)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie